english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Amsterdam heeft eigen inlichtingendienst
Rens - 12.07.2008 14:52

Informatiehuishouding Radicalisering werkt aan dossiers over salafisten, maar ook 'links-radicalen' en dierenactivisten.

Hoewel het niet geheim is, heeft het nauwelijks de aandacht getrokken: Amsterdam heeft sinds 2005 een eigen inlichtingendienst, de Informatiehuishouding Radicalisering (IHH). Het is een onderdeel van de Directie Openbare Orde en Veiligheid (OOV) van de gemeente Amsterdam, en wordt geleid door mw. Maureen Sarucco, directeur Openbare Orde - en Overheidsmanager van het Jaar, 2007:
 http://www.minbzk.nl/109678/maureen-sarucco-10e

De IHH is een gemeentelijke inlichtingendienst, die informatie verzamelt over radicale personen, vooral Islamisten maar ook anderen. Het houdt dossiers bij over personen, die bij de gemeente aangemeld zijn als "radicaal". Het is een geheel nieuwe dienst, in aanvulling op de bestaande diensten, zoals de AIVD en de lokale politie-inlichtingendiensten. De IHH doet hetzelfde als de AIVD: het houdt dossiers bij over "radicalen" vanwege hun denkbeelden of overtuiging. Evenals de AIVD, treedt de IHH niet op tegen strafbare feiten: dat wordt aan de politie overgelaten. De IHH gaat echter verder dan traditionele inlichtingendiensten: het treedt op tegen de individuele radicalen, vanwege van hun radicalisme. Het kan ze sancties opleggen, voorzover dat onder gemeentelijk beleid valt - het kan in principe een bijstandsuitkering stopzetten. Het werkt ook samen met derde partijen om maatregelen op te leggen. Daarbij hoeft geen strafbaar feit gepleegd te worden: het is de radicale houding die bestreden wordt. In het Beleidskader staat dat de IHH "informatie verzamelt om interventies mogelijk te maken".

De afwijkende werkwijze komt voort uit de voornaamste doelgroep, radicaliserende Moslim-jongeren. Een traditionele inlichtingendienst, zoals de AIVD, belt niet aan bij de vijanden van de staat, om ze op andere gedachten te brengen. Amsterdam wil wel op deze manier ingrijpen bij Moslim-jongeren, in een vroeg stadium van radicalisering. Wie niet horen wil moet voelen, daarom zijn er ook sancties. De IHH is echter niet uitsluitend gericht tegen Moslims, en houdt dossiers bij over alle vormen van radicalisme. Alle activisten kunnen in de IHH belanden (zonder dat ze dat weten uiteraard). De sancties, die ontworpen zijn voor Moslim-jongeren kunnen dan ook op hun toegepast worden. De brede doelgroep duidt erop, dat de IHH uiteindelijk over enige honderden mensen een dossier zal bijhouden.

BRONNEN

Een deel van het Amsterdams beleid volgt het landelijk beleid tegen radicalisering. Deze is opgenomen in de Handreiking Terrorismebestrijding op Lokaal Niveau (NCTb, maart 2006), en het 'Actieplan polarisatie en radicalisering 2007 – 2011' van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Het Amsterdams anti-radicaliseringsbeleid, en de oprichting van de IHH, zijn vooral gebaseerd op een onderzoek van de politicoloog Jean Tillie. Samen met Marieke Slootman schreef hij in 2006 "Processen van radicalisering: Waarom sommige Amsterdamse moslims radicaal worden". De gemeente verwijst voortdurend naar dit onderzoek in de stukken over radicalisering. Tillie en Slootman werken bij het Instituut voor Migratie- en Etnische Studies van de Universiteit van Amsterdam.

