english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
[attac] GATS bedreigt het onderwijs!
Raoul Marc Jennar - 30.11.2001 23:11

Zes duidelijke redenen waarom GATS het onderwijs bedreigt.

Raoul Marc Jennar






Zes duidelijke redenen waarom GATS het onderwijs bedreigt.

Raoul Marc Jennar



In een open brief gericht aan de directeur-generaal van UNESCO, verschenen op 25 september in L’Humanité, wezen wij hem op de bedreiging van het recht op onderwijs die uitgaat van het Algemeen Akkoord over de Handel in Diensten (General Agreement on Trade in Services - GATS). Deze open brief werd helemaal niet geïnspireerd door een ongegronde angst, zoals F. Huwart, Staatssecretaris van Handel, in L’Humanité van 2 oktober ons wil doen geloven. Want alhoewel de GATS-teksten in het geheim onderhandeld en in onverschilligheid of stilzwijgende medeplichtigheid goedgekeurd werden, weigerden wij ons in slaap te laten wiegen door de sussende woorden van de regeringsleiders en de Europese Commissie. Integendeel, wij bestudeerden de teksten die in de schoot van de Wereldhandelsorganisatie (WHO) onderhandeld werden uitgebreid en kwamen tot de conclusie dat we onmiddellijk alarm moesten slaan. Het wordt inderdaad dringend tijd dat de burger het debat over immens belangrijke dossiers als onderwijs, cultuur en gezondheid naar zich toetrekt. De regeringen overschrijden de grenzen van het mandaat dat hun door de burger toegekend werd immers onophoudelijk.

Staat het onderwijs dan echt op het punt om aan de wetten van de markt onderworpen te worden? “Neen”, zeggen onze regeringen en de Europese Commissie, “we hebben het beschermd.” Om beleefd te blijven zal ik het erop houden dat dat niet waar is. Het is niet nodig om zoals Dhr. Huwart doet eventuele misverstanden in te roepen. De teksten spreken voor zichzelf. En als de woorden nog een betekenis hebben, dan zijn ze duidelijk. De liberalisering van het onderwijs staat op het programma.

Maar laat ons eerst kijken waarover het gaat. Het gaat ten eerste over een fundamenteel recht, namelijk het recht op een vrije en voor iedere burger gelijke toegang tot het onderwijs. Dit recht is opgenomen in verschillende internationale rechtsverdragen. Het in de praktijk brengen van dit recht laat in heel wat landen nog op zich wachten. Dit is vooral het geval in de landen van het Zuiden, maar ook, in naam van de vrijhandel, in landen zoals de Verenigde Staten (V.S.). Het gaat hier immers ook om een belangrijke economische activiteit. Inderdaad, het in de praktijk brengen van het recht op onderwijs vereist op dit moment meer dan duizend miljard dollars aan overheidsuitgaven. In het publiek onderwijs werken meer dan vijftig miljoen onderwijzers en volgen meer dan één miljard leerlingen verdeeld over honderdduizenden scholen les. Wie verbaast het nog dat ze in het WHO enkel nog over de ‘onderwijsmarkt’ spreken?

Om de principes waarop het publiek onderwijs gebaseerd is in werking te stellen, hebben de regeringen in de loop der tijden verschillende maatregelen genomen met betrekking tot subsidies, de criteria voor het afleveren van diploma’s, de erkenning van opleidingen, de bescherming van culturele en sociale bijzonderheden, soms zelf het monopolie voor het publiek onderwijs. Al deze maatregelen worden vanaf nu beschouwd als tijdelijk aanvaarde vrijstellingen in het proces van de liberalisering van de diensten want eigenlijk zijn het ‘handelsbelemmeringen’.

Om tenminste zes redenen is het publiek onderwijs, als instrument om het fundamenteel recht op onderwijs te garanderen, het doelwit van de neoliberale stuurlui van de Europese Commissie en de WHO.

Een eerste reden heeft betrekking op het evolutieve karakter van de in 1995 ondertekende G.A.T.S.. In tegenstelling tot andere internationale verdragen is dit akkoord geen eindpunt maar een vertrekpunt. Artikel XIX van de G.A.T.S. preciseert dat als volgt: “De lidstaten engageren zich voor een opeenvolgende rij van onderhandelingen. Die onderhandelingen zullen vijf of meer jaren na het in het voege treden van het verdrag over de WHO beginnen en zullen vanaf dan regelmatig plaatsvinden om het liberaliseringsproces te vervolledigen. (…) Het progressieve liberaliseringsproces zal vervolgd worden in iedere onderhandelingsronde (…).” Het ononderbroken karakter van het liberaliseringsproces neemt iedere garantie voor het op lange termijn buiten schot blijven van een bepaalde sector weg. Wat vandaag niet geliberaliseerd is, kan het morgen in het kader van hetzelfde verdrag wel zijn. En als we het document dat op 13 juli jongstleden door de Amerikaanse delegatie aan het WHO afgeleverd is mogen geloven zijn de momenteel in het verdrag toegestane uitzonderingen ook niet meer veilig. In dit document staat het volgende geschreven: “Onze doelstelling is het realiseren van een belangrijke vermindering van deze uitzonderingen over alle dienstensectoren heen, te beginnen met de nationale maatregelen die reeds onderworpen zijn aan de GATS en vervolgens alle maatregelen die betrekking hebben op de mogelijkheden diensten aan te bieden maar die momenteel nog niet aan de GATS onderworpen zijn.”

