english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Milieudefensie actie tegen magneetzweeftrein
myrthe - 10.06.2002 09:24

Milieuactivisten hebben tijdens de
ochtendspits het voorbeeld-treinstel van de magneettrein, dat aan de A7 bij Drachten tentoongesteld staat, ingepakt als een
postpakket. Zij protesteerden daarmee tegen dit geldverslindende en vervuilende project. Volgens hen is er een veel beter alternatief voor handen: de Hanzelijn.


Persbericht

Milieudefensie en milieufederaties maken postpakket van magneettreinstel

´Magneettrein: retour afzender!´

Drachten / Amsterdam 10 juni 2002 --- Vijfentwintig leden van Milieudefensie en de Noordelijke Milieufederaties hebben tijdens de
ochtendspits het voorbeeld-treinstel van de magneettrein, dat aan de A7 bij Drachten tentoongesteld staat, ingepakt als een
postpakket. De organisaties willen dat de politiek het treinstel retour stuurt naar het Duitse bedrijf Siemens, ontwikkelaar van de
magneettrein. Milieudefensie en de Milieufederaties ageren hiermee tegen het voorstel van de Noordelijke provincies, een aantal steden en de Rijksoverheid om in totaal 3,8 miljard euro in dit milieuvervuilende project te stoppen.

De milieuorganisaties vinden de aanleg van een magneetbaan tussen Schiphol en Groningen een slecht plan. Door de magneettrein zal het energieverbruik per reizigerskilometer fors
toenemen. De trein veroorzaakt bovendien vooral extra mobiliteit, bijna niemand stapt ervoor uit de auto. Daar komt nog eens
geluidsoverlast bij en horizonvervuiling van landschappelijk waardevolle gebieden. De beoogde positieve effecten voor de
economie in het Noorden zijn mager. De miljardeninvestering levert het Noorden waarschijnlijk op zijn best vierduizend arbeidsplaatsen op en dat gaat ten koste van werkgelegenheid elders in het land.

De actievoerders hebben het 25 meter lange treinstel helemaal ingepakt tot een bruin postpakket. Het pakket is voorzien van
stempels en een grote sticker met ´retour afzender´. Ook hangt er een groot ´formulier´ op met de tekst:

´Geweigerd wegens:
energieverspilling, verpesting landschap, geld over de balk, lawaai en beter alternatief: Hanzelijn´.

Binnenkort vergaderen de gemeenteraden en Provinciale Staten van de betrokken overheden (de provincies Groningen, Friesland,
Drenthe en Flevoland) over hun financiële bijdrage aan de magneettrein. Het Rijk heeft hun gevraagd samen 1,1 miljard euro
uit te trekken voor de aanleg van het tracé. Als de regio daarin slaagt, wil hun vertegenwoordiger Hans Alders een akkoord sluiten met demissionair minister Netelenbos over de vervolgstappen.
Milieuorganisaties riepen eind mei de Tweede Kamer op om de minister ervan te weerhouden dit akkoord te sluiten, om te voorkomen dat de magneettrein net zo´n debacle wordt als de
Betuwelijn.

De milieuorganisaties pleiten er al geruime tijd voor om het vrijgemaakte geld te investeren in een snelle intercity-verbinding en goed aansluitend transport om de bereikbaarheid van het Noorden te verbeteren.
De Hanzelijn, die binnenkort wordt aangelegd tussen Lelystad en Kampen,kan samen met investeringen in het regionale openbaar vervoer zorgen voor een sterk verbeterde bereikbaarheid van Noord-Nederland. De Hanzelijn kan nog sneller worden door verbeteringen aan het tracé. Dat is een goedkope,rendabele en weinig milieubelastende investering.

---einde persbericht

Website: http://www.milieudefensie.nl/verkeer/index.htm
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
Buh naar de hanze 
Joris - 10.06.2002 10:17

Nee niet de hanzenlijn !

Zuiderzeespoor, zonder de magneetversie.
Het wordt gewoon eens een keer tijd dat drachten en emmeloord aan het spooornet worden gekoppeld. Hierdoor kunnen meer mensen de trein pakken en zal het auwtocultuur wat doen afnemen.

De staat moet haar beloftes jegens het noorden nakomen.
Het zuiderzeespoor is met de ´bouw´ van de flevopolder beloofd door de staat, dus begin 20e eeuw, maar omdat het noorden niet meetelt zijn er alleen maar nuttelosere en mindere belangrijkere projecten in het westen voorgetrokken.
Nu weer, hanzelijn komt ten goede van het westen terwijl het zuiderzeespoor ten goede komt voor het noorden.

ik weet niet 
Bob - 10.06.2002 14:08

Het ding is nog maar een prototype... is het niet wat voorbarig om nu al tegen te zijn?
Foto 
10.06.2002 16:47

Een foto van de aktie is te zien op de website van de Leeuwarder Courant:  http://www.leeuwardercourant.nl/Index
Nog een foto 
Joris - 10.06.2002 18:55

 http://omropfryslan.modules.nl/default.asp?ObjectID=10905

 
11.06.2002 02:58



Website: http://www.leeuwardercourant.nl/Show_Image/0,4700,622555,00.jpg
 
11.06.2002 03:01



Website: http://omropfryslan.modules.nl/files/60-10905/aksje_sweeftrein2_kl.jpg
 
´ 
12.06.2002 00:22



Website: http://www.milieudefensie.nl/verkeer/plaatjes/magneettrein_inpakken2.jpg
 
Regio wil miljard aan Zuiderzeelijn meebetale 
via anp - 14.06.2002 10:06

Regio wil miljard aan Zuiderzeelijn meebetalen

GRONINGEN (ANP, dinsdag 11 juni 2002) - De noordelijke provincies en gemeenten moeten 1,02 miljard euro bijdragen aan de toekomstige Zuiderzeelijn als deze als magneetzweefbaan wordt uitgevoerd. Als het rijk uiteindelijk toch voor een hogesnelheidslijn kiest, moet de regio
hier 230 miljoen aan meebetalen. Dat stellen de gemeente- en
provinciebestuurders dinsdag voor. Het kabinet besloot eerder al 2,73 miljard voor de lijn te reserveren en vroeg de gemeenten en provincies om ruim 1,1 miljard. De regio vond dit te veel, maar in het dinsdag ingediende voorstel voor een samenwerkingsovereenkomst tussen minister Netelenbos (Verkeer) en de regio ligt het bedrag niet veel lager. Hoe de
bijdrage tussen provincies en gemeenten is verdeeld, is nog onbekend. Als de verschillende Provinciale Staten en gemeenteraden akkoord gaan met de overeenkomst tussen Netelenbos en voorzitter Alders van de stuurgroep
Zuiderzeelijn, reserveert de regio 45,4 miljoen euro om eventuele financiële tegenvallers te kunnen betalen. Van elke 100 euro overschrijding betaalt de regio 29 euro en het rijk de rest. Netelenbos en Alders stellen dinsdag in een verklaring dat eigenlijk ook de provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer mee moeten betalen aan de snelle verbinding tussen de Randstad en Groningen. Tot
dusver is dat niet het geval, hoewel ook dit deel van Nederland profiteert van de snelle trein naar het noorden. Jaren geleden heeft het Rijk al een snelle spoorverbinding toegezegd aan de regio, die net als de Tweede Kamer
voorstander is van een magneetzweefbaan. Alleen als het bedrijfsleven hier een betaalbaar voorstel voor doet, komt er zo´n moderne zweeftrein. Anders komt er een hogesnelheidslijn. De diverse planbureaus hebben het hele idee van een snelle trein naar het noorden overigens gekraakt. Zij vinden de lijn duur en onnodig.
---
Magneetbaan 
J. Weidema - 08.08.2002 22:51

Het idee van een magneetbaan lijkt mij een onbezonnen avontuur. Er blijken echter toch heel wat mensen -zoals commissarissen van de koningin- wat in te zien. Ik ben op zoek naar de informatie waarop zij zo'n stellige mening baseren. Er moeten daarover rapporten bestaan.
Iemand die de weg kan wijzen?
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.