english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Palestina demonstratie, commentaar
Davidoff - 14.04.2002 22:57

Wat opmerkingen over de demonstratie "Stop de oorlog tegen de Palestijnen" gisteren in Amsterdam.

Ik heb zaterdag deelgenomen aan de demonstratie "stop de oorlog tegen de Palestijnen" en heb er wat commentaar op.
In de eerste plaats heb ik er zeker geen spijt van dat ik er naartoe ben geweest. Protest tegen het beleid van de regering Sharon en vooral tegen het schrikbarende optreden van het Israelische leger is meer dan ooit nodig. Prima dus dat deze demonstratie georganiseerd is en dat er zoveel mensen waren.

Wat me wel opviel in de verklaring van het Platform "stop de oorlog tegen de Palestijnen"", en ook in de toespraak op de Dam van Wim Lankamp (Ned. Palestina Komitee), is dat er met geen woord gerept wordt over de bloedige Palestijnse zelfmoordaanslagen. Onschuldige mensen opblazen die bij een bushalte staan of in een discotheek zitten is altijd verwerpelijk, of dat nu gebeurt door de Tamil Tigers, de Palestijnen of wie dan ook. Arafat veroordeelt ook de zelfmoordaanslagen (tenminste, dat zegt hij). Waarom kan er dan niet - ook al is het maar in één zinnetje - NAAST afkeer van het idiote Israelische legeroptreden afschuw worden uitgesproken over de Palestijnse zelfmoordaanslagen? De wanhoop van de Palestijnen is begrijpelijk, maar het opblazen van onschuldige mensen vind ik in elke situatie verwerpelijk. Wat vindt het Ned. Palestina Komitee hiervan? Wat vindt het "Platform stop de oorlog tegen de Palestijnen" hiervan?

Nogmaals ik vond het een prima demonstratie, maar dit vond ik een ernstige tekortkoming.
Verder viel me op dat er behoorlijk wat mensen rondliepen met borden en spandoeken waarbij Sharon met Hitler wordt vergeleken, over de "holocaust" op de Palestijnen wordt gesproken, Davidssterren die naast swastika´s zijn gezet met een = teken ertussen, ik vind dat tamelijk walgelijk. Ook tijdens de demo konden mensen hier ongestoord mee rondlopen, hoewel een deel ervan - terecht - werd afgepakt. Ik voel ook woede door het optreden van Israel in de Palestijnse gebieden en o.k., ik woon er zelf niet, maar je maakt je zaak echt niet sterker door Israel met de nazi´s te gaan vergelijken.
Enkele mensen merken in voorgaande reacties op dat het politieoptreden erg provocerend was. Ach kom dat viel toch wel mee. De smeris had de weg richting het Amerikaanse consulaat en de stopera afgesloten, en daar stond dan inderdaad een rijtje ME. Aan het eind van de demo werd de Dam schoongeveegd toen enkele mensen stenen gingen gooien naar ME busjes. Er vielen toen wat klappen en enkele mensen zijn aangehouden, dat is alles. Laten we het klagen over politieoptreden reserveren voor gevallen dat er echt wat te klagen valt...

Afgezien van deze opmerkingen wil ik het platform feliciteren met een geslaagde demonstratie. Laten we hopen dat dit soort demonstraties in de nabije toekomst niet meer nodig zijn.




 
aanvullingen
Emotionele demonstratie 
Asma - 14.04.2002 23:10

Ook ik heb deelgenomen aan de demonstratie "stop de oorlog tegen de Palestijnen". Ik ben zeer tevreden over het verloop van de demonstratie. Ik betreur het feit dat een groep jongeren het geheel helaas negatief heeft moeten afsluiten. De ME was in mijn ogen zeer provoceren naar de menigte toe. De demonstratie verliep vreedzaam en rustig, de eigen ordedienst van de organisatie had alles prima onder de controle maar de ME heeft de jongeren uit de tent gelokt door al met de stokken en schilden klaar te staan.
Was gewoon niet nodig!!

Verder ben ik trots op het feit dat 30.000 mensen hun stem hebben laten horen. En nou maar hopen dat de politiek er iets mee doet!!
DE oorzaak van de rellen? 
koos - 15.04.2002 01:26

Omdat de rellen meer in het nieuws zijn gekomen dan de rest van de fantastische demo, wil ik graag mijn reflectie over de oorzaak van de rellen kwijt.

"Aan het eind van de demo werd de Dam schoongeveegd toen enkele mensen stenen gingen gooien naar ME busjes. Er vielen toen wat klappen en enkele mensen zijn aangehouden, dat is alles." schreef Davidoff.

