english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
CAFE STICHTSE TAVEERNE IN UTRECHT DISCRIMINEERT OP UITERLIJK
Pietje Precies - 19.12.2010 00:08

Als je in Utrecht uit gaat, verwacht je, dat je met je geld overal terecht kunt. Zo is het echter niet zo met Café de stichtse Taveerne.

UITERLIJK!


Het café weigert mensen met hoofdbedekking. Je mag geen petten, geen hoofddoek, geen muts en geen hoed dragen als je in het café zit, al vriezen de oren van je hoofd af.

Dit is een houding, die niet geaccepteerd kan worden. Al eeuwen dragen mensen, pet, muts, etc in een kroeg, omdat dit als een verlengstuk van je priveomgeving mag worden gezien.

Een voorbeeld van dit gedrag kun je terugvinden op:  http://www.kade104.nl
Dit is geen broodje aap verhaal, maar écht waar.

Ik zou dus willen oproepen om:

a- dit cafe dood te twitteren: door een boycot uit te spreken

of
b- een hoedjes , petjes, hoofddoek, mutsen offensief te houden in het café aldaar, stelselmatig met een grote groep mensen, zodat ze met dit achterlijke, discriminatoire beleid ophouden.

Het lijkt wel of we steeds verder terugworden geduwd in het burgerlijke victoriaanse fijngemale burgerleven.

Hier hebben wij geen behoefte aan

Het cafe kun je vinden Op :
 http://dor.st/Utrecht/Cafe/Twijnstraat/118-Stichtse-Taveerne.html

Website: zoek met Google

Adres: Twijnstraat 43, Utrecht

Telefoon: (030) 2315555

Bier: Grolsch

Ambiance: -- Onbekend --


STOP HET INPERKEN VAN HET INDIVIDU, STOP DISCRIMINATIE OP BASIS VAN
 

Lees meer over: Agenda anti-fascisme / racisme antimilitarisme CHAT! feminisme gentechnologie globalisering kunst, cultuur en muziek media natuur, dier en mens oranje vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis wonen/kraken zonder rubriek

aanvullingen
non news?  
pietje precies - 19.12.2010 01:25

Ik kan dit toch geen non-nieuws noemen eerlijk gezegd.............. aan de basis ligt het weren van hoofddoekjes namelij, aldus eigen bezoekers en personeel: die op wilders stemmen.
Onzin 
B - 19.12.2010 18:29

Wat een onzin. Het is al heel lang zo dat bepaalde horeca gelegenheden geen hoofddeksels toestaan. Vinden ze fatsoen, want als je binnenkomt, hoor je je hoed af te zetten.

Dat was al voor Wilders. Er zijn er wel meer in Utrecht, ben ik tijdens m'n studententijd achtergekomen. Maarja, boeiend, als 't je niet zint dan ga je ergens anders naar toe. Waarom zou je überhaupt in zo'n tent willen gaan zitten?

Het lijkt me dat iemand met pet of muts op boos is omdat ie is geweigerd. Toen bijdehand is gaan vragen of het voor alle soorten hoofddeksels geldt en er dus voor het gemak (en voor polariseren) er maar even vanuit gaat dat dit café ook vrouwen met hoofddoek zou weigeren. Als ze dat doen, dan is er reden voor protest, tot die tijd is dit maar een beetje gehuil en is onze tijd en energie beter besteed aan constructievere zaken.
Kleding voorschrift 
Hans - 19.12.2010 18:48

Ik kwam afgelopen week ook niet binnen in Vrankrijk met mijn JOVD stropdas. Wat is het verschil?
CAFE STICHTSE TAVEERNE IN UTRECHT DISCRIMINEE 
Bas - 19.12.2010 19:46

Helaas: als horeca-man kan ik je vertellen dat er iets heel anders ten grondslag ligt hieraan.
Namelijk: petjes en andere hoofddeksels willen door baldadige aangeschoten bezoekers nogal eens van het hoofd van de drager getikt/getrokken worden. Da's leuk, denken ze.
Zoiets kan al gauw aanleiding geven tot een opstootje.
Verder verbood ik het in mijn eigen zaak ook omdat ik op mijn security-camera's wil kunnen zien wie er binnen is en wat deze persoon doet. Herkenning om veiligheidsredenen.
Niks discriminatie.
Etiquette 
Poita - 19.12.2010 20:04

