english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creŽren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Geen doorstart vliegveld Twente!
Geen verdere groei Schiphol! - 08.04.2010 14:19

Om Schiphol nog groter te laten groeien, wil de overheid de voormalige militaire vliegbasis Twente openen als burgerluchthaven. De goedkope chartervluchten van Schiphol worden dan op Vliegveld Twente gedumpt. Schiphol krijgt feitelijk een zesde landingsbaan in Twente, de inwoners van Twente krijgen de stank- en lawaaioverlast ervoor terug. En het vliegverkeer in totaal zal verder groeien. Nu is de luchtvaart al een van de grote veroorzakers van de klimaatcrisis. Veel inwoners van Twente verzetten zich hiertegen en het komende jaar gaat het erop of eronder worden.

GroenFront! zal door het land info-avonden geven om meer te vertellen over de situatie in Twente. Op zondag 9 mei zal er een picknick zijn in de buurt van het vliegveld. Meer informatie hierover onderaan dit artikel.


Protest in TWente bij stadhuis (30-11-09)
Protest in TWente bij stadhuis (30-11-09)

De geschiedenis vliegveld Twenthe
Al voor de Tweede Wereldoorlog had Twente een kleine vliegveldje. Na de Tweede Wereldoorlog werd hier het opleidingscentrum voor Nederlandse Straaljagerpiloten geopend. Veel van deze piloten hadden tijdens de oorlog bij de Royal AirForce (RAF) leren vliegen.

Na de Koude Oorlog begon Defensie te bezuinigen en in 2003 besloot Minister Henk Kamp (Defensie) dat Vliegbasis Twenthe moest sluitenper 31 december 2007. De laatste jaren van deze militaire vliegbasis was er ook civiel medegebruiker. Dus naast de F16's van de luchtmacht, werd het vliegveld ook gebruikt door vakantiecharters.

Met de sluiting, wist Defensie niet goed wat ze moesten doen met het vliegveld. Het vliegveld had Defensie door de jaren heen veel geld gekost (gebouwen, landingsbanen, onderhouden en dergelijk) en ze wilden graag nog iets van dat geld terugzien. Maar een tweedehands vliegveld zet je niet even op marktplaats. Defensie en het Ministerie van FinanciŽn probeerde het voor een periode van 3 jaar (2007-2010) te verhuren aan een exploitant. In de tussentijd hoopte de overheid met een plan te komen over wat te doen met het gebied. Er waren wel een aantal marktpartijen die interesse hadden voor exploitatie, maar geen van hen bood genoeg geld. Het vliegveld ging dicht en ondertussen gingen de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en de regering met elkaar in overleg wat te doen met het vliegveld.


Schiphol zit aan de grenzen van de groei
De overlast van Schiphol voor omwonenden is al jaren extreem groot. Enkele jaren geleden openden Schiphol hun vijfde start- en landingsbaan. Er werd gezegd dat dit voor een afname van de geluidsoverlast zou zorgen. Dit bleek een onwaarheid te zijn en de overlast nam toe. Het is nu politiek niet meer haalbaar om nog meer landingsbanen aan te leggen bij Schiphol. Maar toch wil deze nationale luchthaven verder groeien.

Op verzoek van Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) begon de voormalige minister Hans Alders gesprekken met alle partijen rond Schiphol (omwonenden, luchtvaartmaatschappijen, Schiphol etc.). Tijdens deze overleggen ('De Tafel van Alders') werd er gekeken hoe Schiphol kon groeien, zonder dat de overlast toenam. Hans Alders kwam met de oplossing om de (goedkope en vaak onrendabele) chartervluchten naar vakantiebestemmingen als Benidorm, Salou, Lloret de Mar, Marbella, Torremolinos en Alicante te verplaatsen naar regionale luchthavens. Schiphol kreeg dan weer ruimte om te groeien als grote internationale luchthaven. In beleidsjargon wordt dat 'een internationale hub-luchthaven' genoemd. Als je dan vanaf bijvoorbeeld Parijs naar New York wil vliegen, kun je dit doen via Schiphol. Deze vluchten zijn financieel veel aantrekkelijker dan de vakantievluchten die gedumpt gaan worden op de regionale luchthavens. Naast Twenthe worden Eelde (Groningen/Drenthe), Eindhoven en Lelystad ook vaak genoemd.

Alle partijen rond Schiphol waren het eens over dit voorstel. De omwonenden van de regionale luchthavens is echter niet om hun mening gevraagd. Later hebben een aantal bewonersgroepen rond Schiphol verklaard dat ze enorm onder druk gezet zijn en dat het een kwestie was van slikken-of-stikken was voor hen.


