english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Hof van Eden verliest Kort Geding
Martijn le Noble - 29.01.2005 06:56

Afgelopen dinsdag werd bekend dat de voorzieningenrechter van de rechtbank van Utrecht de opzegging door de gemeente van de bruikleenovereenkomst met Hof van Eden heeft goedgekeurd. Dit houdt in dat het gebiedje op Fort Lunnet II binnen 3 maanden na dagtekening ontruimd dient te worden. Het is wenselijk dat er een nieuwe plek zou moeten worden gevonden voor onder andere: dieren en dierenfaciliteiten, zadenopslag, kantoorruimte, faciliteiten voor de vrijwilligers en gesubsidiëerde werknemers liefst in overeenstemming met arboregelgeving en zelfs uitbreidingsmogelijkheden. Hieronder wordt nog ingegaan waarom volgens ondergetekende de uitspraak immoreel is.

1. De gemeente heeft als uitdrager van het openbaar bestuur een verantwoordlijkheid om werkgelegenheid en natuurwaarden te behouden. Het is in strijd met wat men van een behoorlijk bestuur mag verwachten wanneer men uit budgetair opportunisme aan de bovengenoemde waarden voorbij zou kunnen gaan. De omstandigheid dat de gemeente een essentiële contractspartij in deze situatie is, mag niet doorslaggevend zijn voor de vraag of het Hof van Eden wel of geen de rechtsbescherming geniet die uit het bestuursrecht voortvloeit. In het bestuursrecht wordt in dit kader wel van het beginsel van het ‘verbod van détournement de procedure’ gesproken.

2. Het Hof van Eden is gesitueerd in één van vier verdedigingsforten der Lunetten. Inmiddels is al één fort in gebruik genomen ten behoeve van hoogwaardige, commerciëel lucratieve recreatie. De gemeente, die voor één gulden eigenaar is geworden van Lunnet II, zou het perceel, als de opzegging defintief zou worden, kunnen wellicht verkopen of exploiteren voor veel geld. Het hoeft nauwelijks betoog dat een dergelijke speculatieve reden niet ten grondslag mag liggen aan de opzegging, zeker niet wanneer men in ogenschouw neemt dat het voortbestaan van het Hof van Eden essentiëel is voor:

* de planten en de dieren die er leven alsook voor de zaden die er worden bewaard;
* het behoud van de biodiversiteit die door deze planten dieren en zaden wordt vertegenwoordigd, zowel in kwantiteit als in kwaliteit; juist omdat deze planten, dieren en zaden zijn verzameld met het oog op de biodiversiteit, zijn deze exemplaren onvervangbaar: nadeelscompensatie of schadevergoeding is geen optie;
* de schoonheid van de locatie zoals daar nu sprake van is; wanneer er iets anders voor in de plaats zou komen zou het nooit net zo mooi worden;
* de mensen die zich nu nuttig kunnen voelen bij het werk wat zij nu doen op een manier waarbij zij zich in hoge mate vrij kunnen voelen.

3. Het Hof van Eden zou zich niet aan de regels houden. De dagvaarding lijkt erop te wijzen dat de gemeente ten processe hoofdzakelijk zal aanvoeren dat niet wordt voldaan aan de regels die uit het bestuursrecht voortvloeien. Dit zou een slechte reden zijn om het contract op te zeggen. Ten eerste wordt over het geheel genomen aan de regels voldaan. Ten tweede wordt aan de doelen die aan de regels ten grondslag liggen volstrekt tegemoet gekomen. Er is in het geheel geen gevaar voor de gezondheid van planten dieren en mensen te verwachten. Ten derde, in het geval van handhavingsproblemen heeft de gemeente zich van het bestuursrecht te bedienen. Het bestuursrecht is speciaal ontwikkeld met waarborgen voor burgers tegen niet zelden machtigere overheidsorganen.[1] Uiteraard moeten overheidsorganen zich ook aan de zogenoemde algemene beginselen van behoorlijk bestuur handelen; toch is het in de praktijk zo dat een civiele rechter niet snel geneigd zal zijn om op de ‘stoel van de bestuurder’ te gaan zitten. Om de opzegging van de bruikleenovereenkomst, als een louter civiele kwestie te presenteren in een geval van een – vermeend – handhavingsprobleem, getuigt, zeker wanner men kijkt naar de voorgeschiedenis die aan de verhouding tussen de gemeente Utrecht en het Hof van Eden ten grondslag heeft gelegen, niet bepaald van ‘fair play’.

4. En ten vierde, de eenzijdig opgelegde regels vloeien niet voort uit het recht. De gemeente heeft het gebied bestempeld als natuurgebied na een telefoontje met LNV. Het moge duidelijk zijn dat deze gang van zaken niet voldoet aan een het vereiste dat regels vooraf redelijkerwijs kenbaar moeten zijn. Derhalve is er sprake van strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Overigens geldt iets alleen als een natuurgebied wanneer er niet wordt bijgevoerd hetgeen op het terrein van het Hof van Eden weldegelijk het geval is. In de dialoog met de gemeente beroept de gemeente zich soms er ook op dat ‘zij de regels mogen bedenken en niet het Hof’. In ieder geval, wanneer er geen bestuursrechtelijke basis is en er tevens in de bruikleenovereenkomst geen wijzigingsbeding is opgenomen, is er weinig kans dat de gemeente inderdaad bevoegd is eenzijdig regels vast te stellen.

5. In de dagvaarding van de gemeente werden de punten onder 2 in het geheel niet erkend. Alleen al om deze reden zou het het besluit van de gemeente om op te zeggen in strijd zijn beginsel van de zorgvuldige voorbereiding.


[1] Zo is het in het bestuursrecht zo, dat wanneer sprake is van strijd met de regels er in beginsel eerst onderzocht moet worden of legalisering van de onrechtmatige situatie mogelijk is en indien dit het geval is, hiervoor de benodigde tijd moet worden gegund vooraleer over te gaan op bestuursdwang.



- E-Mail: martijn@helpdehennep.tk Website: http://www.plakplaats.tk
 
supplements
detournement de pouvoir 
jurist - 01.02.2005 00:55

De overheid mag inderdaad een haar door de wet gegeven bevoegdheid uitsluitend gebruiken voor het doel waartoe de wetgever haar aan het bestuursorgaan heeft gegeven (verbod van détournement de pouvoir).
Verder mogen overheidsbevoegdheden enkel worden gebruikt ten behoeve van het algemeen belang (dus niet vanwege persoonlijke motieven) en binnen het algemeen belang alleen voor die specifieke doeleinden die de wetgever voor ogen heeft gehad.
Een opsporingsambtenaar mag dus bijvoorbeeld niet iemand vragen naar zijn ID omdat hij geirriteerd is over wat anders.... want ook dat komt neer op d.d.p./misbruik van bevoegdheden.

E-Mail: pinquinius@nospam.xs4all.nl
supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.