english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Angst voor commercialisering onderwijs
Kritische Studenten Utrecht - 28.03.2002 17:41

Het Onderwijs Evaluatie Rapport (OER) deed onderzoek naar de mening van studenten in Utrecht over de commercialisering van het universitair onderwijs. Hieronder de uitkomsten.

BRON:  http://www.oer.studver.uu.nl

Hoe commercieel is de Universiteit Utrecht? Er wordt de laatste tijd veel over gesproken en gediscussieerd. Kritische Studenten kreeg aandacht in de landelijke media en ook de rubriek Afzender in het U-blad vormde het toneel van een polemiek over commercialisering. Maar hoe denken de studenten van de Universiteit Utrecht hierover? Uit OER-onderzoek blijkt dat studenten vrezen voor de onafhankelijkheid van de universiteit als het bedrijfsleven teveel invloed krijgt. Toch zijn er ook studenten die dit proces juist wenselijk vinden. Een overgrote meerderheid vindt dat de universiteit in de eerste plaats gericht moet zijn op academische vorming. Het bedrijfsleven mag hier geen invloed op uitoefenen.

Het OER-onderzoek geeft een impressie van de angsten en wensen van studenten als het gaat om invloed van bedrijven op universiteiten. Bij dit onderzoek waren tweedejaars studenten van vijf opleidingen en een multidisciplinair vak van de Faculteit Letteren betrokken. Het gaat om de opleidingen Farmacie, Economie, Informatica, Engels, Godgeleerdheid en het vak Media&Cultuur. In de enquête die OER afgenomen heeft onder studenten, werd onder andere gevraagd hoe studenten de rol van bedrijven in de wetenschap zien, en of studenten denken dat de onafhankelijkheid van de universiteit in gevaar komt als het onderwijs meer marktgericht wordt. Een aantal studenten vond dat hier niet adequaat op geantwoord kon worden zonder meer achtergrondinformatie te hebben.

Gevaar voor generalisatie
Commercialisering op de universiteit, wat is dat eigenlijk? Betekent dat, dat er zich veel zichtbare reclame bevindt van bedrijven, zoals reclameborden en carrièrecorners? Of dat de universiteit onderzoeken aanneemt in opdracht van bedrijven? Betekent commercialisering dat bedrijven invloed hebben op het al dan niet openbaar maken van onderzoeksresultaten? Dat de inhoud van cursussen specifiek gericht is op bepaalde bedrijven? Of dat hoogleraren gesponsord worden door bedrijven? Commercie op de universiteit kan vele vormen aannemen. Het gevaar dat het begrip commercialisering gegeneraliseerd wordt is groot, juist doordat het begrip breed toegepast kan worden. Maar zolang de universiteit derde geldstromen aantrekt blijft de vraag bestaan welke tegenprestatie de universiteit daarvoor moet leveren.

Onafhankelijkheid in het geding
‘Door de privatisering van het hoger onderwijs komt de onafhankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek en onderwijs in het geding.’ Dit stelt het programmaboekje voor het forum van Studium Generale en Kritische Studenten, dat op 31 januari jl. plaatsvond. Dit forum stelde de onafhankelijkheid van de Universiteit Utrecht ter discussie. Als gevolg van privatisering wordt het voor universiteiten mogelijk om nauwer samen te werken met het bedrijfsleven. Dit wekt onder studenten echter ook de angst op dat de universiteit niet alleen afhankelijk wordt van het bedrijfsleven, maar dat het bedrijfsleven ook invloed krijgt op de inhoud van het onderwijs. Een kleine meerderheid van 55 procent van de respondenten denkt dat de onafhankelijkheid van het wetenschappelijk onderwijs in gevaar komt als de universiteit marktgericht onderwijs gaat geven.

Gebruiker van kennis centraal?
De angst voor inmenging van het bedrijfsleven lijkt niet zomaar uit de lucht gegrepen. De minister van Economische Zaken mevr. A. Jorritsma pleitte op de opening van het academisch jaar voor verdere bevordering van de samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven. ‘We moeten de gebruiker van wetenschappelijke kennis meer centraal plaatsen om vraag en aanbod op de kennismarkt beter op elkaar te laten aansluiten.’ Iets meer dan de helft van alle respondenten vindt, dat de universiteit onafhankelijk moet zijn van de belangen van het bedrijfsleven. ‘Het kan nooit goed zijn dat bedrijven zich gaan bemoeien met onderwijs. Ik denk dat dit de inhoud van de lessen zal beïnvloeden’, aldus een student. Toch vindt een kwart van de ondervraagden dat de universiteit niet onafhankelijk hoeft te zijn van de belangen van het bedrijfsleven. Over de stelling dat afgestudeerden zich nuttiger maken in de maatschappij door inmenging van het bedrijfsleven zijn de meningen van studenten aardig verdeeld. Ongeveer eenderde vindt dat afgestudeerden zich niet nuttiger maken, 47 procent denkt van wel. Onder de ondervraagde opleidingen zijn het vooral studenten Informatica, Farmacie en Economie die denken dat afgestudeerden zich wel nuttiger maken door inmenging van het bedrijfsleven.

Geen eisen stellen
Wat verwachten studenten nu eigenlijk van de universiteit? Het blijkt dat 88 procent van de studenten vindt dat de universiteit in eerste instantie een plaats is voor academische vorming. Vooral studenten Godgeleerdheid denken daar eensgezind over. Daarnaast heeft de universiteit ook een maatschappelijke functie. De helft van de studenten vindt dat de maatschappelijke functie van de wetenschap groter moet worden. Deze mening heerst vooral onder studenten Farmacie, Informatica en het vak Media&Cultuur. De universiteit moet zich dus richten op academische vorming en op de maatschappelijke functie, maar mag zich daarbij niet laten leiden door het bedrijfsleven. ‘Het bedrijfsleven zou geen eisen aan universiteiten mogen stellen omdat ze sponsoren,’ aldus een student.

Aansluiting arbeidsmarkt
Een meerderheid van de studenten vindt dat het universitair onderwijs nauwer moet aansluiten op de vraag uit de arbeidsmarkt. Aan studenten werd gevraagd of ze vinden dat het universitair onderwijs meer moet opleiden voor een baan buiten de wetenschap dan voor een wetenschappelijke baan. Hierover verschillen de meningen sterk. Slechts 13 procent van de studenten vindt dat het onderwijs op hun opleiding meer gericht moet zijn op de wetenschap. Het percentage studenten dat vindt dat het onderwijs op hun opleiding meer gericht moet zijn op het bedrijfsleven is bijna drie keer zo groot. Het zijn vooral studenten Farmacie en Economie die hun onderwijs graag meer aangesloten zien op het bedrijfsleven. Een student denkt dat studenten een betere positie op de arbeidsmarkt krijgen als ze minder theorie krijgen en het onderwijs meer gericht is op het bedrijfsleven, bijvoorbeeld door stages te lopen.

Marktgericht of praktijkgericht?
Sommige studenten merken op dat de universiteit wel praktijkgerichter zou mogen werken. De vraag is echter, wat het verband is tussen praktijkgericht studeren en marktgericht studeren. ´Praktijkgericht´ is iets anders dan ´marktgericht´ en zoals eerder in dit artikel gemeld, zijn er de nodige geluiden tegen marktgerichtheid, uit angst dat daarmee de onafhankelijkheid van het wetenschappelijk onderwijs in gevaar komt. De angst bestaat dat marktgerichtheid ertoe leidt dat bedrijven invloed krijgen op de inhoud van het onderwijs. Met name derde geldstromen kunnen aanleiding zijn tot het aantrekken van docenten uit het bedrijfsleven. Hierover ontstond enige commotie op het forum van Studium Generale en Kritische Studenten. Rector magnificus Gispen ontkende dat dit een doorslaggevende reden kan zijn om een docent aan te stellen.

Nooit van gehoord
Wat onmiddellijk naar boven komt uit het onderzoek, is dat de meningen over commercialisering en onafhankelijkheid van de universiteit enorm uiteenlopen. Terwijl de groep Kritische Studenten protesteert tegen commercialisering, vindt een kwart van de ondervraagden dat de universiteit helemaal niet onafhankelijk hoeft te zijn van de belangen het bedrijfsleven. Hierover bestaat dus een groot meningsverschil. Echter, veel studenten hebben geen idee van het verschijnsel commercialisering op de universiteit. Maar liefst 70 procent van de ondervraagden was niet op de hoogte van de discussie over commercialisering. De studenten maken op dit moment geen grote vuist tegen commercialisering, maar in Utrecht is een kleine vuist groeiende.


- E-Mail: kritischestudenten@phys.uu.nl Website: http://www.kritischestudenten.nl
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.