english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Fotoserie Keer het Tij
ff - 17.09.2002 17:19

Enkele duizenden mensen namen deel aan de manifestatie Keer het Tij in Den Haag, prinsjesdag 2002. Foto's

Openingstoespraak door Rene Daanen
Openingstoespraak door Rene Daanen

Milieudefensie werkt aan de weg
Milieudefensie werkt aan de weg

Illegaal in Nederland
Illegaal in Nederland

Politietoezicht in de Hofvijver
Politietoezicht in de Hofvijver




Smeekbede
Smeekbede




 Goedgemutst
Goedgemutst







Zand erover
Zand erover




Wat maakt het uit, als je mobieltje het maar doet...
Wat maakt het uit, als je mobieltje het maar doet...

Koorzang
Koorzang

Meezingen met het koor
Meezingen met het koor

Johan van Oldenbarneveld doet ook mee
Johan van Oldenbarneveld doet ook mee

Wise heeft atoomafval over
Wise heeft atoomafval over

Foto's:
 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Zie ook dit overzicht: 
17.09.2002 18:09

Manifestatie in Den Haag: Keer het Tij
redactie - 15.09.2002 15:52

 http://indymedia.nl/nl/2002/09/6373.shtml
Bij de foto's 
Platform Keer het Tij - 17.09.2002 22:46

Tweeduizend demonstranten bij Keer het Tij manifestatie.

Vanmiddag hebben tweeduizend mensen deelgenomen aan de
manifestatie van Platform Keer het Tij die tijdens de troonrede plaatsvond bij de Hofvijver in Den Haag. De manifestatie verliep in een goede sfeer. Op het terrein werd door middel van ludieke acties de bezwaren tegen het kabinetsbeleid uitgebeeld. Zo werd een deel van het terrein symbolisch geasfalteerd uit protest tegen de plannen van het kabinet om de snelwegen te verbreden. Een grote groep Witte Illegalen was aanwezig in gevangenispakken uit protest tegen het voornemen van het kabinet om illegaliteit strafbaar te stellen.

Hard rechts beleid

Het protest richtte zich verder ondermeer tegen de identificatieplicht, de aantasting van de WAO en de gesubsidieerde arbeidsplaatsen en het uitsluiten van illegale arbeiders en vluchtelingen. In een toespraak zei de woordvoerder van het platform: “We willen dit harde rechtse beleid niet. Wij willen een andere wereld. Een wereld die draait om wederzijds respect, solidariteit en duurzaamheid. Een wereld die groter is dan Nederland alleen. Ons land is geen eiland. Het kabinet moet zijn
oogkleppen afdoen en kijken naar de armoede en milieuproblemen elders in de wereld. Want met het afschaffen van de ministers voor Milieu en ontwikkelingssamenwerking zijn die problemen niet
plotseling verdwenen”.

Opkomst

De opkomst overtrof met bijna tweeduizend deelnemers de
verwachtingen van de organisatoren. De woordvoerders van Keer het Tij benadrukten dat deze manifestatie de eerste was in een serie protesten die steeds massaler zouden worden.



Website: http://www.keerhettij.nl
 
blahblah 
chaos - 17.09.2002 23:11

Ik vond de manifestatie van Keer het Tiuj eigenlijk een hoop geblah. Ik denk dat deze manifestatie echt is opgevallen, ver weggestopt, zodat veel mensen het konden zien. Toen er een hoop geblaht werd, werden er mensen gearresteerd, toen bekend werd dat er mensen gearresteerd waren, begon men te vertellen dat je je vooral niet moest laten provoceren, dit zou allleen maar slechte media opleveren. Weten de mensen van Keer het Tij dan niet dat de politie diegene is die provoceert en grondrechten zomaar van tafel veegt, maar dit is natuurlijk niet belangrijk, het belangrijkste is natuurlijk de boodschap van Keer het Tij. Alle andere dingen die gebeurden waren niet belangrijk, dit zou alleen maar slechte pers opleveren.
In de hofvijver gesprongen 
orde - 17.09.2002 23:23

