english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Sabotage op Volkel
Ravage, actieblad - 09.02.2003 11:30

Actie tegen kernwapens

P E R S B E R I C H T
van Vredes Aktiekamp Volkel

Zondag 9 februari 2003

Ontwapeningsactie op vliegbasis Volkel

In de vroege ochtend van zondag 9 februari heeft op de vliegbasis Volkel een openlijke ontwapeningsactie plaatsgevonden (een zgn.
Ploegschaar-actie). Een 32-jarige vrouw van het Vredes Actie Kamp in Volkel heeft de
communicatieschotels van een Amerikaanse communicatiebunker onklaar gemaakt en is daarbij gearresteerd.

De actie is een protest tegen de dreigende aanval op Irak. In deze communicatiebunker, die dag en nacht bemenst is, vindt de
communicatie plaats rond de Amerikaanse kernbommen, die in Volkel liggen opgeslagen in elf speciale bunkers.
Al meer dan 30 jaar vindt er op de vliegbasis Volkel in het geheim de permanente voorbereiding tot massavernietiging plaats.

De VS beschikt al tientallen jaren over het grootste arsenaal massavernietigingswapens ter wereld en doet nauwelijks pogingen om
tot ontwapening over te gaan, integendeel.
De VS bewapent zonder scrupules dictators en helpt ze aan de macht (te blijven), Saddam Hussein is er een van.

Er is geen enkel land dat een serieuze bedreiging vormt voor de VS. De belangen van de VS om Irak aan te vallen liggen op het politiek economische vlak, de toegang tot olievoorraden speelt daaarin een grote rol.

De gevolgen van een oorlog tegen Irak zijn niet te overzien. De oorlog zal een ramp zijn voor de verzwakte Irakese bevolking.
De grootste slachtoffers van deze oorlog zullen burgers zijn. Burgers zijn al 12 jaar het slachtoffer van de sluipende oorlog
tegen Irak. De boycot heeft een half miljoen Irakese kinderen het leven gekost, 'collateral damage' noemt de VS dat, bijkomstige schade...

Het gaat de VS niet om het vestigen van een democratie in Irak. Het land moet veilig zijn voor handel, of de mensenrechten worden
gerespecteerd zal de VS een zorg zijn.

De oorlogsmachine van de VS, de ijzeren vuist achter het Amerikaanse economische beleid, moet afgebroken worden. Op dit moment sterven er elke dag duizenden kinderen door armoede. Om mensen wereldwijd van voedsel, schoon drinkwater, onderdak,
gezondheidszorg en verbetering van het milieu te voorzien is per dag 0,7 miljard dollar nodig. Er wordt wereldwijd per dag 2 miljard dollar aan bewapening uitgegeven.
Aan deze idiote situatie moet een eind komen.

Om daar een klein begin mee te maken is vandaag deze ontwapeningsactie in Volkel
uitgevoerd. We hebben niet de illusie dat we de oorlogsmachine op deze manier kunnen stoppen, maar we willen iets laten zien van hoop en vertrouwen dat het anders kan in deze wereld.

Geen oorlog in Irak!
Stop de oorlogswaanzin!

V.A.K. Volkel




- E-Mail: ravage@antenna.nl Website: http://www.antenna.nl/ravage
 
aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
onklaar 
09.02.2003 11:35

Volgens een ooggetuige heeft de antimilitariste een half uur lang met een mokerhamer op de schotels kunnen beuken, waarna ze de draden ervan heeft doorgeknipt en de schotels naar beneden heeft gekieperd.
translation 
clara - 09.02.2003 12:23

In the early hours of sunday, 9 February, a public demilitarisation took place at the military air base Vokel, Netherlands. A 32 year old women, from the Peace Action Camp Vokel demolished the communication system of a US communcation bunker. According to eye fitnesses she spend half an hour hammering on the satelite disk and cutting the cables before she could throw it on the ground. The woman was arrested.
geweldig 
roos - 09.02.2003 13:56

Een echte Kees Koning daad mogen er nog maar vele anderen volgen
VAK ! 
09.02.2003 14:44



