english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
EENHEID !!!
pIET - 25.01.2002 15:59

Gelukkig, ze zijn er nog...
Met sympathiebetuiging !!!

pIET.


----------------------------------------
Verkiezingsprogramma VCP - Verenigde Communistische Partij Scheemda 2002.
----------------------------------------
Inleiding.

De gemeenteraadsverkiezingen zijn voor het grootste deel van de bevolking volstrekt oninteressant. Deels is dat te wijten aan een sterk veranderde mentaliteit in Nederland. Onder invloed van het neoliberalisme is het individualisme sterk toegenomen. De Nederlandse samenleving is inmiddels zo ver uiteen gevallen, dat eigenlijk niet meer van een samenleving kan worden gesproken. Men is minder dan ooit bereid zich in te zetten voor de publieke zaak en voor collectieve belangen. Iets heeft pas waarde als die waarde in geld tot uitdrukking kan worden gebracht. De vraag: "Wat levert het me op?", is van veel groter belang dan de vraag: "Waar ligt mijn verantwoordelijkheid?". Als mensen zich te kort gedaan voelen, en dat gevoel is vaak meer dan terecht, ligt het antwoord eerder in klagen en jammeren dan in daadwerkelijk actie ondernemen.

Er zijn politieke partijen die, als de tanende interesse in de politiek aan de orde komt, in dit gejammer mee gaan. Sommige politici uiten regelrechte verwijten aan de Nederlandse bevolking of willen middels het wederinvoeren van een stemplicht het tij keren. Zij gaan er aan voorbij dat met verwijten maken of het willen afdwingen van iets dat niet is af te dwingen geen resultaten zijn te boeken. Ze presenteren de ziekte als medicijn. De voorstellen van de PvdA-er Elzinga om de bevolking tot grotere betrokkenheid uit te lokken, lijken op het eerste gezicht misschien meer constructief, bij nadere beschouwing blijken het slechts cosmetische trucjes te zijn. De kern van de zaak is dat bijna alle partijen in Nederland gekozen hebben voor het liberalisme als leidende ideologie. En dit liberalisme voert nu eenmaal tot een constante concurrentiestrijd tussen de mensen, een verheerlijking van geld en goed, een ik-kom-eerst-mentaliteit, kortom, tot de ontbinding van de samenleving. De desinteresse voor politiek is slechts één van de uitingen van deze ontbinding. De door het liberalisme gedomineerde overheid geeft zelf, zowel op landelijk als op lokaal niveau, het slechte voorbeeld. Immers, ook de overheid heeft geen interesse voor de publieke zaak. Ook voor de overheid is iets slechts van belang als het op geld te waarderen is. Ook de overheid toont keer op keer aan gewoon lak te hebben aan de gewone mensen.

Men kan een liberale partij en haar aanhangers vele verwijten maken. Eén ding kan de liberaal echter nooit verweten worden, namelijk dat hij/zij liberaal is. Liberalen willen nu eenmaal een staat zonder samenleving, een "nachtwakerstaat". Indien de staat iedereen die zich tegen de belangen van het kapitaal verzet onderdrukt, vervult de staat in de visie van het liberalisme zijn functie. Of men het hier nu mee eens is of niet, het liberale standpunt is helder en een partij als de VVD is op dit punt uiterst consequent. Dat ligt uiteraard geheel anders voor diegenen die zich sociaal-democraat of christen-democraat noemen, maar in wezen niets anders zijn dan liberalen. Het liberalisme is in 1982 middels het akkoord van Wassenaar als leidende ideologie in de Nederlandse politiek verankerd door een sociaal-democraat (Kok) en een christen-democraat (Lubbers). Melkert, de nieuwe leider van de PvdA, heeft één van de vele consequenties van dit akkoord, het criminaliseren, terroriseren en onder de armoedegrens drukken van uitkeringsgerechtigden, in zijn vroegere functie van minister met verve vorm gegeven. Nu presenteert hij zich als een oprecht sociaal-democraat. We kunnen ons afvragen hoe het mogelijk is dat iemand zo bewust en zo schaamteloos de bevolking probeert te belazeren. Bij het CDA is de zaak anders gelopen. Omdat deze partij niet meer aan de regering deelneemt, is ze gedwongen om oppositie tegen haar eigen beleid te voeren. Uiteraard is dit onmogelijk. Vandaar dat men de activiteiten verlegt naar het krampachtig willen vasthouden aan bestuursposten en naar interne twisten. In feite heeft het CDA zichzelf overleefd.

