english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Dordtse bajesboot in gebruik genomen: actie!
Joke Kaviaar - 02.05.2007 18:35

Dinsdag 1 mei 2007 is de bajesboot Bibby Kalmar in Dordrecht in gebruik genomen. Ter gelegenheid daarvan was opgeroepen tot een picketline nabij de boot.
Een aantal maanden geleden vond in het centrum van Dordrecht een manifestatie tegen de bajesboot plaats. Daarbij werden 600 handtekeningen opgehaald. Burgemeester Bandell weigert ze in ontvangst te nemen.
De bajesboot ligt in de Tweede Merwedehaven in Dordrecht, naast de grote P.I. aldaar.


groot spandoek bij het kruispunt
groot spandoek bij het kruispunt

Vrijheid voor mensen zonder papieren!
Vrijheid voor mensen zonder papieren!

geen onwettige mensen, wel onmenselijke wetten!
geen onwettige mensen, wel onmenselijke wetten!

en 'nee' betekent: NEE
en 'nee' betekent: NEE

DJI bus op het terrein, foto genomen door kiertje
DJI bus op het terrein, foto genomen door kiertje

het 'sluiten' van de bajesboot in actie
het 'sluiten' van de bajesboot in actie

cameraman rtv Dordrecht filmt reactie bewaking achter het hek
cameraman rtv Dordrecht filmt reactie bewaking achter het hek

Guantanomo Kalmar, foto 1
Guantanomo Kalmar, foto 1

Guantanamo Kalmar, foto 2
Guantanamo Kalmar, foto 2

Guantanamo Kalmar, foto 3
Guantanamo Kalmar, foto 3

Guantanamo Kalmar, foto 4
Guantanamo Kalmar, foto 4

Guantanamo Kalmar, foto 5
Guantanamo Kalmar, foto 5

Guantanamo Kalmar, foto 6
Guantanamo Kalmar, foto 6

De Bibby Kalmar is net zo'n bajesboot als de Bibby Stockholm in Dordrecht. 496 mensen kunnen er worden opgesloten. Het gaat dan om 'mensen waarvan de identiteit/nationaliteit niet kan worden vastgesteld'.

In tegenstelling tot in Zaanstad zijn in Dordrecht de partijen Groen Links en SP tegen de bajesboot. De burgemeester van Dordrecht, Bandell (PvdA), heeft geen moeite met de boot. In een interview met radio Rijnmond zegt hij zoiets als: "als de mensen meewerken aan hun uitzetting, zitten ze er heus niet zo lang," en dat het wel mee zal vallen met het gebruik van de boot. De 'capaciteit' zal wel niet helemaal worden gebruikt. Die boot raakt niet zo snel vol.

Jaja.

Maar de jacht op mensen zonder papieren is geopend. Zie de arrestatie van de koks in Utrecht. Zie het prestatiecontract met de politie. Burgemeester Bandell wil die verantwoordelijkheid echter niet nemen. In een brief aan de initiatiefneemster van de actie schrijft hij: "Aan uw verzoek om in dit verband een aantal handtekeningen in ontvangst te nemen, zal ik geen gehoor geven. Mijns inziens dient u zich daarvoor te richten tot de verantwoordelijke bewindspersoon."

Lekker makkelijk.

In een brief aan de burgemeester schrijft de initiatiefneemster van de picketline van gisteren 1 mei dan ook terecht: "U had kunnen weigeren!".

Een picketline bij de boot dus. Bij een druk kruispunt bij de afslag van N3 stonden gedurende drie uren (van 2 uur tot 5 uur 's middags) mensen met borden en spandoeken. Er werd vaak positief gereageerd door automobilisten die voor stoplichten stonden te wachten. Lokale media besteedde veel en goed aandacht aan de picketline, en dat is vast winst voor het onder de aandacht brengen van alweer een deportatiebajes die in gebruik wordt genomen.

De Zaanse boten, ('goed' voor het opsluiten van 576 mensen), en de grote bajes in Alphen ('goed' voor 1300) volgen binnen een aantal maanden. Daarmee wordt de 'capaciteit' voor het opsluiten van mensen zonder papieren in korte tijd uitgebreid met 2372...

