'Roetpiet' versie Zwarte Piet eerder voorgesteld in boek

Hier kun je discussieren over 'Roetpiet' versie Zwarte Piet eerder voorgesteld in boek.
‘De Roetpiet’ (boekfragment uit ‘De Redding van Europa’ door auteur Olli Salvatore, uitgeverij Brave New Books, ISBN 97 89 402 11577 2)

'In Nederland en België is het gebruikelijk dat men ieder jaar het feest van Sinterklaas viert. Sinterklaas is een oude man met grijze baard, mijter en staf die in vol ornaat alle brave kinderen opzoekt om hen te gedenken met cadeautjes. De traditie wil dat hij wordt bijgestaan door ‘Zwarte Pieten’, hulpjes die zo worden geschminkt dat ze er typisch Afrikaans uitzien, met dikke lippen vanwege de zwaar aangezette rode lipstick. In 2013 dan ontstond er plots opschudding rond dit ‘onschuldige’ kinderfeest nadat enkele ‘echte’ Afrikanen klacht indienden tegen de viering van dit feest, op grond van het ‘discriminatoire karakter’. Volgens de klagers was de manier waarop deze zwarte assistenten werden gecast een spottende verwijzing naar het koloniale verleden, met de autoritaire oude blanke man als ‘slavenhouder’ en de onderdanige zwarte knechten als ‘slaafjes’. De zaak werd zelfs aanhangig gemaakt bij de Verenigde Naties die er prompt een onderzoeker op uitstuurde om ter plaatse in Nederland te gaan uitzoeken of de klacht gegrond was. Als de verdenking dat racistische motieven een rol spelen bij dit type feest waar is dan moet het personage van ‘Zwarte Piet’ in het vervolg worden verboden of aangepast, zo luidde het uitgangspunt. De belerende toon van de klagers en de onderzoekers die ze hadden ingeschakeld werd onthaald op een golf van volksprotest. De sociale media bulkten van de kritiek en de petities tegen dit ‘verregaande soort onderzoek’. Hoe durfde men er aan te denken om de kinderen hun lol te temperen door ze hen de zo geliefde figuur van ‘Zwarte Piet’ te ontnemen?
In eerste instantie deelde ik het ongeloof en de verontwaardiging van die groep mensen, tot mijn vermogen tot empathie ging opspelen en ik er dieper ging over nadenken. Hoe moet het zijn en voelen om zo rond het Sinterklaasfeest als zwarte Afrikaan op straat rond te wandelen en door ontelbare kinderen in verband te worden gebracht met de knechten van de ‘goed heilig man’? Ik beeldde mij in zelf een zwarte Afrikaan te zijn en voelde slechts pijn en ergernis ten overstaan van heel dit gedoe. Ik vond het plots aannemelijk dat de klagers zich vanwege heel dit gebeuren diep gekwetst voelden en een punt hadden als ze beweerden dat dit op het eerste zicht onschuldige volkstheater voedsel gaf aan racistische onderbuik gevoelens. Ondanks alle heisa vond ik hun eis om ‘Zwarte Piet’ een ander uiterlijk aan te meten ineens redelijk en zelfs opportuun wilde men elke schijn dat men er op uit was om zijn zwarte medemens te kwetsen wegnemen. Slechts weinig blanken echter kozen partij voor de zwarte klagers, zegden dat dit feest een ‘traditie’ was waar men beter niet aan kon tornen en weigerden pertinent om een andere invulling te geven aan de figuur van ‘Zwarte Piet’, laat staan dat ze de klacht zelfs maar in behandeling wilden nemen. Hoezeer ik vroeger zelf ook vasthield aan tradities, heden ten dage ben ik een andere mening toegedaan. Traditie, dames en heren, staat gelijk aan ‘stilstand’. Vooruitgang is gebaseerd op ‘voortschrijdend inzicht’. Men moet durven erkennen dat dit feest elementen bevat die kwetsend kunnen overkomen bij onze zwarte medemens en daar dan een mouw aan passen. Het is een geliefd kinderfeest dat moet kunnen voortbestaan? Helemaal mee eens! Maar het is ook kinderlijk eenvoudig om de figuur van ‘Zwarte Piet’ zo aan te passen dat men er Afrikanen niet meer mee in het harnas jaagt. Men kan zijn gezicht bijvoorbeeld blank laten, op een paar vegen na, die de indruk wekken dat dit roetsporen zijn die hij kreeg toen hij in opdracht van zijn baas door de schoorsteen kroop om bij de kinderen cadeautjes af te leveren. Alleen al op die manier kan men de benaming ‘Zwarte Piet’ behouden en dus het feest op zich in ere laten. Niet nodig dus om ‘Zwarte Piet’ te vervangen door een bizar ogende ‘Groene Piet’, ‘Blauwe Piet’ of ‘Oranje Piet’. In de Belgische stad Ieper was het vroeger traditie om tijdens het jaarlijkse ‘Kattenfeest’ levende katten van de toren van het belfort naar beneden te gooien, hun dood tegemoet. Van deze traditie is men later afgestapt, omdat men vond dat dit gruwelijke volksvermaak niet meer beantwoordde aan de tijdsgeest, die dierenleed scherp veroordeelde. Sindsdien werden de levende katten vervangen door modellen van pluche. Zo zie je maar, dat een traditie zo kan worden opgepoetst dat niemand er meer aanstoot kan aan nemen. In oktober 2012 dan gebeurde dit: de wereldberoemde Belgische kunstenaar Jan Fabre filmde op de
trappenhal van het Antwerpse stadhuis een ‘kunstperformance’ waarbij hij zijn assistenten opdroeg om verschillende levende poezen metershoog de lucht in te gooien. De katten ondergingen hevig krijsend de behandeling en landden onzacht op de traptreden waar ze struikelend ten val kwamen. Het filmpje ging een eigen leven leiden op internet en werd druk bekeken door dierenliefhebbers die hun geschoktheid niet konden verbergen. De email postbus van de kunstenaar werd overstelpt met verwensingen in alle toonaarden, tot en met regelrechte doodsbedreigingen, enkel omdat de onverlaat het had aangedurfd om katjes leed te berokkenen… Kortom: de dierenliefhebbers hadden zich laten leiden door hun vermogen tot empathie. Wat mij hierbij opvalt is dat heel wat mensen empathie voelden voor de katten die leed werden aangedaan terwijl haast niemand het opnam voor de zwarte klagers die zich beriepen op pijnlijke herinneringen aan ‘hun’ slavenverleden zolang ‘Zwarte Piet’ ten tonele werd gevoerd op de manier waarop men dat tot op heden deed en elke vorm van empathie daar dus afwezig bleef. Een verontrustende vaststelling als mensen als vanzelf meer sympathie en medeleven voelen voor katten dan voor getinte medemensen… Het Europa van de toekomst moet hier een mentaliteitswijziging aanbrengen.'


