english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Het beloofde land
Theatercriticus - 03.07.2004 12:02

De actualisering van het Christusverhaal en het Israëlisch-Palestijns conflict.

De voorstelling 'Het Beloofde Land' vormt voor het publiek een 'feest van herkenning'. De bekende verhalen uit het leven van Jezus de Nazarener zijn op eigenzinnige en historische wijze verwerkt. Van de geboorte in Bethlehem via de timmermanswerkplaats in Nazareth en de intocht in Jeruzalem naar de kruisiging op Golgotha.
De belangrijkste personages uit het Nieuwe Testament een geactualiseerde en moderne invulling gekregen. Jezus van Nazareth wordt in de eerste nacht van de 6-daagse oorlog (1967) in de Arabische stad Bethlehem geboren. Zijn vader is een Palestijnse onafhankelijkheidsstrijder en zijn moeder een Joodse studente met een roeping. Enkele uren na zijn geboorte arriveren de Israëlische tanks uit Jeruzalem in Bethlehem. Jezus groeit op als timmermanszoon in Nazareth en besluit dat hij een boodschap heeft te verkondigen aan zijn volk. Als vredesactivist trekt hij te voet door het door oorlog en strijd verscheurde Israël/Palestina. Zijn oom, Sharon, houdt hem nauwgezet in het oog. Jezus volgt het spoor van het Nieuwe Testament naar zijn finale bestemming. Zijn vader Jozef komt uit een Palestijnse timmermansfamilie in de Arabische stad Nazareth in het Noorden van Palestina. Na de oprichting van de Joodse staat Israël, wijkt zijn familie uit naar Bethlehem op de Westbank. In de jaren 60 sluit Jozef zich aan bij een Palestijnse verzetsgroep. Hij sluit een geheim huwelijk met de Joodse studente Maria, waaruit een zoon geboren wordt. Maria, de moeder van Jezus, is van Joodse familie en ging een relatie aan met de Arabische Palestijnse verzetsstrijder Jozef. Maria heeft zich hierdoor de schande van de familie op de hals gehaald. Gaandeweg het verhaal wordt duidelijk dat Ariël Sharon haar broer is en daarmee de oom van Jezus van Nazareth.


Voorwoord van de regisseur

Het toneelstuk ‘Het Beloofde Land’ raakt aan één van de diepste taboes van de Nederlandse samenleving sinds de oorlog, namelijk het schuldgevoel over de holocaust en de Nederlandse solidariteit met de staat Israël. De voorstelling laat het resultaat zien van een politieke en religieuze excursie die in de Nederlandse politieke cultuur decennialang politiek fout was. Hoewel kritiek op de Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden de afgelopen tien jaar mondjesmaat geoorloofd lijkt, is de tolerantie over dit onderwerp toch begrensd. De zeer agressieve reacties op de Palestijnse vlag aan het balkon van Gretta Duisenberg zijn tekenend voor de diepe emoties en frustraties, maar ook voor de schijnheiligheid.

De tekst van ‘Het Beloofde Land’ beweegt zich op nog gevaarlijker terrein omdat het speelt met de wortels van de Joodse en Christelijke godsdiensten en de heilige geschriften. Hoe ver kan je gaan in Nederland? Hoewel ik de kans klein acht dat het stuk verboden wordt en ook hoop dat eenmaal gemaakte voorstellingsafspraken worden gerespecteerd, hebben wij wel moeten aanvaarden dat oude partners afvielen. Niet om reden van de artistieke twijfel, maar omdat ze niet verbonden wilden worden met de politieke lading van dit stuk.

Nederland zou een voorbeeld zijn van tolerantie en verdraagzaamheid. Het land waar alles kan en waar zeker kunstenaars alles zouden kunnen schrijven, spelen of tentoonstellen. Sterker nog: waar de vernieuwende kunst en het progressieve politieke engagement kan rekenen op een warm welkom. Waar de geëngageerde kunstenaar gekoesterd wordt en alle medewerking krijgt. Ik zeg u dat dit zelfingenomen zelfbeeld niet overeenkomt met de onderliggende werkelijkheid.
Ik zeg u dat Nederland vol is van sluipende censuur. Ik zeg u dat alles dat niet tot het politiek correcte hoort misschien niet openlijk verboden wordt, maar het object is van een sluipende, bijna onzichtbare tegenwerking en uitsluiting.