Groen Links verdient een aparte vermelding. Voortgekomen uit partijen waarvan de leden nog wisten waar ze voor stonden, communisme, pacifisme of christendom, is Groen Links afgezakt naar een meer dan stuitend opportunisme. Men kan voor of tegen de bombardementen in Afghanistan zijn, echter, een beetje tegen zijn maar toch ook weer niet zoveel dat eventuele deelname aan een nieuwe regering in gevaar komt, getuigt van een ronduit walgelijke instelling.

De gemeenteraad van Scheemda vormt een tamelijk nauwkeurige afspiegeling van de landelijke politieke tendensen. Afgezien van de Christen Unie die consequent eigen standpunten op grond van het christelijk-fundamentalistisch gedachtegoed inneemt (hetgeen overigens niet inhoudt dat de liberale visie op economische gebied door deze partij zou worden afgewezen), en de VCP die een communistische koers vaart, vormt de rest van de raad maar een onduidelijke grijze massa. In optreden en stemgedrag is binnen de raad geen enkel fundamenteel verschil waar te nemen tussen de PvdA, de VVD, het CDA en Groen Links. Natuurlijk roept er af en toe een PvdA-er dat hij nog een echte sociaal-democraat is, maar dat is slechts een uiting van dezelfde onbeschaamde schijnheiligheid die ook door de nieuwe leider van de PvdA geëtaleerd wordt. Van CDA-raadsleden hebben we nog nooit gehoord dat zij zich op christelijke beginselen baseren. Afgezien daarvan komen die beginselen ook niet tot uitdrukking in hun raadsactiviteiten. De Groen Links fractie draagt de landelijke Groen Links cultuur in de gemeente uit. Wel dolgraag bestuursfuncties willen bekleden, maar geen visie, gewoon te laf om standpunten in te nemen en zich verontschuldigen met een eeuwig "we willen zo graag maar we kunnen niet". Als een van de meest schandalige voorbeelden mag de Groen Links benadering van de jeugdproblematiek in Heiligerlee dienen. Er is al lange tijd geen jeugdsoos meer in Heiligerlee. Groen Links wethouder Verkerk wist dat net zo goed als ieder ander. Wethouder Verkerk doet echter niets, heeft blijkbaar geen visie op jeugdbeleid. Als de jeugd gaat protesteren stelt ze zich op het standpunt dat ze heeft moeten afwachten tot er initiatieven vanuit de jeugd zelf kwamen. Impliciet geeft ze daarmee te kennen dat de jeugd nog niets ondernomen had. Een aperte leugen, de jeugd heeft vaak genoeg aan de bel getrokken maar kreeg iedere keer te horen dat wethouder Verkerk de zaak nog moest "overwegen". Nu het protest luidkeels heeft geklonken krijgt Heiligerlee voor de zoveelste keer te horen dat wethouder Verkerk gaat nadenken. Ze wil wel maar ze kan niet, ze heeft geen geld. Dat terwijl ze er een groot voorstander van was om tegen alle afspraken in maar liefst 2,5 miljoen aan gemeentegeld in het Blauwe Stad plan te pompen.

Het hoeft toch niemand te verbazen dat dit soort politici de mensen doen besluiten om maar thuis te blijven met de verkiezingen. Uit de houding die het gemiddelde Scheemder raadslid en zeker de Scheemder wethouders innemen, spreekt niet alleen incompetentie, maar meer nog een grenzeloze verachting voor de gehele Scheemder bevolking.

