english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Internationale studentenvergadering EU-top
EU Studenten - 17.12.2001 17:32

14 december van 18u30 tot 21u kwamen verschillende Europese studentenorganisaties in Brussel samen om ervaringen uit te wisselen omtrent de onderwijshervormingen in het kader van de Bolognaverklaring en de GATS-akkoorden.




Internationale studentenmeeting (Eustudents + D14jongeren) tijdens de top van Laken

14 december van 18u30 tot 21u kwamen verschillende Europese studentenorganisaties samen om ervaringen uit te wisselen omtrent de onderwijshervormingen in het kader van de Bolognaverklaring en de GATS-akkoorden. Er werd beslist tot het opzetten van een Europees netwerk om de Europese aanval op de democratische studentenrechten te beantwoorden met een protest op Europees niveau. In totaal waren 150 studenten uit o.a. Griekenland, Duitsland, Belgie, Nederland, Frankrijk, Groot Brittanie en Oostenrijk aanwezig. Er werd daarenboven voorgesteld om een alternatief uit te werken, een platformtekst die tot uitdrukking moet brengen wat voor soort onderwijs de Europese studenten en scholieren nodig hebben.

Protest in verschillende landen

Verschillende voorbeelden werden gegeven van hoe de studenten het steeds moeilijker krijgen op een normale, menselijke manier te studeren. In verschillende landen kunnen studenten hun studies niet meer betalen wegens de invoering van inschrijvingsgelden (soms ook door afschaffing van het studentenloon) (zie o.m. Oostenrijk, Griekenland, Engeland: hier 10 tot 15%). Men is er van plan het gehele systeem te privatiseren, van onderwijs een winstgevend product te maken. In Griekenland worden scholieren reeds van het algemeen systeem (middelbaar onderwijs) naar een zeer gespecialiseerde technische richting georiënteerd. Door de grote tegenkanting van de onderwijsbeweging krijgt de regering er het bachelor- en mastersysteem voorlopig niet ingevoerd. In Engeland zijn er leraars die geen les kunnen geven wegens gebrek aan degelijk materiaal.
Iemand uit Wenen vertelde hoe de studenten voor het eerst inschrijvingsgeld moeten betalen (vroeger was het onderwijs volledig gratis) en hoe de hervormingen elkaar in sneltempo opvolgen. Door de talloze studentenprotesten in zoeken verschillende regeringen allerlei verdoken wegen naar de volledige privatisering.

IL Y AVAIT ENCORE DES INTERVENTIONS DES ETUDIANTS DE LA FRANCE ET L’ALLEMAGNE, MAIS JE NE LES AI PAS NOTES.

Esib

Er was ook iemand van de ESI aanwezig. ESIB werkt officieel samen met de verschillende regeringen, de Europese Raad van onderwijsministers en de Europese Commissie en acht de Bolognaverklaring een goed initiatief (mits enkele aanpassingen). ESIB stelt dat "de ministers hun eigen agenda hebben en dat het Bolognapoces niet zo negatief hoeft te zijn". "ESIB probeert het Bolognaproces van binnen te veranderen", zo stelt het aanwezige ESIB-lid. Ze gaat verder: "De sterkte van de Bolognaverklaring is dat het een ´verklaring´ is en geen ´akkoord´. Dat wil zeggen dat de EU-landen niet verplicht zijn ze te implementeren, elk land doet ermee wat het wil. Wij vinden dat jullie daarom best op nationaal niveau werken, en wij willen jullie ook helpen door jullie daarover te informeren". ESIB is wel fel gekant tegen het GATS-verdrag. Hoewel er beslist verschillen van mening zijn over bijvoorbeeld Bologna en de manier van werken van de ESIB, wordt het toch begroet dat de ESIB aanwezig is en op de hoogte will blijven.
Vele der aanwezige studenten keerden zich echter volledig af van de Bolognaverklaring. Ze vinden het wel nuttig op internationaal niveau te ageren, dat bleek ook uit de vele getuigenissen van acties in verschillende Europese landen (Duitsland, Griekenland, Engeland, Oostenrijk, Spanje, België, Frankrijk). Toch was ook het besef aanwezig dat de studentenbeweging er op dit moment nog niet in slaagt de onderwijshervormingen volgend uit de Bolognaverklaring te kenteren. Het is daarom juist dat al deze studenten hebben beslist de koppen bijeen te steken en de verschillende protestbewegingen te verenigen en te coördineren.

