english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Autovrije Actie Mr. Visserplein in Amsterdam
Clemens - 19.09.2004 17:35

Een groep autovrije activisten heeft Zondag 19 september het mr. Visseplein in Amsterdam voor een uur bezet gehouden. De actie was bedoeld als protest tegen het feit dat dit jaar in Amsterdam geen autovrije dag plaatsvindt.



De oproep om rond 1 uur vandaag het mr. Visserplein in een ludieke autovrije zone te veranderen werd door meer dan 100 mensen opgevolgd. Tot de actie werd opgeroepen door Amsterdam Anders/De Groenen onder het motto als de gemeente geen autovrije dag organiseerd, doen we het zelf wel.

Vanaf 1999 heeft er in Amsterdam, net al in veel andere steden altijd een autovrije dag plaatsgevonden. Dit jaar beweerde de gemeente er geen geld voor te hebben, waardoor het evenement geen doorgang zou kunnen vinden. Ook het stadsdeel Centrum, waar de meeste autovrije dagen plaatsvinden wou er niet aan.

Dat de autovrije dag niet plaatsgevonden heeft is een gemiste kans. Het is het ultieme middel om de aan de auto verslaafde medemens te laten zien hoe de stad er zonder auto uitziet en welke alternatieven er voor de auto zijn. Alhoewel 73 procent van de Amsterdammers die binnnen de ring A10 wonen niet eens een auto heeft, ondervinden zij dagelijks last ervan en krijgen in het verkeer de minste ruimte.

Vandaar dat ruim 100 actievoerders het mr. Visserplein voor een korte tijd autovrij verklaard hebben. Ondersteund door een koor, veel hogefietsen en bakfietsen en een sambaband werdt de rijbaan op feestelijke wijze ingenomen.

Uitermate storend was wel de reaktie van de politie. Alhoewel het hier een vantevoren aangemelde manifestatie betrof, en er ook nog op de dag zelf overleg met hen plaatsvond kwam het toch tot onnodige duw en trekpartijen. Agenten die op dat moment ter plaatse waren wisten niet dat de manifestatie toestemming had en probeerden met alle macht autos door de groep te geleiden wat tot chaotische taferelen leidde. Uiteindelijk is zonder verdere problemen de manifestatie bij de Dokwerker beeindigd.



Website: http://www.aadg.nl
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.