english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Antwoord commissies Justitie en Volkshuisvesting
NN 31560 - 10.02.2010 10:32

memorie van antwoord commissies Justitie en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu / Wonen, Wijken en Integratie

Een reactie van de indieners van het kraakverbod artikel, Ten Hoopen, Slob en Van der Burg, op eerder gestelde schriftelijke vragen van uit de Eerste Kamer.


MEMORIE VAN ANTWOORD
Ontvangen 8 februari 2010

31560 Voorstel van wet van de leden Ten Hoopen, Slob en Van der Burg tot wijziging
van het Wetboek van Strafrecht, de Leegstandwet, en enige andere wetten in
verband met het verder terugdringen van kraken en leegstand (Wet kraken en
leegstand)

En wel hier te vinden als pdf;
 http://www.eerstekamer.nl/behandeling/20100208/memorie_van_antwoord/f=y.pdf



Website: http://www.krakengaatdoor.nl/
 

Lees meer over: wonen/kraken

aanvullingen
nn 
nn - 10.02.2010 10:38

Wat betekend dit nou? dat de eerste kamer de ministeries een herinnering stuurt dat ze nog antwoord moeten geven, of hebben de ministeries nou juist net antwoord gegeven?


Eigenlijk staat t er al 
nn 31560 - 10.02.2010 11:33

Een reactie van de indieners van het kraakverbod artikel, Ten Hoopen, Slob en Van der Burg, op eerder gestelde schriftelijke vragen van uit de Eerste Kamer.

De vragen waren de door de verschillende fracties in de Eerste Kamer gesteld aan Ten Hoopen, Slob en Van der Burg. 10 12 2009
 http://www.eerstekamer.nl/behandeling/20091210/voorlopig_verslag_2/f=y.pdf

Dit zijn dus hun aantwoorden. De Eerste Kamer moet dat nu behandelen. En dan stemmen. De Kamer heeft ook om het recente rapport van de Nederlandse politieacademie gevraagd, en neemt dat dus mee.
VU- rapport 
nn 31560 - 10.02.2010 11:38

Gelukkig heeft de politieacademie over de verharding binnen de kraakbeweging een rapport laten maken endaar staat in, dat het allemaal wel mee valt.

Hier staat het Kraken in Amsterdam anno 2009

 http://keesjemaduraatje.web-log.nl/Kraken_in_Amsterdam_anno_2009.pdf

Website: http://keesjemaduraatje.web-log.nl/keesjemaduraatje/2010/week2/index.html
 
Nee.. 
NN - 10.02.2010 13:41

Nee, dit betekent niet dat de Eerste Kamer dit per definitie nu moet gaan behandelen.

De commissies WWI/VROM en Justitie hebben ook nog vragen gesteld aan de regering die nog niet beantwoord zijn. Onduidelijk is of die nu ook nog eerst behandeld moeten worden.

Verder is het nu eerst aan de commissies WWI/VROM en Justitie om te bepalen of de vragen die zij hebben gesteld naar tevredenheid zijn beantwoord. Anders kunnen zij nog een tweede vragenronde instellen.

Vervolgens wordt dit verslag inderdaad doorgezonden naar de plenaire vergadering van de Eerste Kamer, alwaar het geagendeerd wordt en plenair besproken wordt.
Tijdens datzelfde debat kan er gestemd worden, maar ook kan de stemming op een later tijdstip plaatsvind.
Klopt natuurlijk 
nn etc - 10.02.2010 14:05

Natuurlijk ligt dit zo de uiteindelijke stemming kan nog maanden duren, dat ligt inderdaad aan de commssie maar dat is ook de EK uiteindelijk.

Als oom agent dat maar ook begrijpt, daar schijnt men te denken dat de wet al geldt zo nu en dan.

Zonder doem-denken;

Vooral goed geluid dat van de Groote Broek en NDSM,

 http://www.indymedia.nl/nl/2010/02/65264.shtml
.. 
nn - 10.02.2010 17:39

Waar ik echt van opkijk is:

"(Dit laat onverlet dat wij ons realiseren dat met het tegengaan van kraken er ook een opdracht ligt om leegstand te bestrijden. Wij doen hier ook voorstellen voor.) Het algeheel kraakverbod is daarbij niet afhankelijk
van het resultaat van het leegstandsbeleid."

Dat de kant van de wet die beoogt leegstand terug te dringen een fopspeen was/is, was al duidelijk, aangezien geen enkele gemeente de huidige mogelijkheden die er op lijken gebruikt, maar dit.....

Dit wordt ook duidelijk in het antwoord op de volgende vraag:

"Zowel de Leegstandswet als de Huisvestingswet bevat vergaande bevoegdheden om leegstand te voorkomen en kraken tegen te gaan. Bij de Huisvestingswet kan de Raad een huisvestingsverordening vaststellen (art. 2) en een verbod op wonen zonder vergunning uitvaardigen. In art. 8 van deze wet staat een meldingsplicht voor leegstand. Het gaat hier om woonruimte. Vervolgens bevat de Leegstandswet een regeling t.a.v.
vooral woonruimte. In de praktijk blijkt dat nauwelijks van de bestaande bevoegdheden gebruik wordt gemaakt. Ook hier is het volgens de leden van de CDA-fractie de vraag of er wel sprake is van een groot probleem."

Hierop wordt zowaar geantwoord dat "uit onderzoek3 blijkt dat de mogelijkheid die de Leegstandwet biedt om woningen tijdelijk
te verhuren wel regelmatig gebruikt wordt, met name door corporaties. Wel is juist dat het vorderen van woonruimte, op grond van de Huisvestingswet, zelden wordt gebruikt. De onderzoekers van Regioplan hebben als motieven voor gemeenten om niet tot vorderen over te gaan vast kunnen stellen:
- omdat er geen woningtekort of geen leegstand is,
- de gemeente wil niet in de rol van eigenaar komen en
- gemeenten betwijfelen de gedragscorrigerende werking."

En vervolgens wordt er geen enkel argument gegeven waarom de huidige wet op dat vlak wel iets zou veranderen. Iets verderop:

"(...) Daar komt nog bij dat het grootste deel van de Leegstandwet zoals die gold in 1986 betreffende de invoering van een leegstandregister nooit in werking is getreden. De reden was dat de uitvoering van die wet te hoge kosten en bureaucratie met zich zou meebrengen voor gemeenten.

(antwoord)

Allereerst merken wij op dat het, wat het leegstanddeel betreft, gaat om facultatief instrumentarium: gemeenten kunnen het gebruiken, maar zijn er niet toe verplicht. Echter, belangrijker is dat een gemeente die resultaten wil boeken wat betreft het terugdringen van leegstand, actie zal moeten ondernemen. Daartoe reiken wij instrumenten aan."

Het is door heel het rapport pijnlijk duidelijk dat de opstellers zelf ook beseffen dat deze wet aan de leegstand niks zal veranderen, en dat het er puur om gaat een eind te maken aan het kraken. Ik kan me niet voorstellen dat er met dit soort flauwekul geen tweede vragenronde komt.
....... 
nn - 10.02.2010 18:00

Ok, allerlaatste, dit gaat uiteraard over de kant van de wet die leegstand dient terug te dringen:

"Hoewel er onzekerheden zijn wat betreft de uiteindelijke effecten van het wetsvoorstel, (...)"
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.