english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
De ondergang van de onderdoorgang
Joris - 09.01.2004 14:47

Stadsdeelraad doof voor wens om de onderdoorgang van het Rijksmuseum open te houden

Woensdagavond 7 januari vergaderde de Amsterdamse stadsdeelraad Oud-Zuid over de afsluiting van de onderdoorgang onder het Rijksmuseum. In eerste instantie gaat het om een tijdelijke sluiting voor werkzaamheden, maar de bedoeling is dat het grootste stuk van deze passage gebruikt gaat worden voor de ingang van het nieuwe Rijksmuseum. Daarmee dreigen een karakteristiek stuk Amsterdam, een prachtig podium voor straatmuzikanten uit alle hoeken van de wereld en een belangrijke fietsroute te worden onttrokken aan de openbare ruimte.
Verschillende burgers, waaronder ikzelf, hebben op de vergadering ingesproken om duidelijk te maken dat dat onaanvaardbaar is en er is geen enquete nodig om te kunnen stellen dat grote delen van de Amsterdamse bevolking er zo over denken.
"Ik ben het helemaal met jullie eens" zei de Wethouder voor Ruimtelijke Ordening, "en mijn collega's ook, en de raadsleden van de andere partijen ook. En zeker zevenhonderdduizend Amsterdammers ook. Met zo'n grote eensgezindheid kan het toch eigenlijk niet meer fout gaan, zou je zeggen", besloot hij opgewekt. Het gaat nog verder, want het Rijksmuseum en zelfs de architecten van het gekozen plan hebben verklaard dat ze willen dat de passage openblijft. Kortom, iedereen is het met iedereen eens.
Maar de passage gaat ondertussen wel dicht en er blijven volgens het huidige plan na de werkzaamheden maar twee smalle stroken over, aan de randen van het huidige fietspad. De rest van de ruimte zal in beslag worden genomen door een grote roltrap. Voetgangers zullen daarlangs nog wel van het centrum naar het Museumplein zullen kunnen, als het er tenminste niet vol staat met toeristen.
In informele gesprekken na afloop van de vergadering erkenden sommige leden van de deelraad ook dat die eensgezindheid, waar ze de mond vol van hadden, inderdaad maar schijn is. Een van de wethouders bleef volhouden dat de capaciteit van de onderdoorgang niet zou worden aangetast. "Hoe kun je dat zeggen", zei ik, "als de helft van de tunnel een andere bestemming krijgt? Dan lever je toch capaciteit in?" "Ja, de theoretische capaciteit wordt wel minder. Maar in de praktijk kunnen de mensen er nog steeds doorheen." In elk geval lijken er geen grenzen te zijn aan de capaciteit voor draaikonterij van sommige politici.
Er komt nog een vergadering waarin de deelraad definitief zal besluiten wat eigenlijk allang is afgesproken. Het is te hopen dat de Amsterdammers in de tussentijd in de gaten zullen krijgen dat er sprookjes verteld worden en dat één van de mooiste plekken van hun openbare ruimte geprivatiseerd dreigt te worden.

- E-Mail: antoniosilvino@yahoo.com
 

Lees meer over: wonen/kraken

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.