De VCP legt zich niet neer bij de teruglopende belangstelling voor de gemeentepolitiek. De VCP zal de inwoners van Scheemda echter geen verwijten gaan maken dat ze niet komen opdagen bij de verkiezingen. De VCP ziet het als zijn verantwoordelijkheid te blijven opkomen voor de belangen van de gewone mensen. Net zoals in de afgelopen raadsperiode zal de VCP zich niet laten meezuigen in de grijze massa van de rest van de raad. De VCP is niet bang om afwijkende standpunten in te nemen, ook al worden VCP-leden daarvoor volkomen ten onrechte voor fascisten uitgescholden.
De VCP zal het gemeenteraadswerk net als in de vorige raadsperiode blijven combineren met advieswerk en het initiëren en ondersteunen van acties in dorpen, buurten en bedrijven. Alleen op die wijze is de band tussen de bevolking en de politiek op den duur weer te herstellen.

De VCP wil verder nadrukkelijk stellen niet weg te lopen voor het dragen van bestuursverantwoordelijkheid. De VCP is echter niet bereid eigen programmapunten zonder meer op te offeren voor het verkrijgen van een wethouderspost. Ook met oppositievoeren kan een partij doelen geheel of gedeeltelijk bereiken. We noemen maar als voorbeeld het vluchtelingenbeleid. De gehele gemeenteraad, inclusief Groen Links dat altijd de mond vol heeft over een humaan vluchtelingenbeleid, dacht er goed aan te doen de vluchtelingennota van de VCP in een kwaad daglicht te stellen. Groen Links heeft echter nog nooit één spaander bereikt als het om het verbeteren van het lot van asielzoekers gaat. De VCP schrijft een nota en enkele weken later wil de provinciale overheid de hekken en de slagbomen rond de asielzoekerskampen al verwijderen. Een ander voorbeeld betreft de werkzaamheden van het Adviesbureau. Al onmiddellijk na de oprichting van dit bureau zag de gemeente zich genoodzaakt een juridisch geschoold ambtenaar in dienst te nemen waardoor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften eindelijk eens op een professioneel niveau kon worden aangepakt. Uiteindelijk zijn de werkzaamheden van het Adviesbureau, en de daaraan gekoppelde voortdurende druk vanuit de VCP-raadsfractie, er de belangrijkste oorzaak van geweest dat de gemeente Scheemda nu, zoals iedere zichzelf respecterende gemeente, een onafhankelijke adviescommissie voor bezwaar- en beroepschriften heeft. Ook hier is het tekenend dat Groen Links datzelfde onderwerp jarenlang op de agenda had staan zonder concreet resultaat te boeken. Sterker nog, het optreden van Groen Links heeft het instellen van de adviescommissie onnodig vertraagd en er voor gezorgd dat de totstandkoming van de adviescommissie uiteindelijk alleen maar mogelijk bleek middels een zinloze samenwerkingsconstructie met de omringende gemeenten.

De VCP heeft in de afgelopen vier jaar voor de gewone bevolking van de gemeente Scheemda heel wat weten te bereiken. De VCP ziet dan ook geen enkele aanleiding om in de komende raadsperiode van koers te veranderen.

De relatie centrale overheid-gemeente.

Scheemda heeft de artikel-12-status vaarwel kunnen zeggen. Het college heeft dit kunnen bereiken door middel van het steeds maar weer verhogen van gemeentelijke lasten en het doorvoeren van bezuinigen op vrijwel ieder terrein. Scheemda is daarmee tot de duurste gemeenten van de provincie gaan behoren met een voorzieningenniveau dat volgens een prominente Groen Linkser nog te laag is om er een asielzoeker mee op te zadelen. Met de verkiezingen in het zicht probeert met name de PvdA goede sier te maken door te stellen dat de gemeentelijke belastingen niet verder verhoogd moeten worden. Men gaat er aan voorbij dat het college in de huidige samenstelling in eerste instantie de artikel-12-situatie zelf geschapen heeft door het doen van onverantwoorde en overbodige uitgaven. Datzelfde college heeft onder druk van de centrale overheid het probleem vervolgens over de ruggen van de gewone inwoners van Scheemda opgelost.