Conclusies

Het Bolognaproces wordt gedekt door 2 termen: "mobiliteit" en "kwaliteit". Bologna betekent inderdaad een hogere mobiliteit, maar dan enkel voor de rijkste en competitiefste student. Het gros van de studenten zal van deze "verhoogde mobiliteit" niets te zien krijgen, integendeel. Indien men echt de mobiliteit van studenten wil verhogen, moeten zowel onderwijs als transport gratis zijn. Bologna zet ons volledig op het spoor van een onderwijs "made in USA". Bologna creëert vele verschillen tussen de studenten en zal uitdraaien op een onderwijs van eerste, tweede en derde klasse (lees "kwaliteit"). Bologna maakt het implementeren van het GATS-verdrag mogelijk. GATS is in prinzipe bedoeld om alle regerings-voorschriften betreffend de handel met dienstverleningen aan regels onderwerpen af te schaffen. Deze neo-liberale politiek heeft in het byzonder in de zogenaamde derdewereld landen fatale uitwerkingen. Maar ook in de zogenaamde "rijke landen" in het noorden verschuiven zich de sociale waarden. Het investeringsfonds Merrill Lynch denkt bijvoorbeeld dat het onderwijs in de komende 10 jaar geprivatiseerd wordt en dat daarbij ongeloofelijke winsten kunnen worden gemaakt.

De studentenbeweging bevindt zich in een periode waarin zeer veel op het spel staat, maar waarin ze ook veel kan winnen. De strijd is echter niet verenigd, noch op nationaal, noch op internationaal vlak. Er zijn talloze protesten tegen de Europese afbraak van het onderwijs, waaronder de grootsten in december in Madrid plaatshadden (200.000 studenten). De studenten moeten begrijpen dat al de onderwijshervormingen op Europees niveau worden beslist en dat het niet mogelijk is alle wetten individueel te bekampen. Het is zeer duidelijk dat de studenten hun gevecht moeten politiseren en verenigen. Een Europees netwerk zou ons allen kunnen helpen, om ons te verdedigen tegen de regering en de transnationale bedrijven .
Ook blijken studenten in verschillende landen heel gevoelig voor een protestbeweging tegen de Europese oorlogszucht. Het besef dat ook oorlogsvoering op Europees niveau wordt beslist, kan de opstand tegen het huidige Europa alleen maar versterken.
We beslisten in het protest tegen de onderwijshervormingen die Europa ons oplegt zeer algemeen te blijven. Dit omdat de onderwijssystemen en dus ook de hervormingen en problemen nogal verschillen van land tot land. Toch zullen alle nationale problemen dienen als waarschuwing voor de landen die minder ver geëvolueerd zijn in de Bolognahervormingen. Het zijn mooie voorbeelden van de toekomst die ons te wachten staat indien we ons niet verenigen in ons protest. Een deelnemer uit Belgie benadrukte ook dat het belangrijk is dat we eigen visies ontwikkelen, zodat we minder afhankelijk zijn van wat de diverse regeringen besluiten maar in plaats daarvan voor eigen visies en ideen vechten.

Een werkgroep werd opgericht om een platformtekst op te stellen die in de verschillende landen zal moeten goedgekeurd worden. Deze zou voor de Europese top in Sevilla moeten gestemd zijn, zodat we tegen de volgende top een verenigd front kunnen vormen. Daarenboven willen we verder gaan dan protest, we gaan in het offensief en zullen in de platformtekst een alternatief voor het Europees onderwijs uitwerken.

Inmiddels hebben we gehoord dat veel studentn tijdens de EU-top van Sevilla examens hebben en dat het daarom misschien zinvoller is om ons aan te sluiten bij de akties tijdens de EU-top in Maart in Barcelona.

Mailinglisten:

Nederlandstalig:
 http://groups.yahoo.com/group/int-scholieren-en-studentenakties

Engelstalig:
 http://groups.yahoo.com/group/international-pupil-and-studentactions

Duitstalig:
 http://de.groups.yahoo.com/group/int-schueler-und-studentenaktionen

Website:

 http://www.studi-protest.de.vu or
 http://int-protest-action.tripod.com

Kontakt:

mailto: eustudenten@gmx.net

Foto: demonstratie van studenten en scholieren tegen GATS in Bochum (11.12.2001)



- E-Mail: eustudenten@gmx..net Website: http://int-protest-action.tripod.com
 

Lees meer over: europa

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.