Sorry, maar vanuit mijn ogen is dit niet correct. Dit is in MIJN ogen niet de oorzaak. Ik zal dit duidelijk maken.

Na het rondje door (afgezet) Amsterdam kwam ik met vele anderen aan op de Dam. De sfeer was even rustig als voor het rondje en ik had nog niets gehoord van charges door de ME. Opeen zag ik, zo´n vijf meter voor mij een Israelische vlag die geschopt werd door, ik schat 10 mensen, vermoedelijk van Palestijnse afkomst. Het was indrukwekkend om te zien met wat voor een intensiteit ze de vlag bestookten. Er drongen mensen richting deze happening, maar algauw gingen ze aan de kant. Ze maakten een kringetje om de vlag en in een mum van tijd kwamen er grote vlammen vandaan. De mensen eromheen waren gelukkig, dansten en sprongen eroverheen. Niemand zou hun geluk van dat moment af kunnen nemen...

Achter ons kwam een groepje ME-mannetjes op paarden eraan (zero tolorance)die met een flinke vaart iedereen aan de kant dwingden te gaan. Bij het vuur aangekomen was het inmiddels al uit en stonden ze wat zenuwachtig om zich heen te kijken. Hun functie was vervuld en gingen met dezelfde vaart weer terug, ik geloof richting het Krasnapolski Hotel. Precies weet ik het niet want er kwam een uitzinnige groep jonge mannen achter hun aan (met dezelfde vaart) die met vanales gooiden. Vanaf dat moment was er veel ME aanwezig op en rond de dam en regelmatig werd er heen en weer gerend. De demonstratie was vanaf het ingrijpen met die paarden totaal van aard verandert!
Ik denk dat als de ME niet had ingegrepen op dat vreugde/woede vuurtje het rellen was uitgebleven of verlaat.

Het is jammer van de (tv-)media dat deze feiten verkeerd zijn weergegeven en veel ook totaal niet (!) en dat deze fantasische demo zo negatief in het nieuws moet komen.

Koos
(Als er iets niet klopt in dit stuk of heb je een andere visie, klik dan op dat knopje ´reageer´)
Eens met Koos 
Rene - 15.04.2002 02:06

Ik ben het eens met Koos. In de verslaggeving wordt inderdaad deze belachtelijke actie met de paarden vand e ME niet vermeld. Ik heb vanaf het podium ook kunnen zien hoe men deze paarden dwars door de massa galopeerde tot midden op het plein!
Hoewel gezegd moet worden dat ook al tijdens de stoet een klein groepje mensen een 5-tal ruiten heeft ingegooid, was het bij aankomst op de Dam inderdaad redelijk rustig tot deze idiote ME-actie.

De organisatie van de demonstratie zal deze kritiek dan ook zeker uiten tijdens de evaluatie met de politie.

Rene
demo 13april 
jose van leeuwen - 15.04.2002 07:41


Tijdens de gehele demonstratie heb ik geen ongeregeldheden gezien en vond ik het geweldig.Bij terug keer op de dam stond er zoveel me dat mijn bloed ging koken.Dit heb ik ook tegen de me gezegd.Ik draaide me om en liep weg enineens stond ik 5 meter verder en had een hele zere arm. IK had een mep met een wapenstok gekregen. Ik als vrouw voegde mij bij het cordon om de demonstranten te scheiden van de politie daar ik ze niet de kans wilde geven om te gaan slaan en dan dit op de voorpagina van de krant te laten komen. Ja de vlag werd verbrand en de media kreeg ruimschoots de tijd om dit vast te leggen waarna de politie ingreep.Walgelijk.De media heeft niet gefilmd hoeveel mensen de demonstratie in de hand hielden voor zover je dat zou moeten zeggen. Zoveel mensen die buiten de ordedienst die geweldig werk hebben gedaan , zich aansloten bij het cordon . Wij werden door de me te paard opgejaagd, ik voel nog de adem van de paarden in mijn nek en agressief bejegend.Het was vreselijk om te zien dat er een politiewagen in elkaar werd getrapt en hoe hij tussen de menigte als een gek weg reed. Ik vond het een zeer geslaagde dag.In DenHaag word je gelijk opgepakt als je maar voor de Israelische ambassade wil demontreren zelfs in je eentje wat ook geldt voor de Amerikaanse ambassade.

