Dikke pot/Weerzinwekkend haatstuk van Metro columnist Dijkgraaf/Wilders riool open

Hier kun je discussieren over Dikke pot/Weerzinwekkend haatstuk van Metro columnist Dijkgraaf/Wilders riool open.
DIKKE POT/WEERZINWEKKEND HAATSTUK VAN METRO COLUMNIST DIJKGRAAF/WILDERS RIOOL OPEN

ZIE OOK

http://www.astridessed.nl/dikke-potweerzinwekkend-haatstuk-van-metro-col...

''Of mag ik voortaan als democratisch denkend persoon, die nooit wegens een misdrijf is veroordeeld, verschoond blijven van de weerzinwekkende, denigrerende en racistische PVV bagger-stukken van beroepsracisten
als Dijkgraaf en consorten, die te kust en te keur haatzaaien in Nederland?
Zou me een lief ding waard zijn''

Astrid Essed

Bovenstaande volzin is niet helemaal van mijzelf, maar een variant op de slotzin
van het ronduit weerzinwekkende, walgelijke, door en door racistische en
denigrerende vuilnisbakkenstuk van Dijkgraaf, vaste columnist van de Metro.
Hij schrijft in de Metro in een haatstuk [23 october 2016], luisterend naar de naam ''Dikke pot''
de volgende enge slotzin
''Of mag ik voortaan als hardwerkende, keurig belasting betalende en nooit wegens één misdrijf veroordeelde doodgewone Hollandse jongen verschoond blijven van die schreeuwende en sissende beroepsslachtoffers die eisen dat ik in de spiegel kijk?
Zou me een lief ding waard zijn.'' [1]

En hier zijn volledige schrijfsel, zodat de lezer zelf kan oordelen

''
Soms zou ik weleens een dikke, zwarte, islamitische pot in een rolstoel willen zijn.

Dan heb je geen last van je fatshaming, je white privilege, je islamofobie, je homofobie, je male privilege en je cultural appropriation (als je bukt en die gehandicapte in haar eigen kleutertaaltje aanspreekt, omdat de enige andere die je kent staatssecretaris Jetta Kleinsma is).

Of mag ik voortaan als hardwerkende, keurig belasting betalende en nooit wegens één misdrijf veroordeelde doodgewone Hollandse jongen verschoond blijven van die schreeuwende en sissende beroepsslachtoffers die eisen dat ik in de spiegel kijk?

Zou me een lief ding waard zijn.'' [2]

WAT EEN WEERZINWEKKENDE, VERBALE BAGGER.

Ik hoop, dat de lezer van dit Dijkgraaf gewrochtsel net zo walgt

als ik doe.

Waarom er dan toch aandacht aan besteed?

Omdat de schaamteloosheid, waarmee in deze steeds meer verwilderende

tijden racisme, Islamofobie, grofheid en een elementair respect voor

wat ''anders'' is [of als ''anders'' wordt beschouwd] wordt neergepend

alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, in mijn boek, ronduit

schokkend is.

RACISME IN NOG GEEN HONDERD WOORDEN

ELEMENTEN VAN NAZI IDEOLOGIE

In nog geen honderd woorden [op zich een prestatie] laat Dijkgraaf

zich racistisch uit tegenover zwarten, discriminerend tegenover moslims,

beledigt en discrimineert hij lesbiennes [''dikke pot''/pot,

denigrerende term voor lesbienne] en laat hij zich beledigend

uit tegenover gehandicapten.

[Bijna] alle ingredienten van de nazi propaganda.

De Untermensch theorie [zwarten waren ook untermenschen

voor de nazi's].

De stigmatisering en zondebokkentheorie [

Joden zijn hier vervangen door moslims].

Het neerkijken op

wat ''niet volwaardig'' zou zijn [gehandicapten werden door de nazi's

beschouwd als ''niet volwaardig'' leven en zelfs massaal gedood,

zowel lichamelijke als verstandelijk gehandicapten] [3]

De gay en ook lesbienne haat van de nazi's. [4]

WHITE PRIVILEGE, ISLAMOFOBIE, HOMOFOBIE,

MALE PRIVILEGE, CULTURAL APPROPRIATION/

BEGRIPPEN OM SERIEUS TE NEMEN

Maar dat is nog niet alles.

Op een misselijke manier probeert Dijkgraaf serieuze begrippen,

die staan voor respect en gelijkheid, belachelijk te maken.

Hij kwaakt en kwekt over deze begrippen zonder enig inzicht [5]

en tracht zo de PVV/goegemeente op zijn hand te krijgen en

aan hen aanverwante Pegida [en andere] neo nazi's. [6]

Even in het kort langs de begrippen:

Islamofobie en homofobie kent iedereen wel:

''WHITE PRIVILEGE'', de naam zegt het al, refereert aan de maatschappelijke

voordelen, die ''witte mensen'' hebben. [7]

Daarmee wordt bedoeld, dat witte mensen niet [op grond

van huidskleur] worden gediscrimineerd en als zodanig niet worden

bemoeilijkt op de arbeidsmarkt, geen last hebben van etnische profilering

en andere zaken, waaraan ''zwarte mensen'' en ''mensen van kleur''

wel blootstaan.

MALE PRIVILEGE, weer, de naam zegt het al, zijn de maatschappelijke

voordelen, die mannen op grond van hun geslacht hebben. [8]

En je ziet het terug:

Vrouwen, die voor hetzelfde werk minder betaald krijgen dan

mannen [9], die in hun werk tegen allerlei vooroordelen aanlopen,

etc.

CULTURAL APPROPRIATION, een term, die door Dijkgraaf

in het belachelijke wordt betrokken [10], zal ik eens serieus

benoemen.

Omdat het dat meer dan verdient.

Cultural appropriation houdt in het gebruik [misbruik] van

culturele elementen van zwarte mensen of mensen van kleur

[bijvoorbeeld Indianen], zonder respect voor de mensen.

Een voorbeeld:

Het dragen van een Indianen-hoofdtooi is gebonden aan bepaalde

sociale codes, wat te maken heeft met leeftijd, ook hangt

het ervan af, wie welke veren mag dragen of tatoeageverf,

wat te maken heeft met bepaalde verworven verdiensten,

bijvoorbeeld in de strijd. [11]

Vergelijk het met een militaire onderscheiding, die wordt

gedragen door iemand, die zich niet ''militair heeft onderscheiden''

en het dus niet heeft verdiend. [12]

Wanneer dan mannequins [komt vaker voor] en anderen, die daarvan

geen benul hebben, als een olifant door de porseleinkast lopen

en maar verf en/of verentooi dragen, zonder enig

benul van achtergrond en betekenis, is dat respectloos.

Dat betekent de term ''cultural appropriation'' en daaraan is

niets belachelijks, zoals Dijkgraaf suggereert.

EPILOOG

''Of mag ik voortaan als hardwerkende, keurig belasting betalende en nooit wegens één misdrijf veroordeelde doodgewone Hollandse jongen verschoond blijven van die schreeuwende en sissende beroepsslachtoffers die eisen dat ik in de spiegel kijk?''

Dit misselijke slotzinnetje van Dijkgraaf's stuk ''Dikke pot'', verraadt

veel.

Dat ''doodgewone Holllandse jongen'' zegt iets over zijn wereldbeeld

en onthult IN COMBINATIE MET ZIJN HAATTEKST [13] EN OOK EERDERE

HAATTEKSTEN [14], zijn racisme, zijn witte superioriteitswaan.

Dat blijkt ook uit het vervolg van de zin

''schreeuwende en sissende beroepsslachtoffers''

Daarmee bedoelt hij mensen, die zich, terecht, verzetten tegen ongelijkheid,

die tot uitdrukking komt in ''White privilege'', ''Male privilege'' en

''cultural appropriation''

[De termen heb ik hierboven uitgelegd.

Zijn de lezers dus bekend.]

Dat gaat over de slachtoffers van ongelijkheid, die respect

verdienen.

Dat gaat ook over hun bondgenoten in de strijd, die

geen ''slachtoffer'' zijn, maar wel solidair.

En, ''meneer'' Dijkgraaf, die slachtoffers van eeuwenlange slavernij

[15], kolonialisme, vrouwenonderdrukking, hebben het volste recht,

zich te verzetten tegen wat nog over is van die achterstelling en

misdaden.

Het is voor Dijkgraaf gemakkelijk, deze strijd [en de bijbehorende

termen] af te doen als ''belachelijk''

Hij ervaart er immers de narigheid en last niet van.

Het bevestigt ook zijn ware aard:

Een hardcore helper van het Wilders fascisme, die delen van

de nazi ideologie omhelst.

En daar nog trots op is, ook.

Minachting is de stukken van Dijkgraaf ten deel.

Minachting voor de Metro, die hem een podium blijft geven.

Astrid Essed

ZIE VOOR NOTEN

http://www.astridessed.nl/dikke-potweerzinwekkend-haatstuk-van-metro-col...

OF

http://community.dewereldmorgen.be/blog/astridessed/2016/11/15/dikke-pot...


Een van de betere stukken van Jan Dijkgraaf

Kort en bondig. Daar kun jij nog wat van leren.

Metronieuws

Per 12 september 2012 is de Nederlandse editie van Metro in handen van de Telegraaf Media Groep.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_%28Nederland%29

Astrid

Astrid is natuurlijk een dikke, zwarte, islamitische pot in een rolstoel.

Astrid

Tjonge tjonge wat een frustraties bij u.
Zet de negatieve energie liever om in positieve energie.

Song

https://www.youtube.com/watch?v=M2-so3tmZ1g
et's Hang The Moon In The Front Room Mama - Jack White - 1974

Cees en Marjan - Het Lied Der Liefde
https://www.youtube.com/watch?v=tu46QrlTFPc

Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech