english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Mein Kampf: verbieden of beschikbaar stellen?
battl.nl - 30.10.2003 20:32

PvdA-senator Erik Jurgens reanimeerde onlangs het debat over het verbod op de publicatie van Mein Kampf. Wij storen ons mateloos aan de dubbele moraal waarop het verbod gebaseerd is.


Hoewel wij het kwetsende karakter van het boek zeker onderkennen, geldt dat in meer of mindere mate voor menige publicatie. Het recht op vrijheid van meningsuiting en het recht op informatie dienen wat ons betreft echter ten aller tijden te prevaleren.

In historisch perspectief is juist het feit dat het boek in de jaren voor WO2 niet of nauwelijks werd gelezen, laat staan serieus genomen, een van de oorzaken dat het gevaar van Hitler's Nazisme niet tijdig onderkend werd. Het lijkt ons dan ook van groot belang dat het boek voor iedereen vrijelijk beschikbaar is. Vandaar dat wij dan ook besloten hebben de integrale tekst op onze site te plaatsen, in het Engels en in het Duits. Een Nederlandse versie hebben wij nog niet kunnen vinden, maar als iemand een die heeft, dan publiceren wij die ook van harte. Alles onder het motto: ken uw vijand...

Redactie battl.nl

Website: http://www.battl.nl
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Tsssssss... 
Bertje - 30.10.2003 20:50

Ben ook voor publicatie van het boek, maar wat jullie nu doen met deze aankondiging op Indymedia gaat toch echt in de richting van zelfverheerlijking: kijk eens hoe hard wij ons maken voor de vrijheid van meningsuiting en wat we aandurven. Dit riekt naar sensatie. Jullie hopen natuurlijk te bereiken dat de media hier gewag van maken he? Jullie zetten op deze manier bezoekers van Indymedia aan tot het lezen van Mein Kampf, en dat vind ik verwerpelijk. In de bieb is het boek immers ook in te zien, op verzoek.

En jongens, je schrijft "te allen tijde", leer eens een taal.
Bertje toch... 
Bartje - 30.10.2003 21:27

Je schrijft: "Jullie zetten op deze manier bezoekers van Indymedia aan tot het lezen van Mein Kampf, en dat vind ik verwerpelijk."

Hoe meer mensen dit boek lezen, hoe beter. Zoals dat ook geldt voor Das Kapital, de Bijbel, de Koran, Anarchist Cookbook en Men are from Mars, Women are from Venus.
beste bertje 
redactie battl.nl - 30.10.2003 21:34

Je kritiek op de spelling is terecht, maar verder sla je de plank mis. We plaatsten bericht omdat het debat over dit onderwerp lijkt dood te bloeden voor er een conclusie wordt getrokken. Het is niet onze bedoeling mensen tot het lezen van het boek aan te zetten, maar willen dat het boek op dezelfde manier beschikbaar komt als andere boeken.

Volgens ons is het verbod gebaseerd op emoties en niet op argumenten en leidt handhaving van het verbod tot een dubbele moraal. Dit stellen we aan de kaak, meer niet.

Of mensen het boek willen lezen, laten wij geheel aan hen. Sterker, we willen eventueel geinteresseerden op voorhand best wijzen op het feit dat het boek abominabel slecht geschreven is en dat grote delen slechts met heel veel wilskracht door te komen zijn.

Redactie battl.nl

Website: http://battl.nl
 
Inbreuk op auteursrecht 
Rejo Zenger - 30.10.2003 22:21

Op dit moment ligt het auteursrecht van de originele tekst in de handen van de Staat Beieren. Het auteursrecht op de vertaling is in handen van de Nederlandse Staat.

Met het publiceren van Mein Kampf op haar website maakt battl.nl op zijn minst inbreuk op het auteursrecht van de Staat Beieren. Daarnaast maakt ze mogelijk ook nog eens inbreuk op het recht van de Engelse vertaling.

Ik ben een voorstander van herpublicatie van Mijn Kamp zoals de Nederlandse vertaling van Steven Barends heet. Ik ben het er echter niet mee eens dat, om welke reden dan ook, het auteursrecht van anderen geschend wordt. Het ter beschikking stellen van een electronische kopie ervan op een website is vorm van vermenigvuldiging en vormt daarmee de inbreuk.

