english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Vanavond op AT5: Punk lang leve de lol
steady freddy - 19.11.2004 16:09

Geachte lezer. Mocht het zo zijn dat U het destijds heeft gemist dan vanavond om 23.00 uur op AT5 de kans de documentaire: 'Punk lang leve de lol' van Alfred Broer alsnog te zien.



Eind jaren zeventig ontstond er in Amsterdam een levendige punk beweging. Jongeren met totaal verschillende achtergronden kwamen in o.a. Paradiso bijeen. Het was je afzetten tegen alles wat gevestigd was, zowel in de muziek als in kleding en gedrag. Dit gebeurde met veel lawaai en een hang naar zelfdestructie. Muziek was de bindende factor; simpel, rechttoe rechtaan en daardoor begrijpelijk. Een geheel nieuw geluid in vergelijking met de softe disco en hippiemuziek die destijds gebruikelijk was. In deze omgeving maakte de Amsterdamse fotograaf Max Natkiel opnamen van de jonge bezoekers voor zijn fotoboek ‘Paradiso Stills'.

Ik was een dertienjarig pukkelig jongetje toen ik in 1980 voor dit boek gefotografeerd werd. Weggelopen van huis om te ontkomen aan het gereformeerde en ouderlijke juk, had ik vanuit Castricum deze Amsterdamse punkscene opgezocht. In: ‘Punk lang leve de lol’ ga ik op zoek naar mijn toenmalige vrienden die ook voor het boek werden gefotografeerd. De meesten van hen heb ik na deze intensieve periode niet meer gezien. Was het alleen de onvrede met je omgeving wat ons bijeenbracht of waren het idealen die we deelden en wilden verwezenlijken? Wat hebben deze korte hevige vriendschappen ons opgeleverd? De slogan ‘No Future’ was toen voor sommigen de aanleiding om het allemaal zelf te gaan doen; een eigen woning kraken, je eigen krantje uitgeven, een punkcafé of platenwinkeltje beginnen. Maar voor deze groep punks betekende ‘No Future’ iets heel anders… Wat had punk ons punks eigenlijk te bieden?

Hieronder volgen enkele reacties uit de pers:

Pam v/d Veen – VPRO gids: “Een onderhoudend tijdsdocument over het kraken, bier en de drugs én over het ontbreken van enig politiek engagement.”

Ton de Zeeuw – De Telegraaf: “Punk was een nutteloze beweging en deze film een puberpunk heroïek.”

Peter van Brummelen – Parool: “Bleke ratjes waren het die leefden op een dieet van patat, bier en speed.”

Pleuri Wolters – De Volkskrant: “Oude punkers romantiseren hun verleden niet.”

IDFA festivalkrant 1-12-1998: “Punk lang leve de lol publiekslieveling met een 8.8”

Hans Beerekamp – NRC Handelsblad: “Een zeer overschat maar bescheiden punkalbum.”

Jos Dekker – MAN: “Vakmanschap is meesterschap.”

 

Lees meer over: kunst, cultuur en muziek media

aanvullingen
capturen? 
axionhank - 19.11.2004 17:20

is er toevallig iemand in de gelegenheid deze docu vanavond te capturen? want oost-gelderland ligt net buiten het zendbereik..

[17:10] we zouden het wel gaaf vinden als iemand die film captured en online zet
[17:11] en dat ook meld op indy dat de film ergens gratis te downen is

E-Mail: actionhankATxs4allPUNTnl
archive.org punk.nu 
LinkMichel - 19.11.2004 17:58

"De slogan ‘No Future’ was toen voor sommigen de aanleiding om het allemaal zelf te gaan doen: een eigen woning kraken, je eigen krantje uitgeven, een punkcafé, een band of platenwinkeltje beginnen. Voor deze groep punks betekende ‘No Future’ iets heel anders… "Wat had 'punk' ons punks eigenlijk te bieden"?"
bah 
bah - 19.11.2004 18:15

slechte film!


At5 buiten Amsterdam 
Vidioot - 19.11.2004 18:15

At5 zit ook (niet gratis) via digitale TV in de ether, dus ook wel een eind buiten Amsterdam te ontvangen.

Met een goeie dakantenne, vertikaal gericht op Amsterdam, Hilversum, Haarlem of Almere, kan je At5 wel ontvangen vanaf nog grotere afstand, theoreties mogelijk ook wel in Gelderland.
archive.org punk.nu 
LinkMichel - 19.11.2004 18:18

fotograaf Max Natkiel
fotograaf Max Natkiel

"Punk was een geheel nieuw geluid in vergelijking met de softe disco en hippiemuziek die destijds gebruikelijk was. Vanaf 1980 begon Amsterdamse fotograaf Max Natkiel in deze omgeving foto's te maken van de jonge punksvoor zijn fotoboek ‘Paradiso Stills'."

Website: http://web.archive.org/web/20010611025746/www.punk.nu
 
Best amusante film 
Radioot - 19.11.2004 19:27

Er zit ook nog een leuke scene in met de ouwe punk DJ Eskimo in de Radio100 studio
Paradiso Stills 
ketellinkie - 19.11.2004 23:15

Diana Ozon over Paradiso Stills:
 http://www.diana-ozon.nl/pivot/entry.php?id=54

NRC over de film, 18 jan. 1999 :
 http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1999/01/18/Rtv/03.html
(En dan nu het echte citaat: "De gedachte dat je het talent van jonge documentaristen zou kunnen herkennen aan hun vermogen enkele gedachten op papier te zetten, vermeerderd met een bonus voor persoonlijke betrokkenheid, leidt bijna automatisch tot het overschatten van zeer bescheiden projecten als dit punkalbum.")
Topfilm! 
Diana Ozon - 20.11.2004 12:10

De film nu voor de derde keer gezien en iedere keer wordt hij beter. Juist door het onderwerp zo dicht bij de maker te houden. In de beperking kent men de meester zegt een oud spreekwoord en dat blijkt weer.

Dat uitgerekend Oosteinde geschiedenis maakt is fantastisch. Het was de meest chaotische en van elk moment op zich levende plek die krakende punks hadden. In o.a. de Sarphatistraat, het NRC, de Nieuwe Zijds Kolk en de Grote Keyser probeerden punks enige faciliteiten op te bouwen. Gas, licht, water, verwarming, keukens, douches, wc's en andere gemeenschappelijke voorzieningen werden onderhouden of zelfs aangelegd door een lichte vorm van organisatie en bestuur: niet echt karakteristiek voor punk zo op het eerste oog. De panden gezamenlijk enigszins schoon te maken en regelmatig de vuilnis naar buiten te zetten en een huiskas en administratie draaiende te houden is inderdaad burgerlijk en zijn weinig 'no future'.
Oosteinde bezat het vermogen om steeds het gas en licht afgesloten te krijgen door geen kas te kunnen onderhouden omdat bewoners gewoon geen bijdrage daaraan wilden of konden leveren. Dan moest er weer gebenefiet worden door de bands van Jaro en die uit Huize Chaos om de rekeningen te betalen maar het bleef dweilen met de kraan open. Zelfs het water werd er wel eens afgesloten. Moesten ze bij ons op de Sarphatistraat water komen halen. Het was er stikdonker, stervenskoud en in die duisternis was het trappenhuis bezaaid met volle vuilniszakken. De toegang door de voordeur was een gat in het deurpaneel geworden want de bewoners waren op den duur allemaal hun sleutels kwijtgeraakt.
Toch bleef het er voor velen een tijd lang leuk. Ik herinner mij feesten waarbij we op zomernachten op het dak klommen en joints onder de sterrenhemel rookten terwijl er in de dakgoot werd gerollerscated.

De ‘goeiige’ Siebe, die het pand had gekraakt en inderdaad probeerde Oosteinde enigszins normaal draaiende te houden, kraakte opnieuw op de Nieuwe Zijds’. Het feest dat hij daar met de redactie van zijn punkblad 422 gaf, eindigde aldus de Telegraaf in 'een veldslag'. Dat was niet te wijten aan de bewoners van Oosteinde maar aan een klein groepje op punkfeesten en concerten afkomende punky uitziende meelopers.

Het archieffilmpje met een citaat van mij over punks die hun punkclub kapot maken heeft niets te maken met punkclub DDT 666, noch met Oosteinde. Het gaat over die meelopers die op het moment voorafgaande aan mijn belerende redevoering punkclub No Name in het NRC hadden vernield en met poep besmeurd in een gewelddadige roes. Die woonden niet in kraakpanden, die hadden geen bandjes of blaadjes maar waren 100 % consumptief, parasitair en destructief.
Mijn tvpreek aan deze thuiswonende en dus tvkijkende jongeren tot socialer gedrag was achteraf bekeken ook behoorlijk naïef. Wat dat betreft past het stukje precies in de film: het is een oproep het lollig te houden. Dat hoefde ik Jaro, Rikkie (leuk haar, Emily, Louise, Moniek en Jos van de Tichel ook te zien in deze docu), Tom Cat en Henkie echt niet uit te leggen maar blijkbaar voelden socialere figuren als Jaro en Alfred, toen nog Alfredje, zich wel aangesproken.

Mijn aanvulling is alweer een ’intellectueel zeikverhaal’ aan het worden. Dat moet kunnen op Indymedia. Het goede aan Lang Leve De Lol is dat het zich niet verliest in te veel details en context. Het is heerlijk a-politiek en onschuldig. Het beperkt zich tot een jeugdvriendengroep die de totale vrijheid in een tijd van chaos, kroningsrellen, krakers en anarchie heel letterlijk en zonder enig groter plan probeerde uit te voeren. Dat maakt het een heel goede film. Gewoon lekker simpel punk en anders niets. Juist door zijn eerlijke eenvoud is het wat mij betreft de beste punkdocu ooit.


Website: http://www.diana-ozon.nl
 
Goeiige Siebe 
Siebe Wijnberg - 15.12.2004 02:13

Ik was die z.g. 'goeiige' Siebe in de film en laten we eerlijk blijven was niet zo'n lieverdje. Maar het betreft wel een vergissing van Tom Cat om mij te verwisselen met iemand anders die toendertijd ook in Oosteinde woonde. Deze jongen heet Isaac en is op de foto te zien liggend op het mooie versleten rieten tegeltapijt in Sandra's kamertje. Ik weet nog goed dat die foto gemaakt is daar en ik weet ook 100% zeker dat het Isaac betreft waarvan men wel eens een tientje kon lenen (zeker niet van mij want ik was toen altijd platzak). Ik heb wel, zodra de heroine de boel overnam, het kraakpand verlaten en de scene min of meer de rug toe gekeerd. Ben vanzelfsprekend lekker gezond, 45 en ben zelfs eigenaar geworden van een net zo groot huis als Oosteinde. Punk was leuk maar de hard drugs hebben voor een hoop rottigheid gezorgd. Ik woon nu in Engeland, alweer 16 jaar en het bevalt me hier prima. Groeten.
Siebe Wijnberg.


E-Mail: siebeivy@hotmail.com
inderdaad! 
laura van der werff - 30.07.2005 14:23

grappig om te lezen!jaha inderdaad siebe was regelmatig behoorlijk kwaad (waarom precies was vaak niet duidelijk hehe)en liet dan het hele huis op zijn grondvesten schudden!gooide van alles naar beneden of ging kijhard gitaar spelen, iedereen bleef uit zijn buurt...maar siebe je was zover ik mij herinner een goeie gozer en vriend voor iedereen.en je kon met jou lachen (ik herinner mij hoe je surinaams kon praten).
met mij gaat het ook goed en leef nu een burgelijk leventje met een eigen huis (niet zo groot als oosteinde weliswaar)
groetjes laura
bytheway isaac spreek ik nog heel vaak,woont vlak bij me en hadden gister nog een gesprek over oosteinde vandaar mijn zoektochtje op internet!
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.