Lezen Superkapitalisten Occupy de les?

Hier kun je discussieren over Lezen Superkapitalisten Occupy de les?.
Lezen Superkapitalisten Occupy de les?

Het is 15 oktober 2011 en enkele extreemrechtse activisten hopen aansluiting te vinden bij het antikapitalistische Occupy protest in Den Haag. Vanuit hun nationaalsocialistische ideologie zeggen ze zelf namelijk ook antikapitalistisch te zijn. Ze trekken de stoute schoenen aan en reizen vanuit Noord-Brabant naar de grote stad. Wat ze daar aanschouwen valt hen echter vies tegen. Het Occupy protest in Den Haag wordt gedomineerd door allerlei "wietrokende figuren met dreadlocks" en autonomen met radicale vlaggen en spandoeken. Teleurgesteld druipen ze af. Hun antisemitische versie van het antikapitalisme had er ook weinig aansluiting kunnen vinden.
Op 10 december 2011 houdt het Netwerk Nationale Socialisten dan maar een eigen infodag met het thema "Kapitalisme Bestrijden! Voor een Nationaal en Socialistisch Nederland!". Het zal er waarschijnlijk niet heel erg druk worden.

In een heel andere hoek van het rechtse landschap in Nederland, misschien zelfs wel in een heel andere dimensie, zit de Libertarische Beweging. Het gaat hier om aanhangers van de vrije markt die de overheidsbemoeienis tot het strikt noodzakelijke willen beperken. Rondom bijeenkomsten van de Libertarische Partij worden dan ook workshops belastingontwijking gegeven. In het begin van deze eeuw organiseerde het partijtje nog eens een "Walk for Capitalism" in Amsterdam.
Een libertarische stichting als het Amsterdamse MeerVrijheid wil zoveel mogelijk wetten en belastingen schrappen. Overigens bestaan in de libertarische dimensie de handige politieke begrippen rechts en links niet meer. Men meet de realiteit liever met maatstaven als vrijheid en onvrijheid. Dus dan krijg je sympathieke zaken zoals een vrije meningsuiting, vrijheid rondom euthanasie en drugsgebruik maar ook vrij wapenbezit, lage belastingen en vrij ondernemerschap. Dat klinkt natuurlijk wel geinig, maar in de praktijk levert dat een keiharde maatschappij op waarin de sociale zekerheid opgeheven is en de overheid "de markt" het werk laat doen. Eigenlijk een soort superkapitalisme als ideaalstaat. De economische idealen rondom het libertarisme zijn dominant voor deze ideologie. Belastingverlagingen, een regelloos ondernemersschap, weinig rechten voor arbeiders, huurders en werklozen. Ook andere standpunten pakken in de praktijk meestal zodanig uit, dat we in onze dimensie het libertarisme tot het rechtse kamp rekenen. De vrije meningsuiting doet het bijvoorbeeld goed in het rechtse kamp waar alles gezegd moet kunnen worden en discriminatie onbestraft gelaten moet worden.

Deze libertarische beweging is dus op economisch gebied een ideologische tegenhanger van de nationaal socialistische groeperingen. Je zou verwachten dat ze zich echter ook totaal niet tot Occupy aangetrokken zou kunnen voelen. Occupy houdt het doorgeschoten kapitalisme immers verantwoordelijk voor heel wat ellende. Toch hebben libertarische krachten het plan opgevat om op diezelfde 10 december 2011 een "Open Seminar" te houden op het Beursplein in Amsterdam. Of Occupy er dan nog zit is natuurlijk onzeker, maar de intentie van "Liberate Amsterdam" lijkt toch echt om de Occupiers de les te komen lezen. Er staan diverse sprekers op het programma uit de libertarische beweging. Zo wil Albert Spits het over de Eurocrisis en de schuldencrisis hebben. Hij is wel vaker spreker op libertarische bijeenkomsten en vooral bekend als bestuurslid van klassiek liberale Frederic Bastiat Stichting. Frank Karsten wil het over de democratie gaan hebben. Hij is de voorzitter van MeerVrijheid en heeft al enkele malen laten blijken een hekel aan linkse activisten te hebben. Verder sprak hij eens de Jonge Fortuynisten toe en schreef hij voor de extreemrechtse website "Het Vrije Volk". Ook een prominente spreker is de voorzitter van de Libertarische Partij. Die heet Toine Manders en moet niet verward worden met de gelijknamige Europarlementariër van de VVD. Maar ook deze Manders zou prima op zijn plek zijn bij de VVD. Hij spreekt nog wel eens bij hun jongerenorganisatie, maar ook op een bijeenkomst van de Dutch Tea Party.