Het argument dat door battle.nl wordt gebruikt om die schending van dat auteursrecht te rechtvaardigen geeft ook blijk van weinig inzicht. Het boek is *nu al* vrijelijk beschikbaar voor iedereen: het boek is niet verboden in Nederland. Bezit is gewoon toegestaan, uitlenen is gewoon toegestaan en alleen de verkoop (naast herpublicatie) ervan is verboden.

Iemand die Mein Kampf echte eens wil inzien en niet zelf over een exemplaar beschikt kan terecht bij de grotere bibliotheken. De Centrale Bibliotheek van Rotterdam heeft in ieder geval een Engelse, wetenschappelijk geannoteerde, uitgave, die ergens in de jaren negentig bij de Londonse uitgeverij Pimlico is verschenen.




Website: http://rejo.zenger.nl
 
"Dit riekt naar sensatie" 
violet - 30.10.2003 22:26

Wat een onzin Bertje. Het is 100% nieuws als battl.nl dit publiceert. En het is zeer terecht dat ze op indymedia een posting doen hierover. Anders zouden straks alleen de vaste bezoekers van battl.nl hiervan afweten. Sinds wanneer heeft posten op indymedia met sensatiezucht te maken? Hulde!
Alle gedanken sind frei! 
Simon S. - 30.10.2003 23:07

Battl en Violet hebben absoluut een punt. Maar het "auteursrecht" op zoiets perfides als "Mein Krampf" is een Gotspe. Me dunkt dat geen zichzelf respecterende Natie, deelstaat of wat dan ook aanspraak zou mogen maken op de "auteursrechten" op zo'n boek.
Het idee alleen al...

Dat een 'verbod' op Nazi-lectuur vanuit Historisch oogpunt niet te handhaven is, moge ook duidelijk zijn.

Leestip: raadpleeg de Dagboeken van Herr Dokter Joseph Goebbels, "Reichsminister fuer Aufklarueng und Propaganda" maar eens op de naam (Sir) Henri Deterding. Grondlegger van de Bataafsche Petroleum Maatschappij.
(Tegenwoordig Shell geheten!)

(Sir) Henri Deterding flirtte, zoals zovelen in de Adellijke kringen rond 1930, met het Fascisme. Ons "Huis van Oranje" zit nog steeds op een berg aandelen van die Bataafsche Petroleum Maatschappij/Shell.
:(

Citaat Dagboek Goebbels: "Sir Henri Deterding hat die NSDAP fuenf millionen geschickt. Der Fuehrer war ganz ins feuer und flamme. Das gibt freunde, en neue arbeitsplatzen.

Niet geheel onlogisch vanuit BPM/Shell-optiek: het moet een mooi gezicht zijn geweest, al die arbeiders in gelid richting Autobahn afgemarcheerd. Deterding was de Pompstations al denkbeeldig aan het plannen...

Wie zijn Geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te herhalen. History = what's Happening!
Vanwege "auteurswet" heb ik hier de percieze datum van citaat Deterding/Goebbels niet vermeld.
Ga eens naar de Bibliotheek.
Of zoek het op, via onderstaande site.

Alle gedachten zijn vrij!



Website: http://www.nizkor.org
 
internet maakt einde aan alle censuur 
Bob - 30.10.2003 23:23

De tijd van de boekverbrandingen, door links en rechts toegepast (letterlijk of figuurlijk) is voorbij. Natuurlijk zijn er nog personen die problemen hebben met bepaalde boeken, maar iedereen is toch al vrij om deze werken te downloaden. Je houdt informatie niet meer tegen met restrictieve wetten.
RE: internet maakt einde aan alle censuur ?? 
zie link - 31.10.2003 00:28

Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
 http://indymedia.nl/nl/static/DB
Online te lezen 
dpi - 31.10.2003 03:29

Het boek is momenteel via Google makkelijk te vinden. Daar is niet veel creativiteit voor nodig...

Internet zorgt niet dat censuur onmogelijk is. Censuur op internet bestaat nog steeds. Waar ik het wel mee eens zou zijn, is wanneer gesteld wordt dat internet publiceren en kopieren makkelijker maakt; hetgeen censureren moeilijker maakt. Echter censuur bestaat nog steeds.

Daarvoor is o.a. Freenet uitgevonden. Naast Freenet zijn er ook andere alternatieven, zoals ENTROPY. Freenet geeft je de mogelijkheid anoniem materiaal te down- en/of te uploaden - ook al is het ''illegaal'' volgens de wet. Ook op Freenet kun je Mein Kampf vinden.

Freenet heeft ook nadelen. Vanwege de techniese implementatie is het trager dan down/uploaden via een snelle webserver. Het achterhalen van een auteur is betrekkelijk lastig, zo niet onmogelijk, omdat alles er anoniem gepubliceerd wordt terwijl het wel handig kan zijn meer informatie te weten te komen over een auteur van een stuk text. Het is aan de andere kant wel mogelijk om met de anonieme auteur in contact te komen.

 http://www.freenetproject.org
 http://entropy.stop1984.com
Dubbele moraal? 
31.10.2003 10:18

Waar hebben jullie het eigenlijk over? Welke dubbele moraal?
dubbele moraal dus 
- 31.10.2003 10:29

De dubbele moraal: er moet altijd vrije meningsuiting gelden, en daarom moet de vrije meningsuiting niet altijd gelden.
Vrije meningsuiting? 
31.10.2003 11:47

Maar wie zegt dat er dan (behalve jullie) dat geen grenzen zouden moeten zijn voor het recht op vrije meningsuiting? Het extreme standpunt dat jullie als een gegeven beschouwen heb ik eigenlijk nog nooit serieus door iemand horen verkondigen. Met andere woorden: wiens dubbele moraal? Over wie heb je het nu steeds? Zouden er volgens jullie dan geen grenzen moeten zijn voor het recht op vrije meningsuiting? Moet het verspreiden van racistische en neo-nazistische lietratuur e.d. niet meer strafbaar zijn?
internet maakt einde aan censuur 
bob - 31.10.2003 12:05

Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl

Dit is een voorbeeld van een gewonnen slag in een verloren oorlog.

Indymedia is een 'target' net als Napster dat was. Door decentralisatie van informatie is het onmogelijk om te targeten, te procederen en te zieken tegen een instantie omdat er geen instantie is, alleen een amorfe bende gebruikers.

Als Indymedia alleen maar zegt dat je op P2P netwerken de informatie kunt vinden (en met naam en toenaam noemt) en zorgt dat het ruim beschikbaar is, dan kan DB weinig beginnen.

Voor MK geldt hetzelfde, alleen is zelfs het met naam noemen niet nodig want iedereen kan dit zelf wel vinden.
Leestip Hitler 
EcoNozem - 31.10.2003 15:35

Het boek Mein Kampf is makkelijker down te loaden dan door te komen. Wát een taaie kost zeg!

Als je meer wilt weten over de achtergronden van het boek dan raad ik je liever het (in mijn ogen) beste boek óver Mein Kampf aan.

Het is van de auteur Werner Maser en getiteld 'Hitlers Mein Kampf' (prijs € 20,40, ISBN 90-75323-30-1)

Dit is een bespreking ervan die verscheen op
 http://www.geschiedenis.nl/examen/du/duitsland.htm#7

text:

de succesvolle studie van Werner MASER ( 7 ) , waarvan de eerste druk al in 1966 verscheen. Herdrukken en herwerkingen volgden in 1974, 1976, 1981,1983,1995 en de Nederlandse vertaling in 1998. Het boek "Mein Kampf" lag aan de basis van veel ellende. Er werden reusachtige oplagen van verkocht, maar het werd weinig gelezen, zodat men ook weinig rekening hield met wat Hitler allemaal beloofde te gaan doen. Zelfs zijn topmedewerkers Goering en Goebbels gaven toe dat ze het niet gelezen hadden.

Hitler begon het te schrijven toen hij , na de mislukte staatsgreep van 8-9
november 1923 , al op 11 november in de gevangenis belandde, in Landsberg aan de Lech , helemaal in het zuiden van Beieren, ten zuiden van Augsburg en München.
Eigenlijk dicteerde hij het en moest Hess alles opschrijven. Hitler vond spreken efficiënter dan schrijven, maar vergat dat als Hess het noteerde, dit ook gebeurde zonder de kracht van zijn overweldigende stem.


