english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Wij zijn niet weerloos / Mayday Nijmegen
olieophetvuur - 06.05.2010 19:56

Naar aanleiding van de 1 mei demonstratie in Nijmegen een korte tekst. De rest kan je lezen op  http://olieophetvuur.6x.to/

A short text written after the 1st of May demonstration in Nijmegen. For the english version see:  http://olieophetvuur.6x.to/


Nog enthousiast van de afgelopen 1 mei demonstratie in Nijmegen, willen we een aantal gedachtes hierover delen. Sinds 1891 wordt 1 mei herinnerd als de dag van de arbeid. Traditioneel wordt hier op verschillende manieren invulling aan gegeven. Voor ons is deze dag een kans, niet om het arbeidsrecht of de arbeid zelf te vieren, maar om de logica van arbeid met al haar structuren en het systeem waar ze deel van uitmaakt aan te vallen. Om naar buiten te treden en de mogelijkheden om de confrontatie aan te gaan te onderzoeken, en wie dan ook daarin te ontmoeten.

Voor de rest van het artikel zie:

 http://olieophetvuur.6x.to/
 
supplements
macho's 
Paul080 - 06.05.2010 21:33

wat een stompzinning macho gebral. testosteron teveel?
macho? 
nn - 06.05.2010 21:59

Je hoeft geen macho of man te zijn om ballen te hebben.
NN 
guy - 06.05.2010 22:04

macho gebral is het zeker, maar of dit komt door een teveel aan testosteron? Neen. Er zijn nieuwe onderzoeken die aantonen dat wanneer iemand beschikt over een hoger testosteron-gehalte juist minder macho is. zie hier de link:  http://www.kennislink.nl/publicaties/je-wordt-niet-agressief-van-testosteron

kortom, machoisme bestrijden met vooroordelen is in zekere zin ook macho omdat je, je eigen standpunt hoog probeert te houden met onwaarheden.
Pfff 
nn - 06.05.2010 22:53

Wat is dit nu weer? 'we willen rellen en zetten maar hoogdaverende woorden in om het te rechtvaardigen'? Te veel de nar en soortegelijek dingen gelezen?

De mogelijkheid tot escalatie? Waarom is escalatie echt nodig?
Als je echt zo'n acties wilt doen, doe ze dan snachts wanneer je enkel jezelf er mee in gevaar brengt (en wrs zelfs minder als tijdens zo'n demo), doe het niet als je mensen die hier misschien niet mee akkoord gaan of niet om gevraagd hebben in gevaar (slaag krijgen, arestaties) brengt.


Denk je echt dat de ruiten die ingegooid zijn zoveel verschil zullen maken?

Dan denk ik dat de langdurige volhoudende campagnes hierrond veel meer uithalen, maar dat is waarschijnlijk niet spannend genoeg voor jullie?

Hoewel sommige puntjes die gemaakt worden nog enigsinds correct zijn, is et vooral zever, blijf met je twee voeten op de grond staan.

Revolte? Je wilt zo graag revolte ? en dan, wat dna met je revolte?

Waar wil je naartoe? Als je je revolte ziet als enkele ramen inslagen maak je jezelf al helemaal belachlijk.

E-Mail: al
nimma024 
lala - 06.05.2010 23:22

ik dacht dat die demo vooral bedoelt was om mensen mee te krijgen en niet door ze af te schrikken, wat je dus wel doet wanneer je als een stel chimpansees ruiten in staat te gooien. mensen kunnen zich op dat moment totaal niet met jou identificeren, vooral wanneer je je uniform(zwarte kleding en bivak) op heb wordt je gezien als een poppetje, slechts een robot van een beweging, en niet als individu die kwaad is op dit hele scheissysteem.
nn 
nn - 07.05.2010 00:23

Ik vind het super dat de ruiten bij de addeco zijn ingegaan. Minder super is dat dit is gebeurd tijdens de demo, als je dan toch zelf een moment kiest kies dan een tactiscgh moment ('ds nachts bijvoorbeeld). Niet op een plek waar het wemelt van de smeris.

minder ok is ook dat de er kennelijk mensen waren die zich niks aantrokken van wat andere mensen in de demo zouden vinden en lekker hun eigen plan trokken (namelijk ruiten ingooien). Dit is niet anarchistisch dit is je eigen zin doordrijven buiten het collectief om.

