english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
PvdA in Keer het Tij
David - 05.09.2002 11:38

De Partij van de Arbeid heeft zich aangesloten bij het platform "Keer het Tij". Is de wanhoop bij links zo groot dat we dit toejuichen? Onderstaande mail stuurde ik naar Keer het Tij.

Hallo mensen van Keer het Tij,

Ik vind het fantastisch dat er aktie wordt ondernomen tegen de plannen van het nieuwe ultra-rechtse kabinet, en dat dit gebeurt door een breed platform vind ik positief. Linkse clubjes moeten niet steeds geïsoleerd van elkaar campagnes opzetten en akties plannen; vooral in dit klimaat van toenemende verrechtsing moet er meer samengewerkt worden.

Maar er zijn grenzen: ik zie nu op de website van Keer het Tij dat ook dat Partij van de Arbeid meedoet aan het platform. Ik beschouw dit niet als een linkse of progressieve organisatie. De PvdA is verantwoordelijk voor een keihard rechts beleid tijdens de regeringen van Wim Kok (herinneren we ons het nog, "paars" ?). Onder 2 kabinetten PvdA/VVD/D66 is het vreemdelingenbeleid verhard, zijn werklozen en WAO-ers verder onder druk gezet, is er ingestemd met oorlog tegen Afghanistan, en is er in economisch opzicht een rechts neoliberaal beleid gevoerd. De lijst met rechtse beleidsonderdelen van de paarse kabinetten kan nog wel verder aangevuld worden.

De Partij van de Arbeid heeft 8 jaar lang in een rechtse regering gezeten en heeft volop meegewerkt aan een rechts beleid.
En nu willen ze gaan protesteren, samen met allerlei linkse organisaties in het platform "Keer het Tij", tegen het (o.k., nog) rechtsere beleid van het kabinet Balkenende. Ik vind dit hypocriet.

Het idee van een grote aktiemanifestatie tegen het nieuwe kabinet vind ik zeker goed, en ik wil best wel meedoen en de stad waar ik woon volplakken met posters, maar niet als de Partij van de Arbeid meedoet.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

groeten,

David
(geen sectariër)

 

Lees meer over: zonder rubriek

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
PVDA = anti-politieke vluchtelingen 
05.09.2002 12:44

Vergeet niet dat het huidige, Europa's meest restrictieve, vluchtelingenbeleid is ingevoerd door de PvdAsocialen
WEER DE PVDA !!! 
A. van Veen - 05.09.2002 12:50

WEER DE PVDA

Met afgrijzen mogen we constateren dat het platform Keer 't
Tij in zee is gegaan met de PvdA. Het bestuur van de PvdA
heeft op 30 augustus besloten zich aan te sluiten bij het
Platform. Dit nadat Keer het Tij hierom gevraagd had. Het is
opvallend dat het platform deze manoeuvre (nog) niet wereld-
kundig heeft gemaakt. Waarschijnlijk omdat men zelf ook wel
beseft dat men hiermee een enorme politieke blunder heeft
begaan.

De PvdA is een populistische partij die, onder aanvoering van
schlemielen als Wim Kok en Jeltje van Nieuwenhoven, de afgelo-
pen jaren er mede voor heeft gezorgd dat het bedrijfsleven
(Schiphol, Betuwelijn, JSF, etc.) de regie in handen kregen en
de monarchie in het zadel bleef.

Uitgerekend deze dubieuze club, die het socialisme in een
kwaad daglicht heeft gesteld, mag zich nu met haar leden
scharen binnen het illustere gezelschap van linkse organisa-
ties als XminY, A Seed, AFA, Milieudefensie en ga zo maar
door. Hiermee kan de PvdA haar imago weer wat oppoetsen om
(binnen een jaar?) vervolgens door de kiezer weer in het
politieke machtscentrum opgenomen te worden.

Waar we bij de oprichting van Keer het Tij al voor vreesden,
wordt nu werkelijkheid. Het platform is niet bezig met haar
oorspronkelijke doelstelling, het uitdragen van een ideologi-
sche alternatieve boodschap, maar met het creeren van macht.
Het gaat op prinsjesdag niet om de inhoud maar om de hoeveel-
heid mensen die men op de been weet te brengen. Daarvoor moet
je consessies doen, maar er zijn grenzen.

We hebben als redactie lang gewacht om ons aan te sluiten bij
het platform. In feite voelden we al aankomen wat nu is ge-
beurd. We zien dan ook af van deelname en voelen ons genomen
door het platform door als links actieblad mede op te roepen
om op 17 september naar Den Haag te komen. Voor een demonstra-
tie van de PvdA. We verwijten het platform dat men van het
begin af aan geen open kaart heeft gespeeld door bekend te
maken dat men tevens de rechtse machtsgeile PvdA op het ver-
langlijstje had staan.

Nee, dit wordt geen oproep tot boycot van het Platform en haar
activiteiten. Dat moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken.
Edoch, elke zichzelf serieus nemende linkse zelforganisatie
dient z'n eigen conclusie te trekken. Laat het Platform weten
wat je van deelname van de PvdA vindt. En vergeet 17 september
niet wat tomaten mee te nemen naar Den Haag, ze zijn momenteel
spotgoedkoop!


Alex van Veen
Redacteur Ravage



Website: http://www.antenna.nl/ravage
 
feitelijke onjuistheden 
Keer het Tij - 05.09.2002 13:47

Beste mensen,

Omdat Alex ook niet eerst contact heeft gehad met het
platform zitten er echter een aantal feitelijke onjuistheden in zijn verhaal. Die willen we bij deze recht zetten.

1. Platform Keer het Tij heeft de PvdA niet gevraagd om deel te nemen in het platform. Het initiatief hiervoor lag bij de PvdA. Het staat iedereen vrij de basistekst te onderschrijven.

