english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Zondagavond Filmavond in Vrankrijk
Vrankrijk - 27.04.2004 20:24

Elke zondagavond kritische films in Vrankrijk, Spuistraat 216 te Amsterdam. Vanaf 22.00 uur.

Hidden Agenda
Hidden Agenda

Zondag film in Vrankrijk – Sunday films in Vrankrijk



2 mei, 22u:

Lepa Sela Lepo Gore / Pretty Village, Pretty Flames (Srdjan Dragojevic, Servië – 1997, 124 min., Serbo-Croation spoken - English subtitles)


The film starts in the Belgrade army hospital where casualties of Bosnian civil war are treated. In the hospital they remember their youth and the war. The main focus is on two young boys, Halil (Nikola Pejakovic), a Muslim, and Milan (Dragan Bjelogric), a Serb, which have grown up together near a deserted tunnel linking the Yugoslav cities of Belgrade and Zagreb. They never dare go inside, as they believe an ogre resides there. Twelve years later, during the Bosnian civil war, Milan, who is trapped in the tunnel with his troop, and Halil, find themselves on opposing sides, fatefully heading toward confrontation.



Srdjan Dragojevivic` Lepa Sela Lepo Gore may stand out as some jewel of what one might naively call "foreign films", but in my humble view it is a genuine masterpiece. The cinematography is simply overwhelming, especially considering the low budget of this piece. Already enough has been said about this movie in the previous reviews, for good or ill, but the most interesting aspect for me, is how different people react differently to this film. While nationalist types from Serbia (be careful about remarks that people write who call themselves chetniks!) who even use the pathetic rhetorics Dragojevic is critisizing and making fun of in his films, might consider this a fine, patriotic film that sets things straight for "their side", this gem is actually far more intriguing and thoughtful. A person, apparently not stemming from ex-Yugoslavia actually called it propaganda, probably because it is told from a Serbian point of view, but all of those polarized views about this movie fail to measure up to what it actually amounts to: a story about irrational hate, accepting a supreme order, a chain of events you cannot possibly escape from and a tale of friendship, broken apart by some imposed, irrelevant difference of people based on their names, religions... Well, forget all about that, if you like, because this is, without exaggeration, one of the best films, cinematically, of the nineties, even if it deals with a country that no longer exists and no one except the ones stemming from there care about, but the subtext of this masterpiece is substance enough for more than a hundred Hollywood productions. This is art house cinema at it’s best: challenging, unpleasant at times and most of all, diverse enough to mean something else to every person who watches it. LackofProzac, Vienna, 29 November 2003.



9 mei, 22u:

The Leader, His Driver and the Driver's Wife (Nick Broomfield, UK - 1991, 85 min, English spoken - no subtitles)


Eugene Terre Blanche is voorman van de blanke Afrikaner Weerstands Beweging (AWB), een extremistische organisatie die niet schroomt geweld in te zetten bij het bereiken van haar doelen. In zijn veelal vergeefse pogingen om in contact te komen met ‘de leider‘, zoals zijn volgelingen Terre Blanche noemen, leert filmmaker Broomfield diens chauffeur J.P. en zijn gezin kennen. J.P. rijdt zijn baas van en naar de vele bijeenkomsten, waar deze zijn gedichten voorleest en toespraken houdt vol beledigingen aan het adres van het ANC en president De Klerk. J.P.‘s vrouw Anita werkt in de gezondheidszorg; zij deelt condooms uit aan zwarten, ter voorkoming van hun voortplanting. Via deze mensen wordt een ontluisterend beeld geschetst van de mentaliteit van de aanhangers van de AWB. Uiteindelijk staat Terre Blanche op voorspraak van J.P. toch een interview toe, maar de hilarische scène die dit oplevert, draagt niet erg bij aan zijn imago van een intimiderende persoonlijkheid.



A frightening and hilarious documentary about the Neo-Nazi Afrikaner Resistance Movement (AWB) and its leader Eugene Terre'Blanche. Broomfield portrays the sinister and comic side of Terre'Blanche as he films the leader travelling round the country addressing rallies and whipping up white hostility to the policies of Frederick de Klerk and the ANC of Nelson Mandela. 'The outcome in Ventersdorp, South Africa where the leader has his headquarters was that Broomfield did a number on the AWB so comprehensive and so definitive - fixing them as buffoonish political Neanderthals.' John Carlin, The Independent. 'Nick Broomfield is on the way to turning masochism into an artform - one watches with bated breath hoping to see a door, or possibly a fist, slammed into his face.' The Daily Telegraph.