Website: http://www.vredesaktiekamp.nl/
 
waarom geweld? 
Theodoor - 09.02.2003 16:25

U bent net zo gewelddadig als alle mensen die denken belang te hebben bij Volkel. Bovendien leeft het V.A.K. in de illusie dat men door het vernietigen van materie het mentale bewustzijn van mensen verandert. Je moet in mijn ogen op basis van argumenten de strijd aangaan niet door vernietiging van wapentuig.
Waarom geweld? Wat is geweld? 
Hetty Litjens - 09.02.2003 16:38

Wat Bush nu wil is het gewelddadig vernietigen van oorlogstuig in Irak. Met als gevolg ook de uitroeiing van duizenden mensen. Onze maatschappij is gebaseerd op geweld. Ook armoede is georganiseerd geweld.
Er bestaat nog steeds een hemelsbreed verschil tussen geweld tegen dingen en geweld tegen mensen. Het eerste is niet leuk (voor de rechtse rakkers), maar het tweede is volgens alle wetten, nationaal en internationaal, in strijd met de mensenrechten.
gerechtvaardigd vs. ongerechtvaardigd geweld 
Theodoor - 09.02.2003 17:57

Geweld tegen dingen is dan 'gerechtvaardigd' geweld en geweld tegen mensen 'ongerechtvaardigd'? We kunnen de acties van het V.A.K. uit verschillende perspectieven bezien. Ethisch (is het juist of rechtvaardig dat men 'de'communicatieschotels vernietigt?), Pragmatisch (brengt de vernietiging van 'de' communicatieschotels de daders dichter bij het gestelde doel?), juridisch (wie wordt schade toegebracht? Een abstractie als de Nederlandse staat of 'de VS', of 'de Nederlandse belastingbetaler'?). Wat denk je te bereiken met dit soort acties? Voorstanders van het gebruik van Volkel voor Amerikaanse doeleinden overtuig je hiermee niet, medestanders hoef je niet meer te overtuigen, neutralen moeten jouw actie goed kunnen interpreteren en begrijpen. Hoe leg je de link tussen de vernietiging van de schotels met de vernietiging 'van oorlogstuig in Irak door Bush'? Dat gaat mij wel wat ver. Bovendien zou je volgens uw redenering ook bijvoorbeeld het Ministerie van Defensie schade mogen aanbrengen, misschien zelfs het gebouw van de Tweede Kamer omdat deze 'het militaristische spel' meespelen? Oftwel waar houdt u op?
niet het slopen van wapentuig is geweld 
Janjo - 09.02.2003 19:30

maar het fabriceren ervan.

Dit is een moedige en onwijs goeie actie.En een vreedzame. Het is sowieso onzin om het vernietigen van materiele dingen in alle gevallen geweld te noemen. Je moet dat per situatie bekijken, Theodoor, en in de context waarin het gebeurt.
ik begrijp je verontwaardiging niet. ik hoop dat je verontwaardiging zich op zijn minst OOK richt op de oorlogsplannen van Bush, die zelfs naar schatting van het Pentagon meer dan tienduizend burgers zullen doden. En andere organisaties schatten hogere aantallen in.
Het lijkt me ridicuul dat je in dit verband boos bent om de actie van vanochtend.

ik zelf ben heel trots op degene die dit heeft gedaan.
en ik ben haar dankbaar.

Het was trouwens ook op het anp radionieuws vanochtend, hoorde ik van iemand.

Context 
Theodoor - 09.02.2003 20:03

Beste Janjo,

als we over context praten, denk ik ten eerste dat deze actie de oorlog in Irak (als deze van start mocht gaan) niet tegenhoudt. Het gaat mij hier op de manier waarmee de dader van dit soort acties zichzelf rechtvaardigt ('ik doe dit om de oorlog tegen te houden'? illusie!). Bovendien kun je de handeling ook los van de door jou omschreven 'context' zien, en dan is het gewoon een 'vandalistische actie' in de ogen van sommigen. Oftewel de actie zelf laat de motivatie erachter teveel verhuld. Het komt niet argumentatief noch democratisch over. Je geeft dan alleen maar voeding aan je tegenstanders, om je als 'vandaal' of zo in de hoek te plaatsen...
yankee's out 
yepitsme - 09.02.2003 22:54

