english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
negatief politie optreden bij TNO 10-12
alice betterdays - 10.12.2004 19:46

Vandaag was het ook DIERENrechtendag, Reden voor EenDierEenVriend
om een grote demonstratie te organiseren bij het dierproefcentrum TNO
/ Apendierproefcentrum BPRC in Delftzuid/Rijswijk.


Het positieve was natuurlijk wel de grote opkomst, en daarnaast is het aanbieden van een bloederig knuffelkonijn aan een bedrijfsleider (dacht ik) van het TNO origineel bedacht

Hetgeen waar ik wel in teleurgesteld ben is het feit dat EDEV zich zo laat inpakken door de politie. DEMONSTREREN IS EEN RECHT! (niet iets waar we de autoriteiten dankbaar voor hoeven zijn, zelfs niet als een dierenbeul als bernhard een dag later de grond ingaat) En als we onze bewegingsvrijheid zo makkelijk laten inperken door 20 pagina's regels dan denk ik dat het de verkeerde kant opgaat!

De politie trad op ruwe wijze op toen een meisje niet op de straat liep zoals de meeste van ons maar op het plansoentje daarnaast; als ik me niet vergis was dat een hondenuitlaatstrook naast een water. Het feit dat zij daar liep bracht dus geen bedreiging van de openbare orde met zich mee.
Daarvoor ontstond er al onenigheid omdat iemand op DE STOEP liep in plaats van op straat. En de ordedienst van EDEV leek het helemaal eens te zijn met de politie, demonstranten werden de straatrichting opgeduwd. Aan het eind van de middag is iemand opgepakt omdat ze een sjaaltje voor haar neus droeg..

Kijk, dit zijn allemaal geen shockerende dingen om echt van wakker te liggen, maar als ik met een demonstratie meeloop wil ik me vrij voelen, maar ik kreeg vandaag een heel beklemmend gevoel door al die auto's, politiehesjes en zelfs van de ordediensthesjes van EDEV.

Ik kan er met mijn verstand bij dat de politie ingrijpt wanneer de openbare orde wordt verstoord, zonder hier verder een waardeoordeel aan toe te voegen; het is hun functie en dat kun je verder natuurlijk ook ter discussie stellen, maar het is niet relevant voor mijn verhaal.

Maar: Op het moment dat de orde in geen geval verstoord wordt,hebben zij zich rustig te houden...

iemand die in delft achteraan de demo bleef staan om een foto te maken werd gesommeerd om het toestel weg te doen en zich snel netjes aan te sluiten bij de rest van het actie-vee.
Daarnaast is het ook wel erg kinderachtig om een boete voor wildplassen te geven, terwijl dit gewoon plaatsvond in moedernatuur (of hebben alleen honden dat recht??? wat specifistisch gedacht weer ;)

Maar waar het mij om gaat; ik ben GEEN! Actie-vee
En als dat