Fietsers eisen de straat terug!

Opinie, gepost door: nn op 21/07/2013 07:09:20

Het plan leek zo volmaakt. Op instigatie van de Fietsersbond en met name op gezag van de lokale yuppiepartij GL werden in de jaren ’90 en begin ’0 gescheiden fietspaden aangelegd in de Amsterdamse stadswijken. Veiliger voor de fietser, zo luidde het devies. Immers, de binnenwegen raakten in toenemende mate overbelast door auto’s, openbaar vervoer, taxi’s, skaters, vracht- en fietsverkeer.

Creatie van deze fietspaden geschiedde in de meeste gevallen ten nadele van het groen en het gerief van de voetganger. Want de fietspaden werden niet aangelegd op het territorium van het dominante en gevaarlijke motorische verkeer, neen, de Amsterdamse politici besloten in al hun onmetelijke economische wijsheid de stoepen te versmallen en duizenden bomen te vellen, toch al schaars goed in de oude stadswijken.

Maar wie maalde daar nu om, het voetverkeer levert immers nauwelijks geld op in het gemeentelaadje. Laat die oudjes maar struikelen over te smalle, en als gevolg daarvan onbegaanbare stoepen, volgestouwd met subtiel gepositioneerde verkeersborden, lantaarnpalen, reclame-objecten, fietsen, scooters en containers, Almere lonkt! En hebben we er voor in ruil niet prachtige gescheiden en dus veilige fietsroutes voor terug gekregen? Win-win.

Anno 2013 echter blijken niet alleen de onrendabele voetgangers het slachtoffer te zijn geworden van de ‘verkeersveiligheidswaan’ van regenten en zogenaamde verkeersdeskundigen uit de jaren ’90, ook fietsers die verplicht gebruik moeten maken van de veel te smalle fietsstroken, waarop twee fietsers naast elkaar al tot overlast leiden, zijn hun leven niet langer zeker. Scooters, Canta’s, racefietsers, fietstaxi’s en elektrische fietsers proberen je op vervaarlijke wijze voorbij te scheuren, met snelheden van 20 tot soms 50 kilometer per uur!

Hef de gescheiden fietspaden dus maar weer lekker op, geef de voetganger zijn vertrouwde domein terug, plant nieuwe bomenrijen en laat fietsers zich gewoon weer op de binnenwegen verplaatsen, waarop uiteraard wel de fietspaden staan aangegeven. We kunnen dan weer ongestoord naast elkaar fietsen, terwijl scooters, Canta’s en aanverwante gevaarlijke vehikels vrolijk mogen uitwijken en passeren, zonder daarbij de fietser te terroriseren. Dat daarmee de automobilist minder ruimte heeft en weer op z’n tellen moet passen, is mooi meegenomen. Win-win-win.

Alex van Veen
http://www.ravage-webzine.nl/

Tags: fietsers groenlinks ravage

Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech