english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
'Trein uit de Hel' naar Gorleben op punt te vertrekken
globalinfo.nl - 04.11.2010 13:53

De trein met elf wagons hoogradioactief afval dat in het bos bij Gorleben onder de grond moet verdwijnen, staat in La Hague te trappelen om te vertrekken. Als de tegenstanders gelijk krijgen, komt die deze keer niet aan op zijn bestemming, en wordt Merkels atoomprogramma daarmee in z'n achilleshiel geraakt.








(Opgemaakte versie:  http://www.globalinfo.nl/Nieuws/trein-uit-de-hel-naar-gorleben-op-punt-te-vertrekken.html)

Er zijn al de nodige berichten over verschenen op indymedia.nl, voor een deel van de Duitse antikernenergiebeweging of de Engelstalige overzichten van Diet Simon (zoals deze laatste hier:  http://www.indymedia.nl/nl/2010/11/70826.shtml). Twee overzichtberichten met veel links en filmpjes zijn hier te vinden:  http://www.globalinfo.nl/Achtergrond/daar-broeit-wat-in-gorleben.html
en update:  http://www.globalinfo.nl/Nieuws/update-castorgorleben.html

Volgens het schema vertrekt de trein op vrijdagmiddag uit La Hague. Ook in Frankrijk zijn blokkades gepland.  http://groupes.sortirdunucleaire.org/blogs/train-d-enfer-transport-la-hague/actions-90/article/liste-des-actions-prevues-sur-le
Volgens dat schema zou de trein op zaterdagochtend de grens met Duitsland oversteken bij Karlsruhe, waar de 'Sudblockade' georganiseerd wordt  http://www.castor-suedblockade.de/
Er zijn demonstranten die vervolgens in de bus springen en naar het Wendland rijden om zich bij de blokkades daar te voegen. Ook op veel andere plekken langs de route zijn acties gepland.  http://linksunten.indymedia.org/de/node/27856

Als het transport vaart kan houden, kan die ergens in de loop van de zondag in Luneburg aankomen (om de laatste 50 kilometer naar Dannenberg af te leggen). In Dannenberg aangekomen zal er zo'n 12 uur nodig zijn om de lading op vrachtwagens over te zetten. Grote kans dus dat het wegtransport op maandag 8 november plaats zal vinden.

In het Wendland zelf - aan de Elbe onder Hamburg - zal op zaterdag om 13.00 in Dannenberg een grote startdemonstratie zijn.  http://www.castor2010.de/
Vervolgens zijn er 8 camps waar demonstranten zich voor directe actie kunnen vervoegen  http://www.castor2010.de/camps (zie voor meer details eerdere updates)

Maar ook voor die tijd zijn er al acties en demonstraties. Bijvoorbeeld op vrijdagavond 5 november in Lunenburg ( http://www.hartbackbord.tk/) In verzetskamp Metzingen start op vrijdag om 14:00 de traditionele Ralley Monte Gohrde  http://www.castor-camps.net/l/widerstands-nest-metzingen en in veel dorpen zijn des avonds optochten of gaan ouderen 'hun stoel testen' (Dannenberg, bij de omlaadkraan, deze traditie ontstond zo'n tien jaar geleden toen een oudere vrouw een paar dagen voor een gepland transport op een stoel op de weg zat en toen de politie verbaasd vroeg wat ze daar zat te doen, antwoordde ze dat ze slecht ter been was en daarom een stoel in de blokkade nodig had, ze was vast aan het uittesten of deze goed zat. Sindsdien is het een groeiend jaarlijks ritueel dat ouderen alvast laten zien dat ze er (ook) zijn. Er is ook een speciale 'bejaardenmobilizatieclip':  http://www.youtube.com/watch?v=ygavGzdOjs8).

Ook circuleren er oproepen om het treinverkeer al op zaterdag lam te leggen door het spoor te bezetten  http://de.indymedia.org/2010/11/293652.shtml of aan de noodrem te trekken  http://www.indymedia.nl/nl/2010/10/70779.shtml

Nieuwe actievorm dit jaar, naast de gebruikelijke blokkades van rails en verkeersweg die ook dit jaar op het repertoire staan, is het Schottern. (clip:  http://www.youtube.com/watch?v=8pq_NQGuzW4 en  http://www.youtube.com/watch?v=S3ReyyTHKGs). Het laatste stuk treinrails van Luneburg naar Dannenberg zal daar doelwit van zijn. Een groep autonomen heeft een stuk geschreven waarin de nodige vraagtekens bij dit concept gezet worden, vooral omdat er niet nagedacht lijkt te zijn over de reactie van de politie, die zal hard zijn en als je de actievorm door wilt kunnen zetten, moet je daar op voorbereid zijn. Ook vraagt de groep zich af of het dan niet distancieringen zal regenen onder de filmsterren en politici die nu tot de actie oproepen (zie voor discussie en veel meer info de draad op indymedia duitsland:  http://de.indymedia.org/2010/10/292174.shtml)

Er worden naar schatting 18.000 politieagenten ingezet, al geeft de politiechef Niehorster toe dat de operatie ook bij de beambten erg onpopulair is „Dies ist der unbeliebteste Einsatz bei den Polizeibeamten. Es ist eine in Anführungszeichen ätzende Aufgabe, die die Polizei zu erfüllen hat. Aber wir werden sie erfüllen.“
 http://www.focus.de/politik/deutschland/castor-transport-der-protest-rollt-an_aid_568461.html
De politie klaagt dat ze veel te hard moeten werken met al die demonstraties:  http://www.youtube.com/watch?v=ttaUebx_OPY&feature=related

Veel ophef heeft een interview in de Hamburgse krant Hamburger Abendblat opgeleverd, met een kritische politieagent die geen zin heeft om ingezet te worden om mislukt beleid door te drukken waar iedereen tegen is. In zijn interview verklaarde hij er genoeg van te hebben om te zien dat speciale eenheden "als opgehitste vechthonden" op onschuldige scholieren losgelaten worden, zoals in Stuttgart. Maar ook verklaarde hij dat het bekend is dat provokateurs ingezet worden om op strategische momenten geweld tegen de politie in scene te zetten, zodat deze vervolgens tekeer kan gaan. Kritische politieagenten in Duitsland die inzet in Gorleben weigeren, hebben een eigen organisatie en website met meer informatie.  http://www.kritische-polizisten.de/ . Als voorbeeld wordt een filmpje getoond dat door de politie en autoriteiten in Stuttgart veel opgevoerd is om het geweld van de politie te vergoelijken en waarin een zogenaamde demonstranten pepperspray op de ME sproeit. In werkelijkheid zou het een politieprovokateur zijn, die vervolgens niet gearresteerd wordt maar vriendelijk naar achteren geleid.
Er is ook een speciale website voor politieagenten over de atoomtransporten (vanuit de anti-atoombeweging) waarin ze geadviseerd wordt om zich ziek te melden:  http://castoreinsatz.110mb.com/

De politie heeft een noodverordening voor het gebied afgekondigd, waardoor het automatisch verboden is om je met een groep op de spoorrails of de wegen te bevinden, en op een strook van 50 meter aan weerszijden. Je kunt daarvoor dus gearresteerd worden en tot een boete van 500 euro veroordeeld worden. Door parlementsvragen is ook bekend geworden dat er (niet nader genoemde) militaire bijstand zal zijn. De Burgerinitiatieve (BI) heeft dit aangeklaagd en opgeroepen het atoomtransport af te gelasten "inplaats van voor burgeroorlogachtige taferelen te zorgen" ( http://www.bi-luechow-dannenberg.de/chronologisch/pressemitteilungen/bundeswehr-gegen-castor-demonstranten)

Zoals eerder al gemeld is er een juridisch vooronderzoek gestart naar personen en organisaties de de oproep voor het 'Schottern' ondertekend hebben. Het aantal ondertekenaars is vervolgens alleen maar gestegen, tot 1700 (stand donderdag 4 november). Het schottern begint op zondag, tijdstip afhankelijk van de vorderingen van de trein. Die zijn op de minuut te volgen via de ticker:  http://castorticker.de/
Twitter:  http://twitter.com/castorschottern

Volgens peilingen zou zo'n 80 procent van de Duitse bevolking 'begrip hebben' voor de demonstranten in Gorleben (waaronder 65 procent van de CDU-stemmers):  http://www.greenpeace.de/themen/atomkraft/presseerklaerungen/artikel/breite_mehrheit_der_deutschen_zeigt_verstaendnis_fuer_castor_proteste/

Clip:  http://www.youtube.com/watch?v=BnoTcBCNGDE
Culturele ondersteuning:  http://atomkraftwegbassen.blogsport.de/
Ook in Bielefeld zijn ze nu wakker:  http://www.youtube.com/watch?v=gmffWu8XL2E

Organisatoren van de blokkades en protesten (zoals de Burgerinitiatieve en de lokale boeren noodbond)
nodigen nadrukkelijk iedereen uit om de protesten te komen versterken. Ze bieden van alles aan om het dat te bevorderen (zelfs begeleiding voor ouderen of gezinnen met kinderen, bedden voor wie moeilijk ter been is en 8 camps met gaarkeukens en cultureel programma, zie eerdere updates). Door de sterke opleving van de antikernenergiebeweging in Duitsland wordt er gerekend op een recorddeelname van demonstranten en actievoerders dit jaar. Woordvoerders van de acties hebben openlijk verklaard te rekenen op minstens 30.000 demonstranten. Er zijn al meer dan 200 volgeboekte passagiersbussen bekend. Opgeroepen is ook om verder zoveel mogelijk met personenauto's te komen, omdat de camps ver uit elkaar liggen en 'snelle verplaatsing' handig kan zijn. Zou de strijdkreet 'No Pasaran!' dan deze keer meer dan een hardgrondige wens worden?  http://www.youtube.com/user/BiLuechowDannenberg#p/u/0/yDP_N5nTIFU

Meer info:
 http://www.castor2010.de
 http://www.castor-schottern.org
 http://www.ausgestrahlt.de
 http://www.x-tausendmalquer.de
 http://www.contratom.de/

(globalinfo.nl)

 

Lees meer over: natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Once upon a time in the Wendland 
kan die trol hierboven weg? - 05.11.2010 00:35

 http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Nf_ayiOVq8I
update  
nona - 05.11.2010 22:55

In Dannenberg momenteel veel politie op de been, actievoerders kijken in het tankstation naar st. Pauli (die moeten spelen). verder rustig
Not underground 
Diet Simon - 06.11.2010 05:55

Hall for the waste at back, pit at front
Hall for the waste at back, pit at front

If I understand this correctly, it says the waste is going "underground" in Gorleben. That is not correct. It goes into a hall on the surface to cool down for 40 years. A mine has been dug in a salt deposit next door for ultimate storage but people are fighting it.

To follow the latest Gorleben shipment go to  http://linksunten.indymedia.org/en/node/27888
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.