english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Een nieuw redactie beleid bij Indymedia.nl
redactie - 09.07.2002 00:43

In de paar maanden dat Indymedia.nl bestaat zijn er een boel mensen geweest die onze site met enthousiasme gebruikt hebben. Helaas echter zijn er ook mensen die deze site gebruikt hebben uit puur eigenbelang. Dit uit zich middels hatelijk taalgebruik, het discrimineren van bevolkingsgroepen en zelfs het met de dood bedreigen van de (vrijwillige) beheerders van Indymedia.nl of anderen. Indymedia NL heeft besloten daar resoluut tegen op te treden.

Wie zijn we?

De Nederlandse afdeling van het Indymedia netwerk is een collectief. Het is een medianetwerk dat radicaal, gepassioneerd en zeker ook subjectief persoonlijk nieuws van allerlei verschillende mensen 'van de straat' publiceert. Daarbij horen ook berichten over maatschappelijke akties, politieke gebeurtenissen en de dagelijkse leefwereld. We doen dit uit respect en liefde voor mensen, die zich inzetten voor een betere, mooiere wereld, en wiens werk normaliter niet of verdraaid weergegeven wordt in de reguliere media.

Indymedia is een democratische nieuwsbron. We willen nieuwsberichten en actuele informatie uit de hele wereld openbaar maken. Alle berichten worden direct en ongecensureerd gepubliceerd, daarna worden ze door de Indymedia.nl redactie (in wisselende teams) beoordeeld en in verschillende categorieën verdeeld. De berichten verschijnen direct in de 'open nieuwslijn' en in de rechterkolom van de voorpagina. Nieuws publicaties, die de redactie het meest waardeert, worden ook op de middenkolom geplaatst. Artikelen die door de redaktie niet als nieuws beschouwd worden, kunnen van de voorpagina worden verwijderd. Ze zijn dan nog wel te vinden op: http://www.indymedia.nl/nl/openposting/openposting.shtml

Hoe werkt het?
  1. Je kunt deze website gebruiken om je tekst, foto's, illustratie, audio, video, etc. openbaar te maken, bij voorkeur nieuws over sociaal en/of politiek activisme, maar gebruik deze website alsjeblieft alleen voor eigen nieuws bijdragen.
  2. Reacties horen onder het bijbehorende posting: gebruik daartoe de "reageer"-knop onder het desbetreffende artikel. De reactie mogelijkheid is bedoeld om het nieuwsbericht inhoudelijk aan te vullen of te corrigeren. Let op: De nieuwslijn van Indymedia.nl is niet bedoeld als discussieforum!!
  3. Volgens ons zou een bijdrage door niet-commerciële initiatieven weer hergebruikt moeten kunnen worden. Mocht je dit niet willen, laat dan weten dat dit niet mag, of anders onder welke condities het wel of niet kan. (Bijvoorbeeld: "Gebruik door derden niet toegestaan" in de inleiding.)
  4. De redactie kan ten aller tijde ingezonden bijdragen verplaatsen of verwijderen. Verwijderde bijdragen kunnen per email opgevraagd worden via info@indymedia.nl en door middel van een goed onderbouwd verzoek.

De spelregels

Deze website is bedoeld om nieuws te publiceren en uit te wisselen. Ten einde haar goed te laten werken, zijn hier de spelregels nog eens op een rijtje neergezet:

  • Stuur alleen nieuwe nieuwsberichten. Gebruik voor het reageren op bestaande bijdragen de 'reageer'-knop onder het bericht.
  • Stuur slechts één kopie van je bijdrage: druk alsjeblieft maar één keer op de verzend-knop.
  • Stuur alleen zelfgeschreven/-gemaakte bijdragen. Kopieën van krantenberichten, links naar krantenartikelen zonder verdere aanvulling worden verplaatst of (als zij het auteursrecht schenden) verwijderd.
  • Gejatte software, auteurrechtelijk beschermd materiaal etc. wordt resoluut verwijderd.
  • Discriminerende, homofobe, haat oproepende, fascistische bijdragen, niet-functionele porno, 'spam', 'flooding', nieuwsbrieven van politieke partijen worden verwijderd.

 
aanvullingen
gezonde positie bepaling 
Anonymous - 09.07.2002 03:00

Het "Wie zijn we en wat willen we" klinkt verstandig.

Aanvullende overweging:
Probeer niet te veel hooi (verantwoording) op de redactionele vork te nemen. Alles waar je als redactie verantwoording voor op je neemt zal ook als aangrijpingspunt tégen je gebruikt kunnen worden.





ps 
Anonymous - 09.07.2002 03:01

Wat is "niet-functionele porno" ? ;-)
eerdere discussie over het redactiebeleid 
anonym - 09.07.2002 09:48


niet functionele porno?! 
René - 09.07.2002 14:02

Evenals de vorige ingezondenstukkenschrijver verbaasde ik me over de zin

"niet-functionele porno, [snip] nieuwsbrieven van politieke partijen worden verwijderd"

Dit lijkt op een jaren zeventig discussie over bloot op tv, dat toen van rechtse clubs wel mocht, mits functioneel. Daarmee werd bedoeld dat bloot alleen mocht als het *niet* bedoeld was om de kijker op te geilen, maar om deze cultureel te verheffen. De VPRO heft hier massa's grappen mee uitgehaald.

Het nieuwe redactionele standpunt van Indymedia dat porno mag, mits functioneel is net zoiets maar m.i,. een stuk leuker.

Porno is immers 'onzedelijk/seksueel in de ruimste zin' (volgens mijn woordenboek). Het is alles wat 'functioneel bloot' dertig jaar geleden níet mocht zijn - strikt bedoeld om geil van te worden en niks anders.

Kortom, als het de redactie menens is met het nieuwe beleid dan wordt porno verwijderd als niemand er bij Indymedia geil van wordt. Je kunt je dus wel voorstellen hoe ik naar porno uitkijk die wél op Indymedia wordt toegelaten. Zo leren we nog es wat over de sexuele voorkeuren van de club die ons dit alles voorschotelt.

Ik ben benieuwd!

:) René
Bloot zonder doel? 
09.07.2002 14:27

Op  http://www.indymedia.nl/2002/05/4226.shtml bv was een plaatje bijgeplaatst (close-up) van een penis voor een vagina. Zo te zien is het verwijderd ;-) Er was toen in ieder geval een diskussie over, of het nu "bloot met doel' was. Sommigen beweerden van wel, anderen niet.

Website: http://www.indymedia.nl/2002/05/4226.shtml
 
Eerdere diskussie over nieuw redactie-beleid 
Pluisje - 09.07.2002 14:31

 http://www.indymedia.nl/nl/2002/07/5243.shtml
Veel reakties, en niet allemaal even subtiel.

Website: http://www.indymedia.nl/nl/2002/07/5243.shtml
 
 
Flo - 09.07.2002 14:50

Ook ik fronste mijn wenkbrauwen bij het lezen van het porno-criterium. Graag uitleg van de redactie over wat ze dan onder 'functionele porno' verstaan. En als het functioneel is (op grond van welke vage omschrijving dan ook), kan het dan altijd? Wat voor de een funcioneel is, kan voor een ander kwetsend zijn. Hoe bepaalt de redactie de grens? Enneh, ben in dit licht ook wel benieuwd hoeveel dames er bij de redatie zitten?
Alle macht aan de redactie 
Criticus - 09.07.2002 23:11

Waarin verschilt Indymedia nu eigenlijk nog van de vermaledijde 'reguliere media'? Ook hier bepaalt de redactie wat nieuws is en wat geen nieuws is. De criteria zijn zelfs nog vager dan bij andere media. In feite betekent het toch dat de redactie het hele beleid bepaalt. Dat is waarschijnlijk niet te voorkomen, maar het werpt een ander licht op de 'democratische' pretenties van Indymedia.
dat dit er blijft staan bijvoorbeeld 
09.07.2002 23:45

Zgn. criticus... ik denk niet dat deze reactie door een krant in hun "ingezonden brieven" geplaatst wordt. Heb in een krant trouwens nog nooit criteria gezien waarin zij publiekelijk bekend maken wat wel en niet geplaatst gaat worden in hun "open newswire". Ik zie dus toch wel wat verschil.
'Demokratische pretenties' 
M02 (redactielid) - 10.07.2002 02:20


-Noem eens een andere gezamelijke plek waar men zelf nieuws kan publiceren (text / afbeeldingen / video / audio)?
En waar het vervolgens pas NADAT het al geopenbaard is door een redactie beoordeeld wordt.
Dit Open Nieuwslijn principe is vrij uniek is mijn idee.

-Iedereen kan zich aanmelden om bij de redactie van Indymedia vrijwiliger te worden:
er wordt niet gevraagd om een uitgebreid CV of diploma's.

-Indymedia NL wordt (zeker gezien het relatief korte bestaan) nog steeds verder ontwikkeld.

Iedereen kan een simpele bijdrage leveren
door bijvoorbeeld mee te denken aan een betere formulering voor een 'porno-spelregel'
Een spelregel die er vooral is om te voorkomen dat server die met vrijwillige bijdragen draaiende gehouden wordt misbruikt wordt voor andere belangen als waar Indymedia voor staat.
(Indymedia heeft GEEN subsidie- of reklame-inkomsten en
ik neem aan dat het wel bekend is dat bijvoorbeeld porno veel dataverkeer/server-belasting kan kosten.)

Iedereen kan namelijk bestanden uploaden naar de indymedia server
en men zou dus 'gratis' misbruik kunnen maken van faciliteiten die gewoon geld kosten.


Overigens was ik zelf het ook absoluut niet eens met het censureren (en vooral de manier waarop) van het hier al eerder genoemde 'paar-plaatje'.
Maar er was helaas, op dat moment dat dit ter sprake kwam op een redaktievergadering, een meerderheid van stemmen bij de toen aanwezigen, die voor verwijdering waren.

Binnen het indymedia.nl team
(Dat bestaat uit zeer verscheidene mensen uit verschillende plekken in het land)
wordt er naast het technisch ontwikkelen
ook continu over bijvoorbeeld het redactie beleid nagedacht, gediscussieerd en besluiten genomen.

Het relatief kleine actieve redactie-team bestaat op dit moment voor zover ik weet volledig uit mensen die dit naast een fulltime job of studie doen.
En dus schaarse vrije tijd hebben.
Zo vallen er dus ook wel eens spaanders waar gehakt wordt.

Wil je wellicht ook meer betrokken bijdragen leveren aan indymedia?
Mail naar eens naar: i n f o @ i n d y me d i a . n l
En kom eens op een algemene vergadering.

En meld je aan op de algemene mailinglijst
en/of meld je eens in het indymedia #NL chat kanaal (IRC.INDYMEDIA.ORG)


Website: http://www.indymedia.nl/nl/static/join.shtml
 
suggestie 
Anonymous - 10.07.2002 04:13

Vervang de formulering "geen niet-functionele porno" door "geen porno" of "geen adult".
Waarbij je porno/adult definieert als niet-kunstzinnig of commercieel bloot.

Dan blijf je wel met het dilemma zitten dat de redactie dit moet beoordelen, maar je zult er ook rekening mee moeten houden dat je niet zo maar "adult" aan kunt bieden op een site die zonder enige drempel toegankelijk is voor minderjarigen.

Naturistisch naakt valt hier dan helemaal buiten en kan
als "niets bijzonders" gewoon in postings opgenomen worden.
(Hoeft niets voor geregeld te worden bedoel ik.)
nonPrOn 
ff - 10.07.2002 13:28

Afbeeldingen van geslachtsdelen kunnen op Indymedia functioneel zijn: je weet maar nooit wanneer er plotseling een foto beschikbaar komt van een politicus in uiterst compromitterende positie. Dat is nieuws, dus functioneel.

Iets is relporno als er puur en alleen maar straatgeweld wordt afgebeeld. Het lijkt me niet functioneel als iemand een hele collectie relbeelden om de relbeelden op Indymedia plaatst.

Afbeeldingen waarop uitvergrotingen te zien zijn van de oppervlakte van een of andere planeet zijn volgens mij ook porno als de enige reden waarom ze gepost worden is dat de poster om wat voor reden dan ook vindt dat iedereen naar die plaatjes moet gaan zitten staren. Spaceporno.

