english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Het individu verdwijnt
Herman van Gunsteren - 03.01.2010 09:12

Het individu verdwijnt

De Toppers hangen hun vuile was buiten en ambtenaren dringen door in de huiskamer. De privésfeer vervaagt. Maar door publiekelijk het individu centraal te stellen, verdwijnt de werkelijke individualiteit


Het individu verdwijnt

De Toppers hangen hun vuile was buiten en ambtenaren dringen door in de huiskamer. De privésfeer vervaagt. Maar door publiekelijk het individu centraal te stellen, verdwijnt de werkelijke individualiteit

Wat in een cultuur centraal staat, wordt als 'natuurlijk' voorgesteld. Natuurlijk houdt een moeder van haar kind. Wie slaat of kroost verwaarloost, is gestoord, geen echte moeder. Natuurlijk gaat iedereen voor zijn eigen belang, voor een aanbod -dat je niet kunt weigeren-, zoals voetballers zeggen. En natuurlijk moet aangetaste eer gewroken worden als dit in de eigen cultuur vanzelfsprekend is.


Ingewijd

De vanzelfsprekendheid van culturele kernwaarden wordt bevestigd door het achterwege laten van redenen ervoor. Wat vanzelf spreekt, behoeft geen argumentatie. Kinderen en andere nieuwkomers spreken echter niet vanzelf. Zij moeten worden getraind en ingewijd in de cultuur opdat die ook voor hen een tweede natuur wordt. Dat is een hele opgave, culturele vanzelfsprekendheden moeten worden geleerd.

In de Nederlandse liberaal-democratische cultuur staat het individu centraal. Ook daar is het een hele opgave te leren een individu te zijn, zelfstandig en autonoom te worden. Mijn studenten moeten een eigen werkstuk schrijven, maar het moet wel aan mijn eisen van wetenschappelijkheid voldoen. Met Sinterklaas maken we een gedicht, dat wel moet rijmen, en prutsen we met kleutermoeite een surprise in elkaar die de ontvanger wel leuk moet vinden. We kiezen onze eigen kleding: Maar wie is er niet thuisgekomen met de vraag hoe hij dit in hemelsnaam heeft kunnen kiezen? De veronderstelling is dat een individueel persoon worden vanzelf gaat, een natuurlijke ontwikkeling is.

Pijnlijk

In werkelijkheid vereist dit een vaak pijnlijk proces van disciplinering, van vallen en opstaan bij het leren om gewoon jezelf te zijn. De marges zijn smal. Je mag een individu zijn, maar je moet je wel normaal (natuurlijk) gedragen, niet te veel afwijken (wel een das, maar met een eigen kleurtje en motiefje). Niet graaien. Niet altijd eerst aan jezelf denken. Het unieke individu is een met moeite tot stand gebracht cultuurproduct. Wie dat niet beseft en meent dat hij geheel op eigen kracht een individu is geworden, toont daarmee enkel aan dat hij zich die cultuur geheel eigen heeft gemaakt.

Vroeger werd de moeizame weg naar individualiteit primair in de private sfeer doorlopen. Van huis uit kreeg je kernwaarden mee (waar je je later eventueel tegen kon afzetten). Thans is er toenemend publieke aandacht voor de leerweg naar individualiteit. De vraag is of dat het individu wel ten goede komt. Wordt hij er gelukkiger van of is de publieke focus op zijn individualiteit juist een last? Zou het kunnen dat door zoveel publieke bemoeienis de private bronnen van innerlijkheid opdrogen? Wordt een mens misschien minder een echt individu naarmate hij zich en public als echt privaat individu manifesteert? Om een begin van een antwoord te vinden, moeten we eerst bezien welke vormen van publieke aandacht voor het individu thans opgeld doen.


Gruwelen

Na de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog heeft het publieke gezag zich verbonden tot bescherming van de individuele mensenrechten. De onschendbaarheid van de sfeer van het individu kan door rechtspraak van het Europese Hof voor de rechten van de mens ook jegens de eigen staat worden afgedwongen. Deze verworvenheid wordt evenwel ondermijnd door recente beleidswijzigingen. Gedurende het afgelopen decennium heeft de Nederlandse overheid gemeend dat in het licht van nieuwe dreigingen en wantoestanden een intensievere bemoeienis met de individuele burger helaas noodzakelijk is geworden.

Het publieke gezag acht zich gerechtigd en competent achter de voordeur te komen teneinde wantoestanden te corrigeren of, beter nog, te voorkomen. Ouders worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor hun kinderen. Ouders die als aanstaande opvoeders weinig goeds beloven moeten worden bijgestaan. Kinddossiers worden aangelegd om voortgang te documenteren en gevaar tijdig te signaleren. Voorkomen is immers beter dan genezen. En minder kostbaar bovendien.


