english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Polderbaan toont macht Schiphol
Joris Wijnhoven - 24.07.2003 10:04

Zal het rumour rond Schiphol ooit verstommen? Zolang de politiek de luchthaven geen strobreed in de weg legt absoluut niet.

Zal het rumoer rond Schiphol ooit verstommen? Voormalig verkeersminister Netelenbos dacht van wel toen ze ruim een jaar geleden op de valreep haar Wet Luchtvaart door de senaat loodste. In die wet zijn de milieugrenzen voor Schiphol vastgelegd. Schipholbaas Cerfontaine moet zijn handen dichtgeknepen hebben: de normen voor stank, vervuiling, gevaar en lawaai werden flink opgerekt. Netelenbos pretendeerde de geschiedenis in te gaan als minister die een einde maakte aan het gekrakeel rond Schiphol. Niets blijkt minder waar, betoogt Joris Wijnhoven van Milieudefensie.

De ellende begon al in oktober. Rekenaars van het NIVR becijferden het groeipotentieel voor Schiphol op zo’n 800.000 vluchten in 2020. Of dat maar even mogelijk gemaakt kon worden. Want het kon toch niet zo zijn dat de overheid de groei nodeloos in de weg zou zitten. De brutale aanval op de zojuist fors opgerekte regels kwam razendsnel. De ambitie om milieugrenzen te maken die niet meer ter discussie staan was gelijk al mislukt.

Is Schiphol dan nooit groot genoeg? Blijkbaar niet. Het asfalt van de Polderbaan is nog niet droog, of Cerfontaine tracht de geesten rijp te maken voor een volgende stap: de introductie van een zevende en achtste baan. Een sterker bewijs dat Schiphol slechts aan haar eigen capaciteit denkt en uiteindelijk geen moer geeft om haar omgeving is niet denkbaar.

Na de kerst is er volop ophef rond de Commissie Deskundigen Vliegtuiglawaai, die gevraagd is een handhaafbaar geluidsnormenstelsel te ontwikkelen, waarbij (jawel) gemeten gaat worden. Voorzitter Berkhout gooit het bijltje erbij neer. De Delftse professor wordt voortdurend door ambtenaren gedwarsboomd. Blijkbaar is het ministerie niet geïnteresseerd in eerlijke metingen en volgt ze liever Schiphols agenda van groei. Staatssecretaris Schultz komtter vervanging ten langen leste aanzetten met CDA-senator Eversdijk, die er tot op de dag van vandaag niet in is geslaagd zelfs maar met een plan van aanpak te komen. Ook in praatclubs als het Centraal Regionaal Overleg Schiphol (CROS) worden veel vrome woorden gewijd aan de noodzaak van een goed meetstelsel, maar er gebeurt letterlijk niets. Een jaar lang is er door wie dan ook niet een concrete stap gezet om de belofte aan omwonenden in te lossen dat er minder geluidshinder zou komen.

Eind juni krijgt de klucht rond Schiphol een onverwacht hoogtepunt. Schiphol beweert zich misrekend te hebben bij de totstandkoming van de luchtvaartwet. Ten noorden van de Zwanenburgbaan stuiten ze ‘ineens’ op te strenge normen, waardoor deze baan niet optimaal gebruikt kan worden. Het is weinig geloofwaardig dat miljoenenbedrijf Schiphol een dergelijke fout zou maken. Belangrijker is dat het argument van Schiphol om de Polderbaan aan te mogen leggen nu juist was, dat de Zwanenburgbaan dan zou kunnen worden ontzien. Schiphol meldt doodleuk aan Schultz moedwillig de wet te gaan overtreden als zij de normen niet oprekt. Hoe arrogant kan een bedrijf worden als ze geen weerwerk van de politiek krijgt? Omwonenden hebben het nakijken.

Cerfontaine rekent een verontrustend sommetje voor. Als de normen bij de Zwanenburgbaan niet worden opgerekt moet Schiphol terug naar 340.000 vluchten per jaar. De nieuwe wet zou echter ruimte geven voor 600.000 vluchten op het hele banenstelsel. Dit ene foutje zou dus leiden tot een strop van 260.000 vluchten, die allemaal via de Zwanenburgbaan moeten worden afgewikkeld. Dat is niet te hopen voor mensen in Zwanenburg, Oostzaan en Landsmeer!

Dan haalt Cerfontaine de eeuwige economische drogreden van stal. Schiphol is volgens hem de kurk waar de natie op drijft en moet dus letterlijk ruim baan krijgen. De directeur maakt handig gebruik van het economisch ontij: banenmotor Schiphol moet ontzien worden. De werkelijkheid is, dat Schiphol nog enorm veel groeiruimte heeft binnen de luchtvaartwet. Bovendien zijn er net zoveel dikke, geleerde rapporten van economen die rol van Schiphol als economisch katalysator relativeren, als juichverhalen over de fantastische prestaties van dit bedrijf. Feit is ook dat 42% van de passagiers op Schiphol alleen komt om over te stappen. De bijdrage van deze transfers aan onze economie is twee koppen koffie, misschien een koffiekoek en wat luchthavenbelasting.

Al met al staat na een jaar de tent weer volkomen op zijn kop. Schiphol schreeuwt moord en brand, terwijl ze met de Wet Luchtvaart ruimschoots haar zin heeft gekregen. Gemeenten in de regio zijn razend, hetzij omdat ze met de ingebruikname van de Polderbaan geconfronteerd worden met enorm veel herrie, hetzij omdat ze erachter komen dat zij helemaal niet ontzien gaan worden. Bewoners constateren dat zij voor de zoveelste keer zijn belazerd zijn. Als vanouds worden er rookgordijnen opgetrokken om een simpele constatering te maskeren: groei en milieu gaan niet samen. Zolang Netelenbos, Schultz of welke politicus dan ook de economische belangen van een enkel bedrijf laten prevaleren boven het milieu en een gezond leefklimaat van miljoenen, is het een illusie te hopen dat de rust zal wederkeren.


- E-Mail: joris.wijnhoven@milieudefensie.nl Website: http://www.milieudefensie.nl
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
enkele links over schiphol  
willink - 24.07.2003 16:05

Schiphol maakt Bulderboswake onmogelijk
Redaktie - 04.01.2002 12:27
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/01/1342.shtml

Schiphol boos op Platform Vliegoverlast Asd
Gerlach - 11.05.2002 11:21
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/05/3873.shtml

Schiphol nog bozer op Platform Vliegoverlast
Flo - 16.05.2002 12:45
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/05/4014.shtml

GroenFront! bezet bouwkraan Schiphol
Anonym - 04.06.2002 17:26
 http://www.indymedia.nl/2002/06/4323.shtml
"Schiphol-spijtbetuiging PvdA moedig" 
vliegtuigspotter - 28.07.2003 13:03

Nu milieuspecialist Samson vanmorgen in de Volkskrant openlijk toegeeft dat omwonenden voor het lapje zijn gehouden, hoopt Milieudefensie dat de partij ook consequenties verbindt aan die uitspraak. De Wet Luchtvaart moet worden aangescherpt én er moeten meer geluidsmeters komen. 'Samsons uitlatingen zijn moedig, maar de partij heeft heel wat uit te leggen over het barre beleid van de afgelopen jaren.'
 http://www.milieudefensie.nl/persber/verkeer/030728.htm
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.