misleidende promotiepraat voor de luchtvaart

Hier kun je discussieren over misleidende promotiepraat voor de luchtvaart.
Even een snel rekensommetje: de VN schatten het jaarlijks aantal doden door klimaatverandering op 300.000. Het IPCC (wetenschappelijk bureau verbonden aan de VN) schat het aandeel van de luchtvaart op (de door mensen veroorzaakte) klimaatverandering op 3,5%. Dat zou betekenen dat de luchtvaart jaarlijks verantwoordelijk is voor zo'n 10.500 doden.
En dan hebben we het nog niet over gewapende conflicten en milieuvervuiling die het gevolg zijn van de winning van de kerosine voor de vliegtuigen.

Er bestaan ook lagere en veel hogere schattingen. Maar hoe dan ook gaat het om heel wat mensen. Het aantal slachtoffers door klimaatverandering zal in de toekomst nog stijgen. Het aandeel van de luchtvaart hierin waarschijnlijk ook. Als je het wereldwijd bekijkt is vliegen nog steeds een decadente bezigheid voor mensen in westerse landen en de rijke klassen uit andere landen. Terwijl het de armste lagen van de bevolking zijn die als eerste het slachtoffer zijn van klimaatverandering.
Ondanks dit is er maar weinig kritiek op de groei van de luchtvaart, ook in alternatieve, activistische kringen. Banken zijn fout, (veel) vlees eten kan echt niet meer, natuur in Nederland moet beschermd worden, oude spullen recycle je, bedrijven moeten hun werknemers niet uitbuiten en we tekenen een petitie tegen een nieuw mijnbouwproject en je fietst naar je werk. Maar ondertussen pakken we wel weer het vliegtuig om in een paar uur genoeg energie te verbruiken om twee jaar je huis te verwarmen. En iedereen heeft altijd wel een goede smoes: die vakantie is echt verdiend, er woont familie aan de andere kant van de wereld, het is hier te slecht weer, binnen Europa neem ik wel de trein, ik moet er heen voor mijn werk, ik heb wel spaarlampen. Soms wordt er zelfs een aflaat gekocht om wat bomen planten (op land dat daarvoor al bos was of waar daarvoor mensen hun voedsel verbouwden.) Jammer dat klimaatverandering zich van al die persoonlijke omstandigheden niets aantrekt en dat de slachtoffers van milieurampen er niets aan hebben.

http://www.nu.nl/data/3656377/aantal-doden-luchtvaart-nog-nooit-zo-laag....
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/aid835578/klimaatverandering-maakt-...
https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_aviation


Hoeveel mensen komen er om

Hoeveel mensen komen er om bij de productie (direct en indirect) van ledlampen ?
Hoeveel mensen komen er om (direct en indirect) bij de productie van voedsel ?

Ik denk dat het geen echte oplossing, is om zo milieu vriendelijk te leven, als wij dat doen met een bevolking van meer als 6 miljard.

Elke activiteit die een bevolking uitoefent op een dergelijke schaal zal zeer grote gevolgen hebben voor de planeet. Een verder groeiende bevolking zal de komende decennia voor extreme problemen gaan zorgen.

Ironisch is hierbij wel dat de bevolkingsgroei in de ontwikkelde landen is geremd door anticonceptie middelen die vervolgens voor problemen zorgen doordat hierdoor veel hormonen in het riool terecht zijn gekomen.

Vraag:

Begrijp je niet.
Wat zijn die problemen dan? Dat die hormonen in het riool komen? Wat bedoel je daarmee?

apekool

Heeft iedereen ook Eurlings zien roepen op het nieuws dat het "apenkool!" is.... Het is dus geen 'apenkool' maar 'apekool' .... Groetjes....

Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech