english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Pim Fortuyn doodgeschoten
guido - 06.05.2002 20:25

Onderstaand artikel werd gepost op indymedia.be en lokt daar heftige reacties uit. De auteur is Rob Swolfs.

Reactie na de dood van Pim Fortuijn...

Een uurtje geleden is in het Mediapark van Hilversum Pim Fortuyn neergeschoten. Aan die schoten overleed hij enige tijd later in het ziekenhuis...Tragisch? Of net niet? Daarnet had ik op msn de reactie : "maar de mensen die achter hem staan dan? Tellen die niet mee? Als hij democratisch verkozen was, als hij democratisch populair was...heeft hij dan geen recht om het beleid mee te bepalen? Verdient hij dan de kogel???"
Wel, Hitler was ook democratisch verkozen...2 keer zelfs! Hitler was verantwoordelijk voor de dood van miljoenen en miljoenen Joden, communisten, en gewone burgers. Het is niet omdat hij democratisch verkozen wordt door een deel van de bevolking , dat hij een democraat is? Een wagen die snel gemaakt wordt, is toch ook geen snelle wagen? Pim Fortuijn was de stem van Extreem Rechts in Nederland. Extreem Rechts is een niet te onderschatten gevaar dat nu ook "het eeuwig verdraagzame" Nederland aantastte. Met zijn demagogisch gepraat palmde de fascist charismatisch een deel van Nederland in. Met zijn uitspraken over migranten, de Islam,...noem maar op, verwerfde hij zelfs de steun van het Vlaams Blok!

Wanneer in 1997 zijn boek ´Tegen de islamisering van onze cultuur´ verschijnt wordt hem regelmatig naar zijn motieven gevraagd om dit boek te schrijven. Zijn antwoord daarop is steevast een anekdote van een ziekenhuisbezoek, waar hij geconfronteerd wordt met een grote groep luidruchtige allochtone bezoekers. Fortuijn beklaagt zich bij de hoofdzuster, die de luidruchtige groep vervolgens verwijdert. Een lid van deze groep voegt Fortuijn toe ´Kale kijk jij maar uit, wij nemen het hier straks over´, waarop Fortuijn dacht: ´Dat zullen we nog wel eens zien´. Volgens Fortuijn motiveerde deze ontmoeting hem om dit boek te schrijven waarin hij zijn ideeën over de Islam in Nederland uit de doeken doet. Deze ideeën stonden nu centraal in zijn verkiezings-plannen ten aanzien van migranten en de Islam in Nederland.(de verkiezingscampagne voor Extreem rechts is afgelast)

Fortuijn opteerde zelfs voor het herkolonialiseren van Suriname...Ook bij de Holocaustslachtoffers had hij zijn vragen...De Surinaamse elite zou Nederland bijvoorbeeld uitmelken en Fortuijn opperde in 1994 om met mariniers Suriname binnen te vallen, de elite aan de kant te schuiven en aan de bevolking te vragen of ze niet liever weer een kolonie willen worden. Ook de schadevergoedingen wegens de Holocaust zijn Fortuijn een doorn in het oog: ´De fout is gemaakt met een knieval voor de Joodse lobby."

Fortuijn signaleert een zelfhaat naar de eigen cultuur in het Westen. Tegenover deze zelfhaat zet Fortuijn de trots op zijn vaderland, zijn wortels, zijn cultuur en identiteit. Deze cultuur en identiteit moet niet alleen beschermd worden tegen de zelfhaat en misbruik door (buitenlandse) derden, maar natuurlijk ook tegen immigratie. Het westers cultuurrelativisme zou de maatschappij kwetsbaar maken voor andere, weerbaardere, culturen, zoals de Islam (´een achterlijke cultuur en godsdienst´). Fortuijn ziet de Islam aan onze poorten kloppen en is bang dat het kloppen overgaat in beuken. ´Wij´ moeten ons daartegen teweer stellen, of zullen worden weggestroomd in de maalstroom der geschiedenis, aldus zijn waarschuwing in het boek ´Tegen de islamisering van onze cultuur´. Dat moet gebeuren door onze eigen cultuur te laten domineren. Als er immers geen dominante cultuur is, valt er volgens Fortuijn, ook niets te integreren. Een maatschappij bestaat volgens Fortuijn uit een dominante cultuur met daarbinnen subculturen. De islam is volgens hem een parallelle cultuur van de dominante cultuur in Nederland en dus geen onderdeel van de samenleving: "Eén volk, één land en één natie´ (Dit laatste komt ons bekend voor : Ein volk, Ein land, Ein Füher!)

Dan nog even een stukje voor de roden onder ons...Pimmetje had het niet gesteld op ons hoor! Vanaf 2001 roept Fortuijn op om een nieuwe Koude Oorlog te beginnen. Communistische organisaties werden tijdens de Koude Oorlog scherp in de gaten gehouden en het werken moeilijk gemaakt.

Zeg dan nog eens dat Pim geen totalitair was...Wat gebeurt er als we niet willen luisteren naar zijn onheilsboodschap? Dan hangt ons niks minder boven het hoofd dan een nieuw Joegoslavië volgens Fortuijn, nee Joegoslavië was zelfs een ´prelude´ vergeleken bij de burgeroorlog die door Nederland zal razen. (dixit Pim Fortuijn)...

De vraag is nu : is zijn dood wel een tragedie? Hoeveel mensen zou Pim tot de dood veroordeeld hebben door grenzen af te sluiten, defensiebudgetten te verhogen, sociale zekerheden af te breken, openbare diensten te privatiseren....



Komt er door deze ene dood, weer een hoop op een rustig leven voor miljoenen migranten??

ROB

 http://belgium.indymedia.org/front.php3?article_id=23007&group=webcast



- E-Mail: pannekoekrobert@hotmail.com
 

Lees meer over: zonder rubriek

 
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
discussie gedaan 
guido - 06.05.2002 20:35

ondertussen heeft de schrijver van het stuk zich al verontschuldigd.



by Rob Swolfs 11:17am Mon May 6 ´02



Alle kritiek die jullie geven is terecht.
Het is inderdaad onmogelijk om zo vlug al conclusies te gaan trekken, en het was een overhaste reactie met domme uitspraken. Bedankt dat jullie me erop gewezen hebben, en met even hebbne wakker geschud. Kritiek kan goed doen , en je kan er uit leren! Dat is wat ik nu gedaan heb

Sorry voor dit artikel mensen, je kan inderdaad beter eerst nadenken vooraleer je dingen zegt, concludeert, etc...




NOS-Nieuws 
jonje - 06.05.2002 20:43

Waarvoor zouden we demonstreren, zaterdag 11 mei?
Wat is de vraag van NOS-´journalist´ Arninckhof in het 8-uur journaal aan verslaggever Abspoel die even voor de moord op Fortuijn nog met hem had gesproken? Juist, ja: "Heb je misschien al iets gehoord over de eventuele dader? Over de huidskleur bijvoorbeeld?" Ja, ja, dat horen de media het liefst: zie je nou wel, het was een zwarte!!!!!!
Over lijken gaan die zogenaamde NOS-´journalisten´.
geen ´ buitenlander´  
Eelke - 06.05.2002 20:52

Laten we voor de persgieren hopen dat het geen donker persoon is. Een bnn verslaggever die de aanhouding heeft gezien, geeft aan dat het een ´ bouwvak ´ -achtige man, kalend met houthakkers-shirt.... We zullen zien.
Wie haat zaait....... 
fiets - 06.05.2002 21:01

zal.......
verontschuldiging 
guido - 06.05.2002 21:32

de auteur van bovenstaan stukje heeft zich al verontschuldigd voor zijn artikel op indymedia.be



inderdaad : terechte kritiek
by Rob Swolfs 11:17am Mon May 6 ´02



Alle kritiek die jullie geven is terecht.
Het is inderdaad onmogelijk om zo vlug al conclusies te gaan trekken, en het was een overhaste reactie met domme uitspraken. Bedankt dat jullie me erop gewezen hebben, en met even hebbne wakker geschud. Kritiek kan goed doen , en je kan er uit leren! Dat is wat ik nu gedaan heb






stop 
jeminee - 06.05.2002 21:45

hou toch eindelijk op te huilen,

fortuyn is dood punt.
en er is weer een klootzak minder.

niet dat iedereen dit nu moet leuk gaan vinden.
maar hou a.u.b. op met dit gehuil
Pim´s aanhangers mee eens, hij vroeg erom.... 
flip - 07.05.2002 09:14

Blijkbaar zijn Pimmetje´s aanhangers mee eens dat hij vroeg erom.