Website: http://www.wanadoo.nl
 
Aanslagen op basis van wet toegestaan 
Hugo - 15.04.2002 12:03

Laatst hoorde ik een erg intressant punt. Ook wij waren in het verleden bezetters en kolonisten. Na een vaak bloederige opstand hadden deze landen dan eindelijk hun onafhankelijkheid. Alleen was er een probleem, deze opstanden gingen vaak gepaard met ´terrorisme´. De helden van deze landen werden toen door ons gezien als terroristen en deze mensen kregen vaak hoge positities in de nieuwe regeringen. Probleem dus! Een doorbraak werd echter gerealiseerd doordat de Westerse landen besloten dat deze mensen niet schuldig waren aan ´terrorisme´(ja ook toen hadden men ook al zo een uitdrukking). Sterker nog, men besloot dat dit een legitime vorm van geweld was aangezien deze mensen geen andere middelen hadden om zich te verzetten. Je zou dus kunnen stellen dat aangezien Israel een bezetter is en de Palestijnen geen leger mogen deze aanslagen legitiem zijn en dus niet veroordeeld hoeven worden......

E-Mail: wklnld@netscape.net
Geen rare spandoeken gezien?!? 
Larsen - 15.04.2002 12:28

Ik was niet op de demo van afgelopen zaterdag. Ben wel op die van ongeveer een week eerder in Brussel geweest. Nu ik de beelden van zaterdag heb gezien vraag ik me af of alle mensen die hier nu zo´n enorme stoom denken te moeten afblazen over ´het politieoptreden´ deze zelfde energie niet even kunnen gebruiken om wat kritiek te leveren op de overweldigende hoeveelheid grievende en deerniswekkende spandoeken. Of gaan we nu doodleuk beweren dat die er helemaal niet waren? Ik vindt het echt uitermate achterlijk en getuigen van een primitieve geest om een spandoek te dragen die de vlag van Israel gelijkstelt met de hakenkruisvlag. Of wat te denken van dat ene bord met de tekst die het joodse verzet in de getto van Warschau vergelijkt met het palestijnse verzet in de Gazastrook? Zolang we over deze zaken geen duidelijke stellingname hebben is het meer dan waarschijnlijk dat het antisemitisme niet om de hoek staat, maar midden in de actie. Wiens actie is het dan eigenlijk nog?!? Het gebeuren van afgelopen zaterdag heeft al zijn eerste dikrediet in de media opgeleverd. Men heeft het over een anti-Israeldemo ipv een demo tegen de agressieve bezettingspolitiek door Israel. We kunnen nu natuurlijk gemakshalve gaan beweren dat de media nu eenmaal zo werkt. Maar dat is wel erg laks tav de werkelijkheid. En die is dat meer mensen dan alleen die van de ordedienst van de demo hun verantwoordelijkheid hadden moeten nemen door al die onzinnige spandoeken en borden in beslag te nemen. Of klinkt dat weer teveel naar orde?!?
nou nou 
Roel - 15.04.2002 13:55

Ik weet niet wat je aan het doen was Davidoff, maar ik heb wel degelijk meerdere sprekers melding horen maken en (weliswaar kort) afkeuring horen uitspreken over de terreuraanslagen. Dit lijkt me niet onlogisch, gezien het feit dat deze al zeer breed op tv zijn uitgemeten in tegestelling tot de zich nu openbarende gruweldaden Jenin.

Beter opgelet hebben de mensen zoals Koos, die zagen hoe de ME het nodig vond om een groepje die een israelische vlag in brand staken meteen uit elkaar te rossen - terwijl de gematigde demonstranten inclusief ouderen en kinderen nog het grootste deel van de menigte uitmaakten! Er was inderdaad een leeftijdcategorie zaterdag waarop zoals bekend de oudere generatie weinig grip heeft. Door met een open blik rond te lopen op de demonstratie had je kunnen zien hoe de grote verschillen in de arabische en nederlandse cultuur waaraan voornamelijk de eerste generatie blootstaat daar debet aan is.

En Larsen, WIJ leven in een stad waar een onoplettende joodse wethouder werd gefilmd terwijl hij de joodse burgemeester over "kutmarokkanen" aan het vertellen was. Waarom hoor ik DAAR niemand over? Bovendien was er op de demonstratie een hartverwarmende toespraak van Daniel Meyer van "een ander joods geluid", die op 14 jaarige leeftijd Auswitz overleefde en die onder groot applaus zijn afkeur gaf van de misdadige israelische politiek en vertelde hoe anarchistisch geweld fout was, evenals staatsgeweld, maar dat in elk geval aan staatsgeweld iets kon worden gedaan.

En bovendien is het inbeslagnemen van dergelijke posters een grove inbreuk op het recht op meningsuiting. Ze waren helemaal niet anti-semitisch. Hierbij mijn visie:

Sharon is een KLASSIEKE fascist - inderdaad net als Hitler. Hij spreekt enkel de taal van geweld en is omgeven van adviseurs die enkel militaire logica begrijpen. Er is onmiskenbaar HAAT voor de palestijnen. Sinds jaren is er van overheidsweg gestimuleerde uitbreidingsdrift. Hij heeft in Sabra en Shatila in 1982 de moord op 1700 palestijnen overzien en is daarvoor in belgie aangeklaagd voor misdaden tegen de menselijkheid. Hij heeft in eerdere oorlogen gevochten en is ontevreden over "onafgemaakt werk" en maakt gebruik van het terrorisme om zijn oorlog te varantwoorden. Hij manipuleert de media, en volgens mij is er geen twijfel dat als er geen buitenlandse krachten op inwerken hij de bezette gebieden zou "zuiveren". Dat heeft hij in ´82 immers al bewezen!

Ik ken mezelf inmiddels goed genoeg dat ik me niet zodanig zorgen maak dat ik de dingen niet meer durf te benoemen!

Stop Sharon! Geen militaire oplossing! Vrede voor Palestina, NU!

E-Mail: the_duduman@hotmail.com
rare spandoeken? 
koos - 15.04.2002 14:06

Waarom sta je te demonstreren?
In MIJN ogen is dat om mensen te laten zien wat er niet klopt en dat er in dit geval zo´n 10000 mensen daar actief mee bezig zijn en daarvoor in de bres willen springen.

Het is extra aandacht vragen voor een probleem (wat in de media niet goed naar voren kwam). "Davidssterren die naast swastika´s zijn gezet met een = teken ertussen" zet aan tot denken. Mensen lezen met dit gegeven (misschien onbewust) een krantenartikel en kijken of het klopt. Vanuit dit oogpunt zijn dit goede spandoeken!

Opzich terecht dat de swastika´s afgeplakt moe(s)ten worden, maar heiligt het doel niet de middelen?

Koos
jodenster=hakenkruis 
15.04.2002 14:22

is toch geen racisme? Als je pallestijn bent voelt dat toch gewoon zo?
Rare spandoeken? 
Martin Wisse - 15.04.2002 14:27

Larsen stelde:

"Of wat te denken van dat ene bord met de tekst die het joodse verzet in de getto van Warschau vergelijkt met het palestijnse verzet in de Gazastrook?

Enige tijd geleden verklaarde een hoge Israeli leger functionaris doodleuk dat het Israelische leger nog dingen kon leren van de manier waarop de nazies indertijd het getto van Warschau schoonveegden, dus ik vind deze vergelijking meer dan terecht.


Nou nou?!? 
Larsen - 15.04.2002 14:43

Wel hallo Roel. Het interesseert me, als het om zulke spandoeken enzo gaat, niet of ik al dan wel of niet het recht op de vrijheid van meningsuiting aantast. Om de doodsimpele reden dat wat er op die borden en pandoeken staat geen mening is maar een misdaad, historisch en politiek beschouwd. Dus of er bij het in beslagnemen van zulke vunzige rommel sprake is van een inbreuk op het een of het ander doet dan niet meer ter zake. Als we zulke vunzige teksten maar voor lief gaan nemen bij deze demo´s zal het nooit goedkomen.
je doet het nu in je reactie voorkomen, waarschijnlijk onbedoeld, alsof ik Sharons daden niet zou afkeuren en dat beeld klopt niet.
Het blijft echter onweerlegbaar dubieus om het fascisme van Sharon gelijk te stellen met het fascisme van Hitler, is trouwens nazisme en dus heel wat anders dan het fascisme. Je bedoelde zeker Mussolini of Franco? Maar ook dan nog blijft het oppassen dat je de zaken niet zomaar vereenzelfdigen gaat met iets wat historisch toch wat anders in elkaar zit.
Tot slot nog wat aan Koos: kan je misschien even wat anders nadenken over de kwestie? Wat je nu namelijk argumenteert is echt volkomen de plank misslaande. Vooral je laatste zin: "Op zich terecht dat de swastika´s afgeplakt moe(s)ten worden, maar heiligt het doel niet de middelen?" Dat is toch echt op het cruciale randje balanceren.
Het doel zijn de zes zinnen ervoor. 
koos - 15.04.2002 16:37


Het doel zijn de zes zinnen ervoor......? 
Larsen - 15.04.2002 20:04

Welnu Koos, voor het geval je nu begon te denken dat ik vast en zeker volkomen achterlijk ben deel ik je mede dat dit niet zo is. Ga je me nu een een soort puzzel uit de doos van Pandora proberen toe te schuiven? Lekker bijdehant zeg...Ik haalde die laatste regels van je aan om me over de context(?) van de gehele wezensvreemde argumentatie in je reactie uit te laten. Het is blijkbaar nog niet tot je doorgedrongen hoe onnadenkend je reactie in feite is.
En dan nu nog even Martin Wisse die een hoge militiaire fuctionaris van Israel aanhaalde. Deze zou hebben gezegd dat het Israelische leger nog heel veel zou kunnen leren van hoe de Duitsers het in Warschau toendertijd hebben aangepakt. Op basis van deze uitspraak zou het volgens Martin volkomen gerechtvaardigd zijn om het palestijnse verzet te vergelijken met die van de joden in Warschau...
Volgens mij was die opstand van toendertijd toch van een heel andere aard en om een heel andere grondreden. Die vlieger van Jou gaat dus mooi niet op Martin. Dat het Israelische leger daar in Palestina flink huishoudt is mij volstrekt duidelijk maar om dan met zulke a-realistische vergelijkingen en rechtvaardigingen aan te gaan komen, notabene op basis op basis van de uistpraak van een persoon die nu net heel toevallig een Israelische militair is, dat is op zijn zachtst gezegd nogal een beetje dom, om maar even Maxima te citeren.
Vezet van de palestijnen is wel degelijk te v 
Chabra Chatilla - 15.04.2002 20:23

vergelijken.
Beide bevolkingen hadden/hebben te maken met een fascistische militaire overheerser die uit is op hun vernietiging.
Waarom mag je niet gewoon zeggen dat wat Israel doet fascistisch is?
Kunnen ze niet fascistich zijn volgens jouw vanwege hetgene ze in woII is aangedaan? Ondanks het feit dat ze nu PRECIES HETZELFDE uithalen tegen de pallestijnen?


Bin was er ook 
Raphael - 15.04.2002 20:55

De demo was fantastisch maar helaas te weinig orde dienst te bekennen bij het begin van de ongeregeldheden. 99.8% van de aanwezigen was vet o.k., maar toch wil ik nog wat kwijt over die andere 0.2% Ik voel me echt niet op m´n gemak als ik achter grijze wolven loop of mensen die leuzen als "hamas, jihad, hezbollah" scanderen. Moet ik hen gewoon negeren of er wat van zeggen? Of is dat normaal aangezien extreem-rechts ook gewoon in r´dam mag lopen. Wat dan te denken van het bord en t-shirts met bin laden erop, lijkt mij niet de meest vredelievende persoon. Wat mij betreft mag het net iets meer op wereldwijde vrede gericht zijn en hopelijk zullen die 0.2% van de aanwezigen dat dan meer uitstralen.
Ooggetuigenverslag 
Anarchronicon - 16.04.2002 00:56

Ik zat vooraan in de demo, vlak achter de in de media veel besproken groep opgefokte jongeren.
Ik heb ongeveer alles van dichtbij gezien, alle charges tot de Dam was schoongeveegd. Ik stond naast de geldauto toen die werd aangevallen, en ongeveer 14 meter van het woutenpaard wat onderuit ging.
Mijn mening over het gebeuren is dat het allebei waar is: de wouten provoceerden, met name door met grote snelheid te paard de massa mensen rond de brandende vlag in te rijden, maar de groep jongeren was ook wel degelijk op rellen uit zonder dat het er veel toe deed waarom.
Als voorbeeld: Bij een reiswinkel waar we langsliepen, hingen er folders voor reizen naar Israel. Ze werden geen haar gekrenkt. Twee deuren verder, bij de DeliFrance, een broodjeszaak, werd de ruit ineens wel getrasht. Journalisten werden aangevallen, enzovoorts.
Het was geen buitensporig geweld, en de ME had flink geprovoceerd, maar het was wel totaal vaag geweld waar weinig of geen inhoud achter zat.
Ik ben helemaal niet altijd tegen geweld, maar dit was de eerste keer in mijn leven dat ik dacht: rellentrappers, ze bestaan dus toch! (Nee, ik heb dus ook niet meegedaan).
Verder zou iemand die gasten moeten leren mikken. Ik heb nog nooit zo vaak moeten bukken voor allerlei projektielen, en ik was blij dat de meesten met lichter spul dan stenen gooiden.

Nog een belangrijke tip:
Het was goed te merken dat er in verhouding vrijwel niemand aanwezig was met relervaring. Als je je de volgende keer ineens in zo´n situatie bevindt, help dan alsjeblieft mee met het wegsturen van kleine kinderen, bejaarden en andere mensen die fysiek niet op tijd uit zo´n situatie weg kunnen komen op het moment dat er een charge komt. En vooral: al die mensen die met hun achterlijke hoofd zich midden in een massa mensen opstellen met een fiets in hun hand! Wanneer die hele massa plotseling in paniek wegrent, en er staan fietsen in de weg, dan breken mensen hun nek erover, en vertrappen elkaar. Stuur fietsers dus weg!

Verder was de demo helemaal te gek. Het was een bizarre coalitie natuurlijk, er zaten groepen tussen die me waarschijnlijk direct zouden ophangen als ze iets van m´n levensstijl zouden weten, de reeds genoemde grijze wolven bijvoorbeeld. Maar de meeste mensen waren te gek, en superstrijdbaar. Wat zijn wij zwarte blokkers toch eigenlijk een suf zootje :(

Website: http://anarchronicon.dse.nl
 
Wereld vrede... 
16.04.2002 03:38


Zeg Larsen, ga jij altijd zo vriendelijk met een mening van een ander persoon om? Laat jij mensen ook in hun waarde? Heb jij vrienden?

Ik vertel rustig wat ik gezien heb en spreek mijn mening uit en meneer komt mij vertellen dat ik daarover niet heb nagedacht.
Ik heb hier wel degelijk over nagedacht; het is mijn tweede studie.


Maar ik hoop dat ik jouw woorden verkeerd heb geinterpreteerd:
Zou je concreet (op een vriendelijke manier) willen aangeven wat er niet duidelijk zodat ik me kan verduidelijken waardoor dit misverstand uit de weg wordt geholpen.
Er zijn al genoeg misverstanden.

Koos
Niet vriendelijk?... 
Larsen - 16.04.2002 14:24

Hoi Koos. Ik zie nu niet echt wat er zo onvriendelijk aan mijn kritiek op je argumenten. Misschien verwar jij kritiek wat al te makkelijk met onvriendelijkheid. Degene die pas echt onvriendelijk is ben jijzelf, door het maken van suggererende opmerkingen als: "heb jij wel vrienden?" en dergelijke, en dan vervolgens aan het einde van je verhaal je rol van zogeheten verongelijkte persoon naar voren zetten. Ook wel erg fraai van je om daarbij de priester ter behoeding van misverstanden te gaan spelen. Ik wacht op argumenten niet op zulk vaag gepraat en zeker niet op de zoveelste persoon die zijn slachtoffer-act neerzet. Dit alles klinkt nogal cru, daarvan ben ik me terdege bewust. Maar het is kritiek, geen poging om je neer te halen zoals je angstvallig neigt te geloven. Ik vind het trouwens niet zo fijn dat ik op je moet reageren, want we dwalen immers zo wel af van de ware discussie. Laten we daar weer naar terugkeren. Tot lezens en schrijvens
onschuldige mensenlevens 
janis - 16.04.2002 15:46



wat betreft gewapende akties:
voor mij is het belangrijkste kriterium of ik in een bepaald geval een gewapende aktie wil steunen of ertegen wil protesteren of het er 1 is waarbij je er van te voren donder op kan zeggen dat er mensen gewond of gedood gaan worden die niet verantwoordelijk of medeverantwoordelijk zijn voor de misdaden die door de andere partij gepleegd worden.
ik vind het zeer belangrijk dat palestijnen een eigen staat verwerven. en ik vind dat het israelische leger op moet zouten uit de bezette gebieden. dat wil niet zeggen dat ik het steun als iemand zich midden in een winkelcentrum op of een andere willekeurige plek opblaast. ik vind het verwerpelijk; ook al neem ik daarbij in acht hoe veel leed er achter zit als iemand op zo´n manier ook zijn of haar eigen leven weg wil gooien. ( of zo je wilt: opofferen aan de strijd). blijft verwerpelijk. het doel heiligt de middelen niet.
laten we ervoor knokken en eraan blijven werken dat bevolkingsgroepen waarvan de machthebbers hen tegen elkaar opzetten respect voor elkaars leven en cultuur behouden en of terug veroveren.

wat betreft leuzen:
ik ben daarover in de war. weet niet wat ik van antizionistische gevoelens begrijp.ik vind het zelf niet antisemities als sharon met een fascist vergeleken wordt. constructiever is om een spandoek te maken waar je op zet wat je wel en niet wilt berijken. dat gaat wat verder dan alleen het uiten van je woede.
tenslotte gaan we niet naar zo´n demo om onze woede te uiten of om andere therapeutische redenen, maar omdat we willen dat palestijnen weer een leven op kunnen bouwen daar zonder onderdrukt te worden.

en als ik terug kijk op de demo heb ik toch het meest bewondering voor mensen die voor dat doel gingen.
zoals bijvoordbeeld de mensen van een ander joods geluid. en vele anderen gelukkig.

wat niemand ongedaan kan maken is dat er een massale, hoofdzakelijk vreedzame demo is gelopen.



Okee larsen 
Gerard - 16.04.2002 16:02

Larsen heeft wat mij betreft gelijk. Hierbij een verslagje van zaterdag...

Dag van stenen en van Palestijnse poëzie

PAUL VUGTS EN MALIKA SEVIL

AMSTERDAM - De jongens die op deze demonstratiedag eens lekker wilden zieken, waren amper onderweg of ze hadden al een schietschijf. Halverwege het Rokin hing een bord uit het raam met de tekst: ´De meeste Joden zijn al vermoord. Daarom is een contrademonstratie onmogelijk´. Dat lieten ze niet zomaar aan zich voorbijgaan.

Binnen de korste keren stond er een flinke groep voor het huis. Binnen was niemand te zien. Er werd geschreeuwd. ´Joden, joden´. Achter hen werden kinderwagens voortgeduwd, groepen vrouwen met hoofddoeken kwamen voorbij, mannen in kaftans, meisjes op enorme hakken. Het was een demonstratie voor het hele gezin, zeg maar, daar onder dat woud aan vlaggen en borden. Maar het geschreeuw naar het raam ging door, totdat een agent het huis binnenging en het bord weghaalde - onder luid gejuich.

Nog geen tien meter verder had groep een ander feestje. Ditmaal met een Amerikaanse vlag. Daar moest de hens in, zoveel was duidelijk. Een vrouw met een hoofddoek probeerde dat tegen te houden en werd daarop geïntimideerd met flinke duwen en een scheldpartij. Ze werd door vrijwilligers van de ordedienst afgeschermd, maar dat nam niet weg dat ze totaal overstuur en met dikke tranen in haar ogen moest aanschouwen hoe de vlag alsnog in de fik vloog.

De toon was gezet. De groep van honderd à tweehonderd jongens, waarvan burgemeester Job Cohen zegt dat ze van meet af aan op zoek waren naar rotzooi, waren aan hun missie begonnen. In plukjes holden ze langs de stoet heen en weer. Mobiele telefoons aan het oor, onrustig rondkijkend.

Hier en daar hielpen jongens elkaar bij het omdoen van een Palestijnse sjaal, waarbij het de bedoeling was dat alleen de ogen vrijbleven. De ordedienst vroeg dan weer of ze die doeken weer af wilden doen, zodat ze herkenbaar waren.

De hele demonstratie grepen ze elke kans aan ruiten in te gooien, abri´s kapot te slaan en vlaggen in brand te steken. Bij het Weteringcircuit probeerden ze het ME-kordon te breken, om richting Museumplein te kunnen - naar het Amerikaanse consulaat. Bij de It gooiden ze een molotovcocktail naar binnen, onder het slaken van kreten als ´homo´s, homo´s´. Ook in de steegjes tussen Rembrandtplein en Amstel werden homokroegen belaagd.

Van de twintig arrestanten, zaten er vanmorgen nog veertien vast voor openlijke geweldpleging, brandstichting, vernieling en plundering.

Op de Dam sloeg de vlam pas echt in de pan. De rotzooizoekers schaarden zich op en rondom het Nationaal Monument, op zoek naar nieuwe doelwitten. Dat werd een joodse man die voorbij liep. Hij werd aangevallen. Nadat zijn keppeltje was afgepakt, vluchtte hij Krasnapolsky in, waarna de groep zich op het hotel richtte. Eerst alleen met stenen en flessen, later vlogen zelfs fietsen door de lucht.

Politie te paard stelde zich op voor het hotel en werd bekogeld worden met stenen, beugelflesjes en een oranje pilon. Ook toen de ordedienst in een lint voor de ME ging staan, om de boel te sussen, werden stokken en stenen gegooid. Een vrouw van de ordedienst kreeg er een tegen haar hoofd en liep een lichte hersenschudding op.

Ondertussen ging op het podium, aan de kant van het Paleis, het programma gewoon door met Palestijnse poëzie, terwijl twintig meter voor het podium een dansje gaande was rond brandende protestborden en spandoeken. ´Fuck Sharon´.

Even na vijven verzamelde een grote groep jongens zich op de hoek van de Dam bij het Damrak, rond de tramhaltes tegenover de Bijenkorf - aangevoerd door jongens met bivakmutsen, sjaals om hun hoofden en T-shirts met de afbeelding van Osama bin Laden. Leden van de ordedienst riepen door megafoons dat ze toch vooral naar huis moesten gaan. Nee.

Glasgerinkel en gejoel: op het Damrak gingen de eerste etalages weer aan diggelen. De ordedienst kreeg de melding zich terug te trekken uit het midden tussen de ME-linie en de demonstranten.

Het ME-busje met daarin de aanhoudingseenheid van portierstypes in burger, stoof steeds zeer gericht een groepje in. De forse agenten er uit, twee of drie van hen die een vernieler uit het groepje sleurden, de rest van de agenten met gebalde vuisten eromheen om de vrienden op veilige afstand te houden.