Dit is een simpel voorbeeld van normale etiquette.
Binnenshuis draagt men geen hoofddeksles. Nu daar door bepaalde groepen een religieuze lading aan word gegeven doet niet ter zake, want die roepen maar al te graag "discriminatie"
Ten eerste zijn hoofddeksels als de hoofddoek NIET verplicht, men kan zich dus niet verschuilen achter religie gezien de religie deze niet in het heilige boek noemt, nog er naar verwijst, andere die wel verplicht worden geacht worden gekoppeld aan een bepaalde dag / periode (zoals het keppeltje).
Discriminatie geschied alleen als er sprake is van kenmerken die NIET te veranderen zijn, zoals sekse, huidskleur, afkomst enz, een hoofddeksel kan af gedaan worden.
Kortom, er is geen spraken van discriminatie maar van huisregels (die de eigenaar zelf mag opstellen mits redelijk zijn) en fatsoen.
Bij sommige mensen word gevraagd geen schoenen in huis te dragen, dat doe je dan ook netjes.
nou en 
joris - 19.12.2010 20:16

Stelletje zieligerts.
Dan kom jij toch lekker niet. En als iedereen het ermee eens is dan gaan ze failliet. Waarom dring je je mening zo op naar anderen?
Bemoeizucht 
K.Kok - 19.12.2010 21:03

Zoals wel vaker gaat het hier weer eens over een ander zijn bezit waar weer eens de regeltjes van anderen moeten gelden....


En "Hier hebben wij geen behoefte aan" "we" ???? rot op. spreek voor jezelf.
Onzin 
Maarten - 19.12.2010 21:46

Wat een onzin zeg. In de jaren dat ik cafés bezoek kom ik vrijwel alleen maar kroegen binnen waar wordt geacht om je hoofddeksel wat te zetten. Die regel geldt voor iedereen, zodat niemand zich gediscrimineerd kan voelen. Om een hetze te beginnen tegen dit café is eigenlijk te triest voor woorden. Dan kun je tegen het merendeel van de uitgaansgelegenheden wel beginnen.

De regel is natuurlijk in het leven geroepen om ordinaire petjes buiten de deur te houden, bijvoorbeeld petten van jongeren met hardcore of voetbalclubs erop. Het beleid geldt voor iedereen, dus waar maken jullie je in vredesnaam druk over.
Petjes 
frits - 20.12.2010 08:40

Beste
Ik weet niet of je vaker in een (doorsnee) horeca gelegenheid komt, maar dan zal je zien dat er overal huisregels zijn. 9 van de 10 x staat er een regel "hoofddeksels verboden"

Deze regel is niet verzonnen om een regel te maken!
Ik droeg in de jaren 90 ook altijd een petje. Mijn vader zei altijd " Doe die pet af binnen"
Waar is het in jou opvoeding mis gegaan??

oh ja een aantal kroegen waar het ook niet mag: LHC, Poort, Le Journal, De beurs, Stadsgenoot, Olivier Hofman, Broers, Zussen, Lofen, Maria, enz enz.... succes met langs gaan.

prutser
VVD WEER ACTIEF?  
niemand bepaalt wat ik draag - 20.12.2010 19:42

voor sommige mensen is een pet een verlengstuk van hun persoonlijkheid. de enige reden waarom dit cafe het doet, is vanwege het hoofddoekje. niets anders. dit heeft niets met fatsoen te maken. we leven niet meer in het jaar 0, in de victoriaanse tijd. En die horecauitbater: je bent niet wijs. Dan moet je maar stoppen als je geen cafe kan leiden. Ik bepaal, als klant wat ik draag,en jij hebt je er maar mee af te maken, zijn jullie helemaal gek geworden?

Ik bepaal hoe ik eruit zie, het enige dat de horecauitbater moet doen is zijn klant fatsoenlijk behandelen. en niet de petdrager, maar de dronken persoon op tijd zijn kroeg uitmieteren in plaats van centjus, centjuhs centjuhs willen innen. Ik proef hier duidelijk een vvd elite die reageert. Helaas, in alle kroegen kun je gewoon een petje dragen in utrecht. Alleen niet in de stichtse taveerne. De eerste de beste die mij een petje verbiedt: daar betaal ik de rekening niet van, en die kan zijn glas met bier naar zijn bar krijgen. Niemand bepaalt wie wat draagt.

Het is heel simpel, dit heeft 1 reden: hoofddoekjes weren, en hier laten wij het niet bij zitten. Er komt een petjes offensief. Bedankt voor de informatie van de cafés, deze cafe's zullen binnenkort in bezit worden genomen door, pruik, pet, muts dragende mensen.

We leven hier in Utrecht. Niet in het victoriaanse staphorst.

Het is algemeen dat je gewoon je petje in de kroeg ophoudt. Dat is al honderden jaren zo, in elke kroeg.

Mocht je het niet begrijpen
niet de uitbater bepaalt
de klant bepaalt

heel simpel! :)

Dit is het einde , dat doet de deur dicht, daar zijn geen woorden voor :)

Dit gaat dus naar enkele politieke afdelingen in den haag,.. en naar instanties die over gelijkheidsbeginsels gaan
gegroet!


aangifte gedaan. 
meerdere échte utrechters. - 20.12.2010 23:24

Inmiddels is er aangifte gedaan en zijn de nodige stappen ondernomen tegen deze cafés, uitsluiten op basis van uiterlijkheden mag gewoonweg niet, punt uit.

dus maak je borst maar nat!
Bemoeizucht? wie bemoeit zich nu met wie?  
bemoeizucht/ - 21.12.2010 00:07

er is niets van iemand bij, al sje denkt dat je als cafeeigenaar maar alles kunt doen en laten wat je wilt heb je pech. We leven niet meer in de middeleeuwen en ook niet meer in het pre victoriaanse tijdperk. :) helasepaas. we leven in 2010, en in 2010 accepteren mensen het niet meer om als oud vuil behandeld te worden door extreem rechtse vvd ers! zo simpel is het.

Wie bemoeit zich nou met wie? Als ik binnenkom voor een kop koffie, vraag ik niet om commentaar. Je gasten bedien je, en je bent DIENSTBAAR . En niet andersom. Je dient je devoot en dienstbaar naar de klanten op te stellen. ongeacht hun uiterlijk. Ze betalen met hun geld, je dient ze gewoon op een fatsoenlijke manier te behandelen!

Zelf ken ik iemand die een hersenoperatie heeft gehad en met littekens zit! Die werd door een van JULLIE hoereca boeven ja hoereca noem ik het maar even... uitgezet, omdat ie verplicht zijn petje af moest zetten. persoon in kwestie zat nog onder de littekens en rode uitslag, en moest maar even afrekenen en oprotten.
zo zijn jullie dus! stellete uitschot!

omdat ie toevallig een stetson cap (amerikaans) op had. wie denken jullie godverdo wel niet dat jullie zijn? je mag blij zijn dat je in UTRECHT een CAFE mag hebben. En dan nog babbels op de koop toe hebben, ben je nou helemaal besansodemieterd?

De man is nu getraumatiseerd, zit thuis, weigert naar welk cafe dan ook te gaan. eerst werden mensen weggejaagd door de anti rook fascisten en u worden mensen weggejaagd door anti pet/muts/hoed/hoofddoek fascisten.
stelletje mafkezen!

ga een ander vak zoeken, want van gasheer spelen hebben jullie niets gesnapt.
CENTJUHS, CENTJUHS, CENTJUHS, CENTJUHS, DAAR DOEN JULLIE HET VOOR. maar jullie snappen niet wat het is om horecauitbater te zijn.

Je kunt het of niet he.

wat is het volgende, lang haar? geen stropdas? geen gepaste kleding?
stelletje ordinaire horecaplebs! denken heel wat te zijn, en wat zijn jullie?

HELEMAAL NIETS, PLEBS....!

Jammer dat dikke sjon van asp er niet meer is: dat was tenminste een kroeg waar jejezelf kon zijn, met pet op! en sigaret!
Petje af! 
Verbijsterd - 20.01.2011 23:44

Ik ben verbijsterd als ik lees hoe krankzinnig jij reageert op het feit dat je wordt gevraagd om je aan een algemene fatsoensnorm te houden. Een fatsoensnorm die bij de meeste nederlanders wel bekend is (zowel autochtoon als allochtoon. Dit leer je al op de lagere school dus dat kan je bijna niet gemist hebben.

Ik stel het zelf zeer op prijs om in gelegenheden te komen waar men geacht wordt zich aan deze normen te houden en men erop gewezen wordt als men die normen overschrijdt. Ik ben daarom ook erg blij met jouw advies omtrent dit Café.

Overigens geldt dit voor de meeste cafees in heel Nederland, niet alleen in Utrecht, dus ik wens je veel succes met jouw strijd tegen het pettenbeleid. Je hebt nog een lange weg te gaan.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.