Er zijn 2 mensen gearresteerd aan het einde van de manifestatie. Maar dat was omdat ze in de hofvijver gesprongen waren. Dat vergeet chaos er bij te vertellen.
meerdere zijn gearresteerd 
chaos - 17.09.2002 23:48

er zijn ook die mensen gearresteerd die de zwart/rode vlag omhoog hielden, het bleek dat de politie dat een gewelddadige actie. Wat een bullshit!
zwartrodevlag 
gabriele - 18.09.2002 00:52

Hoe zit dat nou met die zwartrode vlag. Wat chaos hier schreef ging ook min of meer als gerucht rond vanmiddag. Is dat nou een verboden symbool geworden ofzo? Voor zover ik weet is alleen het tonen van hakenkruizen in Nederland echt verboden dus ik ben zo langzamerhand benieuwd waarom die valeg weggehaald zou zijn. Kortom, het zou leuk zijn als iemand die er echt bij was even zou reageren......
En anders voortaan aleemaal een zwartrode vlag meenemen als je naar Den Haag gaat, en kijken wat er gebeurd.
Tonie.net heeft deze fotopagina geblogd 
LinkMichel - 18.09.2002 02:08



Website: http://tonie.net/index.php?p=/log/entry_blog-6934.html
 
oude protestcultuur komt weer op 
protest - 18.09.2002 02:16

Vandaag was ik pas laat op de manifestatie omdat het onmogelijk was om aan de andere kant te komen door de optocht van de Koningin.
De manifestie was toen al magertjes geworden maar wat ik een heerlijke constatering vond, was dat Marijke Vos, Femke Halsema en Ruud Bos daar ineens aan kwamen lopen zonder tam-tam.
Geen gekke overdreven beveiliging zoals de rechtse partijen dat graag gebruiken. Die gebruiken dat alleen om de kiezers van zich af te houden, heb ik het gevoel.

Maar ze liepen heerlijk op hun gemak tussen alle mensen door en ze waren makkelijk aanspreekbaar.

Zo hoort de politiek te zijn en daar kan de LPF nog een puntje aan zuigen.

Als ik zo'n manifestatie meemaak, dan begint mijn protestbloed weer te kloppen en ik bemerk dat we weer bij het begin zijn van allerlei demonstraties en acties.
Vandaag in ieder geval mijn handtekeningen gezet en echt genoten van de aanwezigheid van de bovengenoemde politici.
Mijn respect hebben ze verdiend door zo dicht bij de kiezers te zijn.

Wat de zwemmers betreft, dat viel we mee, dat was gewoon ludiek.
Wat de zwart/rode vlag betreft, daar heb ik ze nog mee zien lopen, naar de trein toe, dus arrestaties daarover zullen wel meevallen.

Struikelblok? 
Grutte Pier - 18.09.2002 10:48

Vanuit het hoge noorden waren we met een stelletje naar Den Haag vertrokken om mee te doen aan deze manifestatie. We waren nog niet met veel, er zijn ook nog niet veel mensen die er van wisten, en dan heb ik het dus over de manifestatie, en het platform KHT.

Dat Wouter Bos en Marijke Vos er waren had ik ook gezien, Femke Halsema niet. Het klopte dat er geen overdreven beveiliging was, of het moest de zweetlucht van Wouter Bos zijn die ik rook toen hij langs me liep :-) Eh, ahum.

Wie ik ook gezien heb, was mijn provincie-genoot Harm Wiersma van de LPF. Een getergde man, waaruit de haat en de boosheid uit zijn ogen weg leek te stralen toen hij mijn dreadlocks zag, ik kan het niet anders zeggen. Ja, deze man leeft op haat. Ik vond het trouwens vermakelijk te zien hoe deze "politiekus" beveiligd word. Er liep iemand achter hem die in het begin van zijn 20er jaren was en in een pak liep. Die was meer met zichzelf bezig en met zijn ongetwijfeld als zeer belangrijk ervaren taak van beveiligingsman van deze politiekus. Maar goed, dat was niet in de buurt van de manifestatie en is meer illustratief voor iets wat we al wisten.