Al in hun vorige verkiezingsprogramma hebben de Scheemder communisten gesteld dat de regeringspolitiek, waarbij bezuinigd wordt door middel van het afstoten van rijkstaken naar de lokale overheden, bestreden moet worden. Bestuurlijke ongehoorzaamheid kan een middel zijn in deze strijd. De VCP sluit het toepassen van dit middel niet uit.


Gemeentelijke herindeling.

Niets duidt erop dat het huidige college de plannen voor een gemeentelijke herindeling heeft laten varen. Integendeel, door middel van het steeds maar weer opnieuw aangaan van samenwerkingsverbanden met de omringende gemeenten wordt een nieuwe gemeentelijke herindeling voorbereid. Men was overeengekomen over het onderwerp te zwijgen, bang als men was dat, wanneer de herindelingsplannen onderdeel zouden worden van de verkiezingsstrijd, de zittende partijen te veel stemmen zouden verliezen. De constante druk van de VCP heeft langer zwijgen echter onmogelijk gemaakt. De nieuwste truc waar PvdA en CDA zich nu van bedienen is het in het vooruitzicht stellen van een referendum over de nieuwe herindeling. Het is echter maar de vraag of de bevolking zich in een gemeentelijk referendum over een herindeling kan uitspreken. Herindelingen worden immers vastgesteld bij landelijke wet. De nieuwe regelingen aangaande gemeentelijke referenda bieden verder tal van mogelijkheden om de uitkomst van een referendum te manipuleren. Als de uitslag van een referendum al bij voorbaat vaststaat, zoals bijvoorbeeld ten aanzien van het Blauwe Stad waanidee, wordt het gewoon niet georganiseerd.

De hele gang van zaken is een voorbeeld van de manier waarop de meeste politieke partijen de mensen proberen te belazeren. Als men eerlijk was zou men vertellen dat de plannen voor Groot-Winschoten, waarin niet alleen de gemeenten Scheemda en Reiderland zullen opgaan, maar waarschijnlijk ook de gemeente Bellingwedde en een groot gedeelte van de gemeente Pekela, al lang klaar liggen.

Een nieuwe herindeling heeft slechts voordelen voor een nieuw type bestuurders, de gladde en keiharde managers die alleen maar oog hebben voor eindbalansen terwijl ze de belangen van de gewone mensen volkomen negeren. De kloof tussen de mensen en de politiek zal alleen maar verbreed worden. Een nieuwe herindeling zal gepaard gaan met verdere verhogingen van de gemeentelijke lasten. Na de vorige herindeling zijn de voorzieningen in de dorpen uitgekleed ten einde de voorzieningen in de kern Scheemda overeind te kunnen houden. Met een nieuwe herindeling is de volgende logische stap het afbreken van de voorzieningen in het dorp Scheemda ten behoeve van Winschoten. De VCP heeft zich altijd fel tegen gemeentelijke herindelingen gekeerd. De VCP ziet geen enkele aanleiding om op dit uitgangspunt terug te komen. De VCP wil de bevolking van Scheemda waarschuwen: een stem voor PvdA, VVD, CDA of Groen Links is een stem voor Groot-Winschoten.

Uitkeringen.