Plannen voor heropenen Vliegveld Twente
In 2008 en 2009 zijn er allerlei discussiebijeenkomsten geweest over de toekomst van vliegveld Twente. Officieel mochten de gemeente Enschede en de provincie Overijssel beslissen over wat er met dit Twentse groene hart zou gaan gebeuren. Maar ondertussen had Minister Eurlings al gezegd dat als de gemeente en provincie niet tot heropening zouden beslissen, hij het vliegveld tot nationaal belang zou verklaren. Over regionale vliegvelden mag de regio namelijk beslissen, maar zodra het een vliegveld van nationaal belang is, beslist de Minister van Verkeer en Waterstaat hierover. En de Minister zelf bepaalt wat wel en geen nationaal belang is.

De gemeente, provincie en regering hebben het projectbureau Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) opgericht. Dit projectbureau coŲrdineert alle procedures rond het vliegveld. Alle inspraakprocedure leken erg openen en democratisch, maar als je verder keek zag je dat de VTM wel erg aan het aansturen was op heropening van het vliegveld. Het leek soms wel op een herhaling van de procedures en inspraakavonden rond de Betuwelijn.

De lokale en provinciale bestuurders zien een luchthaven ook wel zitten. Zo'n vliegveld brengt namelijk veel belastinggeld op voor de regionale overheden. Daarnaast zou er vanwege het geplande vliegveld ook een nieuwe afslag bij de snelweg komen. En zo'n afslag is natuurlijk een uitstekende plaats voor weer een nieuw bedrijventerrein. Dit terwijl het nabij gelegen bedrijventerrein Hanzepoort nog voldoende panden leeg heeft staan.

In het voorjaar van 2009 kwamen de eerste echte serieuze plannen op tafel. Projectbureau VTM stelde voor, zoals te verwachtten was, om het vliegveld te heropenen. Het lokale actiecomitť Stichting Alternatieven Vliegveld Twente (SAVT) had een tegenvoorstel gepresenteerd: De Twentse Basis. In dit voorstel zouden er in het gebied een care- en cure-concept komen met allerlei verschillende medische voorzieningen waar mensen konden herstellen en revalideren. Dit zou in nauwe samenwerking opgezet gaan worden met o.a. de Universiteit Twente die erg vooruitstrevend is op dit gebied. Het lijkt er sterk op of VTM dit plan nooit echt serieus genomen heeft, ondanks dat SAVT het heeft
laten doorrekenen en veel steun betuigingen had gekregen van grote marktpartijen die mee willen doen. Herman Finkers is de woordvoerder van SAVT. Finkers zat eerder al bij o.a. Pauw& Witteman om te vertellen over het vliegveld.


Politieke besluitvorming en protest
Op 30 november 2009 vergaderde de raadscommissie over het besluit tot heropening van het vliegveld. Buiten was er door de tegenstanders een grote manifestatie georganiseerd. Naar schatting enkele honderden tot duizend mensen protesteerden tegen de heropening van het vliegveld. Twee weken later stemde de raad toch voor heropening.


Provincie Overijssel is tegen????
Op 16 december 2009 stemde de Provincale Staten onverwachts tegen de heropening. Deze vreemde uitkomst, kwam door ruzie tussen de PvdA en het CDA, beide coalitiepartijen. De PvdA was het niet eens met een aantal cijfermatige uitgangspunten en vond dat ze op basis van verkeerde cijfers geen besluit konden nemen. De PvdA eiste dat er opnieuw naar de cijfers gekeken zou gaan worden. Het CDA wilde dit niet en eiste een stemming. Uit protest heeft de PvdA tegen gestemd. Hiermee viel de provinciale coalitie.

De vergadering waarin de provinciale coalitie viel duurde tot diep in de nacht. De fractievoorzitter van de PvdA verklaarde tegen RTV Oost direct na afloop 'dat de PvdA voor het vliegveld is, maar allen niet op basis van deze cijfers.' Vanaf januari begonnen er gesprekken tussen de coalitiepartners om de breuk weer te lijmen. Uiteindelijk is de lijmpoging gelukt. De PvdA moest natuurlijk wel iets veranderen aan het oude voorstel om te voorkomen dat ze gezichtsverlies zouden lijden. De grootste veranderingen zijn een verschuiving in de geluidscontouren en een verandering in het uitgangspunt. Vooral de verandering in het uitgangspunt is opmerkelijk: Het vliegveld is geen doel op zich meer, maar een middel. Het doel is de beste economische ontwikkeling voor de regio en het vliegveld is daarvoor het beste middel. Hiermee poogt de PvdA zich in te dekken voor wanneer in de toekomst het vliegveld een mislukking blijkt te worden.


En nu.......???
Wat de stand van zaken nu precies is, is voer voor juristen. De raming van alle experts liggen ver uit elkaar. Met de val van Balkenende 4, de gelijmde coalitie in de Overijssel en een nieuw college in Enschede na de recente verkiezingen is er veel onduidelijk. Wel staat als een paal boven water dat Schiphol enkel kan groeien, als ze hun goedkope vluchten kunnen dumpen op regionale vliegvelden. En vliegveld Twente nu wordt niet gebruikt en heeft dus goede papieren om als dump en overloop van Schiphol te gaan dienen. De komende maanden zal er meer duidelijk komen over de verder procedures en de snelheid hierin. De provincie Overijssel stelt in een brief van 15 maart (2010) dat ze 'streven naar vaststelling van een provinciale structuurvisie voor de gebiedsontwikkeling luchthaven Twente e.o. in de vergadering van juni 2010'.


Groei luchtvaart = klimaatmisdaad
De luchtvaart is een van de grote veroorzakers van de klimaatcrisis. Een verder groei van de luchtvaart is dus absoluut niet acceptabel. En het maakt dan niet uit of die groei plaatsvind op Schiphol, Twente of Eindhoven. De luchtvaart moet niet groeien, maar juist krimpen.

Vliegtuigen stoten niet alleen veel broeikasgassen uit, maar ze stoten dit ook uit in de hogere luchtlagen. Hierdoor hebben deze broeikasgassen een grotere effect op de klimaatcrisis dan als dezelfde gassen op grondniveau waren uitgestoten. Daarnaast brengen vliegvelden natuurlijk allerlei andere (lokale) problemen met zich mee, zoals stand- en geluidsoverlast en een toename van fijnstof en veel meer autoverkeer.

Veel buurtgroepen en milieuorganisaties zijn al meerdere jaren actief tegen heropening van vliegveld Twente. Wat zij tot nu toe voor elkaar hebben gekregen, is imposant te noemen en verdient alle respect. GroenFront! wil graag samen met hen kijken waar hun activiteiten aangevuld kunnen worden. Hiervoor moeten we elkaar wel eerst leren kennen en daarom zijn er verschillende activiteiten gepland, zowel in Twente al in de rest van Nederland. Iedereen is van harte welkom om hier ook een kijkje te komen nemen en zich verder hierin te verdiepen.

Zondag 18 april - Hengelo
Info-avond in Innocent
Deldenerstraat 25 Hengelo
Aanvang: 19:00 (om 18:00 eetcafe).
[Website]

Vrijdag 23 april - Den Bosch
Info-avond in Actiekantine Knoflook
Havendijk 3 Den Bosch
Aanvang 20;00 (na eetcafe)
[Website]

Zondag 9 mei - Picknick in Twente
Ergens in de buurt van vliegveld Twente
De exacte locatie volgt later nog. Hou groenfront.nl en Indymedia.nl in de gaten voor meer informatie later. Tijdens deze picknick heb je de kans om de omgeving van het vliegveld eens te bekijken en buurtbewoners hopelijk te ontmoeten. Aanvang: 13:00

Maandag 10 mei - Utrecht
Info-avond tijden Politiek Cafe Alarm in het ACU
Voorstraat 71 Utrecht
Aanvang: 20:00
[Website]

21, 22 en 23 mei - Appelscha
Workshop tijdens de Pinksterlanddagen
Aanvang: nog niet bekend.
Pinksterlanddagen in Appelscha
[Website]

We zijn nog druk bezig met het plannen van enkele andere info-avonden. Er komt sowieso nog een info-avond in de Molli in Amsterdam. De datum publiceren we later. wil je ook een info-avond? Neem even contact op!

Website: http://www.groenfront.nl
 

Lees meer over: natuur, dier en mens wereldcrisis

aanvullingen
foto's 
GroenFront! - 08.04.2010 14:25

Oude F16-bomshelter
Oude F16-bomshelter

Taxibaan
Taxibaan

Startbaan
Startbaan

Hierbij enkele foto's om een beetje een beeld te kunnen vormen.
nog paar foto's 
GroenFront! - 08.04.2010 14:35

Luchtfoto
Luchtfoto

Oude passengers terminal van Twente
Oude passengers terminal van Twente

Nog een luchtfoto
Nog een luchtfoto

...
De natuur rond de vliegbasis 
GroenFront! - 08.04.2010 14:42

natuur rond vliegveld Twente
natuur rond vliegveld Twente

natuur rond vliegveld Twente
natuur rond vliegveld Twente

natuur rond vliegveld Twente
natuur rond vliegveld Twente

Foto's zijn afkomst van Hart van Twente:

 http://picasaweb.google.com/mauriceessersfamilie/HartVanTwenteVmVliegbasisTwenthe?feat=flashslideshow#5348395677696449698



Website: http://picasaweb.google.com/mauriceessersfamilie/HartVanTwenteVmVliegbasisTwenthe?feat=flashslideshow#5348395677696449698
 
Infoavond in de Molli 
Groenfront Amsterdam - 09.04.2010 11:39

Inmmiddels is de datum van de infoavond in de molli ook bekent, deze wordt gehouden op woensdag 28 april, vanaf 20 uur is de Molli open.
(van Ostadestraat 55hs te Amsterdam)
Infoavond Henegelo verplaatst naar 22 mei 
-(A)- - 13.04.2010 10:25

De infoavond in Hengelo bij Innocent is verplaatst naar donderdag 22 mei om 20:00!
Correctie 
-(A)- - 13.04.2010 13:31

dit is donderdag 22 APRIL uiteraard...!
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.