english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Luchtkwaliteit beter op autovrije dag
MD - 18.09.2005 20:50

Meetresultaten Milieudefensie in centrum Amsterdam wijzen uit:
Luchtkwaliteit verbetert snel op autovrije dag


Nederland in ademnood!
Nederland in ademnood!

Persbericht milieudefensie.nl
Persbericht milieudefensie.nl

Amsterdam, zondag 18 september 2005 - De luchtkwaliteit in het oude stadshart van Amsterdam was vandaag veel beter dan normaal, omdat een deel van het centrum overdag was afgesloten voor autoverkeer. Metingen van Milieudefensie daags voor en tijdens de autovrije dag laten zien dat de luchtkwaliteit in het voor verkeer afgesloten gebied aanzienlijk verbeterde, terwijl elders in de stad het verkeer voort ronkte. Milieudefensie pleit voor structurele maatregelen om het autoverkeer in de steden te beteugelen en de luchtkwaliteit permanent te verbeteren.

In hartje Amsterdam heeft Milieudefensie zowel zaterdag als zondag de hoeveelheden stikstofdioxiden (NOx) en fijn stof (PM10) in de lucht gemeten, beiden schadelijke uitstoot van autoverkeer. Op de hoek van de Prins Hendrikkade en de Kromme Waal stonden op die dagen twee meetapparaten. Vergelijking van de meetgegevens wijst uit dat de luchtkwaliteit meteen verbetert bij afname van autoverkeer.



De concentratie stikstofoxiden lag gemiddeld 36 procent lager op zondag. De concentraties fijn stof zijn vergeleken met metingen van de GGD Amsterdam bij het Vondelpark. Op de Prins Hendrikkade is op zaterdag 27 procent meer fijn stof gemeten en op zondag maar 8 procent meer.

Op verschillende plaatsen in Nederland is de luchtkwaliteit onvoldoende. Zeer ongezond: zo heeft het Milieu en Natuur Planbureau becijferd dat in Nederland jaarlijks mogelijk 18.000 mensen door luchtvervuiling tot tien jaar eerder overlijden.

Door heel Nederland namen honderden bewoners deel aan activiteiten op de autovrije dag. In dertien gemeenten waren straten afgesloten voor het autoverkeer. Autoluwe binnensteden zijn een goed middel om de luchtkwaliteit te verbeteren. Eén autovrije dag per jaar is daarvoor een opstapje.

Rolf Schipper, coördinator van de autovrije dag: "Niet alleen de politiek in Den Haag maar ook de gemeentes zijn aan zet om de steden weer gezonder en leefbaarder te maken. Het is te hopen dat zij de gezondheid van hun inwoners serieus nemen en maatregelen gaan nemen voor autoluwe binnensteden."


Voor meer informatie:
Milieudefensie Persvoorlichting, 020 5507 333

Website: http://milieudefensie.nl/persber/verkeer/050918.htm
 

Lees meer over: natuur, dier en mens wonen/kraken

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Ademnood 
Wallenbewoner - 18.09.2005 23:01

Zoveel effect al, terwijl alleen de Wallen maar even autovrij waren. Die zijn normaal gesproken toch al autoluw en er rijden uberhaupt niet zoveel auto's als verder in de stad omdat er geen doorkomen aan is (kleine straatjes, opengebroken, veel zwalkende toeristen). Dan vraag je je af hoe groot het effect wel niet zou zijn als ze het meten op een plek waar normaal wel flink wat auto's rijden. En waar het verschil tussen met en zonder auto's dus nog veel groter moet zijn.
ehm 
Michiel - 19.09.2005 00:36

Kun je het niet beter vergelijken met vorige week zondag, in plaats van met zaterdag ? Is een beetje appels emt peren vergelijken zo.
nee 
Steven - 19.09.2005 11:40

Maakt natuurlijk niets uit,
het gaat om het verschil tussen veel auto's en weinig.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.