english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Krakers HCZ Eindhoven maken grote puinzooi!
Burgemeester van Eidnhoven - 06.02.2010 18:46

Het HCZ-gebouw in Eindhoven is volledig in puin achtergelaten door krakers.

De krakers die het HCZ-gebouw, -wat voorheen het grootste kraakpand van Nederland was- in Eindhoven verlaten hebben, lieten een enorme puinzooi achter. Uitwerpselen en urine werden op vloeren achtergelaten.

Op deze manier verziek je het dus voor de rest en vraag je gewoon om een verbod. Stelletje KUT-krakers!

Zie hier; item ED-tv on youtube

 http://www.youtube.com/watch?v=eg_vjhCv_I4&feature=featured
 

Lees meer over: wonen/kraken

aanvullingen
zal ik even lekker in je bek schijten of... 
troll huntah - 06.02.2010 20:03

uitwerpselen en urine in je hoofd, bedoel je zeker, dit komt nergens in de berichtgeving voor, beste trollebol.

repost trouwens
toch wel 
nn - 06.02.2010 21:28

Het kwam wel in de berichtgeving voor.

Je hoeft niet lief te doen voor de eigenaar of de politie maar dit is geen stijl. In plaats van een protest of waardig vertrek een zwijnenstal achterlaten; meer dan jammer.

Dat het in de media is gekomen heeft daar niks mee te maken.
zonde 
nn - 06.02.2010 22:31

dit is echt zonde, het geeft een waardeloos beeld aan de algehele kraakbeweging. we willen toch juist een standpunt maken?
nn 
nnmfuckn - 07.02.2010 00:22

tjonge wat een zooi!!

sukkels!
graag begrip voor de krakers 
puk - 07.02.2010 01:03

Ach maak toch nie uit. Je bent lekker aan feesten. Dan kan je tog lekker in de hoek pissen. Het pand wordt toch onruimt. Wat maken jullie je druk!
echt geen stijl 
snurk - 07.02.2010 01:39

gaap trollen gaap trollen gaap trollen
.. 
nn - 07.02.2010 03:40

trollen?
Sorry maar ik las het eerder al en het is idd slecht beeld. Zijn genoeg pandjes natuurlijk waar zoiets gedaan wordt voor ontruiming (zelf ook ervaring mee...), maar jammer dat het dan zo in de media komt.

Dit is het beeld wat bij mensen over dit pand en over kraakpanden in het algemeen blijft hangen. In ieder geval is het absoluut niet trollen als je je medekrakers daar op aan wilt spreken... En dat t op geenstijl is geweest lijkt me geen goed argument waarom je dat niet zou moeten doen!!
dank u eindhoven 
nn - 07.02.2010 11:28

terwijl heel krakend nederland zijn best doet om te laten zien dat we niet dat stelletje oervolk zijn moeten jullie NU perse je pand zo achterlaten?
hoe je ook tegenover een eigenaar of je vertrek uit het pand staat, je hebt toch wel het minste beetje respect voor de toekomst?
niet alleen voor de toekomst van krakers, voor alle woningzoekenden......

Tenzij je natuurlijk graag iets doet aan leegstand in cellen?????
fatsoensrakkerij 
ja - 07.02.2010 13:09

Wat is dit voor domme fatsoensrakkerij? Even opruimen en klaar, die projectontwikkelaar heeft niks te klagen, na de eerste de beste voetbalwedstrijd of bioscoopvoorstelling is de troep groter, en de echte boef is de eigenaar die hier een hoop geld uit gaat slaan.

Vroeger stonden de commerciele media vaak vol met dit soort berichten, als er een pand ontruimd was en ze daarna binnen wat plaatjes mochten schieten en geen onderscheid wisten te maken tussen de troep die de politie ervan maakte en die van de krakers. Nu doet de telegraaf het via geenstijl en papegaaien ze dat vervolgens op indymedia verder.
.. 
nn - 07.02.2010 13:32

Heeft niets met fatsoensrakkerij te maken? Slechts met pragmatisch denken. Gevolgen van je acties inzien en dat soort dingen.

Snap best dat media niet altijd aardig zijn als ze een troep zijn en dat nog gaan zitten nuanceren. Ookal heb je het gelijk aan jou kant: zo komt het niet in de buitenwereld, dat zeg je zelf ook. Met die wetenschap zou je daar dan toch juist op moeten inspelen en al je pandjes consequent bezemschoon moeten opleveren, zodat niemand de kans heeft om wat te zeuren?
Ookal ben je het niet aan jezelf/eigenaar/samenleving 'moreel verplicht' oid, het is wel het handigste om te doen, dat is mijn punt.
pissen in de bioscoop 
. - 07.02.2010 13:33

Maar eh... pis en poep jij dan ook op de grond van de bioscoop?
eindhoven 
nn - 07.02.2010 13:47

Wat een moralistisch gezever weer op indymedia
ontruimd 
ja - 07.02.2010 13:56

Het pand werd ontruimd, een cadeau voor de projectontwikkelaar. Who cares? maak je druk om dingen die echt belangrijk zijn.
.. 
nn - 07.02.2010 14:10

"dingen die echt belangrijk zijn" ?!?!?
Dus jij vind het niet belangrijk dat er een kraakverbod aankomt die de verhoudingen totaal gaan veranderen zodat je misschien wel de publieke opinie nodig hebt?????

Ookal vind je dat niet, verneuk het dan niet voor anderen alsjeblieft.

Dat je te lui, dom, arrogant of wereldvreemd bent om voor je eigen zaakjes zorg te dragen betekend niet dat je het hoeft te gaan rationaliseren en af te doen met "moralisme" "fatsoensrakkerij" etc. Denk alsjeblieft is na en reageer godverdomme fatsoenlijk waarom het handig/goed/geen probleem is om dit te doen of houd gewoon je bek
nn - 07.02.2010 14:13

lees verklaring over wie de troep maakte hiero
 http://hcz-eindhoven.hyves.nl/

Nou wie maakte die troep nou dan? Namen en adressen dan gaan we even bij hun thuis lekker doorfeesten en poepen op de grond. Maken ze bezwaar dan is dat moralistisch gezever. Ik doe mee!
nn - 07.02.2010 14:33

Als die hippies uit Eindhoven zo'n probleem hebben met wat die lui hebben aangericht hadden ze hen toch niet hun gang moeten laten gaan maar hen d'r moeten schoppen.
nn - 07.02.2010 14:36

Misschien is het beter deze discussie gewoon op GeenStijl voort te zetten.
Nee, geen moralistisch gezever 
nn - 07.02.2010 14:47

De krakers van het HCZ hebben altijd met eigenaar en politie overlegt en zich coöperatief opgesteld. Dat is een politieke keuze waar je het mee eens of oneens kan zijn maar dat is waar ze voor gingen. Dan is het hypocriet en inconsequent om dan op het laatst er toch een puinhoop van te maken. Mensen stellen zichzelf nu terecht de vraag bij andere krakers die zich coöperatief opstellen of zij ook van die types zijn die op de laatste dag dan toch nog teringzooi achterlaten.

Als je de eigenaar een klootzak vindt, zijn er andere, waardigere manieren om daar iets tegen te doen.


NN 
NN - 07.02.2010 17:36

Wow zeveren op indymedia. Laten we hier aub geen geenstijl van maken maar gewoon gebruiken voor nieuws ok? Mensen maken rotzooi. ok kan gebeuren. de media blaast het op. ok vrij logisch. maar als je dit aan het kraakverbod wilt verbinden en denkt dat het kraakverbod gestopt kan worden door "lief" te zijn dan heb je het toch echt verkeerd.

Misschien hadden meer krakers eerder hun o0gen open moeten doen in wat voor subcultureel ghetto zij verkeren los van de algehele maatschappij. "nee dat zijn juppen", was het credo. Wij de krakers goed. zij de boze buitenwereld fout. niets mee te maken willen hebben.
Dit is te zien in at er gebeurd als er een pand wordt gekraakt. Wat is altijd het 1e wat er aan gedacht wordt: Een Bar! Ja daar hebben we er echt meer van nodig in de kraakbeweging. Nog een eetcafe! etc.
Blijf vooral lekker met jezelf bezig maar ga dan niet lopen zeiken en lobbyen tegen het kraakverbod.

Ik verwacht ook wel dat veel mensen stoppen met kraken als het kraakverbod er door is (want dat gebeurt zeker weten) en als het ook wordt gebruikt (dat is nog een discussie op zich) want ja dan zul je moeten vechten voor je woonrecht en dat is krakend Nederland niet meer zo gewend.

.. 
nn - 07.02.2010 18:54

Toch meen ik me te herinneren dat de overlast (en het "verhardende klimaat") in de krakersbeweging als argument gebruikt werd in het debat. Ben het er vervolgens mee eens dat krakers eerder hun ogen open hadden moeten doen, en hadden moeten denken aan de consequenties, maar dat het eerder niet gebeurde betekent niet dat het niet alsnog zou moeten. Daarnaast is rotzooi maken heel wat anders dan een hele verdieping trashen met een bijl.

Ik weet uit ervaring dat er inderdaad wel eens buitenstaanders zijn die zo'n pand komen trashen omdat "ze er toch uit moeten", en gezien de opstelling van de mensen van dit pandje geloof ik ook meteen dat dit het geval is geweest. Wat ik alleen wel denk is dat als je een groot feest geeft, je er ook voor moet zorgen dat je het in de hand kan houden. Met een paar man een feest voor honderden verzorgen is dan misschien geen goed idee.
nou? 
nn - 07.02.2010 19:25

Ik wil graag feestje komen vieren bij de kraakpandtrashers...?!? Wanneer komen die adressen?
100 mensen dakloos 
Anoniempje - 08.02.2010 01:42

Ik heb eens verder gekeken.
Waarom heeft niemand het over het feit dat er 100 mensen dakloos zijn geworden, omdat er zonodig antikraak in gezet moet worden??
De angst van ex-bewoners, dat op het eindfeest veel gasten het pand zouden trashen lijkt waarheid te zijn geworden.
Maar als je dit afzet tegen het feit dat het pand een jaar lang bewoond is geweest en uiteindelijk ruimte bood aan 100 mensen, is het nogal onzinnig om te gaan zeiken over opruimkosten voor de eigenaar. Een "eigenaar" die er geen problemen mee heeft 100 mensen dakloos te maken en er een paar antikrakers voor terug te plaatsen.

Ik denk dat het drugs/alcohol gehalte in de scene en dan zeker op grote feesten altijd een probleem is. Dronken of doorgesnoven idioten houden over het algemeen niet zoveel rekening met anderen.

Wel logisch dat veel nu over deze vernielingen heen vallen, wordt met het kraakverbod je luxe leventje bedreigt?
Ga dan alsjeblieft iets constructiever doen, dan denken het te redden als de publieke opinie je lief vind.

Beste anoniempje 
Nn - 08.02.2010 02:02

'publieke opinie' wordt juist veel belangrijker na het kraakverbod!
Met alleen fysieke overmacht red je het niet lang hoor. Alleen de pandjes die op succesvolle manier kunnen beargumenteren waarom hun woonrecht boven de wet staat hebben dan bestaansrecht (en dan zo beargumenteren dat ook mensen buiten de scene het snappen).
Nieuws 
nn - 08.02.2010 09:49

De nieuwsberichten en aanvullingen die enkel reacties zijn hebben geen enkele nieuwswaarde. Mensen kunnen zelf hun mening vormen aan de hand van he filmpje dat te zien is.
via interne bron toelichting 
Frederik - 09.02.2010 13:08

dit is een algemene aanvulling via interne bron ik was nl heel nauw artistiek verwant met het HCZ.

allereerst een heel zware commentaar op de eigenaar zijn "geween om het pand":

De eigenaar heeft steeds overlegd en zonder weten van de krakers dat kortgeding aangespannen: hij heeft dus in eerste plaats met twee gezichten onderhandeld met de krakers van het HCZ

de vernielingen moeten dus in een ander kader worden geplaatst naast het feit dat het in de eerste plaats van externe bron kwam.

1 de vernielingen waren voornamelijk op de eerste verdieping en al reeds daar VOOR het eindfeest: Het eindfeest is doorgegaan in een redelijk serene doch ietwat hardvochtige sfeer tav de eigenaar

2 de externe groep die dat heeft gedaan heeft dus niets te maken met het HCZ integendeel de bewoners zelf vonden dit geen goede zaak, hebben intern zo hard mogelijk proberen op te treden tegen het trashen

3 Zelf heb ik meet aan het eindfeest gewerkt samen met een groep uit het HCZ: wij hanteerden ingangcontrole en werkten via reservaties. We hebben op onze verdieping niets getrasht enkel wat van de zogenaamde "systeemwanden" weggehaald en in een kamer netjes bij elkaar gezet. terugplaatsen is in enkele uurtjes gedaan en dan is de "rotzooi" weg

4 de zogezegde urine en poep op verdieping 1 heeft te maken gehad met een verstopping waardoor de wc op de eerste verdieping overliep. tot op de laatste dag werd met zwaar ontstoppingsapparatuur geprobeerd dit te verhelpen zonder succes

5 zoals gezegd is de trashing gebeurd voor het eindfeest zie de bron uit hyves: ook ik heb dit gezien en het heeft organisatorisch voor een groot probleem gezorgd

Op dat vlak is het bericht dat de "puinzooi" er is gekomen door het eindfeest een pertinente leugen: het eindfeest gebeurde al reeds in de puinzooi die door die onverantwoorde mensen met hun bijl hebben aangericht, als wat er is gebeurd is dat die puinzooi opgeruimd werd zo goed en zo kwaad het mogelijk was, het valt me ook op dat in het filmpje de stockageruimtes werden getoond en enkel de eerste verdieping indien je rond zou lopen in de andere verdiepingen en vleugels hadden ze een heel ander beeld gecreeerd: nl lege kamers met hier en daar wel geschilderde muren enzo

in heel het verhaal blijkt te worden vergeten dat de krakers te horen hebben gekregen dat heel het gebouw binnenin "gestript ging worden" dwz alle binnenwerk eruit en dan alles nieuw, zodus wat maakt dan uit of een houten wandje wat beklad werd of niet? het ging zowieso de container opvliegen (dit reeds van voor de ontzetting)

ik spreek zeker niet goed dat die mensen dat hebben gedaan Zelfs de krakers van het HCZ waren er alles behalve opgezet mee

langs de andere kant heb ik echter geen totale onbegrip over het feit dat dit is gebeurd: De eigenaar had geen hyppocriet dubbel gezicht moeten opstellen. Dat somige mensen die niet tot het HCZ behoorden maar er wel een grote sympathie voor hadden, tot die niet goed te keuren daden zijn overgegaan is echter in zulk geval niet helemaal "onverwacht", integendeel de HCZ gemeenschap vreesde hier heel hard voor!

Hun vrees werd jammer genoeg werkelijkheid. hoewel dat ik het wel wat had verwacht dat het veel onvrede zou geven toen ik het eind december vernam...

in die zin keurt niemand van het hcz dat ik ken het getrash goed noch doe ik dat, doch dat er een paar mensen waren die zo kwaad werden en dit toch gedaan hebben was niet helemaal "onverwacht" zoals de eigenaar het beweert

had hij dit veel diplomatischer en minder hyppocriet aangepakt had hij de aanleiding tot het trashen kunnen voorkomen, het HCZ was zeker geen respectloze bende leeglopers, ze hadden wel degelik een lange termijnvisie, en ja, dat was een unieke plek

zelf heb ik er als bezoeker een hele aangename tijd beleefd en er heel vaak geweest. ja je vergat dat dit een kraakpand was! Er zaten famillies kunstenaars en een heleboel prachtige werken in dat pand. een oase van zelfexpressie.

Dat de eigenaar dan "antikraak" erin wilde huisvesten en zo die hele gemeenschap die wel degelijk een meerwaarde gaf aan Eindhoven plus dan nog eens famillies zonder dak zet omwille van "een nieuw maar onduidelijk project", is ook niet helemaal proper van zijn kant...

want dan kan je toch die kraakgemeenschap gewoon laten zitten tot je het project begint? dan heb je toch geen antikraak nodig als de mensen er al zitten en het pand onderhouden? (ja dat pand was proper en onderhouden ook al lijkt het niet zo op dat filmpje) Dat was wat ze in de beginne overeenkwamen after all...

soit moraal is dat niemand van het HCZ dat ik ken er blij mee was, ze hebben zelfs tot de laatste moment het proberen op te lossen (zeg nu zelf wil jij een week in urinegeur zitten ok al ben je dan nog juist aan het verhuizen?) ze hebben het proberen weg te pompen, weg te krijgen maar het lek kon niet hersteld worden.

soit dit is maar een klein topje van de hele zaak. Feit is dat als je er geweest bent en het filmpje ziet, dat de berichtgeving pertinent onjuist is als ze beweren dat de schade uitsluitend door het feest kwam. een deel was al reeds gebeurd voor het feest begon (zie artikeltje op hyves.nl
nounou 
nelus - 09.02.2010 18:14

pffff de manier waarop er zoveel comotie is om 1 pand jeeetje wat een aanstellers alleen de kamers met troep filmen en hoppa propaganda tegen de krakers wat een leven hebben diegene die zoooveeel op andere mensen letten ik ben der geweest en t viel reuze mee ik denk van de 200 kamers of 300 dat er 10 met een zooi zijn achtergelaten maaar uiteraard HOOR JE DAAR NIETS OVER GVD en ze zijn rustig op afgesproken tijd weggegaaan en de eigenaar is een miljoenenbedrijf dus nederland WHAT IS T FUCKING PROBLEEEEEM ???????
Laatste bijdragen 
nn - 09.02.2010 20:23

Hee Frederik,

Nu dat het project voorbij is, inderdaad jammer dat niet iedereen zijn spullen heeft weggegooid toen het kon of netjes bij elkaar gezet heeft.
Verder was het inderdaad verstopping. Waardoor er ook meer rotzooi ontstond, individuele mensen hadden er binnen het pand ten tijde van het feest en vlak ervoor teringzooi van gemaakt maar zoals al reeds eerder was gemeld dit was niet iedereen en verder heeft Breevast aan het einde de zaak proberen te saboteren.

En nu het meest boeiende op korte termijn zullen er schuren verschijnen in het gebouw vanwege structurele bouwfouten wat alleen door sloop valt te maskeren en wat al eerder is geprobeerd te maskeren door op de buitenkant specie op de scheuren te smeren. Breevast weet dit.

Breevast vind het overigens ook niet verkeerd om hier en daar wat steekpenningen te schuiven, zich te mengen in de politiek en ach strobedrijven op te zetten om zo aankopen te bespoedigen.

Inderdaad allemaal dubbel maar uiteindelijk is Breevast niet een verliezer maar een winnaar.

En je mag je afvragen wie uiteindelijk wie uitgenodigd heeft om te filmen in het pand: 'Juist!'.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.