english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Slecht geschreven versie van de EU-Grondwet
Jens-Peter Bonde - 05.10.2007 18:08

Ik heb de verworpen Grondwet zeer nauwkeurig vergeleken met het nieuwe Verdrag, en ik heb niet één belangrijk verschil kunnen vinden in de wettelijke verplichtingen die ervan uitgaan. De verschillen schuilen louter en alleen in de presentatie.

De Nederlandse PvdA heeft besloten om niet aan te sturen op een referendum over het nieuwe EU-Verdrag. Een meerderheid van het parlement hoopt zo een herhaling van het ‘nee’ in het referendum van 1 juni
2005 te voorkomen. Een treurige toestand die ertoe kan leiden dat kiezers zich vervreemden van de parlementaire democratie. Het is hoopgevend dat voormalig EU-commissaris Frits Bolkestein zich wél heeft uitgesproken voor een nieuwe volksraadpleging, net als Max van den Berg, ex-voorman
van de Nederlandse socialisten in het Europarlement. Met hem heb ik gepleit
voor een referendum in alle lidstaten. Beide mannen zijn zelf vóór het nieuwe EU-Verdrag – in werkelijkheid een licht herziene versie van de eerder verworpen EU-Grondwet – maar zij wagen het om de bevolking om haar mening te vragen.

Europese samenwerking kan alleen werken als de Europese bevolking wordt geraadpleegd en als er naar haar wordt geluisterd. Het is ongelooflijk dat de Nederlandse regering durft te beweren dat het nieuwe Verdrag geen grondwettelijke elementen bevat. Die elementen zijn er wel, maar ze zijn in het huidige Verdrag ‘verstopt en vermomd’, zoals de Franse expresident Giscard d’Estaing, de vader van de originele Grondwet, vaststelde. Laten we die elementen eens bekijken.

Ten eerste: het Verdrag staat boven de Nederlandse Grondwet.

De originele EU-Grondwet stelde duidelijk dat EU-regels boven nationale wetten zullen gelden. Dit wetsartikel is niet verwijderd, het is alleen verplaatst naar een voetnoot, moeilijker te vinden en ingewikkelder om te lezen. Als er een conflict optreedt tussen de Nederlandse wet – of de Nederlandse Grondwet – en een EU-wet, dan zal de EU-wet het laatste woord hebben.


Ten tweede: het bindende karakter van het EU-Handvest van de grondrechten is uit het Verdrag verdwenen, maar het zal wel wettelijk bindend blijven.

Het Handvest zal worden ondertekend door de presidenten van de drie belangrijkste EU-instituten en worden afgedrukt in de officiële publicatie
van de EU, net zoals het Verdrag zelf. Kortom, alleen de presentatie is veranderd! Het Handvest zal net zo bindend zijn als toen het nog in de Grondwet stond.

Ten derde: de officiële titel voor de nieuwe ‘minister van Buitenlandse Zaken’ van de EU is veranderd in ‘Hoge Vertegenwoordiger van de Unie voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidspolitiek’.

Deze titel is zo lang dat kranten de verkorte versie zullen hanteren: minister van Buitenlandse Zaken. Javier Solana, de huidige ‘Hoge Vertegenwoordiger’,
wordt de baas over een uitgebreid kantoor voor buitenlands beleid, met
een grotere diplomatieke dienst en ook een gezamenlijk defensiebeleid. Hij gaat de Unie vertegenwoordigen samen met de President van de Europese Commissie.

Ten vierde: de EU wordt een juridisch rechtspersoon, en dat betekent dat de Unie kan onderhandelen met andere staten in alle zaken die de EU aangaan.

Nederland en andere lidstaten zullen verdwijnen in de hoedanigheid van staten die onderhandelen met andere staten. Andere staten zullen niet met Nederland onderhandelen maar met afgevaardigden van de Unie. Voor wie van buiten naar de EU kijkt, wordt de EU een staat als alle andere in de wereld. Maar vanuit het perspectief van de EU-burgers zelf ligt dat anders, omdat de Unie geen gezamenlijke democratie is. De EU heeft nog steeds een beperkt budget van ongeveer 1 procent van het Europese
bnp. Maar de Grondwet staat toe dat dat budget veel groter kan worden als regeringen daartoe unaniem besluiten, opnieuw zonder de bevolking te hoeven raadplegen. Gezamenlijke EU-belastingen kunnen ook worden ingevoerd. De aangepaste Grondwet kan worden geamendeerd met sterk
versimpelde procedures, zonder dat de kiezers nog aan het woord komen. We krijgen dus een zichzelf amenderende Grondwet.


