english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Pamflet tegen het strafrecht
Martijn le Noble - 02.03.2005 04:47

Kan het strafrecht humaan zijn en hoeven wij wereldverbeteraars alleen maar te strijden tegen de uitwassen van het verkeerd vormgeven en toepassen van het strafrecht? Of zit er een fundamenteel probleem in de aard van het monster?

Pamflet tegen strafrecht ver. 2 maart 2005

Mahatma Ghandi: “Oog om oog maakt de wereld blind”

Als het gaat om het halen van de streefcijfers, lijkt het strafrechtelijk apparaat in Nederland behoorlijk op dreef te zijn. Bij het terugdringen van de criminaliteit blijkt het strafrecht echter slechts een marginaal effect teweeg te brengen. Nieuwe wetten en nieuw beleid hebben vaak wel een tijdelijk effect. Maatschappelijk gezien zorgt de dreiging van straf meestal voor niet meer dan verplaatsing van het probleem naar daar waar, of datgene waarvoor, de pakkans gering is.


ARGUMENTEN VOOR HET IN HEROVERWEGING NEMEN VAN HET STRAFRECHT:

Mensen laten asociaal gedrag aan de politie over om op te lossen, hetgeen anonimisering en dus angst in de hand werkt: één van de oorzaken van crimineel gedrag;

delicten worden niet ongedaan gemaakt door straf;

gestraften hebben in het geval van vrijheidsstraf minder toekomstperspectief, leren er trucs bij van medegevangen en gaan hun identiteit ontlenen aan de strafbare feiten die zij gepleegd hebben;

de gestraften zullen lijden, worden ontmenselijkt en sociaal geïsoleerd;

de gestraften zullen eerder een baan worden geweigerd, een van de oorzaken van crimineel gedrag;

zij die van de gestraften afhankelijk zijn, zoals kinderen en/of geliefden worden ook gestraft;

het met straf reageren op maatschappelijk ongewenst gedrag herbergt het risico in zich dat de aandacht minder wordt voor de oorzaken van crimineel geacht gedrag;

het is verre van zeker dat mensen in niet-oorlogsgebied of situaties die daaraan grenzen, opeens veel gewelddadiger met elkaar om zouden gaan zonder strafrecht, helemaal in een samenleving waarin de welvaart anders zou zijn verdeeld;

omdat strafrecht niet werkt, komen er meer en meer repressiemiddelen; de roep om meer bevoegdheden is met de voortschrijdende technologie een weg zonder einde: camera’s op straat en andere openbare ruimten, legitimatieplicht, preventief fouilleren, samenscholingsverboden, noodgebieden, biometrisch paspoort en grootschalige preventieve communicatie-dataopslag;

repressie kan geweld uitlokken;
het feit dat de strafrechtelijke infrastructuur nu misschien wordt aangewend op een manier die binnen de perken lijkt te blijven van wat rechtsstatelijk is te noemen, neemt niet weg dat in andere politieke situaties misbruik op onaanvaardbare wijze en onaanvaardbaar grote schaal kan plaats vinden;

het geschreven strafrecht - maar ook in de uitvoering - is niet altijd in overeenstemming met wat in redelijkheid en billijkheid moreel aanvaardbaar is;

het strafrecht weegt zwaarder voor financiëel minder draagkrachtige mensen. Daklozen met een hoog bedrag aan openstaande boetes (voor o.m. drinken, blowen, urineren, slapen en bedelen), worden gepakt wanneer zij een vaste woon- en verblijfsplaats nemen; financiëel minder draagkrachtigen krijgen doorgaans minder goede rechtshulp;

het handelen van politie en justitie vindt slechts in sommige gevallen plaats op basis van gezag, de dreiging van macht is er altijd als stok achter de deur. Er zal uiteindelijk feitelijke dwang worden toegepast;

omdat mensen bang zijn voor de mogelijke reactie van de politie, laten zij bepaalde maatschappelijke processen toe waar zij het niet mee eens zijn, soms ook op een maatschappelijk ongewenste manier;

strafrecht kost de samenleving vreselijk veel geld;

het komt nog altijd voor dat gestraften 'het niet gedaan hebben';

democratische betrokkenheid is soms ver te zoeken en daarmee ook de democratische legitimering van de wet;

aanspraken op rechtstatelijkheid zijn inmiddels niet meer in redelijkheid nog vol te houden, gelet op de uitholling van de grondrechten;

pas als straffen gruwelijk worden, dan pas begint straffen ook daadwerkelijk de criminaliteit tegen te gaan;

de medewerking van de Nederlandse overheid aan de buitenlandse politiek van Verenigde Staten is een bewijs te meer dat men niet de verantwoordelijkheid aan kan om een strafrechtelijk apparaat te beheren.


Er is een tijd geweest dat de algemene teneur in het denken over het strafrecht was dat vergelding zeker niet op de voorgrond diende te staan. Niet wraak, maar de wens om de samenleving en ook de te straffen persoon te helpen moest aan het straffen ten grondslag liggen. Inmiddels is gebleken dat het strafrecht - zoals op dit moment vormgegeven - niet effectief aan de hulpwens tegemoet komt. Toch gaan we er mee door. Straffen in de 21ste eeuw lijkt onderhand plaats te vinden uit niet meer dan uit wraak, ‘om het maar niet onbestraft te laten’ en in de Verenigde Staten zelfs ter werk- en inkomensverschaffing. Effecten die straffen verder nog teweeg brengen, zijn dat gestraften fysiek niet meer in staat zijn om strafbare feiten te plegen binnen de samenleving en ook spekking van de overheidskas. Ook puur machtstechnische mechanieken houden de ‘strafrechtinfrastructuur’ in stand. Deze redenen zijn – ook in onderlinge samenhang bezien - niet voldoende om het strafrecht moreel te legitimeren, en wel in zo’n mate niet, dat het straffen in z’n algemeenheid in heroverweging zal moeten worden genomen.


- E-Mail: martijn@helpdehennep.tk Website: http://www.plakplaats.tk
 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.