Verder is het al helemaal slecht dat nergens naar buiten is gebracht naar mededemonstranten,omstanders, publiek thuis, waarom het goed is dat de ruiten zijn ongegooid. Er zit hier zo'n goed verhaal achter en niemand die het vertelt (een verantwoordelijkheid die ligt bij de gooiers). Door dit niet toe te lichten raken een hoop omstanders maar ook mede de,onstranten vervreemd van dergekijke acties, en dat is niet goed.

En tot slot, een steen door een ruit is een politiek middel, geen verlengstuk van je piemel of kut. Ga dan ook niet de misplaatste held uithangen op een demo maar sla op een ander moment toe, met je affinity groep. Leg dit vervolgens goed uit zodat je meer mensen meekrijgt.
Je kan een strijdbare demo hebben zonder stenen door de ruit, denk eerst na wat politiek handig is en handel naar het groepsbelang, niet naar je eigen belang.

is dit een grap 
ener - 07.05.2010 00:49

Dit kan je toch niet serieus menen? de politie proventeren, en dan wat? wij bepalen heb moment? om afgevoerd te worden ja.....

Hoe past dit in het plaatje in daadwerkelijk verandering, hoe bereiken we hiermee het "hogere" doel (wat dan ook mag wezen).

Daarnaast een reactie uit loken van de politie zonder je mede demonstrerende kameraden daarvan op de hoogte stellen en ze de keuze te geven om hier aan wel of niet mee willen doen vind ik een hoogste autoritaire manier van actie voeren.
vijandsdenken verlaten... 
NN - 07.05.2010 02:20

Quote uit de tekst v/d in bovenstaande bericht gegeven link: "Laat de verontwaardiging omslaan in woede, en moge de woede uitspatten tegen alles wat ons dwars zit om vrij te ademen."

Poeh, "woede uitspatten tegen alles wat ons dwars zit om vrij te ademen". Dat is nogal wat. Even los van de 'vraag' of dit de weg is om tot wezenlijke veranderingen te komen (i.m.o beslist niet), maar "uitspatten" betekent zoiets als "ongecontroleerd laten rondslingeren en neerkomen"; dus ook op alles en eenieder die niets van doen heeft met, of de oorzaak is van, hetgeen de verontwaardiging en woede heeft doen ontstaan.

Wie zijn wij mensen, en dus ook 'jullie', om te kunnen veroordelen waarom een ander mens in zijn of haar leven tot bijvoorbeeld het werken bij bijvoorbeeld Adecco is gekomen, om op een dergelijke zwart/witte wijze te (ver-)oordelen? Iedereen heeft in zijn of haar leven een weg te gaan, lessen te leren, processen te doorlopen, enz. Wie heeft het overzicht, de kennis en wijsheid m.b.t oorzaken en gevolgen, m.b.t motieven, invloeden en niet-bewuste onderliggende verlangens, angsten e.d. van mensen om al deze zaken te doorgronden laat staan te veroordelen, en op dergelijke wijze te bestrijden enz.?

Grote terughoudendheid, zorgvuldigheid, eerlijkheid, en nog veel meer dienen hierbij betracht te worden...

Niemand dient zijn mond te sluiten voor onrecht en zich passief of zelfs gevoelloos ertoe op te stellen. En als iemands leven serieus in gevaar is dan dien je dit te verdedigen zo mogelijk. Maar daar is hier geen sprake van, hoe ernstig bepaalde feiten evengoed ook zijn. Op sociaal en maatschappelijk gebied, enz. Maar hoe meent men verandering tot stand te brengen door te vervallen in dergelijk vijandsdenken en het laten losbreken van destructieve krachten zonder deze om te hebben gezet tot DAAD-werkelijke constructieve en op mens-eerbied-waardige wijze? Hoe verheffend is dit "woede uitspatten"? Hoe kan men dit een middel tot "vrij te ademen" noemen??