Wat nu het doel van deze plannen op 10 december zou kunnen zijn is onzeker. Zou het een provocatie zijn uit frustratie voor de persaandacht die Occupy krijgt? Wil Liberate Amsterdam ook wat van die aandacht voor haar standpunten? Denken de libertariërs zieltjes te kunnen winnen met toverwoorden als "vrijheid" en "weg met de regels"? Of zou men simpelweg tweedracht en verwarring willen zaaien bij hun politieke Occupy-tegenstanders en hun weinig samenhangende beweging?


als anarchist sta ik achter

als anarchist sta ik achter deze totale vrijheid , het enigste dat fout is aan de libertarische gedachte is dat zolang het bezit en de productiemethoden niet gecollectiviseerd zijn er geen sprake kan zijn van vrijheid omdat je gevangen zit in een onvrijwillige afhankelijkheidsrelatie tegenover de bezittende klasse maar om dan in bovenstaande tekst voorbeelden aan te halen als vrije wapenhandel en dergelijke gaat mijns inzien niet naar de kern van de zaak , als ik de lijn van deze tekst doortrek is de schrijver dus ook tegen de opstand in Libië waar de dictator met wapens verjaagd is , en kent hij of zij ook de geschiedenis van het anarchisme niet , zo had Franco in 1936 véél sneller zijn dictatuur kunnen opzetten mocht de CNT zijn leden niet bewapend hebben en in milities georganiseerd . wapens en geweld zijn vieze dingen maar je ogen ervoor sluiten en doen alsof ze niet bestaan bevestigd alleen maar de beschermde omgeving waarin u bent opgegroeid en is niet de realiteit , maar goed als jij zo graag een onrealistisch wereldbeeld hebt , go on...

Vrijheid met

Vrijheid met verantwoordelijkheid weet je nog ? Alleen in die combinatie is het aanvaardbaar.
Dat vraagt veel van mensen. Op micro nivo en verder. Geen troep maken bijv. en als het toch eens gebeurd het zelf opruimen. Over uiterlijk gesproken : die libertariers op de foto's kunnen wel een kappers adviesje gebruiken. Een weaving misschien ? Of pruik met mooie dreads ? Die libertariers komen op mij over als een stelletje gefrustreerde macht wellustelingen helemaal niks " vrijheid " maar buigen voor wat zij daar onder vertstaan.

Re: Lezen Superkapitalisten Occupy de les?

Extreem rechts en kapitalisme zijn altijd hand in hand gegaan , dit is net de tactiek van extreem rechts om de klassenstrijd te kanaliseren naar een interne vijand terwijl de grote bonzen vriendjes worden met het grootkapitaal terwijl ze vakbonden , sociale zekerheid en arbeidsrechten en strijd ervoor ontbinden. Extreem rechts (fascisme of nationaal socialisme) als botsend met extreem kapitalisme zien is een zeer zware politieke denkfout , kijk naar het verleden, extreem rechtse dictators zijn altijd zeer goed bevriend geweest met de kapitalisten , als je al niet van een pact kan spreken , arbeit macht vrij , dwangarbeid , geen vakbonden meer , ... allemaal dingen die men in een extreem rechtse dictatuur terugvind . Meegaan in het verhaal als zou extreem rechts tegen kapitalisme zijn is bullshit , extreem rechts wil gewoon macht hebben en zou elk discours aanhangen mochten ze weten dat het werkt ...

