english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
5000 postbodes weg door winstbejag PTT
WEG MET TPG - 05.06.2002 09:41

Het beursgenoteerde bedrijf TPG (voorheen PTT-Post) gaat vijfduizend postbodes ontslaan, oftewel 20% van het huidige aantal postbodes. TPG verwcht een achteruitgang van de poststroom, van 20% in de komende vijf tot acht jaar. Dit stimuleert TPG zelf ook.

Het voormalige staatsbedrijf zegt postbodes niet meer nodig te hebben, ´wegens e-mail´. Het doet overkomen alsof het hier dus iets is waar het bedrijf niets aan kan doen. Maar wat het bedrijf niet zegt is dat het zelf stimuleert dat officiele post electronisch gaat. Dit doet het met de intrtoductie van Privver, een digitale brievenbus. Daarmee kunnen klanten tegen betaling hun rekeningen electronisch van het gasbedrijf ontvangen.

 http://www.privver.nl/ en je leest alles over dit nieuwe product. "Met Privver ontvangt u uw bankafschriften, overzichten en rekeningen via uw pc. Snel, eenvoudig en overzichtelijk." Aangesloten bedrijven en instellingen zijn Nuon, KPN en GreenPeace.

Door de digitale brievenbus zal minder post op de conventionele manier bezorgd worden. Alle betalingsopdrachten worden automatisch geregeld met de instelling en de bank. Klinkt makkelijk, maar duidelijk is wat NV TPG werkelijk wil: winst en efficiency.

Dat gaat ten koste van personeel. Postbodes zijn dan ook woedend. En terecht. Ze waren nog in onderhandeling over een nieuwe CAO en opeens laat TPG weten 5000 mensen te ontslaan. ´Dat is olie op het vuur´, aldus een woordvoerder van de bonden op de radio.

Er is maar een oplossing. Stop de verdere commercialisering en ´liberalisering´ van de post op Europees niveau. Als dit proces verder gaat, worden nog meer postbodes ontslagen in heel Europa en gaat alle winst van die bedrijven aleen naar de zakken van de grootaandeelhouders.

We willen niet dat de postbode verdwijnt en dat alles voor de winst moet in de wereld. Wij willen postbodes op straat. Er zijn twee oplossingen: ofwel de postbodes nemen de macht binnen TPG over en eisen het vertrek van alle bestuursleden. Danwel we zetten een alternatief netwerk van postbezorgers op waarbij het geld dat verdiend wordt, eerlijk verdeeld wordt onder hen die werken.

WEG MET TPG! BOYCOT PRIVVER!

(is er een postbode in de zaal?)

Website: http://www.privver.nl
 
aanvullingen
postbode reageert... 
iris - 05.06.2002 10:52

Het heeft niet alleen met PRIVVER te maken. Het bedrijf is volgens mij zo goed als failliet. Ze smijten met schalen binnen de CAO en dat betekent eigenlijk dat we nog minder betaald gaan krijgen. Ondertussen nemen ze wel meer postbodes aan, want er is nog teveel post om rond te brengen. En ik maar fietsen en maar 15 uur werken. Ja, ze weten echt niet meer waar ze mee bezig zijn. Dat krijg je ervan he, als je alleen maar vergadert, een dikke BMW rijdt en ´s avonds de sleutel in je dikke villa steekt. En wij maar schuiven. Het is ronduit belachelijk dat wij daar de dupe van moeten worden. Postbodes zijn eeuwenoud en ontzettend hard nodig, al is het alleen al om de sociale aspecten. Nog even en we zien helemaal niemand meer op straat! Zit iedereen thuis achter zijn computertje.
Nee, even snel een imago opkrikkertje en we gaan er weer met frisse moed tegenaan. dat zullen ze wel gedacht hebben. TPG, me reet, ja! Weet je wat? Uit protest ga ik gewoon niet werken vandaag. Kan ik ook eens uitslapen.
kijkje in Canada?  
kees - 05.06.2002 11:49

Vorig jaar tijdens de massale protesten in Quebec (tegen de vrijhandelszone FTAA)een ontmoeting gehad met de Canadese bond van Postbodes. Die hadden niet alleen hun leden gemobiliseerd om naar de protestacties te komen, maar waren ook een eigen informatie-campagne begonnen. In de vorm van briefkaartjes die de postbodes in alle brievenbussen in het land afleverden. Op de kaartjes was (naast een mooie foto van een kind dat de brievenbus verdedigt) het opschrift te lezen dat privatisering van de posterijen ook voor de postontvangers een drastische achteruitgang in dienstverlening zou betekenen. Bijvoorbeeld dat je je post niet meer thuis bezorgd krijgt als je te ver buiten de bebouwde kom woont, maar alleen nog maar af kunt halen in het dichtsbijzijndste dorp. Daarmee werd het publiek betrokken bij de strijd van de postbodes (en werd er een link gelegd met de acties tegen de FTAA). Hoe zit dat in Nederland trouwens? Bij mij in de buurt gaan de postkantoren de een na de ander dicht... Is het een idee om eens wat Canadese post-activisten naar Nederland te halen?