2. Er is niets geheim gehouden over de deelname van de PvdA aan Keer het Tij. Op onze website www.keerhettij.nl staat een lijst met alle 102 deelnemende organisaties waaronder ook de PvdA. Als de mensen van Ravage de moeite hadden genomen om te komen naar de openlijk toegankelijke platformvergaderingen van Keer het Tij dan had men ook alle informatie gehad en zelf mee kunnen discusseren.

3. De inhoudelijke kritiek die Alex heeft op de PvdA en op het vorige kabinet wordt door het overgrote deel van de aangesloten organisaties bij Keer het Tij gedeeld. Dit is ook nog eens naar voren gekomen op de laatste platformvergadering zaterdag jl. waar bijna 60 organisaties aanwezig waren.

4. De PvdA zal op de manifestatie op Prinsjesdag geen toespraak houden. De tomaten kunnen dus thuisblijven. Daarintegen hopen we dat veel mensen niet thuisblijven. Maar mee komen doen om te protesteren tegen de desastreuze plannen van dit nieuwe kabinet!

Tot ziens op Prinsjesdag: 12-15 uur bij de Hofvijver in Den Haag.

Keer het Tij

Website: http://www.keerhettij.nl
 
Verklaring PvdA Partijbestuur inzake Platform 
Eelke - 05.09.2002 13:53


Verklaring PvdA Partijbestuur inzake Platform Keer het Tij

30-08-2002 17:30
Het bestuur van de PvdA heeft vanmiddag in haar vergadering de volgende verklaring vastgesteld:

De PvdA sluit zich aan bij het Platform Keer het Tij. Zij onderschrijft de kritiek in het manifest van het Platform op beleidsvoornemens in het regeerakkoord die bepaalde groepen in de samenleving verder op een achterstand zet, die natuur en milieu schaden en die te weinig aandacht geven aan internationale vraagstukken.

 http://pvda.nl/renderer.do/returnPage/20390/itemId/2190/menuId/20390/pageId/22249/sf/20390/instanceId/20380/

En een reactie van dezelfde site op iemand die niet wil dat de PvdA zich met sommige clubs verbindt:


De PvdA onderschrijft iets wat anderen ook onderschrijven, dan wil dat nog niet zegen dat de PvdA de ideeen van de ander onderschrijft. Wij als JS onderschreven het protest van de Lsvb, zo ook deed deden de Jonge Fortuynisten dat. Ga nu niet vertellen dat de JS dan ineens blij zou zijn en het eens zou zijn met de JF. Maar ja, iedereen is vrij het verkeerd te zien natuurlijk.



Website: http://pvda.nl/renderer.do/returnPage/20390/itemId/2190/menuId/20390/pageId/22249/sf/20390/instanceId/20380/
 
hypocriet 
nooitgedacht - 05.09.2002 14:07

keer het tij blijkt dus een doodgeboren kindje. daar kan niemand onderuit.
les 1 in de ondergang van sociale bewegingen: neem een sociaal-democratische partij in je voorhoede.
sukkels.
Autonoom Centrum niet in platform 
Ed - 05.09.2002 15:47

Tot nu toe had het AC zich niet aangeloten bij Keer het tij omdat we niet het vertrouwen hadden dat het een werkelijk inhoudelijk politieke basis had waar wij in geloven.
Een platform waar zelfs de PvdA zich thuis voelt en toegelaten wordt lijkt me nogal duidelijk niet het platform waar we op zitten te wachten. Tenminste als we werkleijk streven naar verandering. Het vreemdelingenbeleid van de PvdA bijvoorbeeld is niet wezenlijk anders dan dat van de huidige regering.
We sluiten ons aan bij de kritiek van David van Eurodusnie en benadrukken net als hem dat we juist wel het belang zien van een brede open beweging.

Bij deze zien we dus definitief af van deelname aan het platform.

Ed
namens Autonoom Centrum


Website: http://www.autonoomcentrum.nl
 
Uitzetting illegalen 
Paul Treanor - 05.09.2002 22:12


Het lijkt mij belangrijk om duidelijkheid te krijgen over de standpunten van Keer Het Tij, zeker naar aanleiding van het verscherpte beleid. Het oppakken van rond 80 Bulgaren (woensdag in Den Haag) is gewoon een razzia geweest, en er valt meer te verwachten. Het is gebeurd op iniatief van het PvdA-CDA-VVD college in Den Haag, burgemeester Deetman is van het CDA.

Nou wat ik zou willen zien is, een duidelijke verklaring - dat ook een democratisch gekozen college geen recht heeft om anti-migranten razzias uit te voeren, dat de burgemeester een racist is, dat hij afgezet moet worden, en dat de betrokken ambtenaren en agenten zijn bevel om razzias uit te voeren moeten negeren. Dat krijgen wij niet van Keer Het Tij, ze kunnen het niet eens opbrengen om de LPF als racistisch te bestempelen.

Waarom kunnen ze niet in de openheid treden met hun werkelijke standpunten?

Ik ben er wel blij mee 
Blije Man - 06.09.2002 08:59

Ik ben er wel blij mee dat de PvdA meedoet aan KhT. Het is namelijk zo, dat dit niet gaat om wellicht specifieke doeleinden die wij als linkse mensen hebben, zoals bijvoorbeeld tegen het militarisme of huizenspeculatie. Dit is tegen dit kabinet, Harry Potter en zijn griezelkabinet, en daarbij moeten we onderlinge verschillen niet benadrukken. Als dit kabinet weg is dan zien we wel weer verder. Maat het is in het belang van het overgrote deel van Nederland dat dit kabinet verdwijnt en hoe meer mensen erbij betrokken zijn hoe beter.