Op 20 december 1924 mocht Hitler zijn comfortabele gevangenis voortijdig verlaten , na "een jaar universitaire opleiding op staatskosten", zoals hij het verblijf daar noemde. Het manuscript voor "Mein Kampf" was toen bijna voltooid. Op 18 juli 1925 werd het eerste deel gepubliceerd , met als titel "Een afrekening" en overwegend autobiografisch.
Deel II , "De nationaal-socialistische beweging", met instructies voor zijn partij en zijn land, bereikte de boekhandel in december 1926.

De lectuur van "Mein Kampf" zelf is niet de meest verheffende, maar zoals gezegd werd het bezit ervan een must in de nazi-tijd, toen het boek de bestseller was. Het autobiografische deel valt nog mee, maar het verhaal over de "bekering" tot het anti-marxisme en nog meer tot het antisemitisme is minder fraai. Hitlers overtuiging dat joden synoniem waren met "parasieten, bacillen, bloedzuigers" , die uitgeroeid moesten worden, wijst nog niet op een vast omlijnd plan en zijn besluit om politicus te worden evenmin. Maar ze leiden tot het noodlottige wereldbeeld van Hitler : het verraad van Versailles ongedaan maken, Lebensraum veroveren in het Oosten , marxisme en jodendom vernietigen , cultuur gelijk schakelen met ariër zijn, de massa's beschouwen als lichtgelovig, niet geïnteresseerd in genuanceerde waarheden, niet in staat te onderscheiden wie gelijk en wie ongelijk heeft, mits je eindeloos bepaalde stellingen of leugens blijft herhalen.
Maser beschrijft de ontstaansgeschiedenis van "Mein Kampf", de vele drukken en herdrukken, de perceptie in binnen- en buitenland, de stijl, structuur, de oeverloze woordenstroom, de geestelijke bronnen van autodidact Hitler. Hij wijst ook op de gevaren en de destructieve plannen die erin zaten en die Hitler nadien, in zijn toenemende sluwheid en demagogie, nooit meer zo openlijk en zwart op wit zou verkondigen.

Bij de citaten voegt hij telkens zijn kritische commentaar. En voortdurend corrigeert hij Hitler, wanneer deze zijn jeugd of prestaties onjuist voorstelt.In de bijlagen zitten enkele brieven aan en van Hitler en een chronologisch overzicht van internationale conferenties, besluiten en gevolgen voor de Weimarrepubliek in de periode van eind 1923 tot eind 1926. Hier horen o.a. bij : het Dawesplan, de conferentie van Locarno, de heropname van Duitsland in de Volkenbond ; dit laatste gebeurde op 8 september 1926, met algemeenheid van stemmen !

Het boek eindigt met een indrukwekkend notenapparaat van 71 pagina's, de originele bibliografie van Maser ( 16 p. ) , het niet vertaalde en integraal overgenomen personen- en zakenregister van de Duitse uitgave van Mein Kampf ( 17 p. ) en een personenregister bij Masers boek zelf. Wie ooit "Mein Kampf" volledig wil lezen, heeft er alle belang bij dit standaardwerk van Maser ernaast te leggen voor nuanceringen en correcties.

Een paar detailopmerkingen : een aantal titels uit de bibliografie bestaan ook in Nederlandse vertaling, maar de uitgever heeft zich bewust gehouden aan de originele versie en ze helaas niet erbij vermeld ; de fotopagina's ( 16 tussen 96 en 97 en nog eens 16 tussen 256 en 257 ) zijn helaas niet genummerd en er wordt dan ook niet naar verwezen in de tekst en in het register ; de uitgever mag uit een volgende druk de spel- en drukfouten elimineren (b.v. p. 15 : geïntergreerd; p. 306 : Hitler vermeld; p. 354 : had verklaart ) en het zou ook mooi zijn als de bladen minder vlug zouden loskomen. Maser verdient een uitgave met dezelfde kwaliteiten als zijn werk.


World Web War 
dpi - 31.10.2003 16:24

Leuke analogie Bob maar de strijd is nog niet gestreden. De pro-censuur groep heeft echt nog niet ''gecapituleerd''. De vrijheid van meningsuiting is momenteel niet onuitputtelijk.