Socialisme in één land

Was Jozef Stalin extreem-rechts? Hij was voor socialisme in één land, om vervolgens de revolutie te exporteren.

Eindelijk aandacht.

Jezus man, doen die libertariers toch nog iets goed.
We dachten dat jullie ons na de infiltratie van 1994 helemaal vergeten waren:
http://www.doorbraak.eu/gebladerte/00765p46.htm
(we zijn trouwens niet boos hoor)

Maar er zijn tenminste nog een paar mensen die ons nog in de gaten houden, da's toch fijn.

Blokletter.
(Wel libertarier, niet meer actief in die kringen, maar dat hoeft dus ook niet, eindelijk is er eens een foto van mij uit 2001(!) op de Indy gezet)

Jullie zijn geen haar beter dan Fascisten

Libertariërs zijn geen klap beter dan Fascisten. Zij moeten met dezelfde methoden worden aangepakt.

's-werelds kleinste politieke kwis.

We zijn overigens wel ongeveer het tegenovergestelde van fascisten.
Doe 's-werelds kleinste politieke kwis maar eens:

http://www.meervrijheid.nl/files/kleinstequiz.pdf
(interactieve versie hier: http://www.sturman.net/quiz/politiek )
(enige achtergrond info hier: http://www.lairdwilcox.com/news/nolanchart.html )

Nou, blijven weinig goede mensen over dan hè?
Stalin mischien? (Moet je wel even 18 miljoen doden in de goelags wegdenken, maar een kniesoor die daar op let)

Daarnaast hebben libertariers vaak wel meer haar dan fascisten, maar dat is dan weer een heel ander onderwerp...

Kolonialisme en herstelbetalingen

"De libertariërs zijn tegen dwang en dus ook tegen bijvoorbeeld "kolonialisme" en "voor zelfbeschikking van alle mensen die in de afhankelijke gebieden Aruba en de Nederlandse Antillen wonen, om deze mensen te bevrijden van Nederlandse dominantie, vergezeld door beëindiging van de subsidiëring van hun regeringen door de belastingbetaler." Wat er simpelweg op neerkomt dat de Nederlandse elite, die eerst gedurende honderden jaren de eilanden letterlijk kaal mocht roven, nu vrij moet kunnen beschikken over de buit. Eerlijk is eerlijk."

Zijn de honderden jaren kolonialisme het initiëren van geweld? Zo ja, dan zijn herstelbetalingen géén gedwongen herverdeling.

duh

Yep en ieder ander mens die het waagt een andere mening te hebben, naar de goelag ermee!

Leest Kafka my de les?

Leest Kafka my de les?

Als ik het goed begrijp zijn de Libertairen slecht en is Kafka goed. Ik ben blij dat de revolutionaire voorhoede dit goed voor mij onderzocht heeft (Kafka heeft zelfs een levensgevaarlijke infiltratie uitgevoerd tijdens een openbare vergadering van de LP in 1994!) omdat ik zelf als eenvoudige loonarbijder niet in staat ben te begrijpen wat goed voor me is. Na het lezen van dit artikel weet ik hoe gevaarlijk deze bijna facisten zijn en als ik door de militaire vleugel van Kafka, de AFA, wordt opgeroepen geweld te gebruiken sta ik klaar! Weg met andere ideen! Weg met de vrijheid van meningsuiting! Kleine Pol Potjes zitten overal, ze wachten gewoon op hun kans. Kafka, om van te kotsen!

