english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Tussenland
Daniël - 07.07.2004 12:47

Gister stond er een artikeltje in Trouw over Tussenland. Zo noemt het Ruimtelijk Planbureau dat gedeelte vabn Nederland wat niet uit ten treure wordt gepland of bevinexed. Voor stadsnomaden en krakers zijn deze plekken ook het interessantst om hun eigen ding te doen. Uit het Trouw artikel begreep ik echter dat het boek in hoofdzaken een economische insteek heefd.

Ingeklemd tussen stad en kanaal, tussen knooppunten van rijkswegen, bedrijventerreinen, industrie, akkerbouw, weilanden en kleine bosjes liggen vaak onbestemde gebieden. Zij markeren de ernstige vervaging van het onderscheid tussen stad en land: zij zijn geen van beide, maar tussenland. Omdat tussenland zich onttrekt aan planning wordt het vaak afgedaan als ongewenst. Toch is het een belangrijk en ook positief verschijnsel waarvan het beleid kan leren. Tussenland, dat zich vaker ondanks dan dankzij ruimtelijke regelgeving ontwikkelt, is een voorbeeld van wat wél goed gaat wanneer een strakke ordeningshand ontbreekt. Het biedt kansen aan mensen en bedrijven, die tot nu toe onvoldoende zijn benut.

Aan de hand van veldwerk, literatuuronderzoek, kaartanalyse en statistische gegevens brengen de auteurs, leden van het Atelier voor Ontwerp en Onderzoek 2003, in beeld en in kaart hoe tussenland te herkennen is. Onder welke omstandigheden ontwikkelt zich tussenland en welke potentie heeft het? Een zoektocht over desolate mijnterreinen in Opper-Silezië, door verlaten Scandinavische havens, en de dynamische Arnovallei in Italië, alsmede een zoektocht in Nederland door de Limburgse Mijnstreek, de Haarlemmermeer en de Brabantse Langstraat maken duidelijk dat er verschillende soorten tussenland, zijn: op lokaal en regionaal niveau, als langdurig of tijdelijk verschijnsel.

- E-Mail: nospam Website: http://www.ruimtelijkplanbureau.nl/nl-nl/content.aspx?cid=273&mid=18
 

Lees meer over: globalisering kunst, cultuur en muziek natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten wonen/kraken

aanvullingen
Ondernemen IS je eigen ding doen 
Mè-è-èh - 08.07.2004 21:29

"Voor stadsnomaden en krakers zijn deze plekken ook het interessantst om hun eigen ding te doen. Uit het Trouw artikel begreep ik echter dat het boek in hoofdzaken een economische insteek heefd."

Wat bedoel je dan precies? Ondernemen IS toch je eigen ding doen? En hoeveel links aandoende mensen kunnen niet gewoon in hun sloppy kleren blijven lopen omdat ze zelfstandig ondernemer zijn?

ondernemen 
Daniël - 09.07.2004 13:59

Er is natuurlijk niets mis met mensen die hun eigen hoofd boven water kunnen houden, maar de indruk die ik kreeg uit de recensie was dat Tussenland door de overheid ruimte gegund moet worden omdat het economische kansen bied. Dat vind ik een beetje vanaf de andere kant beredeneerd. Iemand die zijn eigen ding doet, kan daarmee zichzelf in stand houden, en dat is tof, maar zo'n gebied instand houden omdat het uiteindelijk goed is voor het BNP vind ik een beetje duf. Het is namelijk ook goed, en dat vind ik belangrijker, om mensen vrijheid en ruimte te laten. Dat daar dan zowaar dingen uit voortkomen, lijkt me secundair. Ook voor de overheid.

Overigens, ter aanvulling op het vorige bericht: in het boek (downloadbaar als PDF) gaat het dus ook over broedplaatsen ed. en dan dus niet over de halfzachte gelagiseerde varianten.

klein advies 
gloria - 09.07.2004 15:49

Is het gewoon niet beter om het boek zelf te kopen en dan zonder krantenkommentaar je eigen mening te vormen? Het is maar een ideetje.
Sukses Daniël

E-Mail: gloriasus@hotmail.com
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.