Voorbij links 
- - 07.05.2010 12:17

Alle huilerige, verontwaardigde reacties hier van linkse activisten hoeven niemand te verbazen (hoewel het wel treurig stemt). Na het lezen van de fijn opruiende tekst, durf ik aan te nemen dat ook de schrijvers hiervan dit niet verbaasd, en hen geen wind uit de zeilen neemt.
ff 
ff - 07.05.2010 13:43

Wtf dit heeft helemaal niks met links te maken?

Dit is gewoon stupide insurrectionalistische nonsens.
Je van alles en iedereen vervreemden, alles en iedereen je vijand maken, in je eigen elitair clubje zitten en iedereen die niet akkoord gata als de vijand zien. Commentaar geven op mensen die echt iets proberen op te zetten en iedereen proberen meesleuren in je onzin.
Ik kan er echt niet tegen dat dit sort nonsens meer en meer opgang maakt in anarchistsiche kringen, het is echt te belachelijk voor woorden.
Artikel Doorbraak 
Doorbraak - 07.05.2010 14:15

In dit licht is het artikel van deze Doorbraakactivist over de bijeenkomst na de 1 mei demonstratie in Nijmegen zeer interessant om te lezen;  http://www.doorbraak.eu/content/view/313/5/

Het lijkt alsof we weer terug zijn bij 'Kritiek op de Autonomen', zie hier op de site van Alert!;  http://www.xs4all.nl/~afa/fels/index.html
Vrijheid, verantwoordelijkheid, solidariteit 
NN - 07.05.2010 14:20

Alle actievormen moeten op de geeigende tijd en plaats een plek kunnen vinden, alleen een samengaan van actievormen leiden tot maatschappelijke verandering, ook sabotage en materiele schade kunnen daar bijhoren, laat dat duidelijk zijn, maar er is een tijd en een plaats voor alles.

Er was een tijd dat links activisme waar sabotage en zelfs geweld bij kwam kijken zich van extreemrechtse terreur onderscheidde door de zorgvuldigheid waarmee men probeerde te voorkomen dat er onschuldige slachtoffers vielen.

Dat was in de tijd dat mensen die zich als links bestempleden nog doorhadden wat vervreemding was, nog snapten dat het kapitalistische systeem er baat bij had het individualisme van het liberale gedachtengoed tot egoisme te pushen om de samenleving te desolidariseren.

Voor een deel van de anarchistische scene geldt dit echter niet meer, die snappen niet dat de driehoek van vrijheid, verantwoordelijkheid en solidariteit onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vrijheid is geen vrijheid als ze anderen dwang oplegt of in een situatie brengt waarvoor zij niet konden kiezen, dan is het hyerarchisch en autoritair.

Persoonlijk heb ik het een beetje gehad met dat autoritair-egoistische gedrag van dat kleine groepje wat de grote meerderheid steeds voor het blok zet en een vorm van dwang uitoefent in naam van hun persoonlijke vrijheid. Je zin doordrijven, je wil opleggen, de boel chanteren en roepen dat je in je vrijheid beknot wordt als mensen die tegen hun wil in meegesleept worden of de klappen voor je vangen protesteren tegen jouw authoritaire gedrag is een brug te ver.

Neem even 5 minuten de tijd om na te denken over welk soort samenleving je wil en welk gedrag daarbij hoort, of omgekeerd, en trek daaruit je politieke conclusies.
adecco 
nn - 07.05.2010 15:18

op het moment dat die ruiten eruit gingen stond de smeris al op mensen in te hakken dus volgens mij is het een symbolisch voorbeeld.
Hoe dan ook, ik heb me zelden meer vervreemd gevoeld dan de momenten waarop mensen het hebben over 'het publiek', dat zijn we toch zelf?
Nog niet begrepen 
NN - 07.05.2010 16:49

"Het publiek" dat ben je op het moment dat anderen voor jou beslissen, niet in staat om adequaat te reageren omdat je niet eens geinformeerd bent, laat staan je eigen inbreng kon doen en dus alleen kan toekijken en ondergaan. Zo lang je je mede-activisten in zo'n positie brengt ben je ergens niet goed bezig.
maar 
ff - 07.05.2010 17:34

Het gaat ook niet zo zeer over de discussie geweld geen geweld, sowieso is geweld onvermijdelijk in een (sociale) strijd. Mara het gaat er om de manier waarop het wordt gebruikt en vooral de manier WAAROP er hier boven toe wordt opgeroepen, en de manier WAAROP het hierboven verantwoord wordt.
veel lawaai weinig wol 
Paul080 - 07.05.2010 19:07

Het rare is, andere mensen organiseren een demo, je steekt zelf een poot uit bij de voorbereiding en achteraf voer je het hoogste woord over het verloop van de demo. Lijkt de IS wel.