... of kijkje in Belgie? 
05.06.2002 14:29

Postactivisten uit b.v. België kan natuurlijk ook (kost op zich ook geen vervuilend vliegtuig naar Schiphol):

Beheerscontract van De Post is rond
Edith Janssens
Solidair 05-06-2002

Beheerscontract van De Post is rond

"Sorteer rapper, rij rapper, dan strijk ik meer op"
Het personeel en de klanten moeten controle kunnen uitoefenen over de directie van de Post. Dat vindt 93,5 procent van de 341 collega´s die door postmannen van de PVDA werden ondervraagd. Maar het beheerscontract dat op 31 mei werd afgesloten tussen postbaas Thijs en de regering, gaat in tegen het negatief advies van het gemeenschappelijk vakbondsfront.

Edith Janssens

Het beheerscontract zet de deuren open voor alles en nog wat. De sociale rol van de facteur voor alleenstaanden en minderbegoeden blijft een taak van de openbare dienst maar er is geen enkele enveloppe voor voorzien. Ook de sluiting van kantoren of verkooppunten is niet verboden, zelfs als de afstand tussen twee kantoren zo meer dan vijf kilometer bedraagt. De Post moet de regering er alleen over inlichten. En als er geen akkoord komt, mag De Post binnen de drie maanden zelf beslissen. Bovendien, zo stelt het ACOD, "

voert het contract het begrip ´service-punten´ in, zonder dat evenwel te bepalen. Wordt dit een echt klein kantoor of gewoon een gepantserde bestelwagen die door de dorpen rijdt?"

Het probleem zal zich ook in de grote steden stellen, waar de afstand tussen twee kantoren makkelijk drie kilometer bedraagt. Maar de gewone mensen die er te voet naartoe moeten, die brengen niet veel op. Natuurlijk zullen ze liever wachten tot na de verkiezingen om postkantoren te sluiten maar het beheerscontract maakt het in elk geval mogelijk.

Dat neemt niet weg dat de traditionele partijen blijkbaar bang zijn voor de postmannen en hun klanten. Volgens De Standaard is er te veel oppositie tegen de beslissingen die De Post op de concurrentie moeten voorbereiden1. En in een privé-gesprek had PS-voorzitter Di Rupo Rombouts aangepord om "de reorganisatie van De Post tegen eind 2001 klaar te hebben. Want een jaar later begint de verkiezingsstrijd al." 2

250.000 euro meer voor Johnny

Het beheerscontract voorziet dat tegen 2006 95 procent van de poststukken de dag na de verzending afgeleverd worden. Vandaag zitten ze aan 91 procent. En Johnny Thijs, die een jaarloon opstrijkt van 600.000 euro, krijgt 250.000 euro meer per jaar als het postpersoneel erin slaagt nog beter te doen. Met andere woorden: "Sorteer rapper en rij rapper, dan strijk ik meer op". Volgens Test Aankoop werd in 1997 al 95 procent van de stukken de dag na de verzending geleverd! Zonder premies voor de kaders, noch voor de 44.000 postmannen en -vrouwen die deze dienst aan de bevolking leverden.

De enveloppe van de staat voor De Post blijft beperkt tot 227 miljoen euro per jaar. Maakt niks uit, vindt Thijs, "het tekort van de twee eerste jaren zal goed gemaakt worden door meer productiviteit en minder kosten."3 Inderdaad, het geheime deel van het akkoord dat getekend werd over de vijf sorteercentra, voorziet dat de productiviteit van de postmannen met 15 procent per jaar moet toenemen!

Hoe dan ook, zo zegt de groene minister Durant "de staat is geen melkkoe. Wat we van De Post verwachten, is precies wat we bij de NMBS willen."4 Dat is het toppunt! De Post behoort aan de tien miljoen Belgen die hebben bijgedragen tot de uitbouw ervan maar enkele ministers beslissen hoe ze de tewerkstelling en de dienst aan de bevolking gaan wurgen. Diezelfde ministers laten De Post leegpompen door de filialen Exbo, Operando, Speos, enz Precies zoals een melkkoe. En het komt bij geen van die ministers op dat knippen in het buitensporige loon van Thijs en zijn medemanagers al een grote besparing zou opleveren.


