english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Westerschelde Containerterminal van de baan
posted by remco - 16.07.2003 13:32

Woensdag schoot de Raad van State het plan van het provinciebestuur van Zeeland voor een megacontainerterminal aan flarden. De alternatieven voor de terminal zijn onvoldoende onderzocht, nut en noodzaak zijn niet aangetoond en dus is er geen reden om de natuurbelangen aan te tasten. Met de uitspraak is jarenlang verzet van natuur- en milieuorganisaties tegen de Zeelandse containerterminal met succes bekroond.

een deel van het natuurgebied
een deel van het natuurgebied

Milieuorganisaties opgetogen over behoud Kaloot | Raad van State torpedeert WCT
Milieudefensie, de Zeeuwse Milieufederatie en het Zeeuwse Landschap zijn opgetogen met de uitspraak van de Raad van State om het besluit tot aanleg van de Westerschelde Containerterminal (WCT) te vernietigen. De rechter schoot vandaag het plan van het Zeeuwse provinciebestuur aan flarden. De alternatieven voor de megaterminal zijn onvoldoende onderzocht, nut en noodzaak zijn niet aangetoond, en dus is er geen reden om de natuurbelangen aan te tasten. Bovendien zijn de leefbaarheids- en verkeerseffecten die de WCT met zich mee zou brengen, onvoldoende meegewogen. De milieuorganisaties roepen de Zeeuwse provinciebestuurders op de WCT-plannen nu definitief af te blazen.

Met de uitspraak van vandaag is een jarenlang verzet van natuur- en milieuorganisaties tegen de containerterminal met succes bekroond, aldus Vera Dalm, directeur-campagnes van Milieudefensie. 'De economische argumenten voor aanleg van de terminal blijken gebakken lucht. De Raad maakt duidelijk dat bouwlustige provinciebestuurders natuur- en milieubelangen niet zomaar opzij kunnen schuiven.' De Raad heeft ingrijpende gevolgen voor natuur, milieu en landschap weten te voorkomen. Ruim 140 hectare aan Zeeuws strand, slikken, schorren en duinen is daarmee veiliggesteld. Was de terminal er wél gekomen, dan had dat ook nog geleid tot een exponentiële toename van vrachtverkeer in de regio.

Tijdens de behandeling van het beroep tegen de WCT enkele maanden geleden, bleek al dat de rechter vele kritische vragen had over de zorgvuldigheid van de besluitvorming door het provinciebestuur.

Nieuw kansen
Milieudefensie en de Zeeuwse Milieufederatie roepen de Zeeuwse provinciebestuurders op de WCT-plannen definitief af te blazen. Tjeu van Mierlo, coördinator van de Zeeuwse Milieufederatie: 'Het besluit van de rechter biedt nieuwe kansen voor een tweesporenbeleid waarin investeringen in economie en ecologie wél in goede balans zijn. Juist die ambitie is één van de centrale programmapunten in het nieuwe college-akkoord van Gedeputeerde Staten.' De uitspraak van de rechter is een goede aanleiding een toekomstvaste visie op de Zeeuwse havens te formuleren. Daar ontbrak het tot nog toe aan.

Rust en ruimte
Milieudefensie, de Zeeuwse Milieufederatie en Vereniging Redt de Kaloot hebben zich jarenlang verzet tegen de plannen voor de WCT. Niet alleen in Zeeland maar in heel Nederland wordt rust en ruimte bedreigd door bouwplannen. Milieudefensie al jaren samen met lokale actiegroepen de campagne 'Trek de groene grens, rust en ruimte daar moeten we zuinig op zijn'. Zo wil de organisatie voorkomen dat Nederland volgebouwd wordt ten koste van natuur en landschap. Ook vorig jaar boekte de campagne succes; de aanleg van een containerterminal in de Betuwe ging niet door. Met vergelijkbare argumenten veegde de Raad van State de plannen van de Provincie Gelderland van tafel. Die besloot daarop de aanleg van de haven en de containeroverslag af te blazen.

Zie ook
Westerschelde Container Terminal
Links! - 09.10.2002 21:54
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/10/6876.shtml

Milieuorganisaties opgetogen over behoud Kaloot
 http://www.milieudefensie.nl/persber/ruimte/030716.htm

Filmpje over het natuurgebied en de containerterminal over
de vereniging Redt de Kaloot die zich inzet voor het behoud
van dit unieke stukje strand.
 http://www.zeelandnet.nl/player.php?movie=283

Vereniging Redt de Kaloot website
 http://members.lycos.nl/kaloot/pages/openen.htm
 

Lees meer over: globalisering natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.