english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creŽren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Manifesto of the Amsterdam Squatting Action Days
spaceinvaders - 11.04.2008 10:27

Manifesto of the Amsterdam Squatting Action Days 11-13 April 2008

english version:

AMSTERDAM APRIL 2008

In whatever shape the struggle for autonomous spaces manifests itself,
these spaces are a refuge for rebels and outlaws, poor and homeless
people, radical activists, illegalized people and anyone who refuses to
play along in the capitalist game. Social centres are crucial to us as
part of a movement for social change. Autonomous squatted spaces give
social movements, which don't rely on official party infrastructure, the
possibility to live their ideas of community and social interaction. As
well, they provide space for all kinds of anti-commercial and culturally
alternative activities and make it possible to raise money for other
political projects. A big part of the anti-capitalist struggle is
organized out of autonomous spaces. Social centres form the logistic and
social backbone of a political aparlamentarian opposition. The last years
have shown a heavy attack by the capitalist establishment against these
structures. For us the reasons behind this are clear. The political elite
tries to destroy the foundation of a nonconformist part of the population.
They try to hit it's roots.

The modern capitalism is a global one. Through new technologies and the
new media it changes fast and all changes have a direct affect on a large
measure of the population. In the last centuries capitalism, starting with
the fall of the soviet union, has been said to be in its great era of
victory, unstoppable from spreading to every one last inch of this planet.
At the end of the nineties and the beginning of the new millenium, this
new 'end of history' capitalism was succesfully challenged. A new
multitude of opposition arose from a common objection to the neo-liberal
world order. In order to enforce its agenda, the authorities all over the
world launched a bloody and violent offensive. Part of this intervention
was and is a constant attack against the european anticapitalist movement
and its infrastructures. Autonomous Social centres of all sizes have been
evicted or are threatened by eviction. In recent history the eviction of
the Ungdomshuset in Copenhagen once more showed the intentions of the
authorities. The specific story of the building is not relevant. The goal
is the destruction and criminalization of the autonomous political
opposition and the alternative lifestyles manifesting within these places.
Counter culture is seen as a threat to the establishment, therefore it
must be destroyed. Not the squatting movement is violent, but the state's
attacks on it are violent. Capitalism and its executive force in the form
of the police is violent.

In this current phase capitalism is turning our society into a society of
total control. Everybody is under suspicion. Guilty until proven innocent.
where ever we go we are constantly surveiled, normed, coded and
controlled. None of our actions are truly free, it might only appear that
there is freedom of movement, as long as one moves within the paths that
the establishment has created to regulate us once more. Not only is
control imposed over the individual by regulations and laws, power
structures have become a part of the social logic, invading the private as
well as the public life. This is often done in obvious ways, but also
through the subtle strategies such as city conception and architecture.
the public spaces are no longer for the people, they are restricted for
consumption or the movement from one point to another, whereby other
individuals no longer are seen as possible encounters, but as obstacles in
a flow of transport and finance.

In the new city concept it is undesired for people to be in public spaces
without a purpose. The city has become another marketing product in the
endless ocean of product placement and advertising. It has been
re-discovered as an economical source to city planners and city councils
that are working hard to remanufacture "the city" and to create a new
image that is attractive to the new economy and its target audience.
Cities all over europe are competing to sell to those who bring the money
- tourists and the new middle class. a uniform urban culture is created, a
culture that is no longer a result of peoples interaction and ideas, but
prepackaged and designed in marketing offices. A culture which reflects
the needs of one specific group of society and sets aside all other
aspects of city life and its inhabitants. The new city policy is a policy
of exclusion. There is no space for those groups of the population that
are not economically viable, useful to or cannot be absorbed by the new
economy. the poor, the homeless, the so-called 'illegals' - all those who
can not or refuse to take part in the spectacle are being threatened in
their existence in the city. the authorities try, with all means
necessary, to sweep them out of sight. the new culture is sterile, with no
dirt or human trash on the streets. poverty and society's shortcomings are
being hidden from the eye of those who can afford to apathetically look
away. Ready made for continuous undisturbed consumption.

the city has turned into the property of one specific class. all other
people are thereby automatically turned into servants of the economy built
around the wants and demands of this dominating class. poorer areas are
being 'upgraded', forcing its inhabitants to move to the outskirts of the
city while easing the path for the new rich classes to move in. The
argument for reconstructing an area is mostly to solve the "crime
problem", but in reality the gentrification of areas is often the cause
rather than the cure of social problems. gentrification destroys bonds and
communities, forcing people to leave their environment and at the same
time creating segregation as well as class differences. gentrification at
the same time provides a solution for another problem the establishment is
concerned with - the control of the masses. to the authorities every
culture and community that is based on socializing in public places is a
threat, because it can create a momentum of uncontrollability. in order to
achieve a structured, overviewable, controlled society, these communities
and bonds have to be broken and dispersed. in the new city, people are
isolated from each other, on the streets and in their private living
areas. the new capitalist structures are creating isolated conformist
individualism. isolation is a mechanism of social control.

For us the anti-capitalist struggle forms an important part of our lives.
In the end our goals can only be the abolition of Capitalism as a system
of social control and domination. We do realize how far away we are from
this goal. But squatting gives us the possibility to realize our ideas of
an autonomous lifestyle and provides spaces free from consumer terror.
squatting has many political aspects. not only is it an immediate solution
to homelessness and housing shortage, it always is an act of expropriation
and thereby an attack on private property and housing speculation.
additionally the squatting of autonomous social centers means a
reclamation of space, making it possible to create an infrastructure for
personal as well as communal development.

WE want spaces that are free of oppression, hierarchy and authority. An
environment where racism, sexism, classism, and fascism are not only NOT
tolerated, but actively fought against. All these structures of domination
are a symptom of mainstream society, they produce, or are the product of,
ignorance and fear. ignorance and fear divide people by prejudice,
discouraging them from questioning their own identity and individuality.

WE want a space which gives the opportunity to engage in unconditioned
social relations, untouched by mainstream culture, dogmatism and moralism.
The standards of the ruling culture control what is good/bad,
beautiful/ugly, normal/strange, etc. Only in an environment where these
standards are refused can we find the freedom of recreating and redefining
our identity.

WE want a space free from the domination of capital and the mechanism of
labor. only the abolition of the logistics of the free market, such as
competition and wage labor, will create an atmosphere where people can
engage on a basis of affinity and solidarity, allowing them to work
collectively and voluntarily.

WE are taking back the freedom of choice over our own lives, but to do
this we must act against the institutions and laws that demand to have
control over our spaces.
We are not willing to compromise our ideas, nor will we settle with any less.

-----------------------------------------------------------------

Nederlandse versie:

AMSTERDAM APRIL 2008

Onder welke vorm de strijd voor autonome ruimtes zich ook voordoet, vormen
ze een toevluchtsoord voor rebellen en "outlaw", armen en daklozen,
radicale activisten, geÔlegaliseerden en allen die weigeren mee te pelen
in het kapitalistische spel.

Sociale centra spelen een cruciale rol binnen de beweging voor sociale
verandering. Gekraakte autonome ruimtes geven sociale bewegingen, die geen
beroep doen op een officiŽle partij-infrastructuur, de mogelijkheid om hun
ideeŽn van gemeenschap en sociale interactie waar te maken. Ook bieden ze
ruimte aan allerlei anti-commerciŽle en cultureel alternatieve
activiteiten en maken het mogelijk dat geld ingezameld wordt voor andere
politieke projecten. Een belangrijk deel van de anti-kapitalistiche strijd
wordt georganiseerd vanuit autonome ruimtes. Sociale centra vormen de
logistieke en sociale ruggegraat van een politieke buitenparlementaire
oppositie. De afgelopen jaren zien we dat het kapitalistische establihment
een ernstige aanval ingezet heeft op deze structuren. Wij zien daar een
duidelijke reden voor. De politieke elite probeert de fundamenten van een
non-conformistich deel van de bevolking te vernietigen. Ze proberen het
met wortel en tak uit te roeien.

Het moderne kapitalisme kenmerkt zich door globalisering. Door gebruik van
nieuwe technologieŽn en nieuwe media evolueert het snel en alle
veranderingen hebben een rechtstreeks effect op grote delen van de
wereldbevolking. Na de val van de Sovietunie heet het kapitalisme zijn
"tijdperk van grote triomf" te beleven, de verspreiding ervan tot in de
verte uithoeken van de planeet lijkt niet te stoppen. Op het eind van de
jaren 90 en aan het begin van het nieuwe millennium werd dit
eind-der-gechiedenis-kapitalisme succesvol in vraag gesteld. een nieuwe,
brede oppositie ontstond uit een gemeenschappelijke weerzin tegen de
neo-liberale wereldorde. Wereldwijd kwamen regeringen in actie met een
gewelddadig, soms bloedig offensief om de neo-iberale agenda door te
drukken.


Onderdeel van deze tusenkomst was, en is, een permanente aanval tegen de
europese antikapitalistische beweging en haar infrastructuren. Van groot
tot klein, sociale centra werden ontruimd of dreigen ontruimd te worden.
De recente geschiedeni rond de ontruiming van het Ungdomshuset in
Kopenhagen toonde eens te meer wat de bedoeling van de autoriteiten is. De
specifieke geschiedenis van het gebouw was irrelevant (precies op 8 maart
2007 werd het laatste stukje van het voormalige Volkes Hus, van waaruit
Clara Zetkin in 1910, tijdens de in dat gebouw gehouden tweede
internationale, op dezelfde datum de eerste internationale vrouwendag
uitriep, met de grond gelijk gemaakt)

Het doel is de vernietiging en criminalisering van autonome politieke
oppositie en de alternatieve levensstijl die zich in vrije ruimtes
manifesteerd. Tegencultuur wordt gezien als een bedreiging voor de
gevestigde orde en moet daarom vernietigd worden. Het i niet de
kraakbeweging maar de aanvallen van de overheid ertegen die gewelddadig
zijn. Het kapitalime en zijn uitvoerende macht onder de vorm van politie
zijn gewelddadig

In zijn huidige fase veranderd het kapitalime de samenleving in een totale
controlemaatchappij. Iedereen is verdacht, schuldig tot men zijn onchuld
bewijst. Waar we ook gaan of staan we worden bewaakt, genormeerd,
gecodeerd en gecontrolleerd. Niet van on handelen i nog werkelijk vrij, de
ogenschijnlijke vrijheid van beweging is beperkt tot de paden die de
machthebbers hebben gecreŽerd, weer maar een met het oog op
regularisering. Niet alleen wordt door regels en wetten een sterke
controle uitgeoeffend op het individu, de machtstructuren zijn onderdeel
gaan uitmaken van de sociale logica, zowel in het privťleven als in de
publieke ruimte. Vaak gebeurd dit duidelijk, maar soms ook subtieler zoals
bij het uitwerken van het concept en de architectuur van steden. Publieke
ruimtes zijn niet langer voor menselijk gebruik, ze zijn beperkt tot
ruimtes voor consumptie en om zich van de ene plaats naar de andere te
begeven, waarbij de ander niet meer neergezet wordt als een mogelijkheid
tot ontmoeting maar als een obstakel in het circuleren van transport en
financiŽle middelen.

In het nieuwe stadsconcept is het zich daar bevinden zonder(economisch)
doel ongewenst. De stad is herleid tot een marketing product in de
eindeloze oceaan van "product placement" en adverteren. Ze werd herontdekt
als een economiche bron voor stadsplanners en gemeentebesturen die hard
werken om "de stad" te herdefiniŽren en een nieuw imago te creŽren dat
aantrekkelijk is voor de nieuwe economie en haar doelpubliek. Overal in
europa concurreren steden met elkaar om zichzelf te verkopen aan zij die
het geld hebben, toeristen en de nieuwe middenklasse. Er wordt een
uniforme stadscultuur gecreŽerd, die niet langer het resultaat is van
menselijke interactie en uitwisseling van ideeŽn, maar een voorverpakt
concept dat "gedesigned" wordt in marketingbureaus. Een cultuur die de
noden van 1 specifieke groep in de samenleving weerspiegeld en alle andere
aspecten van het leven en de bewoners van steden uitbant. De nieuwe
stadspolitiek is er 1 van uitsluiting. Er is geen plek in de stad voor de
delen van hun bevolking die niet economich nuttig zijn of niet kunnen
geabsorbeerd worden door de nieuwe economie. Armen, daklozen, zogenaamde
"illegalen", al zij die geen deel kunnen of willen uitmaken van dit
spectakel worden in hun stadsbestaan bedreigd. Met alle nodige middelen
proberen overheden hen uit het zicht te manoeuvreren. De nieuwe cultuur is
steriel, zonder vuil of door mensen geproduceerd afval in de straten.
Armoede en het falen van de samenleving moet verborgen worden voor de ogen
van hen die het zich kunnen veroorloven er apatich van weg te kijken.
Klaar voor permanent, ongestoord consumeren.

De stad is eigendom geworden van 1 pecifieke klasse, alle andere mensen
zijn daardoor automatisch gedegradeerd tot dienaren van de economie die
gebouwd wordt rond de wenen en eisen van deze dominante klasse. Armere
gebieden worden "opgewaardeerd" door hun inwoners naar de rand van de stad
te drijven en zo het pad te effenen om rijkeren te laten instromen. Het
argument voor het heropbouwen van een gebied is het oplossen van het
"criminaliteitsprobleem", terwijl in realiteit gentrificatie vaak net
sociale problemen veroorzaakt eerder dan ze weg te nemen. Gentrificatie
vernietigd onderlinge relaties en maakt gemeenschappen kapot, ze dwingt
mensen hun omgeving uit, creŽert segregatie en versterkt
klassenverchillen. Maar, deze gentrificatie biedt wel een oplossing voor
een probleem waar de machthebbers mee zitten, controle over de massas.
Voor overheden is elke cultuur en elke gemeenschap die zichzelf
organiseert en ontmoet in de publieke ruimte een bedreiging, omdat
natuurlijk gegroeide sociale netwerken moeilijk te controleren vallen. Om
tot een gestructureerde, overzichtelijke, gecontroleerde samenleving te
komen moeten deze gemeenschappen en sociale banden verbroken en verspreid
worden. In de nieuwe stad worden mensen van elkaar geÔsoleerd, zowel op
straat als in hun private leefruimte. De nieuwe kapitalistische structuren
creŽren geisoleerd conformistisch individualime, isolatie is een mechanime
van controle over de samenleving.

Voor ons maakt de anti-kapitalitische strijd een belangrijk deel van ons
leven uit. Ons uiteindelijke doel kan alleen het afschaffen zijn van het
kapitalisme als systeem van controle over de samenleving en overheersing.
Al zijn we on ervan bewust dat dit doel heel ver weg is, toch geeft kraken
ons de mogelijkheid om onze ideeŽn over autonoom leven in de praktijk te
brengen en niet te moeten meegaan in de consumptieterreur. Kraken heeft
meerdere politieke aspecten, het is niet alleen een rechtstreeke oplossing
voor woningnood, het is actief vorderen van ruimte en daardoor een aanval
op privaat eigendom en vastgoedspeculatie. Bovendien is het kraken van
autonome sociale centra een herrovering van ruimte die de mogelijkheid
geeft een infranstructuur te creŽren voor persoonlijke en
groepsontwikkeling.

WIJ willen ruimtes die vrij zijn van onderdrukking, hiŽrarchie en
autoriteit. Een omgeving waar racisme, sexisme, klassenongelijkheid en
fascisme niet alleen afgewezen worden maar ook actief worden bestreden. Al
deze verdeel- en heersstructuren zijn symptomen van de huidige mainstream
amenleving, ze veroorzaken of worden veroorzaakt door onwetendheid en
angst. Onwetendheid en angst verdelen mensen door vooroordelen, ze
ontraden mensen hun eigen identiteit en individualiteit in vraag te
stellen.

WIJ willen ruimte waarin sociale interactie mogelijk is zonder dat daar
voorwaarden bij worden gesteld, vrij van de mainstream cultuur, dogmatisme
en moralisme. De grondslagen van de leidende cultuur bepalen wat
goed/slecht, mooi/lelijk, normaal/vreemd is enz... Alleen in een omgeving
waarin deze grondslagen verworpen worden kunnen we de vrijheid vinden om
onze identiteit opnieuw te vormen en te benoemen.

WIJ willen een ruimte die gevrijwaard i van de dominantie en de
mechanismes van kapitaal en arbeid. Alleen het afschaffen van de logistiek
van de vrije markt, zoals concurrentie en loonslavernij zullen een sfeer
creŽren waarin mensen tot interactie komen op basis van affiniteit en
solidariteit. Een sfeer waarin ze op basis van vrijwilligheid en
gemeenschappelijkheid kunnen werken.

WIJ nemen de vrijheid om in zelfbeschikking over onze levens te kunnen
beslissen terug, maar om dat te kunnen moeten we optreden tegen de
instituties en wetten die de controle over onze ruimte opeisen. Wij willen
onze ideeŽn niet compromiteren en met minder zullen we geen genoegen
nemen.





- E-Mail: spaceinvaders@cryptodrunks.net Website: http://spaceinvaders.cryptodrunks.net
 

Lees meer over: wonen/kraken

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.