Ik vind het een goede zaak

Ik vind het een goede zaak dat ze occupy als podium kunnen gebruiken en heb er alle vertrouwen in dat de mensen
van occupy een passend antwoord vinden op extreem rechtse praatjes.
Het is goed dat er discussie is anders blijven er alleen 2 partijtjes tegen elkaar schreeuwen.
Recht links het is zoiezo dikke onzin onder de bevolking leeft er helemaal niet zoveel rasisme.
(denk aan alle buitenlanders zijn slecht maar mijn turkse buurman is oké)
Het is de politiek die al jaren dit spel van rechts en links speelt.
Ik kots van rechts en kots van links beide partijen buiten al 60 jaar het thema rasisme uit...
het nieuwe rechts in nl is een tegenreactie op links die het thema rasisme/rechtse politiek tot het bot heeft uitgebuit.
Dit doet rechts nu en dan krijgen we weer een linkse wind..
En de burger is het slagveld die moet maar leven met deze onzin...
Lijkt mij tijd om deze onzin eens te doorbreken of in elk geval een poging te doen wat te veranderen aan deze onzin cirkel
die niemand uiteindelijk echt wat oplevert....

Libertariaanse mongols

We zijn ondertussen het links/rechts gelul al voorbij.
Elk weldenkend beetje intelligent mens houd zich met die onzin toch niet meer bezig ?
2 kampen scheppen om zelf uit de wind te blijven is een strategie waar we ons toch niet meer mee bezig willen houden ?
Iedereen moet welkom zijn op de Occupy's.
Laat daar het echte debat maar starten om voor eens en altijd de financiele elite en multinationals de wacht aan te zeggen.

Veel mensen uit de middenklasse hebben VVD,PVV,CDA gestemd en zullen vlgd jaar bedrogen uitkomen omdat de liberale gedachte uiteindelijk maar goed is voor die 1 % die de wereld loopt te verkrachten.

Het word gewoon tijd voor iets heel anders waarbij we moeten pleitten voor een sociaal ecologisch verantwoorde maatschappij.
Een maatschappij waarin diversiteit een hoog goed word en we niet alles door op geld beluste multinationals alles tot een grote grijze brei laten vermorzelen.
Laat die liberaal en extreem-rechts maar rustig met hun borden lopen terwijl ondertussen hun ouders pensioenen weggemoffeld worden en hun kinderen zo alleen nog het gif uit de bekende supermarkten kunnen eten.
Leg ze rustig uit hoe de zaken er echt voor staan zonder je op te winden.
Bekeer ze tot het goede :)

Lezen Superkapitalisten Occupy de les?

Eindeluk gaat de uitwisseling de breedte in.

Je kan niet stellen dat een stroming alle antwoorden heeft.
Lees hier nogal wat vooroordelen over libertariers.

Ik heb een aantal artikelen gelezen van Meer Vrijheid die ik erg goed vindt:
"Negen nadelen van de verzorgingsstaat (en één voordeel)"
http://www.meervrijheid.nl/?pagina=745
"Sinterklaasstaat"
http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1024

En als je voorbij vooroordelen durft te lezen:
"Antisocialistisch manifest"
http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=863

Maar tegengas is nodig, aanvullende waarneming:
http://www.anarchiel.com/stortplaats/toon/eenzijdig_libertarisme

Wat mij betreft zijn links en rechts inhoudsloze begrippen geworden. Het verschil vind ik niet groot.
De agenda wordt vooraf bepaald en naderhand ingevuld.
Wat je ook stemt: je moet betalen. Ik noem het daarom tegenwoordig De BetaalPartij:
http://www.anarchiel.com/display/de_betaalpartij

Na een heleboel doorvorst te hebben, ben ik uitgekomen bij AUTONOMIE. Het recht om baas over je eigen leven te zijn.
Daarbij hoort dan ook zorgplicht voor jezelf, maar elkaar helpen is wel de spirit. Echter op basis van vrijwilligheid. De overheid stelt dat de mens zo egoistisch zou zijn dat de Staat nodig is om voor elkander te zorgen. Tegelijkertijd krijgen multinationals ruim baan. Terwijl zij maximaal winst willen scoren en propageren dat je vooral al die spullen voor jezelf moet hebben...

