english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Trein met oorlogsmateriaal gestopt in BE
Forum Voor Vredesactie [fwd.] - 17.02.2003 16:11

Zondagavond, 16 februari, rond 21u hebben 11 mensen, ondersteund door het Forum voor vredesactie, gedurende drie uur een trein gestopt die richting Antwerpse haven reed. De lange goederentrein kwam van Duitsland en was gevuld met oorlogsmaterieel van Amerikaanse soldaten. In de Antwerpse haven zou het oorlogsmaterieel verscheept worden naar de Golf.

In Melsele bij Beveren dekten burgers met een doek de seinlichten af en gebruikten eigen rode lampen om de trein het signaal te geven dat hij moest stoppen. De treinbestuurder heeft op het eerste rode signaal correct gereageerd en de trein tot stilstaan gebracht. Een wagen bracht de mensen zo dicht mogelijk bij de stilstaande trein. Twee mensen ketenden zich vast aan de locomotief, twee aan de eerste wagon en één persoon maakte zich vast aan het stuurwiel van een legertruck die op de trein stond. Het eigen vege lijf werd ingezet om de oorlogsvoorbereidingen te stoppen. De actie verliep strikt geweldloos en volgens de principes van burgerlijke ongehoorzaamheid: mensen namen hun verantwoordelijkheid op om volledig openlijk en geweldloos te verhinderen dat tanks, legertrucks, gevechtshelikopters, pantsers,… ingezet kunnen worden in een nieuwe oorlog.

Op dit moment zijn 11 mensen die deelnamen aan de actie gerechtelijk aangehouden. Ze worden ondervraagd door het parket van Dendermonde.

Sinds midden januari ’03 arriveren in de Antwerpse haven duizenden treinwagons geladen met Amerikaans legermateriaal en talrijke militaire transporten over de weg om te verschepen naar de Golf.
Op dit moment zijn er minstens zeven schepen geladen met militair materieel, vanuit de Antwerpse haven vertrokken richting Golf. De verscheping gebeurd in het Vrasenedok (vooral rollend materieel), het Churchill-dok (rollend materieel en helikopters) en het Delwaidedok (vooral containers). Dit militair materieel is afkomstig van het V Army Corps (variërend van geniebataljons tot helikopterbrigades) en van de 1st Armored Division (een pantserdivisie). Deze Amerikaanse legertroepen zijn verspreid in Duitsland gelegerd.

Om de Belgische logistieke ondersteuning van de oorlog goed te praten verschuilt de Belgische regering zich achter NAVO-akkoorden. Ze stelt dat het om verplichtingen gaat die het moet uitvoeren. De massale verplaatsing van militair materieel die nu bezig is, 200 treinen d.w.z. 10000 wagons, kan moeilijk als een standaardtransport beschouwd worden. Zelfs minister Michel heeft in een antwoord op een parlementaire vraag toegegeven dat de regering kan beslissen om deze transporten NIET door te laten. In al het politieke geharrewar schijnt iedereen te vergeten waar het werkelijk over gaat: ‘oorlog’ betekent in de eerste plaats de dood, de verschrikking van kermende mensen, afgerukte ledematen, verkoolde en rottende lichamen. Medewerking aan oorlog valt nooit goed te praten.

oorspronkelijk bericht:
 http://www.vredesactie.be/view.php?lang=nl&artikel=136

zie ook:
VREDESACTIVISTEN BLOKKEREN MILITAIR TRANSPORT
 http://www.vredesactie.be/view.php?lang=nl&artikel=135

Website: http://www.vredesactie.be
 

Lees meer over: wereldcrisis

aanvullingen
snelrecht 
bla2 - 17.02.2003 17:28

de 11 burgers die gisteravond 3 uur lang een trein met Amerikaans legermateriaal op weg naar de geplande volkerenmoord in Irak tegenhielden, worden gerechtelijk aangehouden (parket Dendermonde) en zullen voor het snelrecht verchijnen ivm 'belemmering van het spoorwegverkeer'.
English pressrelease forum 
Guido - 26.02.2003 19:27

The pressrelease in English. I saw on indymedia.org they lionked to this page for news about Antwerp but I presume an English version would be ok for English talking readers.


Sunday evening from 20h50 onwards, a group of peace activists, supported by the Forum for Peace Action (Forum voor Vredesactie), blocked a train with US military equipment in Antwerp harbour.

PRESS RELEASE

PEACE ACTIVISTS BLOCK US MILITARY TRANSPORT


Sunday evening from 20h50 onwards, a group of peace activists, supported by the Forum for Peace Action (Forum voor Vredesactie), blocked a train with US military equipment in Antwerp harbour. This train is part of US military transports towards the Persian Gulf and Turkey, which get shipped in Antwerp.
With this action the peace activists want to resist the upcoming war against Iraq and the silent support given to the US military build-up by the Belgian government.

Since january military equipment from US troops based in Germany is shipped in Antwerp on a massive scale. The past week more than 5000 US soldiers based in Germany got their deployment order for the Persian Gulf. Another 2000
soldiers from Engineer Brigades are sent to Turkey to prepare the arrival of other troops. Part of their material gets shipped in Antwerp. These transports will continue till March, according to the US V Corps.

With this action the activists want to resist the upcoming war against Iraq and the silent support given to the US military build-up by the Belgian government. The Belgian government hides itself behind secret NATO-agreements
and sticks to the position that these are standard transports. These massive transports stand in sharp contrast with the Belgian position in NATO and
raises questions about its value. The Belgian position can be praised but seems only to be a political position without any consequence for the US military build-up, since the US can continue to use all Belgian logistical
facilities. In practice the US gains the same result and the Belgian government stays a silent partner.
Which opinion one has about NATO, it is clear that the US uses NATO for its own unilateral intervention policy. Membership of NATO means in practice the logistical support of unilateral US military policy. The Belgian governmant
makes the choice to let this happen, she can also make another choice.


Forum voor Vredesactie
Patriottenstraat 27
2600 Berchem
Tel: 03/281 68 39
Fax: 03/281 68 79
 forum@vredesactie.be


VRIJ!!!! 
jessie - 04.03.2003 14:09

De 2 activisten die opgepakt waren bij de eerste TrainSTOPping actie zijn vandaag vrijgelaten. Ze mogen 3 maanden niet deelnemen aan acties en ze mogen niet met de pers praten, ze worden dus monddood gemaakt.

Website: http://oxy67.zaup.org
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.