english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Ook kleine ondernemingen bedreigd door GATS.
Sherey Peters. - 26.03.2002 23:38

Ook kleine ondernemingen worden bedreigd door de GATS (Algemeen Akkoord voor de Handel in Diensten). Een verslag uit Canada.

Het ziet er naar uit dat een internationaal akkoord de bevoegdheden van Canadese gemeentebesturen op het vlak van de reglementering van industriezones en lokale handel (bijvoorbeeld openingsuren van winkels) zal aantasten.

De onderhandelaars van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) hebben een lijst opgesteld van lokale verordeningen die kleine ondernemingen zouden bevoordelen ten nadele van grotere. Dergelijke verordeningen worden beschouwd als een schending van het Algemeen Akkoord voor Handel in Diensten (GATS – General Agreement on Trade in Services). De details van dit akkoord worden op dit moment onderhandeld in Genève.

Het door de Canadese federale overheid ondertekende GATS heeft betrekking op alle niveaus van machtsuitoefening in Canada, waaronder dus ook de gemeenten. De grote detailhandelaren vinden dat lokale verordeningen met betrekking tot de grootte van de stock en de openingsuren kleine detailhandelaren bevoordelen. Wanneer de lokale overheden onder het gezag van de GATS vallen, zullen deze grote handelaren dergelijke verordeningen als illegale handelsbarrières kunnen aanklagen.

“Ziehier de globalisering,” bevestigt Jack Layton, gemeenteraadslid van de gemeente Toronto en eveneens voorzitter van de Canadese federatie van gemeenten. “Ze begint met het invoeren van de natiestaat en richt zijn aanval vervolgens tegen provinciale en lokale overheden.”

“Het is als een mes in de rug van alle Canadese gemeenteraadsleden en burgemeesters.”

“De GATS kan de gemeentelijke overheden elimineren,” voegt Victor Durman, gemeenteraadslid van West-Vancouver eraan toe: “Ik vind dat elke lokale gemeenschap, vertegenwoordigd door haar gemeentelijke afgevaardigden, de mogelijkheid moet hebben om reglementen in te stellen die de lokale belangen en verlangens weerspiegelen, zonder het risico teruggefloten te worden door een internationaal tribunaal.”

De vertegenwoordigers van 144 WTO-leden, waaronder Canada, bereiden een lijst voor met argumenten die volgens hen de stelling ondersteunen dat bepaalde nationale reglementen handelsbarrières vormen.

De handelsregels staan een land toe de binnenlandse politiek van een ander land aan te vechten wanneer het deze als handelsbelemmerend beoordeeld. Specialisten bevestigen dat sommige landen onder zware druk stonden van grote detailhandelaren om reglementen die kleine ondernemers zouden bevoordelen onder vuur te nemen.

Volgens uitgelekte informatie over een vergadering vorige zomer vonden minstens twee deelnemende delegaties aan de handelsonderhandelingen dat lokale reglementen met betrekking tot het afbakenen van zones (woonzones, zones voor winkels…) en openingsuren onderworpen moeten worden aan de GATS. Bovendien blijkt volgens een tweede intern document dat het WTO-personeel het voorstel om dergelijke lokale reglementen als potentieel handelsbelemmerend te beschouwen steunt.

In deze omstandigheden zullen gemeenten moeten bewijzen dat alle ingestelde reglementen de limiet van wat volgens de GATS aanvaardbaar is niet overschrijden. Zo bijvoorbeeld het verbod op het openen van een grote winkel, open 24 uur op 24, in een woonwijk.

West-Vancouver is één van de vele gemeenten van Brits Colombia die zich in het debat over de regionale en lokale impact van internationale handelsakkoorden heeft gestort.

Het GATS-probleem werd vorig jaar publiek, toen het regionale district Vancouver aankondigde dat het niet van plan was het project van de oprichting, het bouwen en de werking van nieuwe installaties voor de behandeling van natuurlijke waterwegen voor zijn rekening te nemen.

Maar een dergelijke beslissing viel onder de bescherming van het Noord-Amerikaanse vrijhandelsakkoord (NAFTA), dat op zijn beurt de lokale besluitvorming met betrekking tot de behandeling van waterwegen kon vernietigen.

De pleitbezorgers van de regio konden deze mogelijkheid niet tegenhouden en het project werd dan ook afgevoerd.

Ellen Gould, onafhankelijke handelsonderzoekster van de Georgetown-universiteit van Washington verklaarde onlangs voor de gemeenteraad van West-Vancouver dat “de federale overheid absoluut geen rekening houdt met het gevaar waaraan het de gemeenten blootstelt.”

Wanneer ook het afbakenen van zones deel uitmaakt van het nieuwe internationale akkoord, zullen alle door regionale raden ingestelde reglementen met de bedoeling de bouw van handelscentra te beperken, om het aantal zaken dat niet voldoet aan de criteria van de buurt te beperken of om de openingsuren te regelen gecontesteerd worden,” verklaarde ze.

Gould legt uit dat het voor de gemeenten moeilijk vaststelbaar kan zijn wat de limiet van het aanvaardbare is: “wanneer er problemen zijn in de buurt omwille van geluidsoverlast door het verkeer dat een supermarkt aantrekt, kunnen gemeenten hun toevlucht niet nemen tot het afbakenen van zones om de oprichting van een grootwarenhuis te verbieden. Mogelijks moeten ze het voorstel van de supermarkt aanvaarden om het geluid te dempen door de heraanleg van het landschap, van de toegangswegen enz.”