'k Heb nog NOOIT pvda gestemd en zal dat ook NOOIT doen. Ik heb me geergerd, jaren lang, aan de arogantie van de PvdA die zich als een hondje aan de leiband van de "vrije markt gelovigen" heeft laten zetten. Eigenlijk is Fortuyn alleen zo sterk geworden door die arrogantie vanuit de PvdA.

Maar toch, ik vind, geef ze een kans. De meesten uit de paarse regentengeneratie zijn weg en er schijnt nu meer ruimte te zijn voor iets linksere mensen.

En dat ze aan KhT meedoen wil wellicht zeggen dat ze zich realizeren dat ze te ver zijn gegaan de afgelopen tijd.


 
Zapata - 06.09.2002 18:23

Enkele aanvullingen die niets te maken hadden met de deelname van de PvdA in platform "Keer het Tij" zijn door de redactie verwijderd.
dom 
07.09.2002 00:28

Dat de PvdA-bestuur heeft besloten tot aansluiting met Keer het Tij (dit besluit staat dus los van fractie) is niets anders dan een politiek-strategisch besluit die het imago van de PvdA omhoog moet krikken.

Binnen keer het tij is, voordat PvdA er lid van werd, gediscussierd over deze mogelijkheid. Aan de ene kant zijn er mensen geweest die zelfs progressieve CDA-ers erbij wilden, maar er zijn ook mensen geweest die een duidelijke afbakening wilden.

De mensen lijken echter weinig van politiek te begrijpen. Als er een partij is die schuldig is aan de huidige maatschappelijke en politieke orde dan is het de PvdA (die de gewone mensen en nieuwe linkse ideeen in de steek heeft gelaten). Dat erkent Keer het Tij niet. Het pamflet is zo opgeschreven dat een ieder die maar een beetje links is, zich erbij kan aansluiten. Dat is erg zwak geweest. Die zwakte zal het doen breken in de komende jaren.

Let maar op: Wie is kandidaat #1, om voor LPF ingeruild te worden als Balkenende I valt? En wat gebeurt er dan met Keer het Tij? En wat gebeurt er dan met voorgestelde beleid?

"Links" is begonnen te dromen, zonder voeten in de modder.

PvdA is erg maar Bentley I is een ramp 
Geen PvdA-fan - 07.09.2002 03:48

Ik ben geen fan van de PvdA. Integendeel. Ze hebben de laatste jaren erg veel beleid uitgevoerd waar ik het niet mee eens ben. Maar je kan veel zeggen van de PvdA, maar ze hebben bijvoorbeeld niet de identificatieplicht ingevoerd, nieuwe kerncentrales gebouwd, Nederlandse Marokkanen het land uitgezet, de groene stroom afgeschaft of de JSF aangeschaft. Dingen die dit kabinet allemaal wel van plan is! We kunnen nu dus alle steun gebruiken om deze verschrikkelijke plannen van tafel te krijgen. Dus wat mij betreft:
1. Ellendige plannen van tafel.
2. Kabinet weg.
3. Een nieuw echt progresief kabinet (dus niet paars 3!).

-------------



Website: http://www.keerhettij.nl
 
PvdA is hypocriet-rechts 
Asingdinegerisendiri - 07.09.2002 11:37

Enkele jaren terug kregen wij te maken met een
politie-razzia op ons huis, omdat mijn zwangere
echtgenote een foute (lees ex-kolonie Indonesië)
nationaliteit heeft en als ongewenst persoon,die
""geen wezenlijk Nederlands belang dient"",moest
worden uitgezet.
Dit alles onder verantwoordelijkheid van een
PvdA-bewindspersoon.
De PvdA-er Kosto is in 1994 al begonnen met
dit racistische gezinsherenigingsbeleid, dat
Nederlanders dient te ontmoedigen, om een
huwelijk of andere intieme relatie met een
niet-westerse partner aan te gaan
Nee, politie-agenten afsturen op zwangere vrouwen
in de avondschemering en dan mee doen aan ""Keer
het Tij""!!!
Want het Tij dat gekeerd moet worden,is HELAAS ook
het PvdA-Tij.
Je kunt wel zeggen, dat er nu meer plaats is voor
links, maar zodra men weer in de regering komt,
wordt het ""linkse geweten"" weer afgeserveerd.
PvdA... laat ze opflikkeren... 
Rioolrat - 09.09.2002 09:44

bij deze sluit ik mij volkomen aan bij de gedachte dat het gewoon van de zotten is dat het PvdA denkt mee te kunnen strijden tegen hun vervanger...
het lijkt er meer op dat de nieuwe PvdA-kliek op deze manier goodwill te kweken bij radikaal links... zodat er eventueel over een tijd als kabinet balkenende een valt stemmen voor ze zouden komen, of in ieder geval minder verlies... flikker toch een eid op...

mazzel rioolrat
Doe wat 
Tegenstander kabinet - 09.09.2002 12:52

Rioolrat heeft wat tegen de PvdA. Veel andere mensen op indymedia denk ik terecht ook gezien het beleid van de afgelopen jaren. Ik zou zeggen doe er wat aan. Ga het Pvda-kantoor bezetten ofzo. Maar nog veel beter: ga het LPF-kantoor bezetten. Maar mensen die niks doen tegen het huidige kabinet en ook niks doen tegen de pvda die kan ik niet zo goed begrijpen. Wel gezellig onderling kankeren, maar niks doen om de foute plannen van dit kabinet van tafel krijgen. Dat lijkt me niet zo effectief.
hoera, sektariers blijven thuis 
Peter - 10.09.2002 13:19

De PvdA is verantwoordelijk voor jaren neo-liberaal beleid.
Maar velen hebben op die partij gestemd, erger nog veel meer hebben op openlijk rechtse partijen gestemd.
Het is treurig te zien dat mensen die zich als 'radicaal links' beschouwen, niet eens het vertrouwen in de eigen ideeen hebben om met ook het PvdA-achterban te discussieren en ze te door argumenten en actie te overtuigen van een linkse politiek die geen illusies heeft in de vrije markt en opkomt voor vluchtelingen en immigranten.
De grote ziekte die links in Nederland teistert is het niet alleen het opportunisme van PvdA en hun soortgenoten, het is ook het sektarisme van sommige links-radicalen.
Mooi dat ze wegblijven. Het is tijd voor een nieuw radicaal links, die het aandurft te discussieren en samen te werken met anderen.
Sektariers? Nou dat weer. 
Alex - 10.09.2002 17:53

Hallo zeg, lever je kritiek op de PvdA en ben je van mening dat deze rechtse partij niet thuishoort binnen een links alternatief platform, wordt je meteen uitgemaakt voor sektarier. Leuk is dat.

Als buitenparlementaristen discussieren met de achterban van de PvdA, daar is weinig mis mee. Dat is echter heel wat anders dan de partij deel laten nemen aan een protestmanifestatie waar het huidige politieke beleid ter discussie wordt gesteld. De PvdA behoort propagande en oppositie te voeren binnen de kleuterklas wat Tweede Kamer heet.

De cruciale fout die het platform Keer t Tij heeft gemaakt is de wijze waarop men de beginselverklaring heeft opgesteld. Met geen woord rept men over de voorbije jaren van neoliberaal beleid, waarvoor de PvdA als grootste partij als hoofdverantwoordelijke kan worden aangewezen. Het wachten is nu op de VVD en D66 om zich in de rijen van de "buitenparlementaristen" te scharen.

Keer t Tij is met haar populistische aanpak (hoe meer mensen de straat op gaan, hoe beter) bezig de linkse tegenbeweging, of wat daarvan over is, naar de rand van de afgrond te begeleiden. Wie neemt de buitenparlementaire linkse beweging nog serieus, nu men na acht jaar felle kritiek te hebben gespuid op het beleid van de sociaal-liberalen, hand-in-hand optrekt tegen het nieuwe kabinet?

Het verbaast me dan ook niets dat er inmiddels plannetjes worden gesmeed om op 17 september de smeerlappen van de PvdA de demo uit te keilen. Het platform beweert intussen zelf dat een meerderheid van de groepen die op 30 augustus over de toetreding van de PvdA tot het platform hebben vergadert, de politiek van deze partij afwijst. Dan begrijp ik niet waarom men toch in zee gaat met deze club. Afijn, het speelkwartier is nog lang niet over.

Alex




PvdA spreekt niet op prinsjesdag! 
Platform Keer het Tij - 11.09.2002 01:59


Beste mensen,

De bijdrage van Alex hierboven verbaasd ons toch enigszins. Opnieuw suggereert hij dat de PvdA in de manifestatie op prinsjesdag een actieve rol zou spelen. Dat is pertinent niet juist. De PvdA zal niet spreken op het podium en levert ook geen van de woordvoerders namens het platform (Het platform heeft hiervoor andere mensen gekozen). De PvdA kan dus ook niet "uit de demo gekeild" worden zoals Alex kennelijk wil.

Verder verbaasd Alex zich erover dat organisaties in het platform willen samenwerken met de PvdA ook al delen ze de (voormalige) standpunten van die partij niet. Dat is helemaal niet zo raar! Ik denk dat de meerderheid van de organisaties ook nog steeds zou willen samenwerken met Ravage. Dit ondanks de standpunten die dit blad eerder innam ("stem LPF") en het betoog van redacteur Alex in het meinummer van dat blad: "de discriminerdende uitspraken van Fortuyn moeten met een korreltje zout worden genomen, woorden zijn nog geen daden". Ondanks die oude standpunten is ook Ravage nog steeds welkom om samen te werken tegen dit nieuwe kabinet!

Laten we onze energie nu dus gezamenlijk richten op de horrorplannen (identificatieplicht, nieuwe kerncentrales, afschaffen melkertbanen) van dit kabinet. Samen staan we sterk.

Keer het Tij!


Website: http://www.keerhettij.nl
 
zin en onzin keer het tij 
11.09.2002 02:36



Website: http://indymedia.nl/nl/2002/09/6270.shtml
 
Hou toch eens op! 
Alex - 11.09.2002 11:41

Opnieuw beweert een anoniem persoon in het voorafgaande bericht dat Ravage heeft opgeroepen om LPF te stemmen. En wederom moet ik dit tegenspreken, voor de zoveelste keer. Dit keer noemt de agitator zich "platform keer t tij", leuk is dat.

Kunnen dit soort anonieme goedkope aantijgingen achterwege blijven op dit alternatieve medium. En plaats voortaan je naam erbij, lafaard. Ga in op de discussie over de PvdA binnen het platform. Misbruik deze rubriek niet met je achterlijke hetze richting Ravage.

Alex
PvdA is een must voor een nieuw alternatief 
Jasper Fastl - 11.09.2002 17:07

Sorry, een laffaard ben ik niet en dat moet Alex(de man zonder achternaam) weten. Samen hebben hij en ik (PvdA-er en voorzitter van de Jonge Socialisten in de PvdA gewerkt aan 'Het Witte Plein'. Op dat plein werd op een positieve manier een breed standpunt uitgedragen, van anarchisten tot zelfs een enkele VVD-er waren aanwezig die dag.

Misschien voelt Alex, en velen met hem, zich nog steeds vies van de lucht die rondhing rond deze rechtse, naar ijdelheid stinkende, neo-liberalen. Feit is wel dat er meer is dan alleen radicaal-links(?) dat een einde wil aan dit Tij. Daarom ook heeft de PvdA zich aangesloten.

Geenszins heeft dit te maken met oppoetsen van welk imago dan ook, maar meer uit een soort van bezinning. Jullie praten ook vaak over beleid van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer, terwijl niet de fractie maar de partij zich heeft geschaard achter ´Keer Het Tij´, met grote unanimiteit.

Maar het geeft niet dat sommigen hun kop in het zand denken te kunnen steken door het alleen te willen oplossen. Ik denk dat zeker niet en wil er wat aan doen. Zelf ben ik altijd een groot voorstander van protesten als deze. Trouwens, het valt me op dat er veel organisaties meedoen die vanuit mij oogpunt gezien een groot uitvreters/gehalte hebben. Ik zal ze dit echter niet kwalijk nemen, ik wil ze ook geen strobreed in de weg leggen samen met mij (PvdA°lid) de strijd aan te gaan.

Zo ook doen er JD°ers mee en deed de PvdA al mee in de vorm van de EVS en ons, de JS. ook via Milieudefensie deden duizenden PvdA°ers reeds mee. Maar niemand die zich daar kwaad over maakte. En terecht, want je zult toch partners moeten vinden in het bereiken van een gemeenschappelijk doel.

Voor hen die willen blijven slapen, slaap lekker.
Voor zij die hun ogen liever open houden, strijd mee!

Jasper Fastl,
voorzitter JS

p.s. de site die als mijn site is bijgevoegd is die van de JS/afdeling Rijnmond, mijn afdeling. Kijk en huiver, niets te zien van hypocriet rechts, maar toch PvdA.

Website: http://www.js.nl/rijnmond
 
Reactie op Jasper 
David - 12.09.2002 13:37

Beste Jasper,

Hier een reactie op je (nogal sarcastische) bijdrage aan deze discussie.

Je schrijft dat mensen die zonder de PvdA willen protesteren tegen dit kabinet hun kop in het zand steken. Maar is het zo vreemd als mensen het merkwaardig vinden indien de PvdA protesteert tegen dit rechtse kabinet, terwijl een groot deel van de "Keer het Tij" manifestpunten waartegen geprotesteerd wordt, onderdeel waren van het kabinetsbeleid van de regeringen Kok? Is de PvdA nu ineens een stuk linkser geworden? Hebben ze spijt van alle rechtse maatregelen die ze met VVD en D66 hebben doorgevoerd? Om er drie punten uit te lichten: in het Manifest van Keer het Tij staat "het gewelddadig optreden van het westers bondgenootschap tegengaan", men is tegen "aanscherping van asielbeleid en vreemdelingenwetgeving", "er dreigt een beleid van minder overheid - meer markt". Steek ik nu m'n kop in het zand als ik zeg dat de PvdA heeft ingestemd met de oorlogen van het "westers bondgenootschap", volop heeft meegewerkt aan de verharding van het asielbeleid en de afgelopen jaren zich fanatiek heeft ingezet voor een beleid van "minder overheid, meer markt"? Is hier niet iets vreemds aan de hand?

Je verweer dat er toch een onderscheid is tussen de "fractie" en "de partij" - de laatste heeft zich aangesloten bij KHT, de eerste niet - vind ik niet zo sterk. Natuurlijk zijn er veel mensen in afdelingen van de PvdA die niet achter het beleid van de paarse kabinetten stonden, maar van omvangrijke protesten van "de partij" tegen het kabinetsbeleid heb ik nooit veel gemerkt.

Ook je vergelijking met "Het Witte Plein" vind ik niet terecht. Hierbij ging het om 1 specifieke zaak: kritiek op het Koningshuis, voor velen ging het zelfs meer specifiek over de kwestie van het huwelijk en de Argentinië-connectie. Bij Keer het Tij gaat het echter om een breed, links protest om de "afkeer van het rechtse regeringsbeleid" (KHT-Manifest) zichtbaar te maken. Die twee protesten kun je niet zomaar met elkaar vergelijken.

Ik maak er bezwaar tegen als je stelt dat mensen die het problematisch vinden dat de PvdA aan dit protest meedoet, liever "lekker blijven slapen". De reden dat ik deze discussie ben gestart heb ik duidelijk aangegeven in mijn eerste stukje (helemaal bovenaan) en hier sta ik nog steeds achter.

Ik vind het nog steeds een prima idee om te protesteren op Prinsjesdag, hoewel ik me als niet-partijgebonden activist meer thuisvoel bij andere protestvormen. Maar ik blijf het, ook na het lezen van jouw stuk, merkwaardig vinden dat de PvdA (ja, de partij) meedoet aan deze manifestatie, en dat hierop nauwelijks kritiek komt van andere bij het platform aangesloten organisaties, die zich de afgelopen jaren toch vaak fel tegen de PvdA hebben afgezet.

de groeten
David
eurodusnie (namens mezelf)

PvdA is meer dan links 
Jasper Fastl - 12.09.2002 14:57

Soms is het verleden het verleden en moet je blij zijn dat mensen of partijen (willen) veranderen. Zo ook komt de PvdA tot bezinnen en is deze partij weldegelijk tegen een verdere aanscherping van het vreemdelingenbeleid. De partij vond het eerder eigenlijk al welletjes, maar heeft onder druk (hadden ze misschien niet moeten doen, ja) van de VVD ingestemd met een verdere aanscherping van het beleid. Achteraf gezien mocht het niet baten, want een groot deel van de kiezers vond het nog steeds niet genoeg. Ook is de PvdA nadrukkelijk tegen interventies in Irak of welk ander land dan ook. Laten we de PvdA daarom ook steunen in het varen van deze gezuiverde koers en ze niet in de hoek drukken waar we willen dat de klappen vallen. Daar schiet de PvdA niet mee op en wij als Nederland al helemaal niet.

