english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Tomsk : Het ALF en nieuw-rechts?
Raf Grinfeld - 09.03.2003 15:53

In de nieuwe Tomsk bijdragen over het ALF, Laïs, nieuw-rechts, De Morgen, wat ze met elkaar al dan niet gemeen hebben,... We publiceren er hier twee teksten uit die ik schreef.

0. Inleiding.


Met de heisa rond Soetkin Collier, haar extreem-rechtse verleden en de onduidelijkheid die er heerst rond de ideologie die ze nu aanhangt, waardoor ze niet als zangeres voor België naar het Eurosongfestival kan, komen er ook andere discussies in beweging. Daarbij spelen De Morgen en Indymedia België een centrale rol. Collier heeft zelfs juridische stappen ondernomen tegen Indymedia. Maar ook voor authentiek libertaire kringen in Noord-België is deze discussie van belang, vermits er al jaren pogingen worden ondernomen aan positiebepaling te doen als het over nationalisme, ecofascisme en de ecologische stromingen gaat. Met mijn tijdschrift Tomsk probeer ik ook al jaren in grote mate duidelijkheid in de zaak te scheppen om de discussie te verrijken.
Jammer genoeg ben ik één van de weinigen die dat met diepgang en nuance probeert. De grotere media behandelen de zaak vaak met nogal wat sensatiegerichte journalistiek. Een goed voorbeeld daarvan is de manier waarop men over de ALF-zaak bericht heeft. Journalisten van De Morgen, zoals Jan De Zutter met zijn boek over de heidenen van het Vlaams Blok, hebben er ook diepgang in proberen te brengen, maar waren misschien teveel journalist en te weinig objectief-wetenschappelijk of maatschappijkritisch om to the point te kunnen zijn.
Wat de ALF-zaak in België betreft, ik heb er veel (doch het bleef legaal) aan gedaan om de boel van dichtbij te kunnen volgen, en ik ben van de ene verbazing in de andere gevallen. Gerechtsjournalisten die erop uitkwamen dat kringen die met brandstichtingen bij McDonalds in verband waren gebracht geïnfiltreerd werden door een aantal undercoveragenten. Jongeren die zich, verward en zwaarmoedig, lieten meeslepen in een zaak van criminalisering. Ideologische cocktails van het slechtste uit de anarchistische en communistische tradities. Provocaties, wanhoopsdaden, zware gevangenisstraffen, psychiaters, het hield niet op.
Nu zijn de acties van het ALF blijkbaar al een paar jaar gestopt in dit land. Of zijn ze een stuk minder zichtbaar. We kunnen ons afvragen wat er gebeurd is met diegenen die ten tijde van de brandstichtingen er actief in waren, of er onterecht mee in verband zijn gebracht. In hoeverre er linkse mensen bij betrokken waren. Of er ook rechtse mensen een rol speelden. Of dat in opdracht van de staat gebeurde, etc. In hoeverre weet A.H. zich bijvoorbeeld los te worstelen van haar grote levensproblemen? Welke rol spelen psychiaters nog in haar dagelijks bestaan? In hoeverre hebben anderen haar manipulatieve praktijken vergeven? Wat is er gebeurd met de mensen die verliefd op haar waren? In hoeverre is L.V.K. losgekomen van haar christelijk-religieuze en links-nationalistische overtuigingen? Hoe denkt G. W. uit Beveren, na een jarenlange gevangenisstraf, terug op de half-goede contacten die hij behield met zijn Vlaams Blok gezinde broer, of zijn biocentrische levensovertuiging en anti-organisatie standpunten? Welke rol speelden drugsverslavingen en drugsroezen in de affaire? Waarom betuigt P.T. nu openlijk sympathie met de vroegere activisten van de CCC? Ja, wat is er allemaal gebeurd met diegenen die met de ALF-zaak in verband zijn gebracht? Ik ben geen journalist en heb het dus niet voor u uitgespit. Maar dat er aardig wat veranderd is daar kan u van op aan.
Bij het lezen zal niet alles even duidelijk worden voor u. Ik wil slechts aanzetten geven tot nadenken over deze kwestie en ga daarbij nogal experimenteel te werk. Ik heb me bijvoorbeeld de vraag gesteld wat er zo aantrekkelijk kan zijn voor nieuw-rechts aan het anarchisme. Mij lijkt dat bijvoorbeeld vooral anarcho-primitivisme te zijn, een pseudo-libertaire stroming die voortbouwt op een negatief-individualistische traditie die denkers als Max Stirner omvat. Anarcho-primitivisten zijn niet links, ook naar eigen zeggen niet (al zijn er misschien uitzonderingen). Men kan zich afvragen wat er overblijft als men het sociale uit het anarchisme wegneemt. In hoeverre men dan bijvoorbeeld geïnteresseerd geraakt in organisaties als het ALF? Als we dat al een organisatie mogen noemen, want veel wijst er op dat het eerder om een project gaat waarbij mensen elkaar niet noodzakelijk kennen. Anarcho-primitivisten houden van een gebrek aan organisatie. Rechts houdt van de chaos, tenzij het haar slecht uitkomt. Misschien is het dat wel wat anarcho-primitivisme en rechts het meest verbindt, de voorliefde voor een bepaald soort chaos, psychosociale entropie.




Laïs, Vrijbuiter en De Morgen.


Op 22 februari verscheen er in De Morgen een lang artikel over Soetkin Collier en haar banden met extreem-rechts, door die associaties mag de zangeres België niet vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival dit jaar. Nochtans had men dit de zangeres eerder toegezegd. Soetkin Collier was ook ooit een lid van de folkgroep Laïs, waarmee voor de zangeressen van Laïs de steen aan het rollen ging. Er werd van hen verteld in het artikel dat ze als oudere tieners alledrie acief waren in de extreem-rechtse Nationalistische Studentenvereniging (NSV).
In een recht van antwoord weerlegde Laïs, dit weekend in De Morgen, deze en andere zaken die in het artikel vermeld staan. Het lijkt erop dat extreem-rechts de groep voor haar kar probeert te spannen want Laïs distantieert zich in niet mis te verstane bewoordingen van alles wat naar racisme en fascisme ruikt. Zowat het enige dat Laïs verweten kan worden is dat wat het over Vrijbuiter schrijft. Laïs-zangeres Jorunn Bauweraerts werd als jonge tiener, schrijft de folkgroep, "een paar jaar lid van Vrijbuiter, een volksanarchistische, ecologische en anti-kapitalistische jongerenbeweging die zich enkel met cultuur, muziek, poëzie en de natuur bezighoudt en waar politieke stellingen geweerd worden. Deze beweging streeft voornamelijk naar het behoud van het leefmilieu en heeft als leuze 'niet links, niet rechts, maar vooraan.' "
Waarop de journalisten in een naschrift Vlaams Blok- kenner Marc Spruyt uit 2001 citeren. Vrijbuiter wordt genoemd als een nieuw-rechtse actiegroep en Laïs wordt ervan beschuldigd het Recht van antwoord aan te grijpen als een "lofzang op de vzw Vrijbuiter".
Vreemd is het wel wat Laïs stelt. Wie het tijdschrift van Vrijbuiter kent, weet dat het niet zo'n onschuldig blad is, maar een podium biedt aan aardig wat rechtse denkers en aangebrande milieugezinden. Misschien is de folkgroep op dit punt wel even naïef over nieuw-rechts als Agalev-oprichter Luc Versteylen, wanneer die in een interview met De Morgen (zie het artikel van 22 februari) het volgende stelt : "Meer en meer Vrijbuiters beginnen te beseffen dat je geen politiek kunt voeren op basis van haat. Dat juich ik toe. De Vrijbuiters zijn uiteindelijk goede gasten. Ze voelen zich Vlaams en volks, maar dat vind ik alleen maar gezond." De al jaren bij Vrijbuiter erg actieve Arnout Collier, broer van Soetkin, stond in oktober 2000 nog op de lijst van het Vlaams Blok in Beveren. Versteylen zelf draait er zijn hand niet voor om om regelmatig samen te werken met mensen die op het Blok stemmen en zelfs met Blok-kopstuk Alexandra Colen.



Website: http://www.jahsonic.com/RafGrinfeld.html
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.