16 mei, 22u: (in samenwerking met het Baskenland Informatie Centrum)

Operacion Ogro (Gillo Pontecorvo, Spanje - 1979,100 minuten, Spanish spoken - English subtitles)



Een cult-film in Spanje en Baskenland. Een klassieker. In December 1973 blaast een commando van ETA met een spectaculaire aanslag admiraal Carrero Blanco op, de door de fascistische dictator Franco persoonlijk aangewezen opvolger. Blanco's wagen wordt over een blok huizen geslingerd. In Spanje en Baskenland wordt feest gevierd. Won prijs op filmfestival Venetië in 1979. Aangeprezen om speciale kwaliteit in 1980.



This is an outstanding movie of historical value. The movie outlines how ETA prepared and successfully carried out the murder on general Franco's right hand Carrero Blanco on 20 December 1973. This act may have contributed to the end of the period of dictatorship in Spain in 1975. Therefore the movie has historical value.



The movie is fabulously directed. The cast is OK. Gradually the suspence is becoming killing and erupts on the event of the super explosion. This explosion lifts the protected car of Blanco some 20 metres up, smashing it on top of a building.



Site seeing: Calle Claudio Cuello, corner Maldonado in Madrid. hond70, Terheijden, 28 January 2002.



23 mei, 22u:

Hidden Agenda (Ken Loach, UK - 1990, 106 min., English spoken – Dutch subtittles)



Martelingen in Noord-Ierland gaan maar door en vele onschuldigen worden het slachtoffer. Dan komt de vrees dat de Britse Geheime Dienst, of zelfs de regering Thatcher, erachter steekt. Zich baserend op een reëel politiek schandaal vertelt Loach in een aangrijpende, quasi-koel getoonzette thriller een bitter verhaal over Noord-Ierland: een onkreukbaar Londens rechercheur moet in geteisterd Belfast de dood onderzoeken van een Amerikaanse mensenrechtenadvocaat en ontdekt hoe sommige autoriteiten zo hooggeplaatst zijn dat ze ongestraft open kaart kunnen



When an American human rights lawyer is assassinated in Belfast, it remains for the man's girlfriend, as well as a tough, no nonsense, police detective to find the truth... which they soon discover to be contained in an audio tape which the man had with him, exposing political manipulations at the highest levels of government. But such underlying agendas require careful considerations to avoid worse things than murder.



Winner of the Special Jury Prize at the 1990 Cannes Film Festival, Hidden Agenda deals with British involvement in Northern Ireland. Unapologetically critical of the occupation, the film's bias is clear for all to see: Jim Allen's script pulls no punches. Among other crimes, the British state is accused of high-scale corruption, treachery, deceit and state-sanctioned murder.



30 mei 22u:

Lumumba (Raoul Peck, België, 115 min, 2000, French spoken - Dutch subtitles)



Niet helemaal gelukte verfilming over het leven van Patrice Lumumba, de postbeambte die in de jaren vijftig van de vorige eeuw carrière maakt als vertegenwoordiger van een Belgisch biermerk en vervolgens uitgroeit tot leider van de Nationale Kongolese Beweging. De film laat zien hoe de charismatische Lumumba op vage beschuldigingen wordt gearresteerd en in de gevangenis gemarteld, al mag hij wel naar Brussel afreizen om mee te doen aan de rondetafelconferentie, die uiteindelijk leidt tot de onafhankelijkheid van Kongo (toen Zaïre). Lumumba's partij wint in 1960 de eerste verkiezingen, maar al na een paar maanden wordt de idealistische maar onder de gecompliceerde, flexibiliteit vereisende omstandigheden te rechtlijnige regeringsleider het slachtoffer van duistere krachten om hem heen: van een ambitieuze politicus als de latere dictator Joseph Mobutu (in de film een schimmige figuur), van Belgische machthebbers die koste wat kost de status quo willen handhaven en op de achtergrond ook van de Amerikanen die Lumumba er in Koude Oorlog-tijd van verdenken een communistenvriend te zijn.



The true story of the rise to power and brutal assassination of the formerly vilified and later redeemed leader of the independent Congo, Patrice Lumumba. Using newly discovered historical evidence, Haitian-born and later Congo-raised writer and director Raoul Peck renders an emotional and tautly woven account of the mail clerk and beer salesman with a flair for oratory and an uncompromising belief in the capacity of his homeland to build a prosperous nation independent of its former Belgium overlords. Lumumba emerges here as the heroic sacrificial lamb dubiously portrayed by the international media and led to slaughter by commercial and political interests in Belgium, the United States, the international community, and Lumumba's own administration; a true story of political intrigue and murder where political entities, captains of commerce, and the military dovetail in their quest for economic and political hegemony.


- E-Mail: info@vrankrijk.org Website: http://www.vrankrijk.org
 

Lees meer over: Agenda kunst, cultuur en muziek

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.