Nou moet het ook eens

Nou moet het ook eens afgelopen zijn met dat gezeur over een racistische zwarte piet.
Hebben we nou niets belangrijkers te doen dan ageren tegen een goed bedoeld Sint Nicolaas kindersprookje ?
Is er dan soms geen opkomend fascisme , racisme en discriminatie door een walgelijke partij als de PVV in Nederland ?
Zijn er soms geen anti Islam demo`s in Nederland gaande ?

Richt je pijlen toch eens op zaken die er werkelijk toe doen en zit dit Kinderfeest niet te verpesten!
Ik ben er wel klaar mee en zoals je hebt kunnen lezen snappen de Belgen het ook niet meer waar we hier in Nederland mee bezig zijn.
In Belgie blijft het Sint Nicolaasfeest een authentiek kinderfeest ,waar Zwarte piet gewoon bij hoort !!!

Laat me raden: U is een witte

Laat me raden: U is een witte meneer (die graag wil dat het 'gezeur' over zijn dagelijks racisme ophoudt)?

re:

Dat is dus de pest met die zwarte-pietendiscussie: Als je toevallig de mening ben toegedaan (en ondergetekende is daar één van) dat het hier een non-discussie betreft over een non-item, zul je 'dus' wel lijden aan dagelijks of ingebakken racisme oid.

Een fijn geval van omgekeerde bewijslast, en een fijne nieuwe manier om mensen de maat te nemen. Wat je over dreigt te houden, is niet een krachtig mobiliserend thema; maar juist een perfecte splijtzwam in de dop.

Ik kom in elk geval de straat niet op tegen zwarte Piet, en ik weiger me daarover te moeten verantwoorden. Dat zal zo'n gemis niet wezen, maar met mij zullen er dan wel meer zijn. Is dit thema het waard om je potentiële medestanders van je te vervreemden? Mensen die wel degelijk antiracist pur sang zijn, en dat niet bepaald sinds gisteren?

De komende landelijke demonstratie in Den Haag wordt niet de eerste waar ik verstek zal laten gaan om deze reden, hoewel ik alle andere standpunten prima kan onderschrijven. Maar nogmaals: Ik weiger me uit te laten spelen of me gedwongen te scharen achter een punt waar ik niet de geringste zin in zie. Ik vind het met name een modeverschijnsel, gepast voor een Facebookgeneratie (opinions are like assholes, everybody has one): het doet denken aan tijden waarin er ineens wat jonge blagen opdoken die je voor fascist versleten wegens je leren schoenen. Zozo, en wat heb jij zoal al gedaan voor een Betere Wereld, jongedame/man? Er viel wel meewarig om te lachen (en in de praktijk gerust mee samen te werken, op allerlerlei vlak), daar niet van, maar veel meer ook niet.

Discussies zullen doorgaan,

Discussies zullen doorgaan, zolang mensen willen doorgaan. Als je het een non-discussie vind, ga je lekker aan de politieke arena zijlijn staan. 90% van de mensen bemoeien zich niet met politiek en dat is allemaal best, maar ga dan niet in de weg staan.

Maikeltje onze revolutionaire

Maikeltje onze revolutionaire voorhoede.

zijlijn

We moeten dus 99% van de bevolking uitsluiten op de anti-rascisme demo.

re:

>Als je het een non-discussie vind, ga je lekker aan de politieke arena zijlijn staan.<

Dat bedoel ik nou: Is dit een middel om in de buitenwereld iets te bewerkstelligen, of om intern elkaar de maat te nemen?

Nou, langs welke lijn ik me bevind dat maak ik lekker zelf wel uit, dank u vriendelijk. Maar autonoom denken en handelen dat viel in de autonome 'scene' pardon beweging of hoe U het ook wilt noemen natuurlijk al lang niet altijd even lekker. Soit en so be it, en het zal mijn tijd wel weer duren, dat pleegt het namelijk meestal te doen.

(Maar alle gekheid op een stokje, nou hebben we gvd al jaren geen antwoord van betekenis op wat er werkelijk speelt in de wereld, 9/11 en daaropvolgende islamofobie en op de zondebok spelen zonder weerga, plus een controle-apparaat van heb ik jou daar, Arabische revoltes en nu ontwikkelingen in Oost-Europa en hooguit wat gemurmel over imperialisme -- let wel, er bestaat natuurlijk geen imperialisme dan westers imperialisme. Hoezo racisme --, maar wij zijn wel tegen zwarte Piet, en wie niet voor ons is, is tegen ons! Zo, die zit! O ja, en we hadden nog iets tegen religie. Op ons geen verdenking van sympathie met van die rare muzelmensen, hoor! Wij zijn heus wel tegen, en nog hartstikke kosjer bovendien!)

U zegt zelf dat het een

U zegt zelf dat het een non-discussie is: Niet belangrijk, niets zeggend, hoewel er genoeg mensen zijn die het als kwetsend of discriminerend ervaren. Deze mensen kaarten iets aan, wat zij ervaren als probleem of zien als een probleem. Het is een drogreden om het zo van de tafel te vegen, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy_of_relative_privation. Als het toch zo'n non-discussie is voor u, dan richt u zich toch op (de volgens uw) belangrijkere zaken en laat u het debat over aan diegene die het wel belangrijk vind. No hurt there, imho.

Goeiedag..

''als je toevallig de mening ben toegedaan (en ondergetekende is daar één van) dat het hier een non-discussie betreft over een non-item''
''het doet denken aan tijden waarin er ineens wat jonge blagen opdoken die je voor fascist versleten wegens je leren schoenen''

Speciësisme/ageisme/fascisme
Achteloos in één klaagzang verwerkt. Bijzonder, zulke logica: sommige soorten onderdrukking ''moeten kunnen'' want zijn een ''non-discussie''
''omdat ik er geen last van heb'' weet je wel..