Het rare is, je presenteert jezelf als erg radicaal door je fetisj op geweld, maar politiek gezien ben je zo reformistisch als een verdwaasde groenlinkser.

Ik quote: "Voor ons is deze dag een kans, niet om het arbeidsrecht of de arbeid zelf te vieren, maar om de logica van arbeid met al haar structuren en het systeem waar ze deel van uitmaakt aan te vallen."

Je snapt én niet wat 1 mei is én niet wat arbeid is.
Wat? 
geert - 07.05.2010 20:52

"Je snapt én niet wat 1 mei is én niet wat arbeid is."

Die mag je even uitleggen dan.
In deze mei dagen..... 
een van de vele gezichtlozen - 07.05.2010 21:24

In deze mei dagen komt er zo nu en dan een docu voor bij over Ned. in WO 2. Een herhaling van ANDERE TIJDEN GEZIEN over hoe de Wehrmacht soldaat Nederland beleefde tijdens die WO 2. Een geweer hoefden ze niet mee te nemen. De duitser in WO 2 in Ned. gelegerd regeerde verontwaardigd op de interviewer nav. die vraag een geweer mee als ze weer eens - vaak alleen - gezellig uitgingen : " Een geweer mee ?! Ben jij gek ?! "
Er was ook later in de oorlog nauwelijks verzet. Volgens de presentator van het programma " eigenlijk wel verstandig...." Nederland is nog steed een land voooooool met " verstandige mensen ". Maar...die "verstandige
mensen " hoeven anno nu geen reactie van de Wehrmacht te verwachten als ze kritiek hebben en / of demonstreren. Toch doen ze het niet. De volksaard ? Ik denk het niet. Het interesseerd al die " verstandige
mensen " helemaal niks wat er voor verschrikkelijke dingen met hun mede mensen gebeuren. Als er iemand eens wat ROEPT tijdens een herdenking op de Dam bijv. dan blijkt hij achter af dronken en bedoelde hij het niet politiek. Ik zeg : je kan het ook wonderbaarlijk noemen dat er iemand
zo iets op zet als een site met anarcho info of een demo tegen
uitzet collaboratie. De types kunnen ooit eens later tegen het "nageslacht "zeggen : " ik was GOED tijdens de bezetting ".
Of noem je TWINTIG ATOOMBOMMEN van het Pentagon in Ned. geen bezetting ?
Gewoon maar een voorbeeldje. Ik heb respect voor de mensen die hun nek uitsteken in Nederland zoals die van de demo's op 1 mei 2010. Groetjes.
In deze mei dagen..... 
een van de vele gezichtlozen - 07.05.2010 21:24

In deze mei dagen komt er zo nu en dan een docu voor bij over Ned. in WO 2. Een herhaling van ANDERE TIJDEN GEZIEN over hoe de Wehrmacht soldaat Nederland beleefde tijdens die WO 2. Een geweer hoefden ze niet mee te nemen. De duitser in WO 2 in Ned. gelegerd regeerde verontwaardigd op de interviewer nav. die vraag een geweer mee als ze weer eens - vaak alleen - gezellig uitgingen : " Een geweer mee ?! Ben jij gek ?! "
Er was ook later in de oorlog nauwelijks verzet. Volgens de presentator van het programma " eigenlijk wel verstandig...." Nederland is nog steed een land voooooool met " verstandige mensen ". Maar...die "verstandige
mensen " hoeven anno nu geen reactie van de Wehrmacht te verwachten als ze kritiek hebben en / of demonstreren. Toch doen ze het niet. De volksaard ? Ik denk het niet. Het interesseerd al die " verstandige
mensen " helemaal niks wat er voor verschrikkelijke dingen met hun mede mensen gebeuren. Als er iemand eens wat ROEPT tijdens een herdenking op de Dam bijv. dan blijkt hij achter af dronken en bedoelde hij het niet politiek. Ik zeg : je kan het ook wonderbaarlijk noemen dat er iemand
zo iets op zet als een site met anarcho info of een demo tegen
uitzet collaboratie. De types kunnen ooit eens later tegen het "nageslacht "zeggen : " ik was GOED tijdens de bezetting ".
Of noem je TWINTIG ATOOMBOMMEN van het Pentagon in Ned. geen bezetting ?
Gewoon maar een voorbeeldje. Ik heb respect voor de mensen die hun nek uitsteken in Nederland zoals die van de demo's op 1 mei 2010. Groetjes.
daar gaan we weer 
nnatuurlijk - 07.05.2010 21:33

herhaling.......!


Over discussie, analyse en kritiek binnen de anarchistische beweging in Nederland

Na een kritiek op de actie bij de Zaanse bajesboten reageerde iemand op indymedia met de vraag; “Wel blijft mij onduidelijk waar jullie de discussie willen voeren?”. Een mooie gelegenheid om in te gaan op de vraag hoe om te gaan met analyse, kritiek en de daaruit voortvloeiende discussie.

Allereerst is het initiatief “Olie op het Vuur” ontsprongen uit de nood voor juist deze analyse, kritiek en discussie die in Nederland systematisch achterwege blijft. Willen wij op een serieuze manier met anarchisme bezig zijn, willen wij het begrip anarchisme niet slechts een begrip laten, dan zullen we onze theorie aan de praktijk moeten toetsen en ook de praktijk aan onze theorie. Waar liggen onze verlangens, waar liggen onze praktische doelstellingen met een bepaalde actie, waaruit komen deze verlangens en doelstellingen voort, hoe gaan we de voorgenoemde punten realiseren? Wanneer deze vragen niet gesteld worden blijft anarchisme ook niets dan een abstract begrip waar we niets mee kunnen en zal het ons gedesillusioneerd achterlaten.

Daarnaast moeten deze activiteiten niet enkel gebezigd worden door een select groepje “anarchisten” dat in de achterkamertjes evalueert, bekritiseert, filosofeert en de verdere lijn uitstippelt voor de rest van “de beweging”. Ons anarchisme komt voort uit ons verlangen voor bevrijding en zulke groepen kunnen we daarbij missen als kiespijn. Daarom kiezen we ervoor onze analyses en kritieken openbaar te publiceren zowel op papier als digitaal. “Maar hoe reageren we daar dan op?”; Allereerst kun je je afvragen met wie je hierover wilt communiceren. Het stuk is duidelijk gericht aan allen die betrokken zijn in de anarchistische beweging in Nederland, dat blijkt uit de inhoud; het gaat niet louter over de actie in Zaandam maar slaat op een algehele tendens in de Nederlandse actiebeweging. Hopelijk zet de tekst aan tot een kritische reflectie op ieders eigen praktijk en hoe de genoemde kritieken jou aangaan. Vervolgens zou je de kritiek met de mensen met wie je samenwerkt kunnen bespreken, als je denkt dat dit een toegevoegde waarde kan hebben aan de theoretische basis van je groep of aan de praktijk die jullie bezigen. Wil je daarentegen een kritiek tegenover deze kritiek stellen? Dan stel ik voor dat je de gebruikelijke middelen gebruikt, als pamflet, publiceer het in een actieblaadje, op indymedia of een ander (digitaal) medium.

Onze hoofdreden om geen discussie mogelijkheid te hebben op onze website hebben wij zojuist genoemd. De plek waar dit soort kritieken bediscussieerd zouden moeten worden zijn de plekken waar een individu zijn of haar theorie en praktijk tot stand komt. Ze dienen als middel voor jezelf, ten behoeve van zelf-reflectie, wellicht is het zelfs goed voor wat theoretische verdieping. Daarnaast is het vooral iets wat wellicht betekenis kan hebben voor de theorie en de praktijk van jou en je medeplichtigen. De meeste kritieken ontspringen tenslotte uit onze eigen praktijk. De discussie hierover aangaan met de persoon die de tekst heeft geschreven over de betreffende praktijk zou raar zijn aangezien zijn of haar praktijk een andere is als de jouwe. Hoewel een deel van de betreffende kritiek slaat op een collectieve houding van de anarchistische beweging is de enige plek om dit te veranderen bij jezelf en de mensen met wie je je activiteiten uitvoert. Laat het ook duidelijk zijn dat de ontwikkeling van kritiek en analyse daar vandaan moet komen en niet enkel van één of andere website, zij het de onze of een andere.

Ook zien wij geen heil in de totale non-discussie die op nagenoeg elk digitaal medium te vinden is. Zij die mee willen bouwen aan een degelijke analyse en kritiek van onze eigen beweging hebben daar genoeg alternatieven toe. Deze alternatieven stellen ons in staat om openlijk doch binnen de anarchistische beweging een discussie op gang te brengen zonder de gebruikelijke ruis van mensen die wat voor een politieke lijn dan ook aanhangen of anderen die überhaupt geen zinnig woord toe te voegen hebben. Vele websites bevestigen de onmogelijkheid van een constructieve discussie binnen de fictieve realiteit van het internet en zoals eerder gezegd is dit sowieso niet de plek voor deze discussies.

Het digitale medium kijken wij sowieso met een schuin oog aan. Een medium dat een dusdanige specialisatie vereist om wezenlijk te begrijpen kunnen wij moeilijk als middel gebruiken voor de realisatie van onze bevrijding. Daarom zien wij de discussie liever terug in een pamflet, blaadje of ander gedrukt medium dat van hand tot hand gaat of beschikbaar is in openbare plekken. Ook zou onze informatie verdrinken in de overvloed van informatie die reeds op het internet te vinden is wanneer wij enkel gebruik zouden maken van een digitaal medium . Desondanks is het wellicht praktisch om op een centrale plek al onze informatie aan te bieden voor mensen die bepaalde andere media lezen en zo alsnog wel op onze site terecht zullen komen.

Voor ons stopt het daar niet echter, de teksten zijn niet om gelezen en vergeten te worden, liever zien wij ze een actieve analyse en kritiek tot stand brengen binnen de beweging. Dit kan alleen wanneer teksten bediscussieerd worden daar waar ze relevant zijn, wanneer ze verder verspreid worden onder onze mede-anarchisten en wanneer mensen de kleine moeite nemen een bijdrage te leveren aan de discussie. Wanneer dit achterwege gelaten wordt zal de anarchistische beweging in Nederland niets dan het ongeleide projectiel blijven dat zij momenteel is. En het is essentieel dat ieder anarchistisch individu bijdraagt aan de collectieve discussie over de theorie en de praktijk.

Voor een degelijke analyse en kritiek welke leiden tot een zinvolle, inspirerende en explosieve praktijk!



Mensen die willen bijdragen aan de discussie kunnen ons ook stukken toesturen per email; olieophetvuur apenstaartje riseup punt net

E-Mail: olieophetvuur@riseup.net
nn 
nn - 07.05.2010 22:53

"Ik kan er echt niet tegen dat dit sort nonsens meer en meer opgang maakt in anarchistiche kringen, het is echt te belachelijk voor woorden. "

Ik ben er dan juist weer erg blij mee. Niet zozeer dat situationistische gedweil over de "negatie van de negatie" en dat soort gezwam, maar wel dat er op een demo weer eens ruiten ingegooid worden. Dat zou wel wat meer mogen gebeuren.

Alleen af en toe wat nachtelijke acties aan de ene kant en dagelijkse rondjes om de kerk houdt alles netjes volgens het befaamde poldermodel gescheiden.

Ten allen tijden GEEN CONFLICT, dat is de praktijk van 'Links' in Nederland. En nu dat een beetje doorbroken wordt door een steen (terwijl de politie al op mensen aan het inhakken was), gaan we ineens zeiken op elkaar?

Zo is er iemand van de 'organisatie' te horen in de kranten die afstand neemt van de stenengooierij. Is dat die driehoek van solidariteit waar er hierboven over wordt gepraat?
Jeetje ineens moeten mensen uit hun comfortabele positie komen en echt uitleggen waarom er bepaalde dingen gebeuren. Maar nee hoor wacht, het was niet meer dan een steen, een actie van een kleine groep agressieve debielen... leg me nog eens het verschil tussen links en het politieke bestel uit?