En zelfs die mensenrechten zijn niet zo mooi als het lijkt:
http://rothbard.be/artikels/74-de-utopie-van-de-mensenrechten

Als je weet dat de Bilderburgers de show runnen met hun maximale-winst-spel dan ga je politiek anders bekijken.
Zien hoe dit spel gespeeld wordt met overheid die multinationals fasciliteert en media die het beleid promoten.
Geen gescheiden werelden.
Sjek die lijst zelf eens een keer goed: http://www.bilderbergmeetings.org/participants_2011.html

Tot slot: staatsschuld. Is het jouw schuld?
http://2.bp.blogspot.com/-tVTr2wkTNQ4/TsqX50aSDRI/AAAAAAAACFQ/L6Zam3GuxT...

Libertariërs willen wel tegen

Libertariërs willen wel tegen anarchisme aanschurken, maar het wil niet echt lukken. Zou het in laatste instantie blijven hangen op de kwestie eigendomsrecht? Daar houd hun vrijheidsideaal dus op. Wij zijn vrij, maar de wereld niet, want die moet je tot je bezit kunnen maken. Een libertariër wil vooral vrijheid om bezit toe te eigenen, vrijheid om zo veel mogelijk eigendom te hebben. Als je dan echt jezelf zo'n 'ware vrijdenker' noemt, neem dan liever libertinisme. Maar daar gaat het idee van vrijheid voor veel mensen op eens te ver, omdat het ook (geheel logisch consequent natuurlijk) stelt dat als je vrijheid tot hoogste en meest nastrevenswaardige goed stelt, eigendomsrecht ook niet meer kan bestaan. Libertariërs zijn gewoon inconsequente huichelaars met een misplaatste vrijheidsideologie om hun egoisme te bedekken.

eigendomsrecht

Ik vind deze veroordeling veel te sterk. Kan veel interessante ideeen uit bvb de genoemde artikelen destilleren.
"Een libertariër wil vooral vrijheid om bezit toe te eigenen" Denk niet dat deze stelling waar is. Eerder dat ie rechtmatig bezit (vruchten van eigen arbeid) niet wil laten afpikken door de Staat.

En geen eigendomsrecht? Wel volgens mij begint eigendomsrecht met het recht op je eigen lichaam. Staat in de grondwet, artikel 11 (met daarbij de standaardfrase: "behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen"....) Maar strikt gesproken is beheer misschien een passender term in plaats van eigendom.

Als er geen eigendom is is er volgens mij ook minder verantwoordelijkheidsgevoel.
Als er teveel eigendom is hetzelfde verhaal. Dit veel eigendom willen hebben is daarbij volgens mij ook nog eens een soort verslaving.

Ik denk niet dat eigendom zelf zozeer het probleem is als wel de verhoudingen.
En dat de macht van de Staat gebruikt wordt om buitensporig eigendom te verdedigen.

Wie zegt dat ik alleen moet

Wie zegt dat ik alleen moet reageren op wat hierboven is geschreven? Zowel libertarisme als libertinisme zijn specifieke tradities binnen de politieke filosofie waar veel over geschreven en bedacht is, met hun eigen geschiedenis, achtergrond en origine. Het zal inderdaad wel weer dat mensen die hier zich in Nederland achter scharen niet precies weten achter welke stroming ze aanlopen, heel typisch voor zulke marginale clubjes. En ja, de kwestie om (privé) bezit is behoorlijk typerend voor hoe 'vrijheid' als ideaal functioneert. Het is altijd vrijheid om iets te doen of willen, vrijheid als leeg begrip kom je in westerse politieke theorieën weinig tegen. Het is ook niet toevallig dat libertinisme ontstaan is vanuit een theologische achtergrond. Maarja, ik wil stiekum helemaal geen discussie voeren, maar gewoon de belerende arrogante lul uithangen die mensen eens leert zich liever te verdiepen voor dat ze discussies op het internet plempen over onderwerpen waar al heel veel over bedacht is. Snap je? Dan moeten mensen maar gewoon leren hun idealen en gedachten te verwoorden zonder deel te willen uitmaken van een bepaalde 'stroming'. Ik noem mezelf niks, precies om deze reden. Door jezelf te benoemen, maak je jezelf nou eenmaal bewust onderdeel van een traditie. Dan mag je ook aangesproken worden op wat er nog meer gezegd en geschreven is binnen die traditie.

definitie van vrijheid

VRIJHEID is toch zelf de keuze hebben. Dus baas over je eigen leven.
En vandaaruit samenwerken op basis van VRIJWILLIGHEID.
Niet op basis van dwang door een systeem. Dus ook geen socialisme.

Ik deel het gevoel niet in een hokje te willen leven.
Voortschrijdend inzicht is mijn leidend principe.
Gelovers in een systeem kunnen de illusie koesteren dat anderen die er niet in geloven het niet begrepen hebben. Ze denken misschien dat dit voortschrijdend inzicht mij uiteindeluk in hun kamp zal brengen. En anders ben ik te dom of te misleid volgens hen.

Nog even over de inhoud van dit artikel zelf:
Toine Manders passend bij de VVD? Dat lijkt me een belachlijk vooroordeel, want deze T.M. wil helemaal geen belasting betalen omdat hij het als diefstal beschouwd. Die VVD noemt zich volkspartij terwijl zij Occupy willen verbieden... Hetzelfde soort taaldiefstal als de PVV die zegt Partij voor vrijheid te zijn terwijl ze, inderdaad, vooral veel willen verbieden...

Perspectieven van de Occupy en Indignados

Hoe hebben de Indignados- en de Occupy-beweging bijgedragen
aan de wereldwijde strijd tegen het kapitalisme?
Welke illusies moeten er vooral overkomen worden?

Verschillende personen die we kennen, van ons hebben zich aangesloten bij de Occupy van Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, enzovoort. Hebben we er verkeerd aan gedaan om ons niet aan te sluiten?

Want inderdaad ziet een steeds groter deel van de arbeiderklasse en de niet-uitbuitende deel van de bevolking geen vooruitzicht meer ziet in het kapitalistische systeem. Het kapitalisme is bezig met haar doodsstrijd en de bourgeoisie laat ons er een hoge prijs voor betalen, door duizenden vormen van lijden. Als gevolg van de crisis willen ze ons laten denken dat we het verdienen, maar dat moeten we zien te voorkomen. Marx zei dat we in de ellende niet alleen de ellende moeten zien. Individueel zijn we allemaal bang dat de armoede ons treft, ons en onze kinderen, onze naasten. Maar daartegen moeten we tesamen, collectief moeten we er vooral van overtuigd zijn dat tegenover de verschrikkelijke levensomstandigheden die ons staan te wachten, er strijd zal uitbreken. De ‘Indignados’ en ook de ‘Occupy’ zijn daar op dit moment de belangrijkste uitdrukkingen van.

De Indignados en Occupy-beweging heeft de onmetelijke verdienste gehad een glimp te laten zien van de wijze waarop de arbeidersklasse de controle kan krijgen over haar eigen strijd, door de organisatie van algemene vergaderingen. In de pleinbezettingen willen de Occupy en de Indignados
- uitdrukking geven aan het zogeheten ‘noodrem-gevoel’: waarbij er een bewustzijn moet ontstaan dat het zo niet langer kan;
- zelf proberen de verandering te zijn, die ze in de wereld willen doen plaatsvinden;
- alle besluiten in haar midden nemen op basis van consensus. Dat wil zeggen: vanuit een complete overeenstemming over alle genomen beslissingen onder alle deelnemers

Maar
- Is de Occupy-beweging überhaupt in staat de heerschappij van de bourgeoisie fundamenteel in vraag te stellen?
- Heeft deze beweging de potentiële mogelijkheden om te dienen als hefboom voor een fundamentele verandering van de maatschappelijke verhoudingen?
- Heeft de Occupy-beweging, vooral in de VS, het systeem werkelijk op de rand van de afgrond gebracht?

De afkeer van het establishment: politici, bankiers, financieel handelaars

De Occupy’s en de Indignados tonen een zeer positieve dynamiek in de zin dat zij laten zien wat onze kracht kan zijn als de uitgebuitenen: de eenheid en de solidariteit in de strijd, onze bekwaamheid om onszelf massaal te organiseren en voorwaarden te scheppen voor een algemene ontwikkeling van het bewustzijn en de overdenking, dankzij de open debatten en permanente in onze algemene vergaderingen, en dankzij onze toewijding en onze ‘onverschilligheid’. De protestbeweging draag dat al in zich, in het klein of beter gezegd, in de kiem. Wij kunnen dus vertrouwen hebben in de toekomst, met de verergering van de crisis, gaat het terrein steeds vruchtbaarder worden voor deze kiemen om op te komen, te ontluiken en te bloeien.

De Indignados en de Occupy in Israel, VS en Spanje, zijn natuurlijk nog geen revolutionaire bewegingen. Men zou natuurlijk alleen de zwakheden van deze protestbewegingen zien. In de discussies en in de algemene vergaderingen, bestaan er duidelijk nog veel illusies, juist over de mogelijkheden om het systeem te hervormen, het te verbeteren door middel een betere democratie en een betere controle van de financiële wereld.

De Occupy en de Indignados hebben hun zwakheden. Bijvoorbeeld in de VS: de pogingen van de bepaalde algemene vergaderingen om de arbeiders op te zoeken te gaan op hun werplek om hen om hen mee te nemen in de strijd en in de staking, zijn systematisch gesaboteerd door de zelfbenoemde organisatoren. Oké, het gaat hierbij om werkelijke zwakheden. De pessimisten zien altijd dat het glas half leeg is, de optimisten zien altijd dat het glas half vol is, maar de revolutionairen moeten vooral zien dat het glas bezig is zich te legen of te vullen, want uiteindelijk is dat wat belangrijk is als men dorst heeft. Met andere woorden, wat telt is de dynamiek van de klassenstrijd.

De Occupy en de Indignados staan heel wantrouwend tegen iedere vorm van politiek en alle beroepspolitici. Haar afkeer van bestaande politieke (en financiële) orde is zo groot dat ze er op geen enkele manier mee te maken wil hebben. Vandaar het a-politieke karakter van deze bewegingen, die als oogmerk hebben om buiten alle partijen, organisaties en vakbonden te blijven. Iedereen, die politiek actief is, wordt ’t liefst buiten de vergadering gehouden omdat hij er bij voorbaat van wordt verdacht de beweging te willen verdelen of over te nemen ten gunste van zijn eigen “zaak”. Op alle bezette plaatsen wordt iedereen, (ook als hij lid is van een politieke organisatie), verzocht het gebod na te leven: niet het woord te nemen uit naam van hun politieke groep en of organisatie, maar enkel als eenvoudige “burger”.

Het a-politisme is een uitdrukking van de afkeer van het establishment of van zij die het establishment al of niet heimelijk steunen c.q. vertegenwoordigen. De IKS is een organisatie is die, net als sommige oprechte anarchistische stromingen, duidelijk op geen enkele wijze, noch praktisch noch geestelijk, verbonden is met het ‘verrottende’ establishment, Dat is iets dat duidelijk door de aanwezigen in de open vergaderingen aangevoeld wordt. Vandaar dat kameraden van de IKS wel toegang hebben tot de beweging en, als contact, sympathisant, de standpunten van de IKS naar voren kunnen brengen.

Toch heeft ze zich, door eigen illusies, in de eerste etappe laten vangen op het burgerlijk ideologisch terrein. Haar a-politistische ideologie heeft haar daar niet tegen kunnen beschermen. Ultralinks, autonomen etc, kunnen gemakkelijk de schaapskleren van het a-politisme aantrekken. Ze zijn heel goed in staat zich er als “burger” binnen te bewegen de leuzen van de Occupy en Indignados over te nemen. Zo slagen ze er toch in zich aan het hoofd van deze bewegingen te zetten en om deze initiatieven vervolgens om te zetten de richting die een versterking betekent van de rol van de vakbonden, politieke partijen in het kader van de door de deelnemers zo verafschuwde achterhaalde democratie.

Wat zijn de perspectieven voor de strijd?

De crisis is wereldwijd en het idee dat de oplossing ook op wereldvlak gevonden moet worden vindt gelukkig langzamerhand haar weg in de hoofden van de mensen. In alle landen dezelfde uitbuiting, dezelfde aanvallen, dezelfde onrechtvaardigheid en dus … dezelfde strijd en dezelfde hoop. De bourgeoisie raakt verdeeld en bestrijdt elkaar onderling, verdeeld als ze is in nationale elkaar concurrerende staten. Onze klasse is internationaal, ze heeft een wereld op te bouwen. Zie daar wat ook uit de huidige protestbeweging voorspruit.

Al deze protestbewegingen, die zich sinds enige maanden ontwikkelen, openbaren de toenemende wil van onze klasse om de strijd zelf in handen te nemen, om zichzelf te organiseren, samen te leven en te strijden. Daarmee brengen ze hun wil tot uiting om collectief de strijd op te nemen en de rug toe te keren naar het kapitalisme door samen een plaats te bezetten en er te discussiëren. Deze bewegingen openbaren de wil om collectief te debatteren en na te denken. Nog belangrijker is de internationale dimensie van deze bewegingen. Er is een expliciete band tussen de bezetting op internationale schaal. Van Spanje tot de Verenigde Staten, en van Israël tot Groot-Brittannië.

Dat alles is uiterst belangrijk voor de toekomst want de historische ervaring laat zien dat onze klasse gevaarlijk wordt voor de bourgeoisie juist omdat ze haar strijd zelf in handen neemt, en daarmee laat zien massaal te willen discussiëren en tezamen begrijpen! Nog twee fasen verder en de massale en zelfgeorganiseerde strijd zal zich werkelijk en volledig ontwikkelen, daar de weg die onze klasse nu genomen heeft de juiste is. Want deze weg, en we weten het, leidt tot een steeds omvangrijkere en radicaler protest tegen dit systeem van uitbuiting

Het is niet nodig om terug te kijken naar de eindeloos doorgaande acties in Griekenland, naar de Commune van Parijs, of naar de October revolutie van 1917 om dit weten. Dertig jaar geleden, om precies te zijn in Polen, bezorgden de arbeiders de bourgeoisie een koude douche in het hele land door een massale strijd te organiseren en overal algemene vergaderingen te houden. Daarin namen ze de produktie zelf in handen om deze in dienst van de strijd te tellen!

De solidariteit, de wederzijdse hulp, de zin en de behoefte om samen massaal te strijd, zal zich ontwikkelen. Samen kunnen en moeten de uitgebuiten deze gelegenheid aangrijpen om een nieuwe wereld op te bouwen, want een andere wereld is mogelijk: een wereld zonder klassen en uitbuiting, zonder geld en crisis, zonder ellende en oorlog. Dat kan idealistisch lijken, maar in werkelijkheid is - vandaag de dag - idealistisch zijn te geloven dat het kapitalisme nog kan blijven functioneren zoals daarvoor of kan worden hervormd. En realistisch wil zeggen te beseffen dat de revolutie niet alleen absoluut noodzakelijk is, maar dat hij ook heel goed mogelijk is

Arjan

Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech