english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
De echte opstanding
h. - 29.09.2004 22:03

niks

Een tempel, niet gemaakt door handen

Jezus heeft het steeds over de laatste tempel. Als je het zo leest moet dat wel een hele grote tempel zijn waarin hij zich manifesteert aan de hele mensheid: Haggai 1:2-9, Haggai 2:3-9. Ik weet nu dat Jezus iets heel anders bedoelt. Hij bedoelt niet een tempel die met handen wordt gebouwd maar het lichaam van Christus zelf met hemzelf aan het hoofd.

Leven in opstanding

Er is een groep van heiligen die nu al deelt in de erfenis van Christus. God heeft Jezus aan zijn rechterhand geplaatst in de hemel tot al zijn vijanden aan hem zijn onderworpen. Daar blijft hij, tot er een volk verrijst dat in haar belofte in de Heilige Geest gaat en over alle tegenwerkende krachten regeert van het vlees en de duivel. Ik doel hiermee op de christenen die NU al in Christus leven, deel hebben in het priesterschap van Melchizedek en die het vlekkeloze, heilige leven van Christus zelf leven door zijn aanwezigheid in hen.

God is gebonden door zijn woord en eed maar niet door historische procedures of menselijke maatstaven zoals deze:

"De mens zal maar 1 keer sterven."

Maar zelfs al is de dood een algemeen iets, toch was God in staat om Enoch op te nemen zodanig dat hij niet stierf, OMDAT ANDERE HEILIGEN HIERIN GELOOFDEN. Ook hield de natuurwet van de dood God niet tegen om Eliah op te nemen in de hemel in een wervelwind: 2 Koningen 2:11. Net zomin zou de dood God ervan kunnen weerhouden Johannes de Doper na 2000 jaar weer tussen ons in te plaatsen.

Dit soort vreemde gebeurtenissen zijn niet onze zaak om over te oordelen, noch in strijd met God's woord. Immers, als hij iets nodig vindt, dan doet hij dat. Jesus heeft beloofd iedereen op te wekken in de laatste dagen die in zijn naam geloven. Maar dat weerhield hem er niet van Lazarus vroegtijdig op te weken tijdens zijn aardse leven. Of om Mozes even weer op te wekken zoals in Judas 9. Ook liet God zich niet tegenhouden om de graven te openen en de heiligen tot leven te wekken en naar de stad te laten komen om aan vele getuigen te verschijnen. God is vrij om uit de dood op te wekken wie hij wil, te leven in wie hij wil, als iemand daarvoor geloof heeft. Overigens wordt dit geloof ook weer door hem in het hart gelegd.

JESUS CHRISTUS, DE OPSTANDING EN HET LEVEN

De opstanding ten leven is niet een vage historische gebeurtenis in de toekomst. Maar de opstanding en het leven is een persoon en niemand minder dan Jezus Christus die in ons hart ronddoolt. Hoe hard riep hij niet bij Martha en Maria aan het graf van Lazarus en zocht hij naar geloof in hun harten om in hem te geloven. Maar zij zouden niet verder komen dan in FEITEN over hem te geloven in plaats van in hem zelf te geloven:

"Ik weet dat hij weer op zal staan ... Ik geloof dat u de zoon van God bent..."

Maar de hele tijd wilde Jezus dat ze geloofden dat hij de gene was die "Ik Ben" het antwoord op hun directe nood. Een historische opstanding? Natuurlijk willen christenen daarin geloven. Maar in Christus, de Messias zelf? Waarom zouden ze dat geloven? Maar helaas is de eerste vorm van geloof niet in staat om christenen in het volle zoonschap te brengen en tot een Goddelijk leven in het hier en nu. Martha en Maria belijdden hun geloof destijds in het feit dat Lazarus aan het einde der tijden zou worden opgewekt.

Maar Jezus was hun voor en zei: "Ik ben de opstanding en het leven."

Opstanding en leven zijn dan niet meer de attributen van de opstanding en gebeurtenissen die plaatsvinden in de toekomst. Maar opstanding en leven worden ook hier en nu toebedeeld aan de heiligen.

Jezus zegt: "Ik ben de opstanding en het leven: hij/zij die in mij gelooft zal, hoewel hij geestelijk dood was, vanaf nu leven. En dat was precies wat er met Lazarus gebeurde. Hij kon weer leven omdat hij toen hij doodging in Christus geloofde. Dus wie in Jezus gelooft zal nooit sterven. Het is duidelijk dat veel christenen dit niet geloven: Joh. 11:25,26. Misschien geloven we het theoretisch maar niet uit eigen belevenis. Uit geloof is alles mogelijk. Enoch en Elia zijn voorbeelden. Zo ook de huidige christenen. Het geloof zal in hun harten komen en ze zullen al in dit leven de opstanding en het leven hebben. Zo niet, dan zal Christus nooit naar de aarde terugkeren. God zei immers: "zit aan mijn rechterhand tot ik je vijanden tot je voetenbank maak." En de laatste vijand is de dood.

DE KOMST VAN CHRISTUS

Door de eeuwen heen is er een grote misvatting geweest in het christendom over de komst van christus. Het woord "komst" in het NT slaat eerder op de aanwezigheid van Christus dan op zijn daadwerkelijke komst in de zin van een handeling: 2 Petrus 1:16-17. Hier beschrijft Petrus de bezoeking van God op de berg als de "komst" en wel als de aanwezigheid van Christus. Maar Christus was toen al in het vlees gekomen; de 4 mannen waren de berg al opgegaan maar toch was er blijkbaar een komst van de Here die nog niet bekend was. Daarom zegt Petrus: wij zijn geen fabels nagevolgd toen we de kracht en komst van Christus aan u hebben verkondigd maar we zijn ooggetuigen geweest van zijn majesteit.

Want hij heeft van God de vader glorie en heerlijkheid ontvangen toen die stem opeens uit de hemel kwam; "Dit is mijn geliefde zoon." Van belang is hier dat Petrus de kracht en komst van Christus associeert met God's glorie die in het uur van Christus' transfiguratie verscheen. Uiteindelijk is het Jezus zelf die verklaart dat deze bezoeking van de glorie in werkelijkheid het echte Koninkrijk van God. Op drie plaatsen waar deze scene voorkomt volgt de opmerking: "maar ik zeg u dat er hier mensen staan die de dood niet zullen zien voordat ze het koninkrijk van God hebben gezien": Lukas 9:27.

Matheus beschrijft de gebeurtenis als de Mensenzoon die in zijn koninkrijk komt: Matt. 16:28. Markus schrijft: het koninkrijk Gods komt met kracht: Markus 9:1. En Petrus combineert de twee verklaringen met: de kracht en komst van Christus.

Heb je deze verschijning ervaren? Heb je zijn aanwezigheid gevoeld? Dan behoor je tot die groep die nu al haar erfenis en opstanding in Christus leeft. God heeft Jezus aan zijn rechterhand geplaatst net zolang tot al zijn vijanden aan zijn voeten liggen. Daar zal hij blijven tot er een groep mensen opstaat die in haar erfenis in de heilige geest gaat en over alle wereldse krachten en kwade illusies regeert. We hebben het hier over de heiligen die NU al in hun aardse tempels in het leven van Christus delen en hun erfenis ontvangen. En die nu al deelnemen in het priesterschap van Melchizedek en het heilige leven van Christus door zijn aanwezigheid diep binnen in hen.

Amen.

 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.