english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Galicië tussen de tragedie en de hoop
Tommy De Cock - 16.12.2002 11:06

De olietanker Prestige gaat ten onder nabij het plaatsje Finisterre: het zou het begin kunnen zijn van een briljante metafoor, maar veel reden tot romantiseren is er niet... Galicië, één van de mooiste regio's van Spanje, is voor lange tijd verminkt en niemand die er wat aan kan doen.


Men is nochtans al heel wat gewoon, want 7 van de 11 grootste zeerampen in Europa de laatste 30 jaren vonden plaats nabij Galicië. Zo'n 70% van de olie die wereldwijd per schip vervoert wordt, passeert via de kusten van Noord-West Spanje. In feite is het dus geen wonder dat er geregeld eens iets misloopt, temeer daar de maritieme wetgeving vooral uitblinkt door haar laksheid - al het gejammer van Loyola de Palacio (de Spaanse Eurocommissaris voor Energie en Transport) ten spijt. De beloofde maatregelen na de ramp met de Erika in Bretagne (1999) zijn blijven steken in het bureaucratische moeras van de Europese Unie.

Men zegt vaak dat in extreme situaties de onkunde van een regering duidelijker dan ooit naar boven komt en in Spanje is dat niet anders. Een eindeloze lijst van foute beslissingen, onbegrijpelijke blunders en flagrante tekortkomingen prijkt op het palmares van de regeringspartij PP (voor wie de Spaanse politiek niet goed kent: de PP is een select clubje van neoliberalen, oud- en neofranquisten en leden van het rechts-katholieke Opus Dei). Zo begrijpt niemand waarom de eerste 5 dagen na het zinken van de Prestige (13 november) geen enkele expert of technicus geraadpleegd werd (alle cruciale beslissingen werden genomen door functionarissen), waarom het leger zo laat (na meer dan 2 weken) in actie kwam, waarom hulp van Groot-Brittannië in eerste instantie geweigerd werd, waarom de president van de lokale regering (Xunta) in Galicië Manuel Fraga (een trouwe dienaar onder Franco) de dag van de ramp gaan jagen is in de buurt van Madrid, enzovoort.

Maar er zijn nog meer gebuisden: te beginnen met de tanker zelf natuurlijk, een sterk staaltje van maritiem kapitalisme. Een onoverzichtelijk netwerk van bedrijven, rederijen en kapitaalhouders (zie b.v.  http://forums.transnationale.org/viewtopic.php?t=554) zorgt ervoor dat diegenen die werkelijk fouten hebben begaan, moeilijk te vatten zullen zijn. Onbegrijpelijk - maar langs de andere kant niets anders dan "marktlogica" - is ook waarom de eerste (cruciale) 6 uren na het uitsturen van de SOS door de Prestige de sleepboten NIETS ondernomen hebben wegens contractbesprekingen... De Spaanse regering probeerde daarna nog het schip te verslepen naar Franse en vervolgens Portugese wateren, maar het kwaad was al geschied. De beslissing om de tanker meer zee-inwaarts te slepen, zorgde logischerwijze enkel voor uitstel van de catastrofe - blijkbaar heeft niemand van de Spaans regering ooit uit het raampje van een trein gespuwd in de richting van de locomotief. Het "bushiaanse" voorstel van de Defensieminister om de hele boel gewoon plat te bombarderen kon ook al niet overtuigen, tot spijt van de man zelf natuurlijk. De regering blonk overigens wél uit in het misleiden en manipuleren van de gewillige media: men mocht plots niet meer spreken van olievlekken maar van "vlekjes" en elke vorm van kritiek werd afgedaan als gebrek aan patriottisme.
Ook de zogenaamde "experten" die voorspelden dat de olie op de bodem van de oceaan een vaste vorm zou aannemen, vielen jammerlijk door de mand.

Heel veel gebuisden dus - de olietanker en zijn kapitein (tot op het laatste moment enkel geïnteresseerd in het opstrijken van een verzekeringspremie), de sleepfirma's, de Spaanse regering, de oppositie (de sociaal-democratische PSOE ruikt vooral electoraal succes en de nationalistische partijen vallen op door hun afwezigheid), het leger, het merendeel van de media, de Europese Unie,...
Slechts één groep weet met overtuiging de test te doorstaan: met duizenden trekken mensen vanover heel Spanje naar Galicië om er de plaatselijke bevolking te helpen met het opkuisen van de aangespoelde stookolie ("chapapote" noemen de "galegos" het goedje). Een heel intensieve klus en gezond is het ook al niet, maar het maakt de solidariteit met Galicië enkel maar indrukwekkender. Er is trouwens nog heel wat werk aan de winkel voor de moedige vrijwilligers, want de vervuiling van de kust zou nog tot 2006 duren...

Meer info op de volgende sites:
 http://www.lavozdegalicia.es
 http://www.nodo50.org/mareanegra



- E-Mail: creativeurge@hotmail.com
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.