De IHH is ingesteld op basis van drie stukken:

- de nota 'Wij Amsterdammers II'
 http://www.pas.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/35908/wijamsterdammersii1.pdf

- het 'Actieplan polarisatie en radicalisering 2007 – 2011',

- het 'Beleidskader van de gemeentelijke informatiehuishouding radicalisering' (OOV, 2006). Dit is op 16 november 2006 besproken in de commissie Algemene Zaken, onder nummer BD2006-005359, en is in principe openbaar.

De werkwijze van de IHH wordt verder omschreven in "Amsterdam tegen radicalisering" (15 november 2007). Dit werd opgesteld door het Platform Amsterdam Samen, de IHH, en Marco Zannoni van het COT, Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Volgens dit stuk is de IHH al in 2005 van start gegaan. Het staat online bij het PAS:
 http://www.pas.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/35908/amsterdamtegenradicalisering.pdf

AANMELDING

De IHH werkt op basis van meldingen vanuit de gemeente en stadsdelen. Alle ambtenaren en bestuurders kunnen een persoon of groep bij de IHH als "radicaal" aanmelden. Gewone burgers kunnen dat nog niet, maar er zijn plannen om ook bijvoorbeeld jongerenwerkers en buurthuizen meldingen te laten doen. De aanmelding is geheim: de betrokkene wordt niet geïnformeerd.

Er zijn drie verdere bronnen van meldingen:

1. de politie

2. het Amsterdams Onderwijsadviespunt Radicalisering (AOR). Deze houdt lijsten bij, van Amsterdamse scholieren met radicale ideeën. Het is ondergebracht bij het VIOS-expertisecentrum, Burgemeester Hogguerstraat 2a, 1064 EB Amsterdam.
 http://www.hetccv.nl/binaries/ccv/dossiers/samenleven-en-wonen/radicalisering/amsterdam_adviespunt_radicalisering.pdf

3. de Denktanks Sociale Cohesie, een per stadsdeel. Daarvan zijn drie in bedrijf, de rest is nog in oprichting. De Denktanks zijn ook bedacht door Jean Tillie: ze zijn vooral als praatclub bedoeld, maar ze signaleren ook groepen en individuen die de sociale cohesie bedreigen.

Het adres voor meldingen aan de IHH staat overigens gewoon online, bij een andere gemeentelijke website: e-mail aan  adviespunt@bda.amsterdam.nl - of telefoonnummers 020 552 2684, 020 552 3353 of 020 552 3572.

Tot aan de herfst van 2007 had de IHH meer dan zeventig meldingen ontvangen, waarvan 40 over personen, 14 over organisaties, en 11 over losse groepen. Zeven meldingen gingen over teksten op internet. Volgens de gemeente gaat het vooral over islamistische radicalisering, met vier meldingen over mogelijk rechtsradicalisme, en twee over Turkse politieke organisaties. Vier meldingen werden in de categorie ‘overig’ geplaatst. Kort daarna was het aantal meldingen opgelopen tot 80, daarover zijn geen details beschikbaar.

KOSTEN

De IHH had een begroting van € 1 055 000, over 2005 en 2006. In 2007 was dat € 475 000. Het plan Wij Amsterdammers II heeft een begroting van €8 miljoen.

WERKWIJZE VAN DE IHH

Nadat een melding is binnengekomen, wordt de gesignaleerde persoon ingedeeld op grond van politieke overtuiging, bijvoorbeeld 'Salafist', 'Rechts Radicaal', 'Links Radicaal'. Het Beleidskader van de gemeentelijke informatiehuishouding radicalisering noemt (onder anderen) de volgende ideologieën als radicaal (pagina 34 en 35): theocratie, extreem links, extreem rechts, radicaal Islamisme, anti-globalisme, dierenrechtactivisme, het streven naar rechtspraak in eigen kring, het bepleiten van de afschaffing van grond- of mensenrechten, en anti-integratieve tendensen.