Zozo, ik schijt zeven kleuren stront als ik denk aan wat sommige lieden zoal hebben gedaan voor een Betere Wereld

Maar ter vergelijk:
misschien mag ik een paar mooie nieuwe schoenen laten maken van uw huid? moet kunnen toch, dat is geen fascisme of onderdrukking, hoe kom je erbij
of jaarlijks landelijk een belachelijk makende karikatuur opvoeren, van uw tronie voor de verandering, bij wijze van (kinder/volks-) feest? gezellig!
of mag ik dit niet vaststellen voor m'n 60e verjaardag (als oudere mensen praten houden jonge ''blagen'' hun muil, want respect enzo)

Wie heeft het hier over een

Wie heeft het hier over een kinderfeest 'verpesten', zoals u zegt? Integendeel, NU is het kinderfeest verpest door voor- en tegenstanders van de oude Zwarte Piet die bekvechtend over straat rollen... Zolang deze onenigheid aanblijft zal het door ons allebei gekoesterde kinderfeest inderdaad niet in een goede atmosfeer kunnen verlopen en een domper zetten op de feestvreugde, dat is juist. De klagers hebben nu eenmaal een vinger op de zere wonde gelegd en het is aan weldenkende mensen om hier een oplossing voor te bedenken die beide partijen kan bekoren. In mijn versie (met de 'roetpiet') blijft de Piet min of meer zwart en als op die manier het aloude feest rimpelloos kan doorgaan, wat is dan het bezwaar? Of denkt u werkelijk dat kinderen minder lol gaan trappen met een 'roetpiet' in de entourage van Sinterklaas dan met een Zwarte Piet van vroeger? Denkt u dat ze daar werkelijk bij stilstaan? Voor hen is de essentie dat ze het feest kunnen vieren en cadeautjes verwachten. Maar als daarmee de klagers verlost zijn van hun denkbeeld dat er een racistische ondertoon in het spel is, is toch iedereen tevreden? En dat er in onze samenleving andere (grote en grotere) problemen bestaan is heus wel waar, maar u zal het met mij eens zijn dat ieder probleem apart dient te worden aangepakt.

Degenen die er op tegen zijn

Degenen die er op tegen zijn dat er ook maar iets aan de figuur van 'Zwarte Piet' gewijzigd wordt doen dat omdat ze gewoon datgene roepen vanaf de zijlijn omdat 'hun hart' hen dat ingeeft zonder 'hun verstand' te gebruiken: zij hebben door de loop der jaren (van kindsbeen af) een emotionele band met 'Zwarte Piet' opgebouwd, wat zeer begrijpelijk is. Jammer dus (of juist goed?) dat het blijkbaar nodig is om het oordeel te laten afhangen van een rechter die vanwege de aard van zijn beroep neutraliteit moet betrachten en daarom bij zijn afweging zijn verstand moet gebruiken en daarbij alle emotionele bedenkingen terzijde moet schuiven.

misschien moeten anti zwarte

misschien moeten anti zwarte piet aktivisten eens wat verstandiger zijn en eens denken aan al die nuchtere Nederlanders die Zwarte Piet
alleen maar zien als een van de twee goeddoende sprookjesfiguren , die de kinderen een geweldig plezier doen. !!!!

... Het zou toch wat zijn als

... Het zou toch wat zijn als na december de smink van de Piet eraf gaat en dat het dan een 'pjotr' uit Polen, Letland of Roemenie blijkt te zijn.

Maar hela mensen, sinterklaas gaat er zowiezo aan. Sint heeft ergens jaren 90 allang verloren van de cocacola-kerstman. Mensen zitten hier cultureel te lanterfanten terwijl het gaat om het kapitaal.

Tegen de kerstboom. Stop die boomterreur.

Theodor -Ik vind Wilders te links - Holman

Theodor Holman: 'Ik voel me verwant met Breivik. En daar schaam ik me ook niet voor.'

http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/03/theodor-holman-ik-voel-me-verw...

Soewarte Piet

Burgemeester Westland: 'Zwarte Pieten bij intocht blijven hetzelfde'
http://www.omroepwest.nl/nieuws/10-09-2014/burgemeester-westland-zwarte-...

Wegens de bron in de ruis.

Wegens de bron in de ruis.

Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech