english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Ontruimen of nadenken?
Gezamelijke kraakgroepen breda - 30.09.2010 11:52

tekst zoals die gepubliceerd en verstuurd is.

Aan het college van burgemeesters en wethouders
en de bredase politieke partijen.


Door middel van dit schrijven vragen wij uw aandacht voor het volgende,

Veertig jaar na de uitspraak van de Hoge Raad waarin het bewonen van
leegstaande panden niet als misdrijf wordt gezien gaat op 1 oktober de
nieuwe wet 31 560 in werking treden.

Deze wet zal meer bescherming bieden aan huisjesmelkers, speculanten en
partijen die zich verrijken door de balans van woningvoorraad en aanbod te
verstoren en zal op geen enkele manier de woningnood oplossen.
De woningnood die in een stad als Breda erg hoog is(meer dan achtduizend
actieve en achtentwintigduizend passieve woningzoekenden) bestaat nog
steeds door het bewust gekozen beleid van huiseigenaren, geprivatiseerde
woningcorporaties en institutionele beleggers die ondersteund worden in
hun woningbeheerbeleid door de lokale en landelijke overheid.

Dit komt er in de praktijk op neer dat mensen die een dak boven hun hoofd
zoeken in Breda meer dan vier jaar moeten wachten op een sociale
huurwoning en in tussentijd kunnen kiezen tussen op straat leven,
torenhoge huren betalen in de particuliere sector of rechteloos zich als
bewaker/marionet laten inzetten door commerciële leegstandbeheerders.

Hieruit valt te concluderen dat het vestigingsklimaat voor sociaal
zwakkeren in Breda ongunstig is en wij vragen ons af of het college van
burgemeesters en wethouders dit een gunstige ontwikkeling vindt.

De gemeente heeft op dit moment geen enkele grip op de woningcorporaties
die verantwoordelijk zijn voor huisvesting en treedt totaal niet op tegen
het niet nakomen van gemaakte afspraken die gemeente en woningcorporaties
maakten.

Direct gevolg van het niet nakomen van de gemaakte afspraken is dat de
sociale voorraad in Breda per jaar met honderden woningen afneemt, immers
de woningcorporaties slopen woningen onder economische motieven, maar
voldoen niet aan de afspraken met betrekking op het terugbouwen van
betaalbare woningen.

Hierdoor daalt het beschikbare aanbod en lopen de wachtlijsten op,tevens
komen vrijkomende woningen van doorstromers niet in aanmerking voor het
afwerken van de wachtlijst omdat bewoners van sloopwijken voorrang krijgen
en deze plekken innemen.
De woningcorporaties zijn met dit beleid direct verantwoordelijk voor het
in stand houden en vergroten van de woningnoodproblematiek in Breda.

Wij vragen ons af of de gemeente de woningcorporaties gaat aanspreken op
het niet nakomen van het bouwen van betaalbare woningen en of de gemeente
bereid is hier consequenties aan te verbinden.
.
De nieuwe wet Kraken en Leegstand gaat in zijn geheel niet in op
woningnoodproblematiek en zal deze minstens doen verergeren.
Deze wet biedt mogelijkheden om lang leegstaande en uiteindelijke bezette
ruimtes zoals aan het Van Coothplein te ontruimen en ontruimd te houden.
Ruimtes die moedwillig door hun eigenaren worden vernield en verkrot met
de intentie om beleidsbepaling voor monumenten en stadsgezichten te
passeren.

Burgers en ondernemers worden jarenlang opgescheept met een vernield
stadsmonument en uiteindelijk een beschadigd stadsaangezicht, de
voortdurende leegstand niet meegerekend.
Met burgerinitiatieven worden deze toestanden een halt toegeroepen en
ruimtes actief opgeknapt en gebruikt, is het wenselijk deze te ontruimen
om zo leegstand, verkrotting, vernieling en speculatie een platform te
bieden en te belonen?

De gemeente onderneemt weinig tot geheel niets tegen leegstand,
beschadigingen door eigenaren zelf(verkrotting) en heeft zich al meermaals
laten lenen voor overhaaste ontruimingen van leegstand en verkrot vastgoed
zonder dat er door de eigenaren iets wordt ondernomen aan de status van de
panden.
Sterker, deze worden zo gesteund met hun verkrotting en speculatie en
uiteindelijk beloond met het afgeven van sloop en bouwvergunningen.

Hiermee handhaaft de gemeente allerminst haar eigen erfgoedafspraken en
draagt bij aan de vernielingen aan het stadsgezicht en monumenten, over de
geloofwaardigheid van het Bredase erfgoedbeleid maar niet te spreken(H-H
kerk, Tramremise Princehage, Dansschool Nassausingel, Veemarktstraat 58,
hoekpand Achter de lange stallen, sloop Maycrete woningen, verkrotting Van
Coothplein) om een paar voorbeelden te noemen.

Dit lijkt ons geen wenselijk beleid voor een stad in de strijd voor ‘beste
binnenstad’ en een stad die graag een ‘historische binnenstad’’ uitstraalt
terwijl beeldbepalende en monumentale panden veelal verdwenen zijn en nog
steeds in getale verdwijnen.
Deelt het college de mening dat het nu gevoerde beleid geenszins de
bescherming van Bredaas erfgoed en de historische binnenstad garandeert?

Op geen enkele manier heerst er bij Bredase huisbezetters en
sympathisanten de verwachting laat staan illusie dat de gemeente een
actieve toepassing van het nieuw aangeboden leegstandsinstrumentarium gaat
voeren, immers al reeds tientallen jaren bestaande bevoegdheden om
wangedrag van eigenaren aan consequenties te verbinden, leegstaande panden
te vorderen, een leegstandsregister bij te houden of de bestemming van
bedrijfspanden te veranderen worden geheel niet of amper gebruikt en door
de gemeente naast zich neergelegd.

Waarom zou de gemeente ineens nu WEL een geld en tijd verslindende
proceduremolen opstarten die bij voorbaat vergeefs is door de bezwaar en
beroepmogelijkheden voor eigenaren?

Bredase burgers bezetten panden om misstanden aan de kaak te stellen,
ruimteloze niet- commerciële, culturele en sociale initiatieven te
faciliteren, woningzoekenden een dak boven het hoofd te bieden en
betekenisvolle panden voor de gemeente Breda te behoeden voor sloop en
verkrotting.

Activiteiten die niet gestaakt gaan worden nu de wetgeving omtrent kraken
veranderd, want de grondslag van de bezettingen, leegstand en woningnood
verdwijnen hier niet mee, waardoor de legitimiteit van de tijdelijke
inbreuk op het eigendomsrecht in stand blijft.

Graag vernemen wij van het college en van de politiek of zij met ons en
binnen het college het gesprek wil aangaan om de praktische mogelijkheden
door te nemen die wetgeving biedt om leegstand, verkrotting, speculatie en
woningnood tegen te gaan en zo te voorkomen dat er enorm veel
belastinggeld zal worden verspild met het ontruimen en herkraken van
panden.



De gezamelijke KraakGroepen Breda


- E-Mail: ksubreda@squat.net
 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten wonen/kraken

aanvullingen
Call out to all the squatters 
Mikhail Bakunin - 30.09.2010 18:54

Call out for decentralized, direct actions starting from the 1st of October 2010:
 http://indymedia.nl/nl/2010/09/69829.shtml

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.