Ten vijfde: de rol van het Europese Parlement.

Het hart van de democratie is de mogelijkheid tot het houden van verkiezingen. Maar die mogelijkheid ontbreekt zowel in de oorspronkelijke Grondwet als in het hervormingsverdrag. De Europese Commissie behoudt het monopolie op het voorstellen van nieuwe wetten, maar er is geen garantie meer voor het bestaan van een Nederlandse commissaris. De meeste wetten worden voorbereid in de 3000 geheime
groepjes in de Commissie, en over die voorstellen worden beslissingen genomen in driehonderd geheime groepjes van de Raad. De gekozen leden van het Europarlement kunnen alleen amendementen voorstellen aan de niet-gekozen ambtenaren en ministers die zelf over de grote meerderheid
van de wetten besluiten.

Ten zesde: de subsidiariteitcontrole wordt moeilijker.

Subsidiariteit was altijd een Nederlandse eis, en het was een grote overwinning dat voorzitter Jose Manuel Barroso een jaar geleden begon met voorstellen voor nieuwe wetten waarmee subsidiariteits-
en proportionaliteitstoetsen in alle nationale parlementen moesten worden
ingevoerd: bij nieuwe maatregelen van de EU zou dus door nationale parlementen gekeken moeten worden of de betreffende kwestie niet beter op nationaal niveau geregeld zou kunnen worden. Barroso beloofde zelfs dat hij het advies van de nationale parlementen zou volgen, als een derde van die parlementen zou reageren. Maar in het hervormingsverdrag wordt juist een nieuwe drempel ingevoerd om dergelijke toetsen te blokkeren. Nu zal
55 procent van de parlementen bezwaar moeten maken voordat de Commissie haar voorstel moet terugtrekken of aanpassen. Dat is een farce, omdat alle wetten toch al de steun van 55 procent van de lidstaten
moeten hebben. Hoe kan een Nederlander dit als een verbetering zien?

Ik heb de verworpen Grondwet zeer nauwkeurig vergeleken met het nieuwe Verdrag, en ik heb niet één belangrijk verschil kunnen vinden in de wettelijke verplichtingen die ervan uitgaan. De verschillen schuilen louter en alleen in de presentatie. Verder zijn ze identiek. Volgens beide documenten krijgt de EU er 105 nieuwe taken bij. In de verworpen Grondwet waren er 61 zaken waarover met meerderheid gestemd kon worden (en die dus niet meer door een veto konden worden getroffen). Het nieuwe Verdrag noemt er 62. De oude Grondwet telde 560 pagina’s. En dus vroeg de Franse president Nicolas Sarkozy de Franse stemmers die deze Grondwet hadden verworpen om een nieuw, klein en praktisch ‘mini-verdrag’ wél te steunen. Dit ‘mini-verdrag’ telt meer dan drieduizend pagina’s!

In plaats van het document simpeler en leesbaarder te maken hebben de opstellers de 560 pagina’s als amendementen herschreven in zeventien verdragen. Het belangrijkste verschil met de oude Grondwet
is dus eigenlijk dat de nieuwe versie veel vermoeiender en ingewikkelder is te lezen. Het is tijd om echt helemaal opnieuw te beginnen
met de onderhandelingen over hoe de EU bestuurd moet worden. En over het daaruit resulterende Verdrag zou in alle landen een referendum moeten worden gehouden.

Jens Peter Bonde (1948) is sinds 1979 Deens lid van het Europarlement, waar hij deel uitmaakt van de eurosceptische groep ‘Onafhankelijkheid en
Democratie’. Hij schreef talloze boeken en is de initiatiefnemer van de EUReferendum-campagne (www.x09.eu), waarmee naar referenda in zoveel mogelijk EU-landen wordt gestreefd.


Website: http://www.x09.eu
 

Read more about: europa

supplements
text 
cut and paste - 05.10.2007 21:00

BRUSSEL - De tekst van het veelbesproken Europese hervormingsverdrag staat vanaf vrijdagmiddag online. Op de site www.eu2007.pt kan iedereen de tekst lezen in het Engels, Frans en Portugees.

Copyright: een of andere ANP feed
supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.