Dit was de eerste manifestatie en ik vond dat de meerderheid van ons onszelf waardig hebben opgesteld. We hebben ons in het algemeen niet door de politie laten opjutten.

Nog een laatste opmerking: het is heel belangrijk dat er een goede "buiten-parlementaire oppositie" komt tegen dit rechtse kabinet. Ik denk persoonlijk, dat het daarom belangrijk is, dat Keer het Tij zich beperkt tot de onderwerpen die direkt op deze regering betrekking hebben.

Waar doel ik op? Ik ben op de manifestatie enkele malen benaderd door mensen die mij iets wilden geven over Israel en de Palestijnen. Nou mag iedereen daar natuurlijk een mening over hebben, maar ik deel de mening van heel veel anderen niet die ook op de Keer het Tij manifestatie aangekomen waren en mij bekruipt het gevoel dat dit wel eens een struikelblok kan wezen voor anderen om mee te doen. Persoonlijk zou ik never en nooit niet meedoen aan een demonstratie die de PLO ondersteunt. Links Nederland zou zich niet voor dat karretje moeten laten spannen.

Dat moest even van mijn hart en ik ben beniewd wat anderen hiervan vinden.
vlag 
Geert - 18.09.2002 12:09

Er is wel degelijk iemand opgepakt omdat er met een zwartrode vlag werd gewappert. Eerst wilde men de vlag over een hek hangen. Dat mocht niet. Daarna probeerde men ermee te zwaaien, en toen werd ie afgepakt. Er werd wat geduwd en een lompe (underkuvver wout) begon erop te slaan. Daarna werd er 1 iemand gearresteerd.
De politie heeft trouwens ook geen flauw idee wat die vlag betekend. Toen ik antwoordde dat ie van Ajax was leken ze me nog te geloven ook.
zwart/rode vlag 
chaos - 18.09.2002 12:22

ik was er bij toen twee mensen gearresteerd werden toen ze deze vlag omhoog hielden. De rden waarom ze gearresteerd zijn is niet erg duidelijk. De bullen zeggen dat ze het een gewelddagige actie vonden of opruiing.
vlag 
gabriele - 18.09.2002 15:07

De vlag wordt steeds interessanter. Het zou leuk zijn als degenen die zijn opgepakt daar iets over zouden kunnen posten. Over waartoe zij opruiden bijvoorbeeld.
klote  
bagger - 18.09.2002 15:11


de manifestatie was meer dan klote slap gelul.
een grote groep mensen die alleen maar praten en niets doen doen.iedereen was het eens dat het kabinet slecht is en daarom waren ze alleen maar propaganda aan het versprijden de commerciele socialisten probeerde de kas weer te spekken door krantjes te verkopen [hun idee van revolutie]. Na dat er twee mensen gingen zwemmen waren er anderen die ook tot echte axie bereid waren maar werden tegen gehouden door een stel trieste pascifisten.
Als julie nou eindelijk iets doen inplaats van op revolutie te wachten dat zou een stuk beter zijn.
zwart-rode vlag 
infor(maar niet -mant) - 18.09.2002 15:24

 http://www.crwflags.com/fotw/flags/anarc.html#tend

by Marcus Wendel, 13 Aug 1999
First used by anarchists during the Spanish Civil War: The red flag of socialism (Confederación Nacional del Trabajo) and the black flag of anarchism (Federación Anarquista Ibérica). The red and black colours are also often used by the syndicalism movement.
Marcus Wendel, 16 Aug 1999

palestijnse vlaggen 
pieter - 18.09.2002 15:37

Ik was op de KHT manifestatie. De opkomst viel mij wel tegen, ik schatte de opkomst onder de 1000, mijn waarneming kan mij natuurlijk bedrogen hebben....Ik ergerde mij ook aan de palestijnse vlaggen, ik vind dat getuigen van platvloersheid en ben het eens met wat Grutte Pier schreef. Lopen met vlaggen, wat een goedkope retoriek. De palestijnen hebben hulp nodig maar met vlaggen lopen heeft niets te maken met de genuanceerde benadering die nodig is wil dit conflict in het Midden-Oosten ooit opgelost worden. Ten tweede heeft dit natuurlijk niets te maken met het doel van Keer Het Tij. Gebruik het KHT-platform alleen waar het voor nodig is en kaap het niet voor doelen die je eigen organisatie nastreeft als dit niets met de KHT-doelstellingen te maken heeft!

Revolutie, Pacifisme, en keer het tij 
etolk - 18.09.2002 15:44

Sorry hoor maar door in het water te springen keer je het tij niet en door dan anderen die door jou als pacifisten worden bestempeld (terwijl de vredesstichters zalig zijn) minachtend af te doen als passievisten maakt jouw bijdrage wel heel erg cabaretesk.

 
18.09.2002 15:54

ik hoorde dat ze gepakt zijn voor opruiing, openlijke geweldpleging en ook nog verstoring van openbare orde of zo.... maar t is allemaal vaaaaag.
pompompom 
*inf - 18.09.2002 16:23

jammer dat men niet leert van de geschiedenis en nu alweer bezig is om het schisma te creeren tussen pacifistische mensen en mensen die zich wel zullen weren wanneer de politie erop los gaat slaan uit dier politieke overtuiging, welke doorgaans rechts van het heersende spectrum ligt.
Ofwel in gewoon nederlands: Zometeen gaat de smeris weer vet op iedereen inhakken opa kleuter of aktiviste, het maakt niet uit, dan zijn er twee soorten mensen:
mensen die niet toekijken als iemand zooo ongelofelijk hard in elkaar wordt geslagen door stillen dat je moet vrezen voor diens leven, en mensen die dat wel laten gebeuren, om wat voor reden en hoe voorstelbaar die reden misschien ook.
Dan kunnen we alvast vooruit lopen op het onvermijdelijke punt in deze discussie: Wat is geweld? Is een verfbom geweld? Is defensief optreden, maar de confrontatie niet mijdend, geweld? Is wat de politie aan geweld gebruikt te beantwoorden en zo ja, hoe? WAT ZIJN DE GEMAAKTE ERARINGEN daaromtrent en hoe belangrijk zijn deze in het maken van een analyze voor de huidige situatie? Wat is politiegeweld en hoe verhoudt zich deze tot de wet? Hoe nauw neemt de politie het met haar geweldsinstructies? Wat waren bij overtredingen door de politie van deze wettelijk vastgelegde geweldsinstructies de straffen/consequenties voor de betrokken agenten? Hoe heeft men zich in strijdbaarder tijden aan afspraken gehouden met elkaar? Wat had men aan doelen voor ogen, wat is ervan terecht gekomen en wat niet en waarom? De verwachting is dat er meer repressie komt, dus ook meer sociale strijd, is het dan nu al zaak om te voorkomen dat een beweging gekaapt wordt of zich laat verdelen door de countermeasures, die de staat of interne factoren of een combinatie hiervan, op haar zal loslaten? Interressante tijden he Oma?
Ja kind,interressant ( *zucht* )


Rood zwart 
Gargamel - 18.09.2002 16:43

Even voor alle duidelijkheid:

Er zijn in totaal 4 mensen opgepakt. 2 voor het zwemmen in de Hofvijver en 2 voor het omhooghouden van een anarchistiese vlag. Bij het hoofdbureau van Polisie haaglanden wisten de fasco's ons te vertellen dat de twee vlaggenzwaaiers waren opgepakt voor het vage plegen van 'openlijk geweld'
Ik stond bij de twee gearresteerden (waar waren die andere tweeduizend mensen?oh ja achter de hekken verstopt waar niemand ze zag of hoorde!). De ME-commandant kwam stilletjes aangelopen en fluisterde in zijn mobieltje: ,,We pakken die twee met die vlag." Waarop de ME de rest aan de kant duwden terwijl de stillen met flink geweld de twee vaandelzwaaiers oppakten. De vuistslagen kwamen van de kant van de smerissen. Toen een fotojournalist een foto wilde maken werd hij hardhandig weggeduwd. Het tonen van zijn perskaart hielp niet.
En ondertussen riep Keer 't tij op om vooral niet te provoceren! Wie provoceert er nu?Met een overmacht aan gewapende smurfen tracht de Nederlandse Staat de kritische mond te doen zwijgen. En het lukt ze aardig. Als Keer 't tij de toekomst is van actief verzettend Nederland dan hebben Balkenende,Nawijn en Fortuyn alvast gewonnen. Bah, preken voor eigen publiek achter hekken en ondertussen krantjes verkopen, mooi actiewereldje!
Rolletje 
Maarten - 18.09.2002 17:12

Hoorde zelf dat de journalist later zijn rolletje moest inleveren aan oom agent, omdat het "verboden was om ambtenaren in functie te fotograferen"....kan iemand dit bevestigen... het past wel in het plaatje van gisteren.
zwart vloekt met rood 
klaas - 18.09.2002 17:50

Zwart past gewoon niet bij rood. Terecht dat deze barbaren werden opgepakt.
Mensen, wanneer is het afgelopen met dat gelul over de politie en de pacifisten. Ik heb de politie gezien en die gedroegen zich keurig, evenals alle aanwezigen die ik gezien heb, laat je niet opjutten. Echte actie, houdt dat in dat je primitieve herrie maakt? Dat je moet provoceren? Het lijkt me toch redelijk dat als je manifesteerd tegen een stel regenten die kroegtaal uitslaan, je je beschaafd opstelt en met intelligentie en wat argumenten te werk gaat? Als de mensen die hier hun mening ventileren samen met de anarchisten de meerderheid in de demonstraties gaan vormen, ga ik voortaan niet meer naar een demonstratie of een manifestatie waar de demagogie heerst, waar de werkelijkheid versimpeld wordt (evenals de populisten a la meneer Nawijn en wijlen meneer Fortuyn doen/deden). Ik ga wel brieven schrijven.....
P.s. Als er mensen met een vlag zijn opgepakt is dat natuurlijk belachelijk en moeten er (juridische) stappen worden ondernomen. Voor het paleis zag ik wat agenten die borden van de IS in beslag hadden genomen. Als deze mensen gewoon langs de kant v/d weg stonden toen dit bord werd afgenomen zou dit natuurlijk ook belachelijk zijn.
effect? 
zoet appel - 18.09.2002 23:09

Ik was er gisteren ook, en moet toegeven dat ik het een beetje saai vond. Had me er iets meer bij voorgesteld (meer mensen ook). De "podium-acts" waren goed bedoeld, maar wat eerderen in dit medium ook al vermeldden is dat niemand van de aanwezigen overtuigd hoefde te worden; we waren immers met zijn allen met dezelfde bedoelingen naar den haag gekomen. Tegen de balk-ellende!

Hoe geef je zo'n dag een actiever karakter? Goede vraag!

Volgende keer misschien wat levendigere sprekers, en vooral meer opzwependere muziek. Ik miste de samba-bands!! Echt grappige mensen, die niet op een schooljuf-manier keer op keer van ons vragen nog eens een hoeraatje te roepen (hoera waarvoor dan?)

Niemand kan ontkennen dat het voor velen een opluchting leek toen de 2 dapppere dames de Hofvijver indoken en de ME motorbootjes goed wisten te ontwijken. Zaten we daar dan met zijn allen toch stiekem op te wachten? dat het een beetje uit de hand loopt?

