english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Leeronderzoek Basisdemocratie door studenten
Anonym - 10.12.2001 16:07

Twee studenten politicologie (Universiteit van Amsterdam) zetten een eigen leeronderzoek op over basisdemocratie tijdens revolutionaire periodes en nodigen bij deze mensen (ook van buiten de UvA) uit om er in het tweede en derde trimester aan mee te doen (14 studiepunten).

Het Begin
Een jaar geleden zaten we op het balkon boven het atrium en fantaseerden over onderwerpen die we graag zouden bestuderen, maar die niet op de universiteit aan bod komen. We studeren politicologie om meer te weten te komen over hoe de wereld in elkaar zit en hoe we bij kunnen dragen aan democratisering van onderop.


Wij willen best wat leren, maar wij zijn geen domme sponsjes

Twee studenten politicologie zetten een eigen leeronderzoek op over basisdemocratie tijdens revolutionaire periodes en nodigen bij deze mensen uit om er in het tweede en derde trimester aan mee te doen.

Het Begin
Een jaar geleden zaten we op het balkon boven het atrium en fantaseerden over onderwerpen die we graag zouden bestuderen, maar die niet op de universiteit aan bod komen. We studeren politicologie om meer te weten te komen over hoe de wereld in elkaar zit en hoe we bij kunnen dragen aan democratisering van onderop. Bovendien zijn we actief binnen sociale bewegingen zoals de milieubeweging en de beweging tegen kapitalistische globalisering. Het leek ons een mooi idee om meer te weten te komen over eerdere strijd van mensen om samen het heft in eigen handen te nemen.

“Studeren zou zo leuk kunnen zijn” was een steeds terugkerend thema van ons gesprek. Op de universiteit is studeren echter gereduceerd tot het herhalen van de argumenten die door docenten en auteurs naar voren worden gebracht. Het is eerder passief consumeren van de voorgeschreven stof dan het actief zelf vormen van een mening. De toetsing bestaat meestal uit saaie, onuitdagende (soms zelfs multiple choice) tentamens.

Eén van de grootste problemen van de huidige organisatie van het universitair onderwijs is het gebrek aan democratie. Dit uit zich onder andere in modules en literatuur die niet samengesteld worden door studenten en docenten samen. Niemand heeft ons ooit gevraagd wat we willen bestuderen en waarom. Een éénmalige raadpleging van een paar uitverkoren studenten en docenten over de samenstelling van bijvoorbeeld de nieuwe propedeuse vinden wij dus niet genoeg.

Al pratende werden we er steeds meer van overtuigd dat wij het recht hadden om zelf, in samenspraak met docenten, te bepalen wat we willen bestuderen. Eén van de dingen die ons zeer interesseert is de manier waarop mensen door de geschiedenis heen hebben geprobeerd om collectief de invloed over hun leven te veroveren door het vormen van basisdemocratische instituties. Vormen van directe democratie worden op de universiteit niet of nauwelijks behandeld. Maar wij willen juist alle inspanningen die mensen door de eeuwen hebben geleverd in hun strijd voor een rechtvaardige, vrije samenleving aan de vergetelheid ontrukken, dus besloten we hierover een leeronderzoek op te zetten.

Het doel van dit leeronderzoek is om inzicht te krijgen in het functioneren van basisdemocratische instituten en organisaties die tijdens revolutionaire periodes vorm kregen. We denken dan aan bijvoorbeeld de secties tijdens de Franse Revolutie (1789), de Parijse Commune (1871), de sovjets van de Russische Revolutie (1917) en de organisaties van de anarchisten tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936). Daarbij gaan we kijken naar de sociale, politieke en economische omstandigheden waarin mensen in opstand kwamen, naar de instituties die ze vorm gegeven hebben en hoe deze werkten. Afsluitend willen we deze pogingen evalueren en kijken in hoeverre deze voor ons als inspiratiebron kunnen dienen voor democratisering van de huidige samenleving.

“Initiatieven van studenten moeten altijd gesteund worden!”
Enthousiast stormden we naar het Atrium om te kijken of onze beoogde docent Werner de Haan hiervoor te porren was. Met een schreeuw van blijdschap ontving hij dit nieuwe initiatief van studenten. “Eindelijk weer studenten die zelf hun onderwijs willen bepalen” was zijn reactie. Het aantal vakken dat sinds de val van de Muur door studenten zelf is opgezet kun je op één hand tellen.

Nadat we verzekerd waren van een docent, gingen we op zoek naar de steun van de volgende, Saskia Poldervaart. Bij haar richting, Vrouwenstudies, is het onderwijs net even anders. Veel interactiever en meer gericht op het vormen van je eigen mening. Gecombineerd met het feit dat we vernomen hadden dat zij een van die weinige studentinitiatieven van de afgelopen jaren had begeleid, leek zij de aangewezen persoon om haar ervaringen met ons te delen. En dat deed ze graag. “Initiatieven van studenten moeten altijd gesteund worden!”

Geen warm onthaal
Vol goede moed broedden we op ons voorstel voor het leeronderzoek. Na het uitwisselen van onze gedachten, onder het genot van een lekker bord pasta, hadden we de opzet op papier. Nu moest de opzet nog goedgekeurd worden door de bevoegde instantie. Bij politicologie is dat opleidingsdirecteur Henk van de Graaf. Van enig enthousiasme voor ons project was van de Graaf niet te betichten. Hij vroeg zich af of wij wel zeker wisten of we hiermee door wilden gaan. Bovendien had hij nog geen officiële aanvraag ontvangen. Hij betwijfelde zelfs of Saskia Poldervaart, ondanks haar toezegging jegens ons, er tijd voor zou hebben. Door deze geweldloze non-coöperatie van onze opleidingsdirecteur besloten de docenten om ons dan maar in hun eigen tijd bij te staan. Bij het inleveren van onze uiteindelijke aanvraag deelde van de Graaf ons mede dat we natuurlijk ons plan konden uitvoeren, maar dat er voor ons in de studiegids geen plaats was.

Het leeronderzoek praktisch
Zoals gezegd vindt het leeronderzoek plaats in het tweede en derde trimester en is goed voor 14 studiepunten. Mensen die geen eigen onderzoek willen doen (dat in het derde trimester plaatsvindt) kunnen het tweede trimester als een vak van zeven studiepunten afronden met een paper. In plaats van passief achterover hangen willen we een actieve manier van studeren, waarbij de docent Werner de Haan meer een coördinerende rol heeft. De motivatie van studenten is dus heel belangrijk. De bijeenkomsten zullen twee keer per week plaatsvinden en behalve de vaste docent zullen er gastsprekers komen die enthousiast kunnen vertellen over hun specialisatie. Ook willen we gebruik maken van beeldmateriaal en van de mogelijkheden die het Internationaal Instituut Sociale Geschiedenis (IISG) biedt, dat het grootste archief over sociale bewegingen ter wereld heet te zijn. Iedereen die mee wil doen is van harte welkom en kan zich via e-mail aanmelden (zie onderstaand emailadres). Hoe eerder je jezelf aanmeldt, hoe meer je kan meehelpen met de voorbereiding, zoals het zoeken naar literatuur of interessante spreeksters of sprekers. Dus des te meer invloed je hebt op jouw leeronderzoek! Ook als je gewoon informatie wilt hebben over dit leeronderzoek of, meer algemeen, over het proces van het opzetten van een leeronderzoek, kan je ons een mailtje sturen.

Als studenten weer het initiatief nemen om hun onderwijs vorm te geven is dat een stapje op weg naar een democratische samenleving. Wie neemt de volgende stap?

 joost.ploeger@student.uva.nl
 bobbie.wester@student.uva.nl


- E-Mail: bobbie.wester@student.uva.nl
 

Lees meer over: zonder rubriek

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.