Slagen die nog open staan cq. vollop gestreden worden

* Juridiese aanvallen op het gecentraliseerde P2P netwerken dmv de instantie(s) die zorgt danwel zorgen voor het aanbieden van het P2P netwerk aan te klagen op grond van allerlei wetten.

* Juridiese aanvallen op gedecentraliseerde P2P netwerken dmv individuele gebruikers aan te klagen danwel hiermee dreigen. Om vervolgens te ''schikken'' omdat dat ''goedkoper'' lijkt. Deze terreur-methode van bangmakerij staat bekend als ''FUD''.

* TC / TCG / LaGrande / NGSCB / Longhorn / Palladium / TCPA / Fritz! / Hoe-heet-het-vandaag. DRM. Controle op hardware niveau over wat een computer mag op basis van deny-everything-accept-some, een veel gebruikt principe in een (goede) firewall.

* Dan heb je nog dingetjes zoals EUCD (Europese DMCA), patenten, aftappen, privacy, Echelon, TEMPEST, noem maar op. Zgn. ''beveiligings''-maatregelen van uberheden.

* En tenslotte hebben we het nog niet gehad over lekken in software. Dit zet allerlei kansen en mogelijkheden open voor beide partijen. Stel je voor Freenet is lek? Er wordt een fout gevonden in TCPA/Hoe-heet-het-vandaag? Een lek in DRM (dit is overigens het geval geweest met DRM1, de eerste DRM versie).

Links

FUD definitie + meer info
 http://www.infoanarchy.org/wiki/wiki.pl?FUD
De infoAnarchy CMS/Website en Wiki bevatten een schat aan informatie over P2P, copyright en gerelateerde onderwerpen.

TCPA/Hoe-heet-het-vandaag FAQ
 http://home.wanadoo.nl/squell/tcpa-faq.html

Geen MS Longhorn nodig! ''Vexec'' bestaat al jaren, hetzij op software niveau
 http://www.innu.org/~brian/Stephanie/

(Software) patenten
 http://www.indymedia.nl/nl/2003/08/13411.shtml

Buro Jansen & Jansen heeft een aantal interessante boeken over o.a. beveiliging, cryptografie, privacy, afluisteren geschreven. Advies: let op datum ivm context.
 http://www.xs4all.nl/~respub
weg met de monarchie 
jurgen - 17.11.2003 16:52

wanneer komt het boek weg met de monarchie en eigen volk eerst???
blub 
visje - 11.12.2003 12:14

het lijkt me helemaal supergaaf wanneer alles wat er ook maar is op internet te zien/horen is,gratis, dan hoef je misschien ook niet meer naar school (!) en kan je talen en al het andere gewoon via het net oppikken zoals het jezelf interesseert...

nu lijkt internet wel een soort vergaarbaak voor hobbyïsten en commercie voor bedrijven... :(


Auteursrechten Mein Kampf 
Iwan - 23.06.2004 09:53

Wie heeft er de rechten? Zie mijn link.

Maar dat is alleen voor de vorm van belang, het gaat om de inhoud van het boek, en niet de status...

Website: http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1997/11/12/Med/02.html
 
Mein Kampf schadelijk??? 
nomad - 12.09.2004 22:17

Mijn mening is dat dit boek overal verkrijgbaar moet zijn.

Ik heb de nederlandse vertaling van 'Mijn Kamp' (Steven Barends), en ik heb deze pas gelezen. Omdat ik nazi of racistisch ben? Totaal NIET. Ik ben Belg en schaam mij voor het Vlaams Blok en het Vlaams kiesgedrag. Ik ben gewoon geinterresseerd in WOII en dit boek gaf mij enkel een goede kijk op de denkwijze en plannen van Adolf Hitler.

Worden er mensen beïnvloed door dit boek? Waarschijnlijk een paar enkelingen. Moet je dit boek verbieden voor die paar enkelingen , dan kan je evengoed internet, videogames & televisie verbieden.
Zoals eerder vermeld hier, hadden beter zoveel mogelijk mensen dit boek gelezen voor het uitbreken van de 2de wereldoorlog.

Aan de ene kant 'Verenigd Europa'! Daar tegenover zie je overal in Europa extreem rechts opkomen. Hoe kan je een Verenigd Europa combineren met extreem rechts, hoe kan je groeien naar een Verenigd Europa als je zelf je eigen buren niet kan uitstaan. Komt die gedachte uit een boek? Volgens mij niet, die gedachte komt uit jezelf, je eigen frustaties. Als je dit boek leest, zie je waar deze denkwijze en frustatie naar toe kan leiden!!!
Mein Kampf schadelijk??? 
nomad - 12.09.2004 22:18

Mijn mening is dat dit boek overal verkrijgbaar moet zijn.

Ik heb de nederlandse vertaling van 'Mijn Kamp' (Steven Barends), en ik heb deze pas gelezen. Omdat ik nazi of racistisch ben? Totaal NIET. Ik ben Belg en schaam mij voor het Vlaams Blok en het Vlaams kiesgedrag. Ik ben gewoon geinterresseerd in WOII en dit boek gaf mij enkel een goede kijk op de denkwijze en plannen van Adolf Hitler.

Worden er mensen beïnvloed door dit boek? Waarschijnlijk een paar enkelingen. Moet je dit boek verbieden voor die paar enkelingen , dan kan je evengoed internet, videogames & televisie verbieden.
Zoals eerder vermeld hier, hadden beter zoveel mogelijk mensen dit boek gelezen voor het uitbreken van de 2de wereldoorlog.

Aan de ene kant 'Verenigd Europa'! Daar tegenover zie je overal in Europa extreem rechts opkomen. Hoe kan je een Verenigd Europa combineren met extreem rechts, hoe kan je groeien naar een Verenigd Europa als je zelf je eigen buren niet kan uitstaan. Komt die gedachte uit een boek? Volgens mij niet, die gedachte komt uit jezelf, je eigen frustaties. Als je dit boek leest, zie je waar deze denkwijze en frustatie naar toe kan leiden!!!
Mein Kampf schadelijk??? 
nomad - 12.09.2004 22:18

Mijn mening is dat dit boek overal verkrijgbaar moet zijn.

Ik heb de nederlandse vertaling van 'Mijn Kamp' (Steven Barends), en ik heb deze pas gelezen. Omdat ik nazi of racistisch ben? Totaal NIET. Ik ben Belg en schaam mij voor het Vlaams Blok en het Vlaams kiesgedrag. Ik ben gewoon geinterresseerd in WOII en dit boek gaf mij enkel een goede kijk op de denkwijze en plannen van Adolf Hitler.

Worden er mensen beïnvloed door dit boek? Waarschijnlijk een paar enkelingen. Moet je dit boek verbieden voor die paar enkelingen , dan kan je evengoed internet, videogames & televisie verbieden.
Zoals eerder vermeld hier, hadden beter zoveel mogelijk mensen dit boek gelezen voor het uitbreken van de 2de wereldoorlog.

Aan de ene kant 'Verenigd Europa'! Daar tegenover zie je overal in Europa extreem rechts opkomen. Hoe kan je een Verenigd Europa combineren met extreem rechts, hoe kan je groeien naar een Verenigd Europa als je zelf je eigen buren niet kan uitstaan. Komt die gedachte uit een boek? Volgens mij niet, die gedachte komt uit jezelf, je eigen frustaties. Als je dit boek leest, zie je waar deze denkwijze en frustatie naar toe kan leiden!!!
Nederlandstalige versie 
A Noniem - 04.05.2005 11:32

De Nederlandstalige versie van het boek kan gedownload worden op  http://www.nsdapao.biz/mein-kampf-nl.zip . Je kan natuurlijk ook een antiekboekhandeltje binnenspringen ;)

Verder heb ik nog het volgende toe te voegen. Vrijheid van meningsuiting is enkel een issue wanneer de mening erg controversieel is. Wat is er namelijk het probleem met meningen die niet of matig controversieel zijn? Vanuit dat standpunt kan je stellen dat Nederland en België niet veel meer vrijheid van meningsuiting hebben dan communistisch China of nationaal socialistisch Duitsland. Het enige verschil ligt echter in de onderwerpen die gecensureerd worden.

MK is een zeer interessant (doch soms langdradig) boek, en een must voor elke nationaal socialist EN elke anti-fascist. Het geeft een heel goed beeld van wat het nationaal socialisme nu precies is.... iets waar zowel veel zogenaamde 'nazi skinheads' als antifa leden geen flauw benul van hebben.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.