1 De Standaard, 31 mei · 2 Interview met Rombouts in de Financieel Economische Tijd, 18 mei · 3 L´Echo, 1 juni · 4 Vers l´Avenir, 30 mei.

Website: http://www.pvda.be
 
dat krijg je met de privatisering 
Bob - 05.06.2002 16:02

Toen ik dit op het journaal zag dacht ik al gelijk, die nemen meer managers aan voor die 5000 postbodes....
nieuwe sorteermethode 
spring - 05.06.2002 16:21

Het wordt zelfs nog erger... Voortaan moet de postbode een kant-en-klaar pakket krijgen en kan hij direct zijn ronde gaan lopen. Dit werk zullen vooral parttimers moeten doen. De nieuwe brievenbus, die de komende jaren overal geplaatst gaat worden, heeft een functie dat aan de onderkant van de bus een extra bus geplaatst kan worden. Daarin kunnen dan die kant-en-klare pakketjes geplaatst worden.


 http://www.volkskrant.nl/nieuws/economie/1023166536319.html
de Volkskrant meldt: "Om de winstmarge op peil te houden wil TPG de postbezorging verregaand automatiseren. Nu is het nog zo dat de sorteermachine de post alleen op postcode sorteert, de postbode sorteert zijn post vervolgens op straatnaam en op huisnummer. Met nieuwe sorteermachines wil TPG het werk van de postbodes sterk vereenvoudigen. Voortaan krijgt de postbode een kant-en-klaar pakket en kan hij direct zijn ronde gaan lopen. Voor de postbezorger nieuwe stijl wil TPG parttimers werven."

Maar ja. Als TPG dit niet doet, dan verliest het bedrijf de concurrentie met andere (europese) aanbieders. Dat is de logica van het kapitalisme. Wat gaan we daaraan doen?
iris postbode 
iris de eerste - 05.06.2002 20:11

Indymedia wordt populair; ´Name collisions´ vinden vaker plaats. Eerder commentaar in dit artikel door Iris is zoals ze zelf aangeeft, gepost door postbode Iris. Zij weet als geen ander dat gebruik van alleen voornaam tot verwarring leidt.

Ja, ga staken. Privver is alleen goed voor rekeningen van grote bedrijven en kan nooit het krant abbonement of persoonlijke brief vervangen. Het vermijden van de straat is inderdaad iets waar ook aandacht aan besteed moet worden.


minder post-minder papier 
jan willem - 05.06.2002 21:25

20% minder papieren post,lijkt me winst voor het milieu?
sorteren,bezorgen moet allemaal met treinen,vrachtwagens auto´s... ook al niet echt mileuvriendelijk.
nee vrienden,er is hier alleen maar goed nieuws te melden...
toch maar niet Belgie 
Kees - 05.06.2002 22:14

Nou snap ik uit het geposte verhaal van Solidair niet wat we met Belgie aanmoeten, behalve dat het daar ook heel erg blijkt te zijn. Het interessante van die postbodes in CANADA is dat ze besloten hebben zich te verzetten, zich aangesloten hebben bij de andersglobalisten en hun ´klanten´ daarbij proberen te betrekken. Of gaan we alleen zitten zuchten en steunen dat het allemaal zo erreg is (dat kunnen we hier heel goed).
Voor die meneer over dat het zo goed is voor het milieu; dat is precies de reden waarom de milieubeweging in Nederland geen zier meer voorstelt. Als je niet in staat bent sociale ontwikkelingen aan milieuproblemen te koppelen verdien je niet beter. Bovendien klopt er weinig van de redenering; al die computers en kabels ed. zijn funest voor het milieu en vreten energie. Maar waar het dus om ging was dat je straks naar een industrieterrein moet rijden om een pakje op de post te kunnen doen... Maar gaan die postbodes in Nederland nu de straat op (ik bedoel, met z´n allen) of niet?
TPG wil zich "klaarmaken" voor concurrentie 
STAKEN!!! - 05.06.2002 23:15

Het Belgie-verhaal maakt duidelijk dat het postbedrijf daar minder goed ´presteert´ dan TPG hier. Ze krijgen zelfs prestatie-contracten, terwijl TPG hier in NL allang beursgenoteerd is en een "positief resultaat" (=winst) boekt.
Dit betekent dat als de Belgische sorteerders niet sneller werken, ze overgenomen kunnen gaan worden door de TPG. En dan staat ze hetzelfde te wachten als de Nederlandse postbodes.
(Net als Electrabel, een electriciteitsbedrijf uit belgie, in nederland een goot marktaandeel heeft door de ´liberalisering´ van de electriciteitsmarkt.)
Oh god, oh god oh god. Waar moet dat heen met Europa. Kan het allemaal niet gewoon wat kleinschaliger blijven?