Toegegeven dat ik niet naar den Haag kwam om vermaakt te worden (dan ga ik wel naar een concert), noch om een gevecht met de ME te beginnen, maar vooral om met mede-activisten een duidelijk signaal af te geven vind ik ook dat de media-aandacht tegen viel. Ook had ik niet het idee had dat de aanwezigen zo geinteresseerd waren in wat er zich op het podium afspeelde (ik niet in ieder geval, ik was het bij voorbaat met jullie eens, evenals met de andere aanwezigen).
Opgelucht las ik vanochtend dat de Volkskrant het protest op zijn minst even noemde, het was niet helemaal voor niks, en ik neem de volgende keer weer een vrije dag voor een dergelijk protest, maar hoop dan wel op een nog grotere opkomst en meer aandacht door de media.
Kijk eens naar de 'milieu-minister'van Greenpeace die vandaag in zijn eentje het journaal haalt, kijk naar de 2 hofvijverdames....op een vreedzame manier weten ze de pers te bereiken zonder negatief afgeschilderd te worden. We hebben meer humor, durf en ludieke acties nodig!


Zie het als opbouwende kritiek, zodat we bij de volgende actie (nog) duidelijker de boodschap kunnen overbrengen op die smerige zakkenvullers van het huidige kabinet. Al met al eigenlijk tevrden over KHT maar er kan ook een aantal dingen verbeterd worden.

Nu nog even wat gal spugen:
Door de zure appel heen bijten....als een snelweg/kerncentrale eenmaal is aangelegd krijg je daar niet snel een zoete appel in de vorm van natuur voor terug, godverdomme wat kan ik me kwaad maken om dit soort bullshit-opmerkingen
pompompompom 
*inf - 19.09.2002 01:03

Ja ik ben het zo roerend eens met zoetappelmoes, het is heerlijk om slimmer te zijn dan de 'reactionairen' ZONDER geweld maar waar blijft de discussie over wat er zometeen staat te gebeuren qua demonstratierecht, politieoptredens enz. Waar blijft de confrontatie met gemaakte ervaringen? Wat heerlijk dat de politie zich keurig gedroeg klaas, maar waar blijft de discussie over de onafwendbare zekerheid dat de politie over haar schreef zal gaan, al dan niet aangemoedigd door de houding van veel anti's die daarmee voortborduren op de ervaringen van vorige generaties...Neem even afstand, zie de politie met elkaar omgaan, zo vers van de academie, zie hoe zij sektarischg gedrag gaan vertonen door de aanraking met de "zelfkant" van 'hun' samenleving, hoe zij de burgers gaan zien na verloop van tijd en wat ze geleerd wordt door collegas...en zet dat af tegen onze belangen van vrije meningsuiting en beinvloeding van het maatschappelijke proces, hoe gaan we met dit soort zaken BIJ DEZE GOLF VAN VERZ om??? zie ook bovenstaand stuk en ajb, ik veroordeel niemand als ie zich weert tegen (een brute behandeling van)de cops, en ook niet als zij slap gaan hangen en zich in elkaar laten beuken als statement, wat ik vraag is dat we leren van het verleden en NU AL na gaan denken over de beste strategie met elkaar. Ik ben oprecht geinterresseerd.
*inf
LAAT JE NIET PROVOCEREN! 
Els - 19.09.2002 01:50

Ik heb toch steeds gehoord dat er nadrukkelijk werd gezegd "LAAT je niet provoceren". Wat, lijkt mij, zinnig is omdat daarmee de overheid/media de hele beweging kan criminaliseren.
RE: Laat je niet provoceren 
Gargamel - 19.09.2002 15:07

Laat je niet provoceren is een leuk uitgangspunt, maar het toedraaien van de andere wang klonk misschien leuk in de bijbel maar heeft geen enkele nuttige toepassing. De nieuwe regering valt immigranten, het milieu, etc aan en wij moeten ons niet laten provoceren want anders criminaliseren ze ons?

Laat 1 ding duidelijk zijn: volgens de regering en zeker volgens de politie zijn we al criminelen of op zijn minst werkschuw links tuig.
Moeten we dan maar niets doen omdat we anders in een kwaad daglicht komen te staan? Denk eens na over bij wie we in een kwaad daglicht staan! Dat zijn mensen waar ik geen vrienden mee wil zijn! De regering, de politie en LPF-stemmers. Hoe meer ze ons haten hoe effectiever wij zijn. Een gefrustreerde tegenstander maakt fouten.

Geen woorden, maar daden!
provoceren 
pieter - 19.09.2002 17:00

Wat een overdrijving zeg! Dat criminaliseren, volgens mij vinden mensen het interessant om gecriminaliseerd te worden en links tuig genoemd worden, zo scheppen ze een romantisch Franse Revolutie beeld van zichzelf. Dat de ME soms op belachelijke wijze mensen behandeld wil ik wel geloven en is schandalig, maar om nou te zeggen dat elke demonstrant door de overheidsorganen gecriminaliseerd wordt lijkt me zwaar overdreven.

'Een gefrustreerde tegenstander maakt fouten' Wat een stemmingmakerij, we zitten niet in een veldslag!

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er af en toe geen opschudding mag zijn, maar het lijkt me te ver gaan om elkaar op te stoken tegen 'de tegenstander'.

Laat het mensen tegen elkaar opstoken maar aan de regering over.
 
Els - 19.09.2002 19:32

Voor de duidelijkheid; onderste onderstaand bericht was een reactie op:

Gargamel - 18.09.2002 16:43
Even voor alle duidelijkheid:

Er zijn in totaal 4 mensen opgepakt. 2 voor het zwemmen in de Hofvijver en 2 voor het omhooghouden van een anarchistiese vlag. ................................................
En ondertussen riep Keer 't tij op om vooral niet te provoceren! Wie provoceert er nu?Met een overmacht aan gewapende smurfen tracht de Nederlandse Staat de kritische mond te doen zwijgen. ..................................

>LAAT JE NIET PROVOCEREN! 
Els - 19.09.2002 01:50
Ik heb toch steeds gehoord dat er nadrukkelijk werd gezegd "LAAT je niet provoceren". Wat, lijkt mij, zinnig is omdat daarmee de overheid/media de hele beweging kan criminaliseren.<

zelf provoceren of je laten provoceren is (zonder waarde-oordeel) wel een verschil.

hmm 
Geert - 19.09.2002 20:03

Een anarcho-syndicalistische vlag omhoog houden was niet het resultaat van een provocatie van de politie of van iemand anders. Dat heeft niets met laten provoceren te maken.
Ik vond het trouwens ook ongelofelijk triest om te zien hoe bijna iedereen op het grasveldje thee bleef drinken achter hekken. Ik kon het bijna niet geloven. Wat heeft het voor zin als je precies doet wat men van je verwacht ?
Actie is niet op je reet blijven zitten! 
zoete appel - 19.09.2002 22:00

Geert, heeft groot gelijk!

De volgende actie moet actiever! Een tocht door de stad, sambabands, nog meer mensen die gaan zwemmen, en vooral nog meer leuzen roepen, laat ook de thuisblijvers horen dat er een tegengeluid is.

Met op je reet zitten thee drinken wordt niks bereikt.
Nogmaals, kijk naar simpele acties van de "milieu-minister" en de "hofvijver-dames", die hebben discussie doen oplaaien, die zorgen ook voor publiciteit, iets wat de 800 mensen (mijn schatting) bij KHT, waaronder ikzelf dus ook, ik geef het toe, niet gelukt is. Volgende keer beter, en dat dat geweldloos kan is al gebleken.

Actie-voerenden, laten we wakker worden uit onze paarse winterslaap (want feitelijk is deze regering slechts een overdreven reactie die vooral door de PvdA en het hele gepolder de afgelopen jaren in gang heeft laten zetten). Laten we afgelopen prinsjesdag zien als een klein (redelijk geslaagd) opwarmertje; een oploopje naar een massaal vervolg!


naar buiten, van dat veld af 
karl - 20.09.2002 18:10

Meer actie ja!