Vanuit de picketline werd door een aantal mensen tussendoor nog spontaan naar de bajesboot getogen. Om deze symbolisch te sluiten. Op het terrein stond een bus van de dienst justitiële inrichtingen (DJI). Gevangenentransport vindt dus al plaats. Verder op het terrein een hele stapel bewaking en politie, deels in ME uniform en met lange latten. Dachten ze nu écht...?

Maar nee. Deze keer geen hekkenbestorming of blokkade actie. Kan altijd nog. De hoofdpoort van het terrein werd voor nu enkel nog afgezet met afzetlint en plakkaten bevestigd met de tekst "Bajesboot blijft dicht wegens schending mensenrechten". Via de intercom werd gevraagd de poort open te zetten en de gevangenen eruit te laten.

Toen dit niet gebeurde werden boot en terrein bezichtigd. De foto's die onderaan de reeks actiefoto's staan, zijn van die bezichtiging. Op die foto's is te zien hoe de boot met hoge hekken en grote, veel, rollen nato scheermesjes draad is beveiligd tegen uitbraak. Zelfs op het water drijven houten schotten met natorollen. De beveiliging zou guantanomo Vught niet misstaan!

Na de symbolische sluiting en de bezichting werd de picket nog enige uren voortgezet.

Maar wat nu te doen met de 600 handtekeningen die in een paar uur tijd in het centrum van Dordt waren opgehaald?


- E-Mail: info@jokekaviaar.nl Website: http://www.jokekaviaar.nl
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme europa globalisering vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
nog wat foto's 
jk - 02.05.2007 18:43

het 'sluiten' van de poort
het 'sluiten' van de poort

vanaf de andere kant van de haveninham gezien
vanaf de andere kant van de haveninham gezien

nóg meer natodraad!
nóg meer natodraad!

Gemaakt door Rob Huibers van Hollandse Hoogte.

link:  http://www.hollandse-hoogte.nl/bin/hh.dll/osl?lb=15897&ac=C65A6B&sn=BajesBoot2&lg=1&ls=0&so=1&i=0


meer foto's: link 
jk - 02.05.2007 20:45

 http://imageevent.com/ederuiter/bajesboot
brief aan burgemeester 
initiatiefneemster - 02.05.2007 20:50

Hieronder de aan de burgemeester verzonden brief, in antwoord op zijn weigering de 600 handtekeningen in ontvangst te nemen:

Geachte burgermeester Bandell,

Afgelopen week heb ik met uw woordvoerder dhr. Boogaard overleg gehad over onze aktie van 1 mei.
Wij willen dan aktie voeren tegen de detentieboot die nu in Dordrecht ligt.
In november van het vorige jaar hebben wij daar ook een manifestatie tegen gehouden.
Toen hebben wij meer dan 600 handtekeningen opgehaald. Allemaal mensen die het er ook helemaal niet mee eens zijn dat onschuldige vluchtelingen opgesloten worden.

Mensen ontvluchten hun land niet voor niets. Zij vluchten voor honger, oorlog, politieke dreiging, of armoede.
Het is niet verwonderlijk dat mensen naar landen willen gaan waar ze het beter zouden kunnen hebben.
Wij mogen niet vergeten dat de nederlandse welvaart is opgebouwd op de uitbuiting en onderdrukking van mensen in de rest van de wereld.
Door handelsverdragen beschermen wij onze markt en geven wij arme mensen geen kans een middel van bestaan op te bouwen.

Wij zouden deze mensen moeten helpen ipv opsluiten (zonder proces en voor lange tijd) en terugsturen!!

In de brief die ik afgelopen vrijdag ontving laat u mij weten de handtekeningen niet te willen ontvangen.
U hebt mij te kennen gegeven dat het uw verantwoordelijkheid niet is maar die van de landelijke politiek.
Natuurlijk is de politiek schuldig, maar u bent eveneens verantwoordelijk.
U had deze boot kunnen weigeren!
Ik denk dat de belangen van het bedrijfsleven voor u ook een overweging waren bij het besluit deze boot in Dordrecht te accepteren.

Ik ben zeer teleurgesteld dat u in deze uw verantwoordelijkheid niet wilt nemen.

In een brief aan dhr. Boogaard had ik een tekst geciteerd die ergens in uw stad op een etalage staat:

WAAR MEN OOK EENS NIEUWE MENSEN NIET VERDROEG
HIER WEL, WANT IN DEZE STAD IS PLAATS GENOEG

met vriendelijke groet,

(>>>>>>>>>>>>>)



aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.