Toch wel Belgie ... en milieu 
Den Roden Duivel - 05.06.2002 23:21

Kees, ik snap niet waarom je zo negatief bent over milieuorganisaties. Per slot hebben ze vele honderdduizenden tot bij elkaar miljoenen leden, meer dan vakbonden in Nederland.

Er staat veel meer over de post in Solidair (en waarschijnlijk ook Indymedia België en andere bronnen), en echt niet alleeen dat het zo erg is, maar ook over akties:
Zie  http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?obid=13855&lang=2 met o.a. foto van postpersoneel dat aktie wil, net als de staalarbeiders van Clabecq

 http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?obid=13944&lang=2

Ik wilde helemaal niet België tegen Canada uitspelen, alleen is het gewoon dichterbij om aktievoerder-postman Peersmans uit Antwerpen te contacteren dan de Canadese "Peersmans";  http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?obid=13507&lang=2
belgie? 
kees - 06.06.2002 10:59

Akkoord, maar daar stond in het stuk toch bijna niets over, en daar ging het me juist om, dat al die postbodes wat moeten bedenken om a:) hun werk en rechten te behouden en b:) ´onze´ dienstverlening op dit gebied te behouden. De Canadese campagne op dat gebied zou een goed voorbeeld kunnen zijn, dus vandaar mijn voorstel om ze hier naartoe te halen (mits er postpersoneel is dat er wat omheen zou willen organiseren, maar dat hoor ik nog steeds niet). En over de milieubeweging; die is natuurlijk belangrijk, maar wat we beter kwijt dan rijk kunnen zijn is een milieubeweging die alleen maar op milieuproblemen gefixeerd is, en niet in staat is om de verbanden te zien met andere economische en sociale ontwikkelingen. Wat dat betreft was die opmerking exemplarisch: maakt niet uit wat zo´n bedrijf met z´n personeel doet (of z´n klanten) als het maar goed voor het milieu is (wat ook nog eens de vraag is, het is een harnekkig sprookje dat dat hele internetgebeuren GEEN milieuschade veroorzaakt)
Misverstand 
TPM - 07.06.2002 02:26

Even een misverstand wegwerken.

Een onderneming ontleent haar bestaansrecht NIET aan het verlenen van werk aan medewerkers.
Een onderneming wordt geacht winst te maken.
Winst is een prettig fenomeen dat onze economie draaiend houdt.

Dus: als een bedrijf in de gevarenzone komt zul je kosten moeten terugdringen.
In (allerlaatste) instantie kan dat ten koste gaan van banen.

Gezien de ontwikkelingen in de markt en de technologie heb ik alle begrip voor de maatregelen die TPG (helaas) moet nemen.

Natuurlijk is dat droevig voor de medewerkers (en hun gezinnen), die het betreft. Maar het alternatief zou zijn dat je duizenden mensen blijft betalen voor werkzaamheden waar klanten niet meer om vragen. Daarmee maak je het bedrijf kapot. Ten koste van nog veel meer banen.
TPG is nu eenmaal geen "sosjale joenit" (zo spelde je dat toch, in de jaren zeventig?).

Gelukkig leven we in een land waar ontslagen werknemers netjes worden behandeld.

Als je ietsje verder dan je neus lang is 
kees - 07.06.2002 11:41

zou kijken, schat, dan zou je het hebben over het werkelijke probleem. Dat we het hier over de POST hebben (en niet een van al die andere bedrijven waar ontslagen vallen of geherstruktureerd wordt) is namelijk niet toevallig. Voor de neoliberale kaalslag toesloeg was dat een staatsbedrijf, remember? Net als de spoorwegen. Wat je nu voor je ogen ziet gebeuren is hoe heerlijk de zogenaamde ´vrije markt´ werkt (zogenaamde, want hij bestaat natuurlijk helemaal niet, met al die multinationals en hun monopolies); het levert een achteruitgang van dienstverlening op, een achteruitgang van arbeidsrechten en gedrochten van bedrijven die niet meer functioneren. In dit geval worden de ontslagen postbodes vervangen door veel lager betaalde uitzendkrachten! Nu is er gelukkig een steeds krachtiger tegenstroom aan het ontstaan (ook wel voor het gemak de andersglobalisten genaamd) die het tij probeert te keren. In Nederland loopt het jammer genoeg nog niet zo´n vaart, en dat komt bijvoorbeeld omdat die 5000 postbodes niet op het idee komen om de BMW van hun baas op z´n kant te zetten.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.