´Vooral Ad Melkert, ineens symbool van alles dat anti-Pim was, moet het ontgelden. ,,Hij is een moordenaar´´, roept er één. ,,Hij vergeleek Pim met Le Pen. Dan vraag je erom´´, zegt een ander.....´

van Trouw ´Binnenhof/ woedende meute scheldt op links´

Blijkbaar is het oorzaak van Pim´s liquidatie, niet zijn leugenachtige en manipulerend optreden, maar dat andere partijen hem heeft vergeleken met z´n idealogiese bond genoten.

Aanslag op de democratie? Ja zeker, door Lijst Pim Fortuyn.

Jullie zijn gewaarschuwd.
Moord 
Phreakmeister - 07.05.2002 09:46

Ongeacht of je het eens bent met iemand of niet, betekent dat dat iedere politieke tegenstander een kogel verdient? Willen we dat soort Stalinide en Colombiaanse toestanden? Moet het land daarheen?
Fortuyn zei niet altijd de meest fantastische dingen, om het netjes te zeggen. Maar daarom moeten we hem maar doodschieten??????????????
Zoals ik gisteren iemand hoorde zeggen: "Better alive and ruïned, than dead and martyred"
democratie! 
08.05.2002 04:44


democratie 
monique - 08.05.2002 04:56

rob wat ben jij toch ontzettend dom jammer dat je niet iets meer hersenen hebt meegekregen .
het plegen van een moord is in mijn opzicht zo ongeveer het laagste wat je kunt doen hoewel ik moet toegeven dat het mischien nog wel erger is om in alle rust achter je pc te gaan zitten verkondigen dat het mischien wel de oplossing is geweest.
ben je dan naief dom arrogant of volledig gestoord wat mij beteft voldoe jij aan een soort combi van dit alles.
als je werkelijk denkt dat je door een moord een probleem op lost moet je maar eens een goede theapeut gaan zoeken want dan ben je absoluut een gevaar voor onze democratie.sterkte

Homohaat 
Coen - 08.05.2002 08:58

Dit stukje is werkelijk ongelofelijk. Pim Fortuyn was geen fascist!!! Onverdraagzaamheid jegens homo´s is een issue en mag gewoon besproken worden in Nederland ook als deze onverdraagzaamheid onder het mom van godsdienstvrijheid getolereerd wordt! Het is een schande dat homo´s zelfs in het vrije Nederland hun mond moeten houden uit angst om voor racist uitgemaakt te worden.
Wat is het verschil 
Rene - 09.05.2002 00:10

Ik heb met zeer veel interesse uw stukje geschreven.

Toch wil ik hetvolgende nog even toevoegen.

Laten we de volgende stelling nemen:
Als je rechts bent ben je aanhanger van het Hitler bewind.
Als je nu links ben je dat van Stalin.

Was het leven maar zo simpel.

De geschiedenis heeft ons geleerd dat extremisme gevaarlijk is. Op welke manier dan ook.

Iets wat de autheur van dit verhaal vergeet is dat ieder mens recht heeft op het leven. Daarin is een vluchteling, arbeider, directeur gelijk.

Wanneer de schrijver praat over democratisch, kiezen en mij een paar leuke voorbeelden geeft moet ik zeggen dat deze alleraardigst zijn, maar zo weet ik er ook nog wel een paar.

Er zijn natuurlijk vele manieren om een leider van een land aan te wijzen. In Nederland hebben we een gekozen volksvertegenwoordiging.

Mocht de Autheur het hiermee niet eens zijn dan resten hem twee opties:
1: Dien een voorstel in om de grondwet te wijzigen.
2: Ga in een ander land wonen ik denk dat Cuba voor U uitermate geschikt is.

Groeten,


Rene

Ps. U zal dit verhaal wel niet plaatsen of zeer snel verwijderen.
Files 
Phreakmeister - 10.05.2002 14:30

Dit is gericht tegen iedereen die zit te zeiken dat het in Nederland zo erg gesteld is met de files, en dat er zo veel files zijn.
Ik zal niet zeggen dat het in Nederland perfect is. Ik woon zelf aan een verstopte slagader (A28). Ook in Eindhoven (ring), Groningen (Julianaplein), Maastricht (Traverse), Den Bosch (ring) staat het verkeer in de spits vrij vast. Maar in Nederland kan je over het algemeen tussen een uur of 10, 11 sochtends en een uur of 3, 4 smiddags, en tussen een uur of 7, 8 savonds en een uur of 7 sochtends prima rijden. De enige problemen die er dan ontstaan zijn door ongelukken, en dergelijke incidentele factoren zijn nooit ofte nimmer geheel uit te sluiten.
In Parijs staat de Route Periferique de gehele dag vrijwel non-stop klemvast. Ook de M5 in Londen. Of de A1 bij Rome. of de ringwegen rond Barcelona, Berlijn, Buenos Aires.
Ik zal niet zeggen dat het in Nederland allemaal prima doorrijdt, maar vergeleken met andere landen hebben wij hier nix te klagen. Over het algemeen hebben we in Nederland feitelijk alleen tijdens de spits problemen.
Paarse puinhopen? 
Phreakmeister - 30.05.2002 18:31

Waarin zou Paars een puinzooi hebben aangericht in Nederland?

1. De gezondheidszorg.
Ik zal niet ontkennen dat het in Nederland niet goed gaat in de zorgsector. Maar laten we alsteblieft niet doen of het in bijvoorbeeld Zweden, Frankrijk of Groot-Brittannië allemaal zo geweldig is. Bovendien is het niet iets wat we Paars kunnen verwijten. Paars heeft 8 jaar de tijd gehad om wat te doen. Een normale opleiding medicijnen duurt echter 6 jaar. Hierna volgt 4 jaar specialisatie. Een opleiding duurt dus ruim 10 jaar! Dat is al langer dan Paars aan de macht is geweest. Bovendien is de lichting van één jaar niet genoeg om de zorg te verbeteren. Het duurt nog minimaal 15 tot 20 jaar voordat we geen arbeidstekort meer hebben in de gezondheidszorg. Maar dan hebben we last van arbeidstekorten in andere sectoren. Want dat krijg je nou eenmaal, in een land met 16 miljoen inwoners. We hebben niet genoeg mensen om alle beroepen van arbeidskrachten te voorzien.

2. De files.
Kom op zeg! In Nederland kan je, mits er geen ongelukken zijn, van een uur of 10 ´s ochtends tot een uur of 4 ´s middags en van een uur of 7 ´s avonds tot een uur of 6, 7 in de ochtend moeiteloos doorrijden. De A1 bij Rome, de M5 bij Londen, de Route Périphérique in Parijs, de ring rond Buenos Aires, enzovoort, enzovoort, staan allemaal 24 uur per dag 4 rijen dik! In Nederland valt het allemaal nog best mee met de files.

3. Onveiligheid.
Hierover wil ik twee dingen zeggen: (ik begin op Rosenmöller te lijken):
- In Nederland is het helemaal niet onveilig op straat. Iedereen die denkt dat het in Nederland onveilig is, moet voor de gein eens door Rome wandelen. Of Barcelona. Of Warschau. Of Moskou. Of wat voor andere grote stad dan ook in Europa. Het is in weinig landen zo veilig op straat als in Nederland.
- En al zou het in Nederland zo onveilig zijn, wiens schuld is dat dan? Van de regering of van de bevolking? We kunnen de regering niet overal de schuld van geven. We moeten ook eens voor de verandering de hand in eigen boezem durven te steken.

4. Integratie van allochtonen.
Nog nooit drongen er zo veel allochtonen door tot de hogere regionen van de arbeidsmarkt. Nog nooit maakten er zo veel allochtonen zulke hoge opleidingen af. Nog nooit waren er zo veel allochtonen in het Wetenschappelijk Onderwijs, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Kortom: nog nóóit ging het zó goed met de allochtonen in Nederland als nu. En laten we alsjeblieft niet Paars de schuld geven van fouten die de toenmalige regering(en) in de jaren zestig en zeventig de(e)d(en).

5. Gebrek aan democratie.
Nog nooit was Nederland zo democratisch als nu. Wie anders denkt, moet voor de gein eens luisteren naar een toespraak van Beel of Colijn of wie dan ook. Liefst van voor de Tweede Wereldoorlog. Daarbij vergeleken praat zelfs Hella Voûte-Droste de taal van de straat. En iedereen weet hoe knap dat is...

Ik ben geen fan van Paars: Paars heeft een heleboel fout gedaan. Maar laten we ze asjeblieft alleen afrekenen op hun eigen daden. En niet op zaken waar Paars niets mee te maken heeft. En durf bovenal ook eens de hand in eigen boezem te steken. Ik groet u.
 
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.