De gemeente is belast met de uitvoering van de Algemene bijstandswet en enkele verwante regelingen. Op aanwijzing van de huidige landelijke PvdA-leider Melkert is het accent bij deze uitvoering komen te liggen op uitstroom en fraudebestrijding. Uitkeringsgerechtigden worden daartoe stelselmatig gecriminaliseerd en geterroriseerd. Van een bijstandsuitkering is met goed fatsoen niet rond te komen. De VCP stelt zich op het standpunt dat bijstandsuitkeringen in de gemeente Scheemda omhoog moeten. Binnen de kaders van de huidige wetgeving betekent dat een zeer ruim kwijtscheldingsbeleid en het verstrekken van extra uitkeringen waar dat maar mogelijk is. Fraudebestrijding kan zich beperken tot de duidelijke en extreme gevallen. De gemeente dient er op toe te zien dat sociaalrechercheurs zich niet te buiten gaan aan ongeoorloofde opsporingsmethoden. Programma´s die gebaseerd zijn op het zogenaamde Wisconsin-model worden door de VCP afgewezen. Immers, het uitgangspunt dat iedere uitkeringsgerechtigde zich in een sociaal isolement zou bevinden is belachelijk.
In de praktijk blijkt het sociaal isolement van de ambtenaren en beleidsmakers die zich met de sociale zekerheid bezig houden veel groter te zijn dan het sociaal isolement van hun doelgroep. Reïntegratieprogramma´s hebben verder een verborgen agenda namelijk, het bevoordelen van het bedrijfsleven en het bezuinigen op overheidstaken. De uitkeringsgerechtigde wordt er niet beter van. Speciale aandacht vraagt de positie van uitkeringsgerechtigden die actief zijn als vrijwilliger. Formeel zijn deze mensen nog steeds onderworpen aan een sollicitatieplicht. In de praktijk is het echter mogelijk om heel soepel met deze verplichting om te gaan. De VCP is er voorstander van dat gemeente Scheemda uitkeringsgerechtigden die vrijwilligerswerk doen niet lastig valt met sollicitatieverplichtingen.

De sociale diensten van de gemeenten Scheemda, Reiderland en Winschoten zijn in de aanloop naar de nieuwe gemeentelijke herindeling samengevoegd. De VCP ziet daar de noodzaak niet van in. De uitkeringsgerechtigden in Scheemda hebben zich massaal tegen de plannen gekeerd. Middels een door de VCP georganiseerde handtekeningenactie werd dit duidelijk. Het college ging er echter, zoals gebruikelijk, vanuit dat de mening van de meest betrokkenen gewoon niet ter zake doet. De VCP zal er alles aan doen om de oude situatie weer te herstellen.

De taak van de gemeente op het gebied van de sociale zekerheid zal in de komende jaren alleen nog maar in belang toenemen. We stevenen immers regelrecht af op een wereldwijde economische crisis. De massaontslagen in binnen- en buitenland zijn in feite enkele maanden geleden al begonnen. Het is te verwachten dat een toenemend aantal mensen gedwongen zal worden terug te vallen op een uitkering.

Blauwe Stad.

Het standpunt van de VCP ten aanzien van de Blauwe Stad mag inmiddels wel duidelijk zijn: het Blauwe Stad plan is een waanidee van enkele lokale en provinciale bestuurders. Alleen enkele grote bedrijven zullen er beter van worden als het plan wordt uitgevoerd. Het is overigens niet uitgesloten dat, nu de economische vooruitzichten steeds slechter worden, deze bedrijven zich uit het project zullen terugtrekken. Oost-Groningen blijft dan met de rotzooi zitten.

Het is opvallend dat de bezwaren die de VCP steeds tegen het plan heeft geuit meer en meer onderkend worden. Zo heeft de VCP altijd gesteld dat het plan er voor de rijken was. Na aanvankelijke ontkenning vanuit vooral de PvdA-hoek, moet nu zelfs één van de gangmakers van het plan, gedeputeerde Calon, toegeven dat er voor gewone mensen geen plaats zal zijn in de Blauwe Stad. Diezelfde gedeputeerde uitte onlangs zijn zorgen over de positie van Winschoten. De toekomstige Blauwe Stad-miljonairs zouden voor het doen van hun inkopen naar Groningen gaan. De VCP is daar altijd al van uit gegaan. De VCP heeft keer op keer gehamerd op de risico´s in verband met de waterhuishouding in het gebied. Het Waterschap wenst nu om deze reden niet toe te treden tot de Blauwe Stad-BV.

Los van dit alles is ook het Blauwe Stad-plan een schoolvoorbeeld van het lak hebben aan de bevolking. Het is meer dan duidelijk dat de grote meerderheid van de Oost-Groningers het plan niet ziet zitten. Er wordt hen echter niets gevraagd.
De constante roep om een referendum, die door de VCP altijd ondersteund is, wordt gewoon genegeerd. En dan verbazen politici zich erover dat de mensen de politiek de rug toekeren.

Jeugdbeleid.

In de inleiding is als voorbeeld al aangegeven hoe het met het jeugdbeleid in de gemeente gesteld is. In feite is er helemaal geen beleid ten aanzien van de jeugd. De jeugd moet zichzelf maar zien te redden, volgens het college. De ene na de andere jeugdsoos is in de afgelopen jaren gesloten zonder dat er alternatieven ontwikkeld zijn. Alweer is de boodschap van het college richting jeugd: "Jullie doen er niet toe, jullie zijn niet belangrijk genoeg om aandacht aan te besteden". De jeugd van haar kant is inmiddels al lang tot de conclusie gekomen dat de politiek er niet toe doet. Ze kunnen immers roepen wat ze willen, er wordt toch niet geluisterd. De zaak wordt nog erger als de overheid plotseling wel vol verontwaardiging reageert als er eens iets mis gaat. Dan zijn alle jongeren plotseling vandalen en herrieschoppers. De gemeentelijke overheid in Scheemda heeft echter geen enkel recht zich over het wangedrag van jongeren te beklagen. Deze overheid is zelf rechtstreeks voor dit soort uitwassen verantwoordelijk.

De VCP stelt zich op het standpunt dat er onmiddellijk in iedere kern een jeugdsoos komt. Lidmaatschap van de jeugd aan verenigingen dient te worden gestimuleerd, hetgeen onder andere kan plaatsvinden door het subsidiëren van verenigingen met jeugdleden en jeugdactiviteiten. Muziekonderwijs aan jongeren is van het grootste belang, dus geen bezuinigen op de muziekschool en geen verhogingen van lesgeld.

Bejaarden.

Komt de jeugd er bekaaid vanaf in de gemeente, voor de bejaarden is het allemaal nog een graadje erger. In een kapitalistische maatschappij, waar iedereen slechts gewaardeerd wordt op zijn inbreng als producent of consument, zijn bejaarden natuurlijk per definitie overtollig. Ze kosten alleen maar en brengen niks op. Nederland groeit stapje voor stapje naar een situatie toe waarin aan iedere oudere die niet meer kan werken als enige en laatste voorziening een Drion-pil verstrekt wordt. Niet voor niets wordt de bevolking bang gemaakt met de gevolgen van de zogenaamde "grijze golf". Het Scheemder college blaast zijn partijtje in deze ontwikkeling vrolijk mee. Een aantal nieuwe voorzieningen, die in de kern van de zaak niet eens allemaal zo slecht zijn, worden uitgebreid ten toon gespreid. Het college "vergeet" er echter bij te vertellen dat die nieuwe voorzieningen in de plaats zijn gekomen van oude voorzieningen. Het totaalplaatje laat zien dat de bejaarden er op achteruit gaan.

Ondanks een aantoonbaar tekort aan seniorenwoningen werden in Oostwold woningen in deze sector gesloopt. Ook hier weer gebeurde dat nadat een door de VCP georganiseerde enquête had uitgewezen dat de bewoners van deze woningen tegen de sloopplannen waren.
De uitvoering van de WVG is ook één grote puinhoop. Niet alleen jongere gehandicapten, maar ook bejaarden zijn hiervan de slachtoffers. De WVG biedt gemeenten veel ruimte het voorzieningenbeleid naar eigen inzichten vorm te geven. Voorzieningen moeten "adequaat" en "zo goedkoop mogelijk" zijn, volgens de geldende regelgeving.

De VCP vindt dat de gemeente Scheemda in haar WVG-beleid meer nadruk moet leggen op het "adequaat" dan op het "zo goedkoop mogelijk". Op het gebied van vervoersvoorzieningen kan dit tot uitdrukking komen in het afschaffen van het systeem van collectieve voorzieningen. Het is immers meer dan duidelijk dat dit systeem niet werkt.

Vluchtelingenproblematiek.

De VCP heeft onlangs in een nota haar uitgangspunten met betrekking tot de vluchtelingenproblematiek uiteengezet. Deze Vluchtelingennota is in zijn geheel als onderdeel van dit verkiezingsprogramma te zien.

De recente reacties van de andere partijen in de raad vormen voor de VCP geen enkele aanleiding om op haar Vluchtelingennota terug te komen. De VCP zal zich blijven keren tegen het oprichten van asielzoekerskampen in de gemeente.

Planologisch beleid en wonen.

De provincie Groningen staat de laatste jaren volop in de belangstelling van de planologen. Enerzijds is er ruim aandacht voor het unieke Groninger landschap dat men wil behouden, anderzijds wordt datzelfde landschap door middel van het Blauwe Stad waanidee voor goed verwoest. Men heeft in de Blauwe Stad woningen voor miljonairs van buiten de regio gepland, maar de regionale bevolking die minder te besteden heeft mag geen huis meer bouwen. Starters op de huizenmarkt komen in het Oldambt niet meer aan bod. Een groep die een schreeuwende behoefte aan goede woningen heeft, de bejaarden, wordt al helemaal aan zijn lot overgelaten. De afbraakplannen in de sociale huursector hebben er inmiddels voor gezorgd dat mensen met lage inkomens jarenlang moeten wachten op een huurhuis. De woningcorporaties gaan echter onverdroten verder met slopen. De VCP staat voor een beleid waarbij het platteland zich gewoon kan ontwikkelen. Dat daarbij in de loop der jaren het aanzien van het landschap gaat veranderen is niet te voorkomen. Plannen van de PvdA om van het hele Groninger platteland één groot museum te maken zijn te gek voor woorden. Uiteraard betekent een gezonde ontwikkeling van het platteland niet dat er een onbeheerste kaalslag kan plaatsvinden of dat er gebiedsvreemde elementen worden binnengebracht, zoals dat met het Blauwe Stad waanidee gebeurd. De VCP stelt zich verder op het standpunt dat de gemeente moet ingrijpen in de sloopplannen van de woningbouwcorporaties. Het aanbod van goedkope en goede huurhuizen dient op peil te blijven. De Woningwet geeft voldoende aanknopingspunten voor een dergelijk beleid.

Ambtenaren.

Het ambtenarenapparaat in de gemeente functioneert nog steeds niet naar behoren. Uit bezuinigingsoverwegingen zijn veel arbeidsplaatsen die binnen de gemeentelijke organisatie vrij kwamen niet opgevuld. De voortdurende reorganisatieplannen zijn een constante bron van onrust onder het gemeentelijk personeel. Het personeel van de afdeling Sociale Zaken keerde zich tegen het samengaan met Reiderland en Winschoten, maar ook hier werden kritische geluiden gewoon genegeerd. De plannen voor een volgende gemeentelijke herindeling doen uiteraard ook geen goed. De VCP vindt dat het personeelsbestand uitbreiding behoeft. Verder is het van het grootste belang dat er eindelijk eens rust komt op het gemeentehuis. Geen verdere reorganisatieplannen.

Financieel beleid.

De meest gehoorde kreet van het college en de collegepartijen is: "Daar is geen geld voor!". Uiteraard schieten de middelen die de rijksoverheid aan de gemeenten ter beschikking stelt te kort. Maar bij de gemeente zelf loopt het ook mis.
Enkele tonnen aan belastinggeld werd gewoon niet geïnd door fouten in het gemeentelijk apparaat (leuk meevallertje voor diegenen die toch al niks kunnen missen, onrechtvaardig als het gaat om belastingbetalers die ruim in de financiële middelen zitten). Tegen alle afspraken in heeft het Blauwe Stad waanidee de gemeente Scheemda alleen al 2,5 miljoen aan een directe bijdrage gekost. De gemeentelijke organisatie wordt keer op keer weer doorgelicht door adviesbureaus die voor grote sommen geld niet meer doen dan bekende problemen weer eens opnieuw op schrift stellen. Ook de samenwerkingsprojecten in de aanloop naar de nieuwe gemeentelijke herindeling kosten handenvol geld.

De VCP is van mening dat de schaarse middelen ook nog eens verkeerd worden aangewend. De prioriteiten dienen duidelijk anders te liggen. Het belastinggeld dat de inwoners van Scheemda gezamenlijk opbrengen zal ook aan de publieke zaak besteed moeten worden. Het dient niet te verdwijnen in de zakken van enkelingen die toch al te veel hebben.


Tegen schijnheiligheid?

Voor De Waarheid?

Stem VCP!

Engel Modderman.

------------------------------------

Kandidatenlijst VCP-Scheemda
Gemeenteraadsverkiezingen 2002
01. Modderman, E. (Engel) (m)
02. de Groot-Haan, J.G. (Ria) (v)
03. de Mooij, J.M. (Jan) (m)
04. de Groot, J. (Jan) (m)
05. Fens, H.B. (Hendrik) (m)
06. Borgers, Z. (Zwanette) (v)
07. Veentjer, A. (Albert) (m)
08. Oolders, E. (Erwin) (m)
09. Mulder, G.M. (Greetje) (v)
10. Prins, R.L. (Richard) (m)
11. Zoutman, J. (Johan) (m)
-----------------------------------

=^===============
Bron: http:/www.vcp.nu
==============^==


Website: http://www.vcp.nu
 
aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP !!!!!!!! 
AnarClown - 25.01.2002 19:07


Gestressed!!! 
25.01.2002 19:40

AnarClown Gaaaap! Heeft ook al last van STRESS???

¿ 
Olivier - 27.01.2002 17:26

jezus wat n stuk

heeft iemand een samenvatting?
CDA? 
liesbeth - 27.12.2004 16:57

hallo , ik moet voor school een opstel schrijven over het CDA, ik moet ergens zien te weten te komen wat het CDA vind van het vluchtelingenbeleid. zou u mij daar mee misschien kunnen helpen, stuur mij aub terug  muizeluis89@hotmail.com
alvast bedankt
liesbeth

E-Mail: muizeluis89@hotmail.com
cda.zzz.xxx.nl 
linking - 27.12.2004 19:04

Hoi Liesbeth,

Probeer het eens bij  http://cda.nl/ , bijv. onder "standpunten": "Regelmatig vragen onder meer scholieren en studenten wat het CDA-standpunt over een bepaald onderwerp is. Op deze pagina zijn de standpunten over belangrijke thema's te vinden." Je mag ze vast ook wel mailen, over vreemdelingen laten ze zich daar verstandigerwijze niet uit geloof ik.

Wel lekker off-topic trouwens, hoe kom je in vredesnaam op deze bejaarde posting terecht?

btw Het CDA is ook weer lekker bij de tijd kwa webgebruik zo te zien, getuige het feitelijke adres van hun homepage
 http://cda.nl/domains/cda/pages/homepage.asp?content=10000000000707_2_10000000001920

LOL! Of zou het toch een gespoofde mirror zijn?
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.