english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Di 9 maart: kraakverbod controversieel of niet?
Bas - 02.03.2010 21:45

De Eerste Kamer besluit op dinsdag 9 maart of, en zo ja welke onderwerpen niet in behandeling worden genomen in afwachting van het aantreden van een missionair kabinet.
Ik neem aan dat dit dus ook voor het wetsvoorstel om kraken te verbieden zal gelden.


Uitleg voor wie missionair / niet missionair niet begrijpt:

Het kabinet is gevallen en er komen nieuwe verkiezingen. Een deel van het oude kabinet blijft de lopende zaken behartigen zolang er nog geen nieuw kabinet geformeerd is. Dit noemen we een demissionair kabinet. Het is niet de bedoeling dat een demissionair kabinet nieuw beleid start. Dat kan alleen als er niet te verwachten valt dat er na de verkiezingen anders over gedacht wordt. Als men dat wel verwacht, noemt men het wetsvoorstel "controversieel", en wordt er pas over gestemd na de verkiezingen.

De vorige keer dat er een kraakverbod dreigde, viel net op tijd het kabinet. De eerste kamer verklaarde een kraakverbod controversieel omdat er een midden-links kabinet na de verkiezingen werd verwacht.
Dat zou deze keer ook kunnen gebeuren. Zeker is het echter niet.
Om te beginnen wordt er gezien de peilingen geen links maar juist een recht kabinet verwacht. Na de verkiezingen zal er ook een meerderheid voor een kraakverbod zijn. Ten tweede hebben we nu een vreemde situatie: het wetsvoorstel komt dit keer namelijk niet van het kabinet, maar van de tweede kamer; het is een initiatiefwetsvoorstel.

De eerste kamer zal ons dinsdag de uitslag laten weten. Ik verwacht zelf dat er een redelijk grote kans is dat men het kraakverbod niet controversieel gaat verklaren. Maar veel hangt daarbij af van het CDA. Het CDA was namelijk niet alleen de eerste partij in de tweede kamer die begon te werken aan het kraakverbod, maar vreemd genoeg was het ook het CDA (maar dan uit de eerste kamer) die de meeste kritische vragen stelde over hoe noodzakelijk een kraakverbod nou eigenlijk is.
Laten we hopen dat ze een kraakverbod controversieel verklaren. Dat zal echter alleen tijdelijk uitstel geven. Want een controversieelverklaring betekent alleen uitstel, na de verkiezingen zal er ongetwijfeld weer een meerderheid voor een verbod zijn, en dan zal het er wel doorkomen.
Het allerbeste zou natuurlijk zijn als de eerste kamer het voorstel niet als controversieel betitelt, nu behandelt én onmiddellijk afwijst. Maar die kans is erg klein vrees ik.
We zullen zien.
 
aanvullingen
initiatief-wetsvoorstellen 
dec - 03.03.2010 00:11

De griffier van de eerste kamer werd gepolst op dat onderwerp.
Het antwoord was dat initiatiefwetsvoorstellen in het algemeen niet mee worden genomen bij de overweging wat controversieel is of niet. Ik ben nog op zoek gegaan in het bestuursrecht hoe dat allemaal zit, en het lijkt dat de redenering als volgt in elkaar zit: Als een wetsvoorstel vanuit de tweede kamer afkomstig is, wordt ervan uitgegaan dat er wel een draagvlak zou kunnen zijn dat minder gevoelig is voor verschuivingen. Wil zeggen, als er niet een grote omwenteling gaande is kan je niet zomaar stellen dat de verhoudingen binnen de tweede kamer op een significante manier gaan veranderen.

Aan de andere kant stond het voor vandaag oorspronkelijk op hun agenda om het over het kraakverbod te hebben. Dat kon ik later vandaag daar niet meer terug vinden.

Mijn vermoeden is, dat ze de beslissing van 9 maart - en de voorbereiding daarvan - hogere prioriteit hebben gegeven, en de beslissing over het kraakverbod hebben uitgesteld (datum onbekend).

Vooral baseer ik mijn vermoeden op het feit dat ze wel uitslagen van een reeks andere voor vandaag geplande onderwerpen hebben gepubliceerd (zie ook:  http://www.eerstekamer.nl/nieuws/20100302/wetsvoorstel_openbaarmaking)

d.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.