english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Anti-Zionisme is geen Anti-Semitisme
Talat van DHKC - 14.04.2002 22:27

Terwijl staat Israel Palestijnen vermoord, blijft zelfs linkse Europese bewegingen zwijgen... Een van de reden is, dat Europeanen zich schuldig voelen als het om Joden gaan (terecht ook).

Mensen die woord ´fascism´ gebruiken, moeten ook de betekeniz van fascisme weten. Anders wordt alles die erover gezegd is, gewoon een demagogie.
1- Fascisme is een regime van monopolistische burgerij. Dat is een feit. Nu; is er een monopolistische burgerij in Palestina? Neen en nog eens neen. Heb je dan die in Israel. Ja, die heb je wel daar.
2- Zelfmoord akties: wiens woorden zijn dat. Is dat de naam van die akties. Hoe noemen dan de voerders dat. Degenen die deze akties voeren noemen die akties als ´Zelfopofferings akties´. Waarom worden die akties niet genoemd zoals het zijn.
3- Waarom is de land van Palestijnen beroofd. Wat was de reden daarvan? Was de ´Zelfopofferings akties´ de reden daarvan geweest? Niemand mag de geshiedenis omdraaien. Niemand heeft daar enige recht. Alle akties van Palestijnen, o.a ´Zelfopofferings akties´ vinden plaats omdat hun land van hun beroofd is, en dat die Boeven regime van Israel aan hun geen andere verzet mogelijkheid geeft.
4- Anti-Sionisme is geen anti-semitisme. Israelies zijn slechts een klein gedeelte van Semitische volken. De anderen zijn Arabieren en andere islamitische en christelijke volken die nu in het Middenoosten leven. Hoe kan dan een Arabier of een Middenooster Anti-Semiet genoemd worden.
5- Het is heel goedkope demagogie van Sharons Israel verdedigers om iedereen monddood te maken door te beschuldigen van anti-semitisme. Ze proberen op deze manier alle kritiek op folteraars en moordenaars regime in Israel te weren. En alle folter en moord praktijken van Israel goed te keuren.
6- Een Europeaan, zelfs een linkse Europeaan is bang om Israel te bekritiseren. Omdat ze in hun verleden zich zelf schuldig voelen tegenover Joden. Maar dat gevoel hebben niet iedereen. Zeker niet de slachtoffers van Israel. Europeanen hebben tijdens Hitler op joden gejaagd. Ze hebben hun joodse buren voor maar een tientje verkocht. Dus Europeanen zijn schuldig tegenover Joden. Terecht ook.
7- Zionisme op begin was misschien heel anders dan nu zoals de staatsideologie van Israel. Maar op dit moment is Zionisme een ideologie van Palestijnenhaat geworden. En dat kan niemand goedkeuren. Zionisme van nu is gewoon te verglijken aan Nazisme. En alle soort van Nazisme moet veroordeeld worden.
8- Gisteren was aan de kant van Joden staan was staan aan de juiste kant. Hoewel Europeanen daar geen goeie voorbeeld gegeven hadden.
Nu aan de kant van Palestijnen staan, is staan aan de juiste kant. Ik hoop dat deze keer alle volkeren van Europa van verschillende godsdiensten goeie kant staan.
Dat is een verplichting ook jegens de Joodse slachtoffers van Nazi periode.
NOOÝT MEER FASCISME
HITLER´S FASCISME VERMOORDDE JODEN, SHARONS FASCISME VERMOORDT PALESTIJNEN: HET MOCHT NIET GEBEUREN, HET MOET NIET GEBEUREN
Weg met Anti-semitisme
Weg met fascisme
Weg met Zionisme
Weg met imperialisme
Lang leve de internationale solidariteit van Volkeren tegen alle repressies van heersende klassen.
Groetjes... Talat
PS: Ik kom zelf uit Turkije. Ik ben een revolutionair. En ben ik een aanhanger var DHKC (Revolutionair Volksbevrijdings Front). We zijn solidair met Palestijnen zoals alle andere onderdrukte volken van heel wereld.

- E-Mail: talat@post.com
 
aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
100% mee eens! 
14.04.2002 23:48

Beste Talat,

Ik denk dat je de volgende keer je tekst eens na moet lezen voordat je ze post want sommige zinnen zijn echt onbegrijpelijk. Maar ik snap je strekking wel en ik ben het voor de volle 100% met je eens.

je hebt gelijk 
talat - 15.04.2002 15:33

Mijn Nederlands is wel slecht. Het is eigenlijk een handicap van mij. Ik denk dat, als iemand iets wil vertellen aan anderen, moet ie ook niet alleen begrijpelijk zijn maar ook moet opletten aan details. Als het nodig is, moet het zeker gecorrigeerd worden. Bij mij moeten alles gecorrigeerd worden. Maar ik kan niet altijd iemand vinden om dat te doen. Daar zal ik nog meer opletten. Mijn excuus.
En vooral bedankt voor moeite om te lezen.
Groetjes,
Talat
talat 
jose van leeuwen - 15.04.2002 16:34

Allereest mijn complimenten voor je stuk en je reactie op het gezeur over je taalgebruik.
Ik ben het eens met een internationale strijd tegen onderdrukking, imperialisme,en het onthouden van rechten aan mensen ongeacht kleur, geslacht, geaardheid of religie.
Wel wil ik pleiten voor een bewustwoordingsproces waarbij mensen inzicht krijgen in hun eigen gedachtewereld en gedrag. De meeste misdaden worden vaak /nog steeds gepleegd tegen vrouwen en kinderen. De onderdrukten onderdrukken en ga zo maar door. Het zit in de mens en wordt sterker afhankelijk van de situatie waarin men verkeert en het systeem . Het gebeurt in het groot en in het klein.Geef elkaar de rechten die je zelf opeist dan zou de wereld er wat beter uitzien.

groeten Jose van leeuwen

Website: http://wanadoo.nl
 
opoffering 
Raphael - 15.04.2002 21:32

Beste Talat,
ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens, maar ik zou graag je mening willen weten over de opofferingsacties. Want ik begrijp niet waarom ze deze plegen op onschuldige mensen. Waarom vermoordt je mensen die niks gedaan hebben en misschien ook aan de kant van de palestijnen staan? Waarom richten ze deze acties niet alleen op kolonisten in palestijn gebied of het israelische leger of de verantwoordelijken in de politiek? Ik denk zelf dat je zo eerder je doel bereikt omdat je dan selectief blijft. Ik zou graag een antwoord hierover horen van meerdere mensen omdat heel erg geinteresserd ben in de levensbeschouwing van deze opofferaars.
beste Jose 
talat - 15.04.2002 22:29


Beste Jose;
We leven in een heel moeilijke periode. Ik wil niet graag dit soort kant en klaar zinnen maken. Maar het is een periode waarin niet zo veel HOOP is. Ik ben niet pessimistisch, integendeel ik ben heel erg hoopvol.
Ik ben hoopvol omdat, in heel geschiedenis van mensheid is ‘goed zijn, liefdadig zijn, heldendaden, durven om op te komen tegen de slechte’ hoog gewaardeerd. Ten minste onder bewust zijn van het mens is het zo. Daar heb ik geen twijfel. Maar in deze periode is de vijand van de mensheid is veel sterker dan gelijk hebbenden. Sterker nog, de gelijkhebbenden zijn ongeorganiseerd, moralisch ingestort en heel erg onder de invloed van de machtigen.
Machtigen hebben bijna alles. Ze zijn machthebbers, ze zijn kapitalisten…
Machtigen… Ze hebben alles, ze hebben macht van kapitaal waarmee ze zelfs gevoelens van mensen om te kunnen kopen. Ze hebben miljoenen soldaten, agenten waarmee ze opstandelingen onder de druk kunnen houden. Ze hebben appartementen, straten, banken, fabrieken, scholen, onderwijs instellingen, tv’s, kranten, kerken, moskeeen, sinagogen, goden, stoelen, tafels, afluisterapparaten, tanks, vliegtuigen, bommen… weet ik veel wat ze niet hebben.
Maar een ding hebben ze niet: de mens, de menselijkheid, vreugde van opstand, zelfopofferings gevoel voor de geliefden. En dat hebben wij wel. Wij hebben misschien geen genoeg wapens voor de vijand, maar dat hebben we ook niet zoveel nodig, zolang we die belangrijkste hebben. Belangrijkste blijft nog steeds ‘de goeie van mens’, de goedheid. Zolang we onze menswaardige gevoelens en geweten volgen zullen we altijd onoverwinnelijk blijven.
Zal ik je wat vertellen:
In Turkije probeerde de staat al jaren gevangenen stoppen in isolatiecellen. Die isolatiecellen heten F-Types. En al jaren is verzet tegen de F-Types geweest.
20 Oktober 2000 is een hongerstaking begonnen. Het was hun laatste wapen. En dat gebruikten ze. Ze hebben alles wat ze hadden hierin ingestoken; hun levens, hun gezondheid. Ze zeiden ‘Een mens kan niet inpassen in een cel’, ‘Het leven is pas een leven wanneer men, menselijke kontakten hebben’ enz.
De staat wilde deze verzet breken, omdat met de dag groeide ook de solidariteitsbeweging met gevangenen. Daar moest de machthebbers een einde brengen…
Op 19 December 2000 heeft de staat met zijn veiligheids (!) krachten een operatie georganiseerd tegen 20 gevangenissen. Die gevangenissen zijn omsingeld met tanks, bulldozers en helikopters. De gevangenissen werden bestookt met vuurwapens, gas en zenuwgassen (in totaal zijn 20.000 zenuwgassen zijn gebruikt in deze operatie, volgens officieele bronnen). Ze hebben een voor een die gevangenissen heroverd(!). Alle gevangenen die overleven werden met stokken kapotgeslagen, of zoals sommigen levend verbrand: resultaat is 28 doden, honderden gewonden…
Gevangenen, man of vrouw, meesten werden aangerand, verkracht… en deze manier dachten ze de strijdbaarheid te kunnen breken…
Op 20 Oktober waren 200 gevangenen in hongerstaking tot het einde. Maar na de operatie in December is de getal opgelopen tot duizend hongerstakers tot het einde.
Dat betekende het verlies van de macht van wapens en kapitaal en overwinning van her mens en het verzet.
We hebben video beelden van die operatie, al die beelden zijn door de staat gemaakt en meest softe beelden zijn gepubliceerd door de tv’s.
Bij deze operatie is meeste wreedheden plaatsgevonden op de vrouwen afdeling van Bayrampasa gevangenis. Daar zijn zes vrouwen levend verbrand… zes vrouwen zijn doodgegaan, zes vrouwen… onze geliefden, onze zussen, onze moeders, onze vrouwen. Tientallen andere vrouwen zijn met heel grote brandwonden overleefd(!).
Herkennen van de levend verbrande vrouwen was onmogelijk.
De machthebbers deden dat niet alleen dat ze wreed en onmenselijk zijn. Dat hebben ze gedaan om overlevenden, om heel het volk te terroriseren zodat niemand durft om in opstand te komen tegen hun macht.
Die zes vrouwen bijvoorbeeld, ze zijn aangerand, verkracht als een deel van folter, ze leefden in gevangenis, ze veranderden hun ideeen en gedachtenis nooit, ondanks alle repressie. Ze leefden als voorbeelden, ze streden en gevallen als heldinnen.
Ze zijn niet zomaar doodgegaan. Ze hebben een heel grote schulde overgedragen aan ons. We hebben hun schuldig om hun verzet door te voeren, anders zouden ze helemaal voor niets al die pijn gehad.
Daarom ging die hongerstaking door, tot nu toe. In deze hongerstaking zijn in totaal 90 man vrouw gevallen, bijna 400 man en vrouw hun hersenen verloren, ze herinneren helemaal niets, en nog steeds zijn 140 gevangenen in hongerstaking tot de dood erop.
Zelfopoffering, liefde, solidariteit.
De menswaardigheid, de goedheid.
Echte kracht die we hebben, wat de machthebbers niet hebben.
Je hebt gelijk Jose, er is nog heleboel te leren en te doen in het leven.
Groetjes,
Talat

 
15.04.2002 23:11

Beste Raphael;
Over het selektief te zijn bij de kiezen van doelwitten ben ik volledig met je eens.
ik wil niet de dood van onschuldigen rechtvaardigen. ik probeer die mensen te begrijpen. ik probeer mezelf in hun situatie te zetten. Maar de omstandigheden waarin ze leven moet ook gezien en begrijpen worden. ik bedoel niet dat je dat niet ziet of begrijpt.
Ik ben zelf een revolutionair. Als een revolutionair zou ik nooit in een aktie deelnemen waarvan onschuldigen slachtoffer van werd. daar moet een revolutionair altijd principieel blijven.
De meeste Palestijnse verzet bewegingen zijn geen revolutionairen. Maar omdat ze geen revolutionairen zijn betekent niet dat ze totaal ongelijk hebben. Ze zijn meestal nationale bevrijdingsbewegingen die een godsdienstige ideologie hebben.
Alle nationale bevrijdingsbewegingen moeten ondersteund worden zolang ze van hun nationale rechten beroofd zijn. De doel heiligd de middelen niet, maar ze hebben alle recht om hun zelf te verdedigen.
Zoals vele Palestijnen zeggen ´we hebben geen tanks of helikopters om ons te verdedigen, we hebben enkel onze lichamen, onze levens in onze handen en dat gebruiken we´.
Zelfopofferings akties zijn een zelfverdediging methode. En het is gevolg van repressie zelf. Dus onschuldige slachtoffers zijn eigenlijk ook een produkt van repressieapparaat. in dit geval is de staat israel is de verantwoordelijke van deze onschuldige slachtoffers.
Denk eens... waarom Nederlanders de Duitsers ´moffen´ noemden. Omdat alle Duitsers ´moffen´ zijn?
Zover ik weet beschuldigen van ´mof´ te zijn is een heel erg grote beschuldiging, terwijl er ook heleboel Duitsers aan de goede kanten waren.
Van mij mag je alles doen tegen een mof, maar niet tegen ieder Duitser.
De Palestijnen die tegen de muur gezet worden zien alle Israelis als een bloedige monster(!). Hebben ze gelijk of niet? Misschien hebben ze geen gelijk in dit zin. Maar is dat de probleem zelf? ik denk van niet.
ps: Zelfopoffering is een heel lange traditie van volkeren. Ik raad je de boek van Steven Pressfield, Gates of Fire eens lezen, zie je dat zelfopofferingstraditie heel erg diep geworteld is in de geschiedenis van mensen. Natuurlijk zijn ook duizenden andere boeken daarover te lezen, maar deze boek was een van de laatste boeken geweest die ik gelezen heb, en heel erg onder indruk ben geweest.
Maar in het kort heb je totaal gelijk over je stellingname over de principes van doelwitten.
Groetjes,
Talat
Jaja 
Hans - 16.04.2002 16:45

Nou Talat,

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Zelfmoordaanvallen volgen niet logisch uit onderdrukking en zijn dus niet begrijpelijk. Sinds wanneer is het logisch om fascistische methoden te gaan gebruiken als je onderdrukt wordt?

De DHKP-C doodt toch ook geen willekeurige mensen, hoop ik? Het gaat toch om het repressie-apparaat en de leiders? Om het systeem.

Ik vrees nog meer voor de Palestijnen als de Hamas en andere fundamentalisten ooit aan de macht zullen komen...
fascistisch? 
talat - 16.04.2002 19:48

Beste Hans;
U hebt over ´zelfmoordakties´. Zelfmoord, die woord is voor mij niet begrijpelijk, en ik heb ook niet over ´zelfmoordakties´ maar ´zelfopofferingsakties´. Daar over kan ik met je wel discusseren. Maar zolang je die akties al in je hoofd veroordeeld hebt, daar kan ik je niet helpen.
Denk eens na; wie gebruikt eigenlijk de woord van ´Zelfmoordaktie´. Degenen die woord gebruiken veroordelen al die akties. Kijk naar de burgerlijke media, ze hebben allemaal over ´zelfmoordakties´. En wat ze ook verder zeggen is niet een geheim. En dezelfde taal zou ik nooit gebruiken. Dat zou ontkenning van mijn revolutionaire identiteit zijn. Dat doe ik niet.
Nog eens over de veroordelen van zelfmoordakties als fascistische akties vind ik te extreem en bovendien niet waar. Behalve Kamikaze akties van Japanners op Amerikaanse leger heeft geen een fascist deze akties gebruikt? Heb je enige voorbeeld daarvan? Dat kan je niet bewijzen. Waarom voeren bijvoorbeeld Neonazis die Zelfmoordakties, omdat voor hun mensenlevens waardig te zijn. Nee Hans nee. Ze denken niet zoals jij. Denk ook nooit zoals hun. Als je begint zoals hun te denken, dan kom je nooit uit.
Over de aanslagen van DHKC; DHKC heeft tot nu toe nooit een onschuldigen doelwit genomen. Hierover had ik ook eerder geschreven.
Je hebt over ´onschuldigen vermoorden´. DHKC vermoord nooit. DHKC heeft tot nu toe niemand vermoord. DHKC gebruikt de woord van ´Bestraffen´ en DHKC heeft ook inderdaad vele fascistische moordenaars, folteraars, verkrachters en volksvijanden bestraft.
Bij DHKC gaat het inderdaad om het systeem, zoals je zegt.
U vreest voor Palestijnen, als Hamas enz aan de macht komen. Daar wil ik geen opmerking doen. Je kan wel gelijk hebben. Ik zou liever PFLP aan de macht zien dan Hamas of andere fundementalisten. Maar onze wensen gebeuren niet altijd. Uiteindelijk moet de Palestijnse volk zelf dat kiezen. En niet wij. Het gaat ons niet.
Wat het om ons gaat, is de huidige situatie. Ik ben tegen huidige Israelische bezetting en Amerikaanse bemoeinissen. Dat is de kern van de problematiek in Palestina. En daar wil ik aan Palestijnse volk helpen.
Buiten dit discussie, wat zou gebeuren als fundementalisten aan de macht komen. Waarschijnlijk iets als Iran of Afghanistan zal daar zich herhalen.
Wat moeten we dan doen?
Omdat Saddam fout is, mogen we onze monden houden tegen de Amerikaanse bombardementen?
Omdat Taliban fout is, moeten we niet tegen de Amerikaanse oorlog zijn?
Omdat we in fundementalisten in Palestina niet vertrouwen, mag dan Israel en Amerika de Palestijnen kapotmaken?
Wat we moeten doen is, staan aan de kant van arme Afghaanse, Iraakse, Palestijnse enz volkeren.
Groetjes,
Talat.
Hamas is erger dan Israel? 
ikke - 16.04.2002 23:53

Hoe durf je dat soort elitaire shit te beweren Hans!?

Ahh, zeker een blanke westerse man!

Die vermoorden de joden ook hier, dus nu begrijp ik dat ook

Negen Jaar 
erm - 11.03.2006 02:44

Kameraad Talat is tot 9 jaar kerker veroordeeld in Belgie

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.