Kruip toch eens uit de reet van de politiek. wees niet bang mensen te vervreemden of niet open te zijn. Daar zorgt de politie-escorte namelijk wel voor.

Ja inderdaad misschien was het niet helemaal het moment, misschien ook wel. Ik denk dat hier de meningen sowieso over zullen blijven verschillen. Wel grappig dat geen enkele aanvulling hier gaat over het politieoptreden van in zowel Nijmegen als in Rotterdam.

In Rotterdam was de demo erg meewerkend met de politie en werden alle orders netjes opgevolgd. Toch nog steeds werd er hevig door de politie op personen (die zich niet eens aan het verzetten waren) ingeramt.

Lijkt mij dat de politie sowieso geen reden nodig heeft om op mensen in te rammen (dit is hun dagelijkse praktijk en de kern van de staat).

Het enige wat ik jammer vindt is dat de mensen die de ruiten hebben ingegooid nou niet even de moeite hebben genomen naderhand uit te leggen waarom zij dit hebben gedaan en wat het politieke nut hiervan is.
sjonge sjonge 
nn - 08.05.2010 02:00

Een vraag voor iedereen die kritiek uit! Zijn de ruiten voor of na het geweld van de popo's in ingegooid ? Soms moet je het hef in eigen handen nemen!
@ nn - 08.05.2010 02:00 
G - 08.05.2010 15:11

Om vervolgens het heft in de ruggen van je mededemonstranten te steken zeker? Het maakt niet uit wanneer die stenen erdoorheen waren gegaan, want de intentie om deze stenen door de ruiten te gooien was er toch al, de situatie was slechts in het voordeel van de mensen die al plannen hadden om te rellen. Mensen moeten eens nadenken over hoe hun daden de sfeer kunnen beïnvloeden en de mentaliteit en de fysieke toestand van mensen rondom in gevaar kunnen brengen. Ik ben persoonlijk zwaar gedemotiveerd om nog eens naar zo'n demonstratie te komen omdat mijn stem verloren gaat in de klappen die volgen op het machogedrag van enkele gefrustreerden. als je het zo stoer vind om te vechten ga dan op kickboxen en vind daar je rust. Ik heb geen zin meer om kapot geslagen te worden en opgepakt te worden voor datgene wat anderen doen, want diegenen die zijn ook niet solidair met mij omdat ze bij voorbaat al de demo willen verzieken en een rel proberen te ontketenen. Gewoon de mentaliteit waarmee mensen een demo ingaan is al misselijkmakend. Ik vind dat je een betere samenleving met wilskracht op moet proberen te bouwen en niet alleen maar in het wilde weg om je heen slaan omdat iedereen en al het burgerlijke jouw 'vijand' is. Ik durf zelfs zo ver te gaan om te zeggen dat de manier waarop deze relschoppers bepalen hoe de demonstratie verloopt gewoonweg hetzelfde is als hoe de gevestigde orde ons onderdrukt, jij bepaalt voor anderen, dat moet je inzien. Het gaat erom dat we samen bepalen.
Ik ben zeker niet tegen rellen, maar het gaat erom dat het relschoppen wordt gezien als een oplossing opzich en dat er mensen zijn die misschien wel helemaal niet willen rellen, zoals kinderen die ook op de demonstratie aanwezig waren.
fout geciteerd in reguliere media 
NN - 08.05.2010 19:01

in het artikel uit de gelderlander waar een van de aanvullingen naar verwijst wordt iemand van de organisatie verkeerd geciteerd. hij distantieerde zich NIET van het geweld, maar vond het wel jammer dat er een steen door de ruit ging. te genuanceerd voor mainstream media. in het kort: mede-activisten mogen niet door de beweging geïsoleerd worden. je kan wel vragen stellen bij de timing van het sneuvelen van die ruit.
laf 
Paul080 - 08.05.2010 19:24

Die ruiten interesseren me weinig. 24 uurs service zet er nieuwe in en factuur gaat naar verzekering.

Maar stenen door een ruit gooien, jezelf vervolgens achter andere mensen verstoppen die ongevraagd de klappen van de smeris voor je mogen opvangen en vervolgens op internet beetje lopen pochen over hoe geweldig je jezelf vindt, vind ik getuigen van de grootst mogelijke minachting voor je mede-demonstranten.