Waanzinnig goeie aktie, iedere bout of moer of tank of schotel die de USA minder heeft is een stap dichter bij vrede.




wauw, alle lof voor deze aktie! 
carla - 09.02.2003 23:28

eindelijk weer eens een aktie met lef.
alle lof voor de vrouw die het gedaan heeft.
Dat er maar heel veel akties tegen de oorlogsvoorbereidingen mogen volgen.
liefs,
carla
Photos - Reuters 
LinkMichel - 10.02.2003 06:18



Website: http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/030209/170/38e8g.html
 
RTL Nieuws TV item 9-2-2003 
M02 - 10.02.2003 09:42

" De activiste heeft volgens woordvoerster Mariëtte Moors een half uur lang met een voorhamer op de communicatieschotels geramd, daarna de draden losgeknipt en de schotels van het dak gegooid. "Laat dit een begin zijn van het ontwapenen'', roept Moors strijdbaar. "

RealVideo:

Smalband
 http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/20030209_1848-vernielingen_Real_narrowband_Normal.RM?mode=compact&title=via_www.indymedia.nl

Breedband
 http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/20030209_1848-vernielingen_Real_Broadband_Normal.RM?mode=compact&title=via_www.indymedia.nl


Website: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2003/02_februari/09/binnenland/0209_volkel_vernielingen.xml
 
Schade geschat op half miljoen 
Mark - 10.02.2003 10:40

De marechaussee schat de schade op 500.000 euro

Zie:  http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/0,2622,1363-Voorpagina__1445407_,00.html
gefeliciteerd 
monster - 10.02.2003 12:19

coole actie
zeer inspirerend voor anderen om door te gaan met eigen acties en dat er dus nog maar vele soortgelijke acties tegen dit soort onzin mag volgen!!
subliem 
henk - 10.02.2003 16:35

Sublieme actie!
De TV had ik al weer een tijdje uit. Ik kan niet zo goed tegen al die gewelddadige propaganda m.b.t. een aanval op Irak. Gisteren keek ik weer eens... en dan zo'n actie! Alles perfect: de persverklaring en de beelden. Heel inspirerend.
steunbetuiging! 
Yvonne - 10.02.2003 18:29

Fijn al deze reakties op zo'n fantastische (en weldegelijk nuttige!!!!!!) ontwapeningsaktie.
Ik hoop dat deze heldin ook tijdens haar proces (wat ze ongetwijfeld zal krijgen) zoveel steun mag verwachten! In allerlei vormen.
Als het inderdaad USA schotels zijn (waar ik niet aan twijfel) dan zijn de kosten (als je je daar al druk over zou moeten maken) voor de USA-oorlogsindustrie!
Zeker daar waar het om kernwapens gaat, die toch wel het meest mensonterend zijn, zijn alle ontwapeningsakties zeer welkom. Zolang Amerika blijft zich het recht voor blijft houden om als eerste een kernwapen in te zetten, zijn ze niet geloofwaardig en zijn juist zij de agressor!
theodoor wil je ophouden met schelden?! 
Janjo - 10.02.2003 21:08

het slaat als helemaal niks op helemaal niks als je in dit verband over "dader" schrijft.
een dader is iemand die iemand anders iets aandoet wat die ander benadeeld.
als acties als deze meer voor zouden komen in alle landen is dat zeker lastig voor degenen die oorlog aan het voorbereiden zijn. zonder communicatiesysteem en wapentuig wordt het ook wat moeilijk om oorlog te voeren.

dankbaarheid is hier op zijn plaats.
iemand steekt haar nek uit voor burgers in Irak.
en ze is geen vandaal.

ANP & NOS censuur? 
M02 - 10.02.2003 21:25

Hoe kan het dat er helemaal NIETS hierover door het ANP wordt bericht???
Ook op NOS Teletekst heb ik het niet voorbij zien komen.
De NOS Journaals heb ik (nog) niet gezien van gisteren..

Website: http://www.volkskrant.nl/ANP/BIN/ANP-100203-12-anp.html
 
ploegschaar acties 
clara - 10.02.2003 21:56

Zeker is dit een symbolische actie, maar er komt de punt waar iemand zal beginnen te vragen, of het echt zo een goede idee is wapens ergens neer te zetten, waar jij continu stooracties hebt . En waar jij toch altijd maar weer met een paar ton extra kosten moet rekening houden.

En het laat zien dat jij soms met een hammer een half een uurtje werk, wel ook vliegtuigen uit de lucht kunt halen zonder geweld tegen andere mensen.

Acties tegen vliegtuigen hebben trouwens al een langere geschiedenis, en de laatste weken waren er ook verglijkbare acties in Ierland ( http://www.indymedia.org/archive/features/2003/01/2003-01.html#7091)
Laatse jaar hebben in de UK twee vrouwen een nucleair underzeeër on-klaar gemaakt. In 1996 (of zo) hebben twee vrouwen in UK een vliegtuig in verband met wapen-levering naar Indonesie kapot gemakt. Zij gingen ervoor vrij uit, maar de zanger van "Seize the Day" moest voor een lied erover 14 dagen het gevangenis in.



Website: http://www.seizetheday.org/hammer.htm
 
Beste Janjo 
Theodoor - 11.02.2003 12:06

Het gaat hier om argumentatie en communicatieve zeggingskracht. Het is leuk als 'hype-news' om een communicatieschotel te vernielen, alleen hou je er een oorlog niet mee tegen. En zoals ik zei, en probeerde te beargumenteren, en niet schelden zoals jij zegt, is het de vraag of je hiermee voorstanders van de oorlog en twijfelaars overtuigt. Voor jou en de actievoerster mag de actie zo duidelijk als wat zijn, voor een 'nieuwskijker' (want dat is je doelgroep!), is het mogelijk alleen een berichtje in de eindeloze lange stroom lopende band nieuwsvoorziening van de 'nationale' media. Die gaan de volgende dag weer vrolijk verder met andere 'nieuwsfeitjes'. Ik denk dus dat er nagedacht moet worden over andere (en meer ludieke) vormen van acties waardoor je in staat bent om de Nederlandse regering onder druk te zetten, want die loopt immers doodleuk mee met de Amerikanen, en stelt zelfs Nederlandse vliegtuigen ter beschikking om Afghanistan te bombarderen. Ik deel dus wel je verontwaardiging over de oorlogspropaganda en het klaarstomen van legers en het ter beschikking stellen van Nederlandse havens voor vervoer van oorlogsmaterieel etc. Ik denk overigens dat de Nederlandse regering haar positie inneemt die ze inneemt (namelijk aan de zijde van de VS en GB) omdat ze gezamelijke oliebelangen heeft (Shell/ Koninklijke Olie!) met deze partijen. Dit verklaart overigens ook de positie van Frankrijk, Rusland, Duitsland en China. De Franse staat heeft bijvoorbeeld (zover als ik heb kunnen achterhalen) grote (financiele) belangen in Irak middels de oliemaatschappij TotalFinaElf. China beschikt over concessies, door de Irakese regering afgegeven, voor het exploiteren van olie en gasvelden. De positie van deze landen moet je dus niet zien als 'vredelievend' omdat ze voor een diplomatieke weg' kiezen voor de oplossing van 'het conflict', dat argument gebruiken ze alleen maar om de publieke opinie te beïnvloeden. Zij hebben zelf grote financiële belangen. Een interessant voorbeeld is Duitsland, dat in de Golfoorlog tot één van de grootste financiële bijdragers behoorde (dit kun je overigens ook vinden via links bij Indymedia). Blijkbaar hebben ze (althans die bedrijven en organisaties wiens belangen de Duitse regering verdedigt) nu dusdanig grote belangen opgebouwd dat ze tegen een nieuwe oorlog zijn. Het lijkt dus inderdaad of de Vs zich eigenhandig een weg willen verschaffen tot deze oliebronnen en dominantie in de regio.