Sommige waarnemers opperen de hypothese dat de beslissing om verordeningen die kleine winkels bevoordelen af te schaffen, afkomstig is van ondernemingen als Wal-Mart en grote Europese detailhandelaars als IKEA en Boots. Wal-Mart had het plan om de voorbije maand elf “winkelcomplexen” te openen in de Verenigde Staten. De oppervlakte van de winkels, open 24 uur op 24, schommelt tussen 3.600 en 7.550 m2.

Dat het afbakenen van zones en de openingsuren op het programma stonden van de discussies in Genève heeft de aandacht van de Canadese gemeenten voor internationale handel verscherpt.

“Onze grootste angsten worden bevestigd. Enkele functionarissen zonder legitimiteit die in het geheim vergaderen kunnen beslissen over oplossingen voor regionale problemen zoals het afbakenen van zones en openingsuren,” bevestigt Layton.

“We weten heel goed dat de Wal-Marts van deze wereld veel geld over hebben voor het afremmen van de door regionale overheden gebruikte technieken om hun identiteit en hun lokale ondernemingen te behouden.”

Maar de federale handelsvertegenwoordigers verklaren dat de gemeenten zich geen zorgen hoeven te maken.

Vince Sacchetti, politiek hoofdanalist bij het Canadese Ministerie voor Industrie beschouwt problemen als gemeentelijke afbakening van zones en beperkingen op openingsuren slechts als een lijst van oppervlakkige voorbeelden die behandeld zouden kunnen worden door de GATS.

“Ik kan niet geloven dat dit voor de WTO komt,” zegt hij. We hebben nog geen echte discussie gehad. Die komt eraan ... We zijn bezig met het opstellen van een lijst. Slechts drie van de 144 leden hebben ons reeds een lijst bezorgd.”

Gould bevestigt in elk geval dat een lid van de Europese onderhandelaarsploeg toegestemd heeft met het opstarten van debatten over het afbakenen van zones en openingsuren binnen de GATS.

“Wanneer de federale regering het daar niet mee eens is, moet ze dat maar laten weten”, zegt ze. Een cruciale vergadering in maart moet bepalen hoe het zit met nationale verordeningen.

André Lemay, woordvoerder van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Ottawa stelt dat de bezorgdheid van de gemeenten ongegrond is.

“De GATS werd oorspronkelijk gemaakt op maat van Canada. In meer dan 95% van de gevallen zijn we reeds afhankelijk van de regels van de WTO.”

“Wat de GATS wil, is markttoegang creëren,” stelt hij. Maar geen enkele gemeente wou zijn recht op het uitvaardigen van reglementen verliezen. Dit recht hebben ze verworven in de draft tekst.

Gould erkent dat het recht om reglementen uit te vaardigen niet voorkomt in de draft, maar er moet een tegengewicht komen in de vorm van een engagement voor meer commerciële uitwisseling.

Ze verwerpt eveneens het argument dat de GATS op maat van Canada gemaakt werd en stelt dat Ottawa er niet in geslaagd is de Canadese ondernemingen in deze zaak te betrekken.

“De GATS werd gecreëerd door Amerikaanse transnationale ondernemingen. Ze domineren wereldwijd de dienstensector. Wat is het Canadese equivalent van PricewaterhouseCoopers of van Microsoft?”

“Ze [de federale regering] probeert hen aan te trekken voor vergaderingen, maar de participatie is steeds zeer zwak. Ze hebben veel moeite om belangstelling te wekken voor de GATS bij gelijk wie in de [Canadese] zakenwereld.”

Lemay verklaarde dat wanneer de gemeenten niet willen horen over het afbakenen van zones en over openingsuren in de onderhandelingsschema’s, “we dit voorstel aan de WTO voorleggen.”

Wanneer daarentegen na federale en gemeentelijke raadplegingen “51 of 55% van de gemeenten bevestigt dat ze de lijst willen behouden, kunnen we dit niet weigeren.”

De Canadese federatie van gemeenten heeft een schriftelijke vragenlijst voorbereid voor de federale regering.

“De antwoorden moeten duidelijk aanduiden in welke mate ze bereid zijn zich te engageren,” verklaarde de advocaat van de federatie, Donald Lidstone.

De gemeenten zijn van mening dat “het plannen van het gebruik van terreinen en de controle over het gebruik van gronden historisch, traditioneel en wettelijk afhangen van de regionale jurisdictie.” Lidstone voegt toe dat Ottawa geïnformeerd moet worden over de afwijzing van de gemeenten om het afbakenen van zones of de openingsuren op de handelslijsten te plaatsen.

Volgens het informatieblad van de internationale handelsagenda van de vroegere communicatiedirecteur van de WTO willen de grote detailhandelaren en de groothandelaren dat de sector van distributiediensten prioriteit is binnen de GATS.

“Hoewel ze 25 à 30% van de zakencijfers van bijna alle economieën uitmaken, werden de distributiediensten sterk verwaarloosd binnen de WTO,” staat erin te lezen.

In elk geval, de bekende ketens als Wal-Mart en Marks&Spencer “beschikken over mondiale strategieën, waarvoor de markttoegangsvoorwaarden en de nationale reguleringsmaatregelen uiterst belangrijk zijn.”



Deze tekst werd vertaald door Jan Versluys voor Attac-Vlaanderen. Deze tekst mag/moet vrij verspreid worden, mits volledige bronvermelding.


- E-Mail: vlaanderen@attac.org Website: http://attac.org/belgie/indexnl.html
 
aanvullingen
waar ??? 
flip - 27.03.2002 15:13

..kan ik het originele artikel in het engels vinden?
lol 
lol - 03.10.2003 09:42

pipi
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.