Een tweede reden. De GATS geven geen enkele garantie dat men nooit aan het onderwijs zal raken. Het is juist dat er een voorbehoud in de tekst opgenomen is (artikel I): de GATS zijn niet van toepassing op “de diensten voorzien in het uitoefenen van de regeringsbevoegdheden”, of anders, “elke dienst die noch op commerciële basis, noch in concurrentie met een of meerdere dienstenleveranciers voorzien wordt”. Maar in welk land concurreert het privaat onderwijs niet deels of volledig met het publiek onderwijs? Het grootste deel van de landen hebben een gemengd onderwijssysteem.

Een derde reden. Momenteel, en dat sinds 1998, wordt het onderwijs in de werkdocumenten van het WTO behandeld als een markt onderverdeeld in vijf sectoren: lager onderwijs, middelbaar onderwijs, hoger onderwijs, volwassenen onderwijs en andere onderwijsdiensten. Het terrein wordt voorbereid voor de verovering door private dienstenleverancier. De WHO nodigt hen trouwens uit per land een lijst op te maken met alle handelsbelemmeringen of die nu van wetgevende, reglementerende, nationale, regionale, provinciale of locale aard zijn.

Een vierde reden. We zien reeds een tiental jaren een onverminderde tendens tot commercialisering van het onderwijs. Het dominante discours stelt deze publieke dienstensector steeds vaker voor als een markt waarin het legitiem is dat private leveranciers van diensten er winst gaan nastreven. In verschillende Aziatische landen is de import van onderwijsdiensten veralgemeend. In 1996 was deze import goed voor 58% van de Amerikaanse export in onderwijsdiensten.

Een vijfde reden. De controle op de onderwijssector die een groot aantal geïndustrialiseerde landen wilden behouden bij het ondertekenen van de GATS in 1995 wordt serieus afgezwakt in het licht van bijvoorbeeld bepaalde voorstellen van de Canadese regering.

Een zesde reden is de houding van de Europese Commissie, de stoottroepen van de neoliberale kruisvaart. In 1995 engageerde deze zich voor 12 van de 15 lidstaten (Oostenrijk, Finland en Zweden weigerden in dit mechanisme mee te stappen) om geen nieuwe maatregelen te nemen die de toegang tot vier van de vijf sectoren van de ‘onderwijsmarkt’ zouden beperken. In ruil daarvoor worden die sectoren beschermd tot op het moment dat de engagementen en uitzonderingen die ze impliceren herzien worden. In 1998 gingen we een nieuwe fase in nadat de Europese Commissie een akkoord sloot over een ‘transatlantisch partnerschap’ met de Verenigde Staten. Dit akkoord bepaalde dat de VS en de EU onderhandelingen over de dienstensector zullen aangaan om “tot een algemene verbintenis te komen voor een onvoorwaardelijke toegang tot de markt in al deze sectoren.” Sinds begin dit jaar levert de Commissie bij het WTO ‘informele nota’s’ af die de E.U. verbinden tot een voortschrijdend liberaliseringsproces van de dienstensector inclusief het onderwijs. En dit zonder dat de regeringen van de lidstaten en nog minder de parlementen daarover gedebatteerd hebben.

Wanneer zal men Romani Prodi en Pascal Lamy wijzen op de inhoud van artikelen 149, 150 en 151 van het Verdrag van de Europese Gemeenschap? Deze artikelen leggen de Europese instituties op “de verantwoordelijkheid van de lidstaten voor de inhoud van het onderwijs, de organisatie van het onderwijssysteem en de culturele- en taaldiversiteit volledig te respecteren” en sluiten de bevoegdheid tot “elke harmonisering van wetgeving en reglementering van de lidstaten” in het domein van onderwijs en cultuur uit.

Dhr. Raoul Marc Jennar.
Jennar is politiek wetenschapper, onderzoeker bij Oxfam-Solidariteit (België) en de Onderzoeks-, Vormings- en Informatie-eenheid over Globalisering (URFIG) en promotor van de ‘Open brief aan de directeur-generaal van UNESCO’.

Deze tekst verscheen eerder in het Frans in Grain de Sable 284 (www.attac.org). Nederlandse vertaling door Stijn Oosterlynck voor Attac-Vlaanderen. 30 november 2001. Deze tekst mag vrij verspreid worden mits volledige bronvermelding.





- E-Mail: stijn_oost@yahoo.com Website: http://www.attac.org
 

Lees meer over: globalisering

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.