Religieuze porno wordt vooral gevonden in tijdschriften als de "Wachttoren" en "Ontwaakt!" en "De Socialistiese Gezinsbode". Mierzoete familiefoto's met de heilige geest erbij gefotosjopt. Nooit functioneel lijkt me.


porno 
jurrie - 10.07.2002 18:40

'niet functionele porno':

een sigaar in eigen doos
Vanwaar deze beleidswijziging ? 
Bert - 11.07.2002 01:55

Het is niet omdat ik het hier niet mee eens ben hoor, integendeel, een nieuwsforum of een discussieforum kan nou éénmaal niet zonder beheerders die ook moeten censureren wanneer er sprake is van discriminerend gedrag of wanneer er mensen bedreigd worden. Het niet weghalen van racistische -fasistische -en sexistische teksten of waarin er geen respect is voor de ander, is nou niet bepaald een bijdrage voor "een betere mooiere wereld" (wat een hippiekreet!).De doelstelling van Indymedia.nl van vrije meningsuiting mag niet ten kostte gaan van art.1 van de Nederlandse grondwet,
zoals P.Fortuyn zo graag had gewild.

In bovenstaande verklaring van de redactie vind ik er niets
van terug, maar als ik de bijdrage's lees van enkele redactieleden dan is deze beleidswijziging ingegeven door juridische druk van buiten af -alleen jammer dat Indymedia niet eerder zelf opgetreden heeft- .Ontbrak het aan moed om dit toe te geven in de verklaring ?

Bert.
Redactie... 
Kees - 11.07.2002 11:21

Beste redactie,

Willen leden van de redactie in het vervolg aangeven dat ze inderdaad de redactie vertegenwoordigen. Het is niet van wie je antwoord krijgt. Het kan iedereen wel zijn. En als er vermanende woorden gesproken worden weet ik graag uit welke hoek dit kwam. In het verleden werd ik door diverse personen belerend toegesproken; moet ik er vanuit gaan dat in een dergelijk geval de redactie mij belerend toesprak of een andere Indymedia lezer/kijker/schrijver?

Kees.

re:kees 
Anonymous(geen redactielid) - 12.07.2002 00:19

Hoi Kees,

Beetje vreemd verzoek in mijn ogen.
Het gaat hier (en in iedere open discussie) toch vooral om de inhoud en niet om wié iets zegt?

Het lijkt me niet goed om woorden van redactieleden een ander gewicht toe te kennen dan de woorden van anderen.
Ze/we willen toch geen hiërarchische positie benadrukken?
Waarbij je opmerkingen van redactieleden meer serieus zou moeten nemen dan van anderen?

(Besluiten of artikelen van het redactie-team of van Indymedia.nl zijn m.i. steeds duidelijk te onderscheiden en da's natuurlijk prima.)

Anonymus... 
Kees - 12.07.2002 12:51


Beste Anonymus,

In uw ogen is mijn verzoek een beetje vreemd...
Mijn ogen zien dat anders en wel als volgt. De redactie bepaalt of mijn bijdrage door de beugel kan. De redactie bepaalt ook of mijn bijdrage geschikt is om gelezen te worden. De redactie is ook verantwoordelijk voor hetgeen op het openbare internet te lezen is. De Indy-redactie kan daar gerechtelijk op worden aangesproken. Ook een krant bekijkt iedere ingezonden brief en past deze zonodig aan om de inzender van zo’n brief niet in juridische problemen te brengen. Ook de redactie van Indymedia heeft deze taak. Wat fout is wordt afgevoerd of wordt op een pagina geplaatst die bijna niet te vinden is. Daarom wil ik graag weten of ik in discussie ben met een redactielid of met een willekeurige Indymedia lezer/kijker/schrijver. De redactie exploiteert een internetkrant en heeft zo haar eigen belangen. Wanneer een redactielid mee gaat discussiëren ben ik daar graag van op de hoogte. Ook een redactielid is een lezer/kijker/schrijver maar de aansturing van de discussie kan dan anders verlopen i.v.m. eigen belangen. Vandaar. U geeft aan geen redactielid te zijn... Waarom ?

Kees



re: kees 
Anonymous - 12.07.2002 17:56

Hoi Kees,

Je verwoord je standpunt duidelijk dus we hebben hier een verschil van mening over wat wenselijk is.

"U geeft aan geen redactielid te zijn... Waarom ?"

1e: zeg maar "je" hoor, dankzij jou ben ik met indymedia in aanraking gekomen :)

Maar om op je vraag in te gaan:
dat deed ik om te illustreren dat dit een gekunsteld onderscheid oplevert.

indymedia 
jan - 18.06.2005 12:32

Info over indymedia:
 http://www.internetstad.nl/index.php/Indymedia
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.