Ongevallen

Een dergelijke wending naar preventie vinden we ook buiten de sfeer van het gezin bij de terreurbestrijding, ongevallen, de gezondheidszorg. We moeten alles doen om aanslagen te voorkomen, zo luidde de mantra na 9/11. Dat maatregelen zelf niet alleen ongemak opleveren, zoals wachten op de luchthaven, maar ook blijvende schade aan kunnen brengen, zoals bij onschuldigen die door friendly fire omkomen, werd aanvankelijk al te makkelijk op de koop toe genomen. Van Vollenhoven is met zijn Onderzoeksraad voor Veiligheid zo streng in het aanpakken van instanties die achteraf van nalatigheid kunnen worden beticht, dat individuele gezagdragers zich gedeisd houden en weinig meer durven ondernemen.

Ja, wie in zijn graf ligt maakt geen fouten meer.

Het individu wordt aangespoord gezond te leven. Preventieve maatregelen komen in het zorgpakket en overwogen wordt om ongezond levende personen een hogere premie te laten betalen. Krijgt de burger allengs een plicht gezond te leven? En mag hij vervolgens ook verplicht worden aan gezond leven van anderen bij te dragen, zoals in het PvdA-voorstel om mensen van rechtswege tot donor te bombarderen als zij op drie brieven daarover niet hebben geantwoord?


Databestanden

Om in te kunnen grijpen voordat het kalf verdronken is, worden individuen en hun kenmerken in kaart gebracht. De gevaren van grootschalige registratiesystemen worden daarbij onderschat. Friendly fire komt niet alleen uit de loop van een geweer, maar ook uit databestanden die voor wel 93 procent betrouwbaar zijn.

Degene die dacht niet geschaad te kunnen worden aangezien hij niets te verbergen heeft, kan toch worden getroffen. Ook waar het registratiesysteem risico's juist weergeeft, kan het hard en soms onterecht burgers treffen. Risicoburgers zijn personen met kenmerken die het waarschijnlijk maken dat zij zich zullen misdragen.

Een risicoburger wordt voortdurend in de gaten gehouden, lastig gevallen of 'verstoord' (zoals het dwarszitten met behulp van publieke middelen wordt genoemd). Niet op grond van wat hij misdaan heeft, maar van wat experts denken dat hij gaat doen.
Preventie is theorieafhankelijk. Theorieën zijn slechts voorlopige waarheden, ze kunnen achterhaald of weerlegd worden. Om erger te voorkomen, werd bij vrouwen vroeger een borst afgezet waar dit tegenwoordig niet meer gebeurt.
Kiezen is wat je tot individu maakt. Dat wordt ook door de overheid uitgedragen.


Kiezen

Burgers mogen kiezen tussen zorgverzekeraars, energieleveranciers, (internet)providers, banken. Die de staat vervolgens verplicht om gegevens over hun individuele klanten te bewaren en aan de eigen en bevriende overheden (VS) ter beschikking te stellen.

Verdoezeld wordt, dat kiezen in feite vaak een last is, zeker als de alternatieven niet goed gestructureerd of irrelevant zijn. De overheid benadrukt thans de verantwoordelijkheid van de burger voor de gevolgen van zijn eigen keuzen. Eigen schuld, dikke bult. Om de burger een handreiking te geven, brengt Guusje ter Horst een Handvest Verantwoord Burgerschap uit.
Wantrouwende mensen, die niet genoeg op 'samen werken, samen leven' zijn gefocust, zien hierin een poging de eigenzinnige burger zodanig te disciplineren dat hij zich bestuurbaar gedraagt.


Het is echter niet alleen de overheid die zich met de vorming van het individu bemoeit. Ook in de publieke sfeer van de media wordt de individuele mens centraal gesteld. Hem wordt gevraagd naar zijn mening, zijn emoties, hoe 'het voelt'.
Hij moet zichzelf tonen. ..Wie dat weigert en even geen mening heeft, is eigenlijk geen mens. Het 'echte' individu toont zich in de onthulling van bijzonderheden uit de private sfeer. Die maken het echt persoonlijk. Facebook, Hyves en twitter staan vol ontboezemingen.


Aandacht

Op het eerste gezicht kan men zich verheugen over de publieke aandacht voor het unieke individu. Elk mens is anders en het is goed dat dit erkend wordt. Bij nader inzien rijzen twijfels. Als echtheid en betrouwbaarheid in de publieke sfeer gezocht wordt in het private individu, dan zouden beide daar wel eens onder kunnen lijden.
Sommige zaken hebben om te verschijnen het publieke nodig, andere het private. In de vorige eeuw werd de bron van individualiteit in het private gevonden. Daar kwam men tot zichzelf en tot herstel van het zielenleven (seelische Erhebung).

Zou het kunnen dat door publiekelijk het individu zo centraal te stellen in feite de individualiteit verdwijnt? Als er geen private ruimte meer is en andere bronnen de individualiteit niet echt voeden, wat komt er dan terecht van al die bijzondere zelfstandige en kiezende individuen?
 

Lees meer over: europa vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.