De melding zelf wordt niet gecontroleerd op waarheid, en de betrokkene wordt niet geconfronteerd met de inhoud van de melding. Er wordt altijd direct een dossier aangemaakt over de betrokkene. Vervolgens gaat standaard een e-mail naar de politie, om te vragen of de persoon bekend is. Als dat wel zo, dan stuurt de politie details uit het dossier. De IHH heeft dus indirect toegang tot politiegegevens. Omgekeerd weet de politie dat de betrokkene aangemeld is als 'radicaal'.

Na het antwoord van de politie wordt het geval besproken in een casus-overleg. Hierbij zijn vooral gemeentelijke diensten aanwezig: de Directie Openbare Orde, de Directie Stedelijke Bestuursadvisering, de Directie Communicatie, de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling, en het Platform Amsterdam Samen. Ook een vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie is aanwezig. Daarnaast kunnen, per geval, derde partijen deelnemen aan het overleg. De politie, stadsdelen en het AOR worden specifiek genoemd als 'partners'. Uiteraard is dit overleg ook geheim. De betrokkene wordt niet geïnformeerd over het bestaan daarvan, laat staan dat hij of zij zich kan verdedigen.

INGRIJPEN

Het casusoverleg bepaalt wat er met de radicale persoon gebeurt, dat wil zeggen los van de mogelijke vervolging van strafbare feiten. Voor het optreden tegen Moslim-jongeren loopt er een pilot-project in Slotervaart:

Actieplan Slotervaart: Het tegengaan van radicalisering (Februari 2007)
 http://www.slotervaart.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/80537/actieplanslotervaarttegengaanvanradicalisering1.pdf

Deze is heel specifiek op jongeren gericht, die vaak nog op school zitten: de school wordt ingelicht over de radicalisering, de ouders worden thuis opgezocht, ze krijgen desnoods een verplichte cursus opvoeding, het moskee-bestuur wordt ingeschakeld, de jongere moet een sociale vaardigheidstraining volgen, of verplicht sporten onder toezicht van een Moslim-jongerenwerker, enzovoort. 'Lonsdale-jongeren' worden ook wel eens genoemd in de stukken over radicalisering, maar Amsterdam heeft geen projecten lopen op dat gebied. De gemeente vindt dat rechts-radicalisme in Amsterdam een marginaal verschijnsel vormt.

Er staat niets op papier over de aanpak van de overige genoemde radicalen, zoals anti-globalisten. Het Beleidskader van de IHH onderscheidt preventieve interventies, curatieve interventies, en repressieve interventies. Naast vervolging wordt slechts 'het stopzetten van subsidies' genoemd als repressieve interventie.

PRIVACY EN INZAGE

De Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) sluit in principe uit, dat een gemeente op deze wijze dossiers aanlegt over de religieuze of politieke overtuiging van inwoners. Ook het bijhouden van geheime bestanden is in principe voorbehouden aan politie, Justitie, en de AIVD. Als de overheid informatie verwerkt, dan moet dat normaal gesproken aan de betrokkene meegedeeld worden. Er moet ook inzage verleend worden, en de overheid moet fouten in de bestanden rechtzetten.

De IHH trekt zich niets aan van deze bepalingen. Verzoeken tot inzage in een dossier, op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, worden niet in behandeling genomen. Daardoor is de inhoud niet controleerbaar.

De gemeente heeft een eigen privacy-waakhond, de Registratiecommissie Amsterdam. Deze houdt toezicht op de uitvoering van de WBP, en behandelt klachten van burgers. De Commissie weigert echter om klachten over de IHH te behandelen, omdat de burgemeester daaraan geen medewerking wil verlenen.

Op landelijk niveau is er het College Bescherming Persoonsgegevens. Het CBP is op de hoogte van het bestaan van de IHH, maar weigert eveneens om klachten daarover te behandelen. Een reden daarvoor geven ze niet, maar waarschijnlijk willen ze de "terreurbestrijding" niet voor de voeten lopen.


 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
radicalisering 
poep - 12.07.2008 15:21

Het Amsterdams Onderwijsadviespunt Radicalisering (AOR) is niet lang geleden opgeheven omdat er niets mee gedaan werd.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.