De tijd van privatiseringsdrang heeft de PvdA al langer achter zich gelaten en daarin vinden we zelfs een bondgenoot in de LPF af en toe. Op dit moment lijkt daar juist winst te halen, zeker met de hulp van de PvdA.

De PvdA ondersteunt het initiatief, daar mogen we blij mee zijn. vanuit de ogen van de kritikasters is dat een omslag in het PvdA-belleid. Tel uit je winst en probeer niet krampachtig vast te houden aan de gedachte dat je het allemaal wel alleen kunt oplossen. We hebben de PvdA daar ook voor nodig, zo weet ook de SP en GL.

Wees niet bang, maak geen vijanden, maak vrienden, om de vijand te bestrijden.

Mzzl

Website: http://www.js.nl
 
meer retoriek dan inhoud 
jasper fastl = pvda - 12.09.2002 17:09

Jasper, je komt nauwelijks met echte argumenten waarom de PvdA erbij ingesloten moet worden. Je lijkt alleen maar het idee te bevestigen dat wat betreft deelname van pvda in keer het tij, het beter is voor de pvda dan voor keer het tij.

Je komt ook met leugens. Bijvoorbeeld: "Ook is de PvdA nadrukkelijk tegen interventies in Irak of welk ander land dan ook."

NRC over kamerdebat vorige week: GroenLinks en SP waren tegen elk militair optreden tegen Irak, terwijl PvdA en D66 een middenpositie innamen. Deze partijen dienden een motie in, waarin staat dat ,,unilateraal totstandgekomen preventief optreden van de VS tegen Irak overtuigende rechtsgrond ontbeert en politiek ongewenst is''.
 http://www.nrc.nl/dossiers/irak/artikel/1031289369443.html

Jaja, daar gaan we weer 
Jasper Fastl=JS - 13.09.2002 09:48

Ik hoopte dat Keer het Tij een Platform zou zijn van mensen, een maatschappelijke beweging. Ik geloof niet dat de PvdA dan enige meerwaarde kan leveren als alleen de fractie daar aan deel zou nemen, want die 23 mensen kunnen we natuurlijk node missen. Wel kunnen we de 59.000 leden van de PvdA goed gebruiken. Laten we daar dan aan werken.

Ik hoopte eigenlijk dat je zelf wel zou inzien dat een grote hoeveelheid vrienden beter is dan potentiele vrienden op de reservebank te houden. Maar ja, misschien denk jij er anders over.

Het is trouwens geenszins de vraag of de PvdA ingesloten hoeft te worden (wie die onzin toch bedacht heeft?), maar de PvdA onderschrijft de doelstellingen van het Platform.

Over Irak gesproken: politiek ongewenst: lijkt me toch niet een verkeerde uitspraak. En trouwens, de fractie heeft zich op een bepaalde manier uitgesproken, niet de PvdA-organisatie. Weet je trouwens dat er bij de SP voorstanders van de interventie rondlopen? Ken je vrienden.

Mzzl

Website: http://www.js.nl
 
Keer t Tij PvdA Vrij ! 
13.09.2002 11:16

Hahaha, als we Jaspertje mogen geloven dan distantieren de leden zich van de fractie... De vraag is waarom die 59.000 mensen dan nog lid zijn van deze rechtse club. Droom verder Jasper, over je stille wens om ooit de genadigde opvolger te worden van Kok. (Word je niet te oud voor de Jonge Socialisten?)Macht over het klootjesvolk is zo heerlijk jongen.

reactie op Jasper 
13.09.2002 11:59

Jasper schrijft: "En trouwens, de fractie heeft zich op een bepaalde manier uitgesproken, niet de PvdA-organisatie. Weet je trouwens dat er bij de SP voorstanders van de interventie rondlopen? Ken je vrienden."

Net zo goed omdat de PvdA onderdeel is van Keer het Tij, is het ook bedenkelijk dat organisaties als GroenLinks en SP onderdeel ervan zijn. GL vond de bommen op Afghanistan ook prachtig en veel SP-ers zijn halve Fortuynisten. Inderdaad, ken je vrienden.

Maar bij de SP en GL is er NU wel meer duidelijkheid. Zij hebben zich uitgesproken tegen oorlog met Irak. PvdA-fractie alleen ALS er geen VN-resolutie ligt.

En zoals jij nu al zegt... wat is het nut van pvda binnen keer het tij, als er een verschil zit tussen fractie en partij? Is er sprake van een machtsstrijd binnen de partij? Wie is wie in dit geval. PvdA binnen keer het tij is en blijft pvda in keer het tij en de mensen van buiten de politiek zien heus het verschil niet hoor. Dus, met andere woorden: KhT zou als eis moeten stellen aan de PvdA en aan al die andere politieke parlementaire organisaties dat ze hun fractie en partij eerst eens direct/basis-democratisch moeten organiseren, voor dat er een coalitie van "links" wordt gesmeed. Dan weet je tenminste ook wie die vrienden nu zijn.
Sta daar toch niet zo te staan, 
Kraakspreekuur Eindhoven - 16.09.2002 01:21

Kom er bij en sluit je aan!

Het is natuurlijk fijn modder gooien voor Alex en Jasper, die zoals hierboven al wel duidelijk werd overigens geen van beiden erg bekend staan om hun diepzinnige politieke uitspraken. Jasper heeft een beetje moeite met te bepalen aan welke kant hij nou eigenlijk staat (qua instemmen van PvdA met streng asielbeleid: "hadden ze MISSCHIEN niet moeten doen, ja") en Alex is al tijden het spoor bijster, met zijn geweldige uitspraken over Fortuyn.
Ik haal alleen maar bovenstaande voorbeelden aan omdat ik geen zin heb om nieuwe modder toe te voegen.