Het probleem is dus dat je gewoon geen enkele regering (meer) kunt vertrouwen omdat ze veelal voor heel andere belangen staan dan ze voorgeven (Leuk was de vraag van een journaliste of Balkenende het 'christelijk' vond dat er een oorlog van start zou gaan, waarop hij begon te hakkelen). Je komt úberhaupt niet in de regering als het niet zeker is dat je de bestaande belangen van bedrijven als Shell, Akzo, Philips, Ahold, Wessanen, Numico etc. zult verdedigen. Maar ja, dit is weer een ander onderwerp...
ACTIE HEEFT ZIN!!! 
LEONTINE - 11.02.2003 15:00

Ik wil nog even reageren op het verhaal van THEODOOR, ik ben het namelijk helemaal niet met deze voorstelling van zaken eens. Het idee dat een zaak kan worden gewonnen enkel en alleen door het voeren van legale akties is jammer genoeg niet waar. Wat betreft de aanwezigheid van kernwapens in Volkel, mensen zijn al jaren, op vele verschillende manieren, aan het lobbyen om dit punt onder de aandacht te brengen en er was (ook vanuit de media) geen enkele aandacht voor. Pas toen er een permanent aktiekamp bij de vliegbasis Volkel kwam van waaruit non-stop wetsoverschrijdende akties werden gehouden kwam er aandacht voor deze zaak en werd de zaak van de kernwapens zelfs op de politieke agenda gezet. Het is niet waar dat wetsoverschrijdende akties contra-productief zijn, integendeel, vaak komt er door een direkte aktie pas aandacht voor een zaak.
De aktie van zondag is zeker zeer geslaagd te noemen, er is heel veel media-aandacht en verschillende discussie-programma’s hebben al aandacht aan de zaak besteed, met een goed verhaal. Een openlijke ontwapeningsaktie getuigt van grote moed want de consequenties zijn enorm, meestal een lange gevangenisstraf en ik heb dan ook grote bewondering voor de vrouw die dit heeft gedaan. Verandering begint pas wanneer mensen in verzet komen en over de grenzen van wat algemeen geaccepteerd is heen durven stappen. In de zaak rond de kernwapens op Volkel zijn verschillende groepen elk op hun eigen manier actief, van lobbyclub tot actiegroep en we hebben elkaar hard nodig. Ik hoop dan ook dat, in plaats van elkaars manier van actievoeren afkeuren al die groep elkaar zullen steunen en versterken.
Leontine

je kunt analyseren tot je een ons weegt, Theo 
Janjo - 11.02.2003 17:07

maar oorlog is zo misdadig, ontwrichtend en te traumatiserend voor woorden dat je er iets tegen moet doen.
op alle fronten moet er op zowel publieksvriendelijke manieren als effectieve manieren gevochten worden tegen oorlog.
aangezien dit een weliswaar uiterst moedige maar ook vreedzame actie was, begrijp ik echt niet als iemand daar zo negatief over gaat zitten doen.
Ook zie ik het onderscheid tussen iemand die hier op indymedia commentaar geeft en de gemiddelde nieuwslezer niet. het is onzin om er vanuit te gaan dat de meeste mensen dom zijn ofzo.
De meeste mensen zijn tegen deze oorlog om zeer uiteeenlopende redenen.
en het kan me niet schelen of de meeste mensen dit een goede actie vinden.
Bij radicale acties gaat het erom of ze iets bereiken, en zoals Clara al uitlegde gaat de waarde van deze actie verder nog dan de symbolische waarde.
Ik ben benieuwd wat jij dan allemaal tegen oorlog doet, Theodoor.
Iemand die de actie van een ander zo grondig bekritiseerd mag daar dan wel heel veel tegenover stellen, vind ik.
NOS TT: "PvdA wil openheid kernwapens Volkel" 
LinkMichel - 11.02.2003 18:21

***KRO ******Bron:1opdeMiddag *********
De regering moet openheid geven over de
vermoedelijke aanwezigheid van zware
Amerikaanse kernwapens op de militaire
vliegbasis Volkel.Vooral nu premier
Balkenende oproept waakzaam te zijn
voor terroristische aanslagen,zegt
PvdA-Kamerlid Koenders in 1opdeMiddag.

Hij belooft zich "er fors voor in te
zetten" dat het demissionaire kabinet
zich niet langer verschuilt achter het
gebruikte argument dat volgens NAVO-
richtlijnen geen openheid van zaken
gegeven mag worden.Kamerleden "hebben
het recht eindelijk te weten of die
kernwapens er liggen",aldus Koenders.

Verder is Koenders geshockeerd over de
falende bewaking van de basis.Afgelopen
weekend wist een vredesactiviste door
te dringen tot de kern van de basis.
***************************************


Website: http://teletekst.nos.nl/tekst/150-01.html
 
Wat ik doe tegen de oorlog 
Theodoor - 11.02.2003 19:58

Ik mediteer
mediteeeeeer??? 
verbijsterde lezerster - 12.02.2003 11:09

Jasses, ik weet dat de aanvullingenknop bedoeld is voor nieuws en niet voor discussie maar ik hoop toch dat je een grapje maakt, Theodoor. Jij bent toch degene die schreef: "Ik denk dus dat er nagedacht moet worden over andere (en meer ludieke) vormen van acties waardoor je in staat bent om de Nederlandse regering onder druk te zetten"?? Sjongejonge en dan ga je mediteren :-(((
Nou, daar zal de wereld beter van worden en de Nederlandse regering van onder de indruk zijn zeg. Lijkt me echt een uitstekend pressiemiddel, maar niet heus. Yek!
Inderdaad een grap, maar even serieus 
Theodoor - 12.02.2003 13:38

Want ik word een beetje moe van het meegezogen worden in de oorlogs-mantra (ook hier op indymedia). Plus de toch wel simpele reacties van iemand als Janjo, die mij van schelden beticht en niet bereid is naar argumenten te luisteren. Iets wat ik onder veel activisten meen waar te nemen. De emoties zijn begrijpelijk, als er een oorlogsdreiging is, maar het lijkt wel of er dan minder 'down to earth' en strategisch nagedacht wordt. Het is zo'n gerommel in de marge, hoe denk je nu werkelijk zo iets te bereiken. Kijk we hebben deze discussie naar aanleiding van de actie op Volkel. Het enige dat ik zeg is dat zo'n actie zo makkelijk in een hoek van vandalisme te plaatsen is (dat wil niet zeggen dat ík het daar mee eens ben). In mijn ogen moet je je heel erg bewust zijn van je publiek dat je met je actie wilt overtuigen. Je doet dat niet alleen om je mede-activisten te overtuigen, die zijn het al met je eens. Misschien dat je op die manier uiting geeft aan je (gedeelde) frustratie, prima, maar dat is niet genoeg. Kijk eens hoe one-liner-gericht 'de media' (ik noem ze maar even mainstream) zijn. Als je een actie verzint die voor meerdere uitleg vatbaar is, draag je alleen maar bij aan de 'verwarring' die de overload van informatie toch al teweeg brengt. Ik weet, het is makkelijk te kritiseren, verzin maar eens iets anders, daar ben ik dan ook mee bezig. Ik denk bijv. dat een organisatie als Greenpeace in het verleden goed is bezig geweest, maar je moet dus niet vergeten dat het altijd ging om de beïnvloeding van de publieke opinie, met een eenduidige actie en boodschap. Bij het vernielen van de schotels ben je verplicht, om er een verbale boodschap achter te plaatsen, oftwel je moet je actie kunnen uitleggen, en vandaag de dag krijg je die kans nu eenmaal steeds minder. EEn actie moet dus meteen 'duidelijk'zijn voor je doelgroep (het spijt me maar het is gewoon politieke marketing!).
hoe denk je nu werkelijk iets te bereiken.... 
Yvonne - 12.02.2003 17:22

Ik denk dat je iets bereikt door iets te DOEN! Achterover leunen en van een zijlijn kommentaar geven zet niet zoveel zode aan de dijk. Het gaat niet om 1 aktie. Het gaat om de kombinatie van zoveel akties en in allerlei vormen. Juist die diversiteit kan een verandering te weeg brengen. Het is jammer dat er mensen zoals Theodore zijn die denken dat het allemaal helemaal geen zin heeft. Er bestaat naar mijn mening niet zoiets als de BESTE aktie, of de MEEST effectieve aktie. 1 aktie staat nooit op zichzelf. En natuurlijk heb je gelijk dat bij ontwapeningsakties als deze je moet zorgen voor een goed verhaal. Maar dat is in deze wel degelijk gebeurt. En naar mijn idee op een goede manier. En er zal altijd wel iets gevonden kunnen worden waardoor het beter kan.
Daarnaast gaat het bij ploegschaar akties niet alleen om het beinvloeden van de publieke opinie. Maar vooral ook om het daadwerkelijk ontwapenen van het wapentuig! En natuurlijk gaan ze de boel weer repareren zodat het weer kan functioneren. Maar zolang iets kapot is kan het niet gebruikt worden. Je geeft er toch wel een heel duidelijk signaal mee af. Niet alleen naar de media, maar vooral ook naar defensie zelf, en naar de regering. Als bijvoorbeeld de PvdA vragen gaat stellen over kernwapens in Nederland, al is het maar omdat ze bezorgt zijn om de slechte beveiliging, dan is dat toch mooi meegenomen. En als zo'n discussie kan leiden tot daadwerkelijke verwijdering van kernwapens uit Nederland, dan is ook dat weer mooi meegenomen. Maar natuurlijk heb je daar de wereld nog niet mee veranderd. De vraag is ook of we dat met zijn allen kunnen bereiken. Maar dat neemt niet weg dat de druk op de ketel moet blijven. En die houden we erop door o.a dit soort akties. En dat blijft altijd belangrijk. Want hoe zou de wereld eruit gezien hebben als er nooit van dit soort akties waren geweest? We zullen dat nooit weten, maar mijn gevoel zegt dat we er dan veel slechter aan toe waren.
Nogmaals, ik heb veel lof en respect voor de persoon die deze welbewuste keus tot ontwapening heeft genomen, wetende wat er boven haar hoofd kan hangen, qua vrijheidberovingen en dergelijke.
waar ik inderdaad simpel van word 
Janjo - 17.02.2003 10:56

is van die lui die in hun retoriek om de vredesbeweging te criminaliseren en in een kwaad daglicht te zetten een bron van vreugde voor Bush en andere oorlogszuchtige hufters zijn.
Als Theodoor als eenzame mediterende kluizenaar niet de kans had anderen mee te krijgen op zijn genuanceerde maar doodlopende zijweggetjes zou ik de man verder met rust laten in zijn bij mij wat verwrongen overkomende standpunten.
Als iemand aan het simplificeren is is hij het wel: het is uitgesproken kortzichtig om een openlijke, via berichten verantwoorde en gemotiveerde ploegscharenaktie, die past in een aktiesoort die binnen de vredesbeweging al decennia lang wordt gevoerd als vandalisme te bestempelen.
Eigenlijk zonde van mijn tijd om deze zot nog langer te antwoorden naar zijn dwaasheid om het maar eens kristulluk uit te drukken.( waarmee ik niet wil zeggen dat we iets opschieten met Mientjanfaber , want dat is niet zo.)
Weg met meningen die doelbewust ons gezonde rechtvaardigheidsgevoel en vredelievendheid kapot proberen te analyseren. Het zal ze niet lukken.
inderdaad, Janjo 
Theodoor - 24.02.2003 12:58

een typisch voorbeeld van gewoon lekker langs elkaar heenpraten en niet (meer in staat zijn) om naar elkaar te luisteren. Ik wens je veel succes bij je (vandalistische? grapje) acties en de hoop dat de VS transporten door dit soort acties echt worden stopgezet. Waar zijn de actievoerders op het moment de alle treinen met wapentuig door NL denderen?
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.