In sommige gevallen is die politieke uitsluiting expliciet en op zichzelf begrijpelijk.
Bijvoorbeeld de KMA in Breda hadden wij een verzoek gedaan om op het prachtige renaissanceplein van ‘het Kasteel’ een serie voorstellingen te spelen. Een afspraak volgde met de gouverneur–generaal en toen ik het klassiek ingerichte kantoor binnentrad werd ik verwelkomd met de volgende woorden:
‘Meneer Gietelink, ik zeg het u direct. U heeft uitstekende referenties. Er ligt hier een brief van de directeur van het Chassé-theater en ook mijn collega van de Koninklijke Marine is zeer lovend over u en uw groep, maar er is een probleem. U zou hier welkom zijn, maar wij kunnen geen medewerking geven aan dit stuk’. Ik slikte. ‘Hoe bedoelt U?’ ‘Ik heb het concept gelezen en het handelt over een politieke brandhaard waar ook de Nederlandse defensie bij betrokken kan raken. Ik kan u al zeggen dat de top van defensie in Den Haag dit voorstel zal afkeuren. Ik heb dat ook tegen de commandant van de Zeemacht Nederland in Den Helder gezegd en ik verzeker u dat ook de Marine niet zal meegaan’.
Dat was zeer slecht nieuws. Ik besloot het initiatief terug te nemen. ‘Begrijp ik u goed? Wanneer wij met een Shakespeare zouden komen dan werkt u mee. Wanneer u in 2005 met wat dan ook komt bent u hier welkom. Het gaat over de politieke inhoud van uw voorstel nu. Enkele weken later vernamen wij dat Defensie inderdaad had besloten geen medewerking te verlenen. Daarmee verviel ook de optie om op te treden tijdens de vlootdagen in Den Helder.

Er waren meer afzeggingen. De Lutherse kerk in Den Haag had reeds informeel toegezegd, maar het kerkbestuur haakte af toen ze via onze website de inhoud vernam. Enkele locaties vonden dat een dergelijke politieke inhoud niet bij hun profiel paste en met enkele schouwburgdirecteuren zijn scherpe gesprekken geweest over de politieke inhoud van het stuk.
Politiek controversieel theater maken is een moeilijke zaak in Nederland. Het probleem van de politieke vrijheid van de kunstenaar ligt in de begrenzing van de middelen. De senior stafleden van het VSB-Fonds en het Fonds 1818 gaven het stuk allebei een positief advies mee, maar waarschuwden voor de mogelijk politieke reacties van het bestuur.

Het is natuurlijk het goed recht van iedere organisatie om niet te participeren in een politiek gevoelig toneelstuk, gevoeliger ligt het wanneer Rijksfondsen hun oordeel afhankelijk maken van de vraag of de inhoud van de voorstelling naar hun mening ‘politiek correct’ is.
Het ernstigste geval van sluipende censuur speelde bij de commissie theater van het Fonds Amateurkunsten en Podiumkunsten (FAPK). Het fonds dat zichzelf ziet als een soort beschermheer van kwetsbare initiatieven en ontwikkeling blijkt in de praktijk de hoeder van de ‘correcte artistieke en politieke codes’. Zij onderbouwde haar negatief advies met expliciet politiek afwijzende formuleringen. De opzet van script zou ‘gewrongen’ zijn en ook ‘wordt de Joods-Palestijnse problematiek naar haar mening te zeer gesimplificeerd’ Dat is het soort formuleringen die Sovjetkunstenaars van hun cultuurkamers te horen kregen wanneer zij meningen verkondigden, die buiten het domein van het ‘politiek correcte’ lagen.
Niettemin waren er dit jaar vijftien schouwburgen, twaalf locaties en dertien financieringsbronnen bereid om mee te werken in ‘Het Beloofde Land’project. Feit blijft dat de realisatie van dit project door haar controversieel politieke inhoud beduidend moeizamer verliep dan vorige jaren en dat geeft te denken.



Website: http://www.abgietelink.nl/
 

Lees meer over: kunst, cultuur en muziek

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.