Hoewel het best een gezellig middagje was onderling daar naast de hofvijver, vraag ook ik me serieus af of het protest gehoord is. Ergens buiten het veld dus. Het enige wat ik buiten de hekken van KHT gezien heb, was een demo waarin de mensen anti-Bush leuzen riepen en een aantal hoedjes van 'gekken aan de macht'. Ik ben vast niet de enige die zich afvroeg wat Bush direkt met prinsjesdag van doen heeft. Op die hoedjes reageerden mensen wel leuker. Wat meisjes probeerden ze langs de route te slijten aan koninginnezwaaiers. Klasse! Even buiten de eigen parochie preken, op een direkte manier, zonder andere mensen dan op het veldje enkel te willen bereiken via de media. (De 'gekken aan de macht'-hoedjes haalden vreemd genoeg wel de schamele verslaggeving van in elk geval Trouw, Volkskrant, RTLjournaal, NET5 journaal (waar was de NOS?).)

Misschien is dat een idee voor de komende akties: de straat op! Nu met prinsjesdag weer duidelijk is geworden dat de reguliere media minder aandacht/ruimte geven aan (vrolijke) tegendraadse geluiden, kunnen we vast beter onze energie richten op direkte aandacht van mensen. Onze boodschappen verspreiden zonder de noodzakelijke tussenkomst van de media. Het kost meer tijd om evenveel mensen te bereiken, maar het is mogelijk. Met festivalletjes, straattheater, posters, folders in kafees bijvoorbeeld.




Bush alles te maken met Prinsjesdag 
20.09.2002 19:27

Bush wil een agressie oorlog voeren tegen Irak (en Jemen, enz.?). En de Nedewrlandse regering steunt Bush
helder signaal is beste strategie 
ned ludd - 22.09.2002 12:59

Het NOS Journaal weidde een kort item over keer het tij. hierin was te zien: een groepje rennende, joelende mensen, voornamelijk ISers, en vervolgens een oud vrouwtje en een paar mensen die zeiden dat het allemaal wel mee viel met de nieuwe regering.

De voice over van de nieuwslezer noemde dat er een demonstratie tegen een oorlog in Irak was. Al met al een nogal verwarrende boodschap. De hele manifestatie was niet eens in beeld.

Keer Het Tij was volgens mij toch echt vooral bedoeld als actie tegen de nieuwe regering(splannen). Ik vind het nogal zot dat dan een groep mensen besluit deze dag aan te grijpen voor een hele andere boodschap.

Wat betreft de boodschap waren andere acties effectiever. De milieuminister kreeg behoorlijk veel aandacht. En de boodschap was duidelijk.
Ook de "gekken aan de macht" hoedjes doken overal op in de media. Een van de dagbladen schreef: de gekken aan de macht hoedjes kunnen de leden van het koninklijk huis moeilijk ontgaan zijn. Waar kwamen die hoedjes eigenlijk vandaan?

Als je aandacht wilt moet je iets opvallends doen, maar dan wel met een heldere boodschap. Anders snappen de kijkbuiskinderen er ook niks van.
Balkenende steunt oorlogsplannen 
Stop Bush - 22.09.2002 14:50

Het is helemaal geen "andere boodschap" om op Keer het Tij ook tegen de oorlogsplannen van Bush te demonstreren. Want Balkenende steunt die oorlogsplannen tegen Irak, die honderdduizenden doden gaan kosten. En misschien atoombomstraling, tot in Nederland toe. Wees niet zo nationalistisch.

Website: http://www.wereldcrisis.nl
 
laten provoceren 
saskia - 26.09.2002 10:26

Na een aantal demos (vooral die met Molukkers) in Den Haag heb ik meerdere malen geconstateerd/gevoeld dat de Haagse ME uit is op geweld. Om daar met geweld op reageren is begrijpelijk en je krijgt inderdaad media aandacht (en dat is tegenwoordig voor activisten steeds moeilijker) maar soms is dat niet wat je wilt. Je kunt de keuze maken om je niet te laten provoceren omdat je de discussie niet over dat geweldsmisbruik wil voeren, maar over andere dingen. In dit geval de oppositie tegen de huidige regering. Over die keuze valt discussieren. Ik ben het ermee eens dat we wel wat verder moeten gaan maar in die 'gevangenis' bij de hofvijver was dat op die dag moeilijk en stond de uitkomst (geweld met ME) vast.
Saskia (schooljuf op het podium)
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.