Natuurlijk is het heel belangrijk om een tegenbeweging op te bouwen, en heel belangrijk om die niet te laten coupen door partijen of gevestigde NGO's. Een beweging is immers meer dan één of enkele organisaties!
Laat het onderwerp van deze discussie dan ook alsjeblieft doordringen bij alle clubs, maar alsjeblieft niet op de manier waarop die hier gevoerd wordt.

Een grote beweging bestaat niet uit alleen partijen, en evenmin uit alleen radicaal links. Tenminste niet hier en nu.
Kijk naar het anders-globalisme: dat is toch juist ook een vruchtbare mix tussen brave vakbonden, sectarische partijtjes en veel radicale basisgroepen? Juist het feit dat niemand van hen de beweging kan coupen, maakt de op zich moeilijke samenwerking vruchtbaar.

Het is jammer dat er schijnbaar weinig discussie binnen Keer het Tij geweest is over de vorm van deelname van de verschillende organisaties, of dat die althans niet goed naar buiten is gekomen. Op zich zie je in het programma wel terug dat er naast twee talkshow-blokken voor (ex)gevestigd links ook een blok voor wat radicaler links is ingeruimd.
Maar iedereen snapt dat je met sprekers van de JS eigenlijk gewoon de PvdA aan het woord laat.

Aan de andere kant moeten we eens niet zo zielig doen. Waarom zouden we de PvdA of een andere club de boel laten coupen zodra ze erbij mogen zijn? Waarom zouden ze zich via Keer het Tij mooi kunnen profileren?
Dat kan toch alleen als wij allemaal wegblijven?

Je moet het juist omdraaien.

Ora et Labora, oftewel Kraakspreekuur Eindhoven, heeft onmiddellijk het manifest van Keer het Tij ondertekend toen we zagen dat de PvdA er ook bij zat.
Geweldig! In plaats van dat de PvdA met een redelijk vaag manifest mooi weer kan spelen, later met wat schijnoplossingen aankomt en nog later misschien weer van de macht kan genieten, zitten ze nu opgescheept met ons, ze hebben zich geafficieerd als samenwerkend met een kraakspreekuur! Balen voor ze, zeg.

Ga allemaal naar Keer het Tij, en laat zien dat er naast de PvdA ook nog echte alternatieven voor Lijst Meer Fortuin zijn!

Dat we plekken en demo's nodig hebben voor onszelf, wil niet zeggen dat we ons op andere plekken niet meer moeten laten zien. Als je een anarcha-feministische vrouwenavond begint in je plaatselijke kraakkroeg, wil dat toch ook niet zeggen dat je dus ook vindt dat vrouwen zich niet meer in de rest van de maatschappij moeten laten zien? Integendeel, lijkt me.

Ora et Labora.
Ora et labora werkt tenminste constructief(?) 
Jasper Fastl - 16.09.2002 16:15

Niet direct zeggen dat de JS de PvdA is hoor, we zijn namelijk onafhankelijk en willen dat ook graag zo houden. We hebben ook immer een eigen mening en duidelijk waren de anti-oorlog-fanatici tenminste blij met onze mening. Een opmerking als "hadden ze MISSCHIEN niet moeten doen, ja" is daarom ook duidelijk gebruikt als understatement.

Ook nog even over deze opmerking: Hahaha, als we Jaspertje mogen geloven dan distantieren de leden zich van de fractie...
Neen, dat doen ze niet direct. Ik geef alleen aan dat het bestuur, dat zich aan wilde sluiten bij Keer Het Tij, spreekt namens de leden en niet namens 23 kamerleden.

Maar ach, wat zal het ook, tot morgen...

Website: http://www.js.nl
 
Modder vanuit Eindhoven 
Peter - 16.09.2002 23:45

"Het is natuurlijk fijn modder gooien voor Alex en Jasper", schrijft het anonieme Kraakspreekuur Eindhoven, om even later fijntjes op te merken dat hij/zij geen zin heeft om er nieuwe modder aan toe te voegen.
Maar lief spreekuurtje, hoe typeer je dan vervolgens je eigen uitspraken als "Beiden staan niet erg bekend om hun diepzinnige politieke uitspraken", "Jasper heeft een beetje moeite met te bepalen aan welke kant hij nou eigenlijk staat" en "Alex is al tijden het spoor bijster, met zijn geweldige uitspraken over Fortuyn".
Bah, wat een hypocrisie vanuit Eindhoven. Eerst je mond spoelen.


Basisgroepen tegen moddergooien 
Kraakspreekuur Eindhoven - 18.09.2002 14:19

Goed Peter, je hebt gelijk. Nu ik mijn mond met wat frisse zeep heb bewerkt, zie ik ook wel dat m'n reactie niet erg aardig was in de eerste paar zinnen. Met de zin "geen nieuwe modder" bedoelde ik overigens dat ik geen zin had om nieuwe voorbeelden aan te halen van waarom ik de twee heren niet zo serieus kan nemen met hun scheldpartijtje. Er stonden al genoeg voorbeelden in eerdere reacties, genoeg modder, dus waarom nieuwe toegevoegd?

Maar daar ging het dus duidelijk niet over. Ik wilde (zij het onhandig) juist een einde maken aan het modderwerpen, om over te gaan tot inhoudelijke discussie. Er stond dan ook wel wat meer in m'n bijdrage...

Dus terug naar Keer het tij.
Ik ben verschrikkelijk blij met het feit dat mensen in actie komen tegen dit kabinet. Ik ben dus op zich ook erg blij met Keer het Tij.

Tegelijkertijd was het in mijn smaak een verplicht nummer.
Voor de zoveelste keer sprekers aanhoren die iets vertellen wat ik zelf ook al lang heb bedacht, geplaagd door een presentatrice die beter kleuterleidster had kunnen worden en dito koortjes, weggestopt in een door bomen omringd hoekje waar niemand je ziet, waar de mdeia nog niet eens een overzichtsfoto hadden kunnen nemen als ze wel de moeite hadden genomen...

Ik waardeer de vele tijd die mensen in Keer het Tij hebben gestoken, zelfs al schilder ik ze hier nogal lomp als kleuterleidsters af. Ik ben blij met Keer het Tij, maar deze actievorm heeft mijn voorkeur duidelijk niet.

Daar heb ik ook wel een reden voor.

De laatste jaren is er in links Nederland steeds meer sprake van top-down organisaties. Greenpeace, IKV, Milieudefensie, "linkse" partijen: in plaats van actiegroepen van bezorgde burgers zijn dit veel eerder firma's waar mensen protest kunnen consumeren. Firma's die zich in de eerste plaats richten op hun eigen voortbestaan, hun onderhandelingspositie, hun aantal donateurs. En niet zozeer op hun politieke doel.

Het gevolg is dit soort manifestaties, waar het overgrote deel van wat er gebeurt is geregeld van boven af, en waar het actievee zich dermate passief opstelt dat het niet verder komt dan wat applaus als de talkshow-host daar om vraagt. In plaats van een energieke demonstratie die kracht en verfrissing uitstraalt, is tamheid en braafheid troef. Mensen worden niet aangemoedigd tot creativiteit, tot het zelf actie ondernemen. Ze worden aangemoedigd om vooral niets te doen op eigen houtje, want "laten we de politie niet provoceren."

Dit ligt denk ik niet aan de onwil van de organisatie. Dat zijn meestal ook gewoon mensen die met veel energie ontzettend hard werken om van zo'n manifestatie een succes te maken.

Ik denk dat het inherent is aan de organisatievorm.

We zouden terug moeten naar het idee van de basisgroepen, zoals we die hadden tijdens het grote verzet tegen de kerncentrales. Oftewel, zoals het in de anders-globaliseringsbeweging wordt genoemd, naar affiniteitsgroepen.

Kleine groepen van mensen die elkaar (leren) kennen, een grassroots organisatiemodel, waarbij mensen zelf in actie komen, zonder dat een of ander bestuur dat voor ze beslist.
Via een basisgroepenoverleg kan je dan nog steeds af en toe grotere acties organiseren.

Het is namelijk zo dat als je als bureacratische organisatie verantwoordelijkheid neemt voor een actie, je die verantwoordelijkheid op dat moment feitelijk afneemt van degenen die aan je actie bezoeken. Daarom staan manifestanten er meestal zo mat bij. Terwijl je eigen initiatief (en dus verantwoordelijkheid) juist zou moeten stimuleren.

Dan kan je ook makkelijker komen tot de mix van verschillende groepen met verschillende deelbelangen zoals ik in m'n eerdere reactie beschreef. Dan kan je komen tot het vormen van een beweging.

Dus nogmaals, laten we niet in een strijd terecht komen tussen "gevestigd" links en radicaal links, maar laten we ieder ons eigen ding doen, soms samen, soms apart van elkaar, maar met respect voor elkaars actievormen. Laat duizend bloemen bloeien. (zonder dat er een Maoist aan te pas komt)

Het is tekenend dat bijvoorbeeld een actiegroepje als "World Wild West", een groepje van zo'n 5 mensen wat slechts iets van 2 maanden bestaan heeft, meer actie ondernomen heeft dan wat een grote organisatie als bijvoorbeeld Dwars of JS in een heel jaar voor elkaar bokst. ( http://worldwildwest.dse.nl)
Dat heeft denk ik weinig te maken met wie er in zo'n groep zit, maar wel met het gebrek aan bureaucratie, de ruime mate aan vrijheid en eigen verantwoordelijkheid van mensen, en het overschot aan lef.

Ga dus met wat vrienden om de tafel zitten, en begin je eigen basisgroep. Wacht niet tot Keer het Tij iets nieuws organiseert, maar neem je eigen verantwoordelijkheid. Keer het Tij is tof, maar het is niet genoeg.

Hou op met alleen consumeren, produceer je eigen verzet.

Tot zover de preek ;)
Ora et Labora.
Afkeer van de PVDA 
Willem Woudstra - 18.09.2002 18:52

De Partij van de Arbeid heeft 8 jaar lang in een rechtse regering gezeten en heeft volop meegewerkt aan een rechts beleid.
En nu willen ze gaan protesteren, samen met allerlei linkse organisaties in het platform "Keer het Tij", tegen het (o.k., nog) rechtsere beleid van het kabinet Balkenende. Ik vind dit hypocriet.

Als dat hypocriet is, past de PVDA prima aan de LINKSE kant van onze verloederde samenleving.
Keer het Tij laat PvdA spreken 
link - 19.09.2003 01:09

Keer het Tij laat PvdA spreken
Bas - 10.09.2003 15:17
 http://www.indymedia.nl/nl/2003/09/13715.shtml

20 sept - Anti PvdA Blok
18.09.2003 21:50 - 7 aanvullingen
 http://www.indymedia.nl/nl/2003/09/13928.shtml

Demonstratie en protestmanifestatie in Amsterdam tegen regering
redactie - 17.09.2003 19:27 - 2 aanvullingen
 http://www.indymedia.nl/nl/2003/09/13911.shtml
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.