Bij bakker De Waal, op de hoek van de Zoutsteeg en het Damrak, bestormden groepjes de dichte rolluiken - die even omhoog moesten om de bakkerskarr veilig te kunnen stellen, wat ternauwernood lukte. In de Zoutsteeg weer veel glasgerinkel, toen etalages en ruiten van cafés en coffeeshops sneuvelden.

Een meisje dat stond te pinnen op het Damrak werd door relschoppers en mobiele eenheid klemgezet. Mét haar bonnetje wist ze zich net op tijd door de linies te wringen. Meer winkelend publiek belandde verbijsterd tussen de troepen - ´Oh my god, they are Arabs´.

Bij Jamin op het Damrak rende een groepje naar binnen om in de snoepbakken te graaien en bakjes Ben en Jerry´s-ijs te pakken. De uitbaatster, die de zaak vroegtijdig sloot: ´´Ze waren niet boos om de Palestijnse zaak hoor. Ik denk dat ze honger hadden.´´
Is hij nog gehoord? 
17.04.2002 00:20

"Dat werd een joodse man die voorbij liep. Hij werd aangevallen. Nadat zijn keppeltje was afgepakt, vluchtte hij Krasnapolsky in, waarna de groep zich op het hotel richtte. Eerst alleen met stenen en flessen, later vlogen zelfs fietsen door de lucht."

Kan iemand die man nog traceren?

Yo LARSEN, alles OK?! 
Koos - 30.04.2002 03:39

Ja, Larsen. Laat ons gezwam even ophouden! Maar de aard van ons gesprek was ongeveer dat de spandoeken van jodenster=swastika niet of juist wel kunnen. Wat ik denk is dat het zeer goed is om die kru-e vergelijkingen te maken om het standpunt : Israel is fout bezig, duidelijk te maken.
Dat dat misschien een niet correcte vergelijking is in MIJN oogpunt verwaarloosbaar , want het gaat erom bij een demo dat je ff (even) mensen wakkerschudt.

Ik hoor graag jouw commentaar!!!!

tot hoors, koos.
Wil best verder discussieren 
Larsen - 30.04.2002 21:33

Laat ik beginnen met mede te delen dat ik graag zwam, maar dat bedoel ik dan wel gastronomisch. Dat jij een andere betekenis aan dat woord geeft staat je volkomen vrij. Ik Vraag me tot voorzover nog steeds af hoe ik je kan uitleggen dat het een ongepaste zaak is om de Israelische vlag te vereenzelvigen met de vlag van het derde rijk. Laat ik beginnen met het toewerken naar een meer vruchtbare discussie door je mede te delen dat ook ik bepaald niet geamuseerd ben met alles wat het Israelische miltiaire apparaat de laatste tijd in de gazastrook uitvoert. Ik ben het ook niet eens met de bezetting van Palestijns grondgebied. Israel moet zich terugtrekken, punt uit. Vanzelfsprekend lijkt mij. Ik vraag me alleen, maar dat is dan voor terzijde, af of Arafat er echt behoefte aan heeft een verantwoordde manier van bestuur op na te gaan houden.
Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling om elders en hier op indymedia uitspraken als: "Israel levert zelf de grootste bijdrage aan het opbloeiende antisemitisme." tegen te kunnen komen. Het hek lijkt wel losgeslagen. Of wat dacht je van deze: "Het gedrag van Israel geeft de antisemiet grondige argumenten." Klinkt niet echt fris. Moet ik elke amerikaan gaan doodschieten voor de al decennialange misdadige buitenlandpolitiek van de VS? Lijkt mij niet. Ongeacht of de burger voor of tegen dat beleid is. Dat doet trouwens niet eens echt ter zake in deze discussie. Je kunt een volk niet discrimineren of wat dan ook om wat haar staat uitvoert. In het geval van de joden ligt dat ook heel anders. Ze zijn bijvoorbeeld niet allen Israelische staatsburgers en zelfs als ze dat wel zouden zijn rechtvaardigt dat nooit en te nimmer om hun te haten en het leven zuur te maken omdat hun staat zich onbetamelijk gedraagt. Enfin, ik kan zo nog wel heel wat langer gaan uitweiden maar er is zo wel weer even genoeg stof om op te reageren. Maar laten we in deze discussie proberen te komen tot een analyse van hoe we kunnen komen tot een fundamentele strijd voor een vrij Palestina zonder ook maar enige ruimte voor antisemitisme. hoop dat je hiermee wat kunt Koos, tot lezens en schrijvens. CIAO..
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.