Zeker als er ook ouders met kinderen in een demonstratie meelopen vind ik het erg misselijk om hun risico te laten lopen omdat je zelf wilt bewijzen dat je de grootste pik hebt.

Je instrumentaliseert je mede-demonstranten tot een object, ondergeschikt aan je eigen lusten.

Om met een mooie quote van een oude hardcore band af te sluiten: "Go back to the gym!".
@Geert 
Paul080 - 08.05.2010 19:35

Over arbeid en 1 mei.

ten eerste, in praktisch opzicht is alles arbeid. Als een thuiszorgmedewerker iemand wast, wordt het arbeid genoemd, maar als iemand zijn of haar kinderen onder de douche zet wordt het niet als arbeid beschouwd. Dat is een rare opvatting, die met name tekort aan huishoudelijk werk of werk ten behoeve van de gemeenschap. Al dan niet toevallig wordt dit meestal gedaan door vrouwen, in bv huishouding of als vrijwilliger op een basisschool. Het 'afschaffen van arbeid' is dus een holle kreet.

In economische zin is arbeid hetgeen je doet om jezelf in je levensonderhoud te zien. Traditioneel doe je dit voor een baas, maar door de flexibilisering van arbeid kan dit ook als zzp'er of andere tussenvormen. Het verschil tussen de waarde die je produceert en wat je als loonafhankelijke krijgt stopt de baas (en indirect grondeigenaar, bank, aandeelhouder, staat) in z'n zak.

1 mei gaat niet om te vieren dat we direct of indirect voor een baas werken, maar om te strijden voor de opheffing van klassentegenstellingen door de productiemiddelen in handen van de gemeenschap te brengen en de bevrijding van loonarbeid. De strijd voor arbeidstijdverkorting met behoud van loon (waar het in de 19e eeuw om begon) is hier een eerste essentiële stap in.
@Paul 
nn - 08.05.2010 19:53

aha, dus omdat jij het begrip arbeid oprekt naar jouw definitie is iemand anders dom. Die klassenstrijd is namelijk precies waaraan in dat citaat gerefereerd werd.

Verder blijf ik het idioot vinden dat er over klassenstrijd gepraat wordt en men schrikt van een paar gebroken ruiten of het feit dat de politie erop slaat. Alleen in nederland...
@NN 
Paul080 - 09.05.2010 19:47

Ik rek het begrip arbeid niet op, olie op het vuur vernauwt het begrip arbeid en doet daar mensen mee te kort.

Zoals ik eerder aangaf lig ik niet wakker van kapotte ramen, maar wel van het feit dat sommige individuen hun eigen drang naar geweld hoger aanslaan dan de veiligheid, welzijn en denken van hun mede-demonstranten.

Wel goed lezen ajb voor je mij woorden in de mond legt.
klassenstrijd 
nn - 10.05.2010 01:09

(Klassen)strijd is niet veilig.
nn 
nn - 10.05.2010 22:31

Nederland is TE veilig.
Over de 1ste mei demonstratie in Nijmegen 
Blijven Dromen - 11.05.2010 03:33

Het is inmiddels alweer meer dan een week geleden, de 1ste mei demonstratie in Nijmegen. Tijd voor een korte reflectie op de gebeurtenissen. Nodig, denk ik, omdat deze demonstratie toch redelijk brak met de Nederlandse demonstratiecultuur van de afgelopen jaren. Er zijn naar mijn weten tot dusver 4 artikelen over geschreven; het organiserende comité, Peter Storm, Olie op het Vuur en Doorbraak namen gelukkig de moeite verslag te doen van deze dag en hier en daar te reflecteren op de gebeurtenissen. Hierbij doe ik ook maar een poging een duit in het zakje te doen.

Verder lezen:
 http://blijvendromen.wordpress.com/2010/05/11/over-de-1ste-mei-demonstratie-in-nijmegen/


Website: http://blijvendromen.wordpress.com
 
Nog een aanvulling 
Tommy Ryan - 12.05.2010 12:52


Nog een bijdrage aan het debat:

 http://www.anarchistischegroepnijmegen.nl/2010/05/de-1-mei-demonstratie-en-het-debat-er-na/

Website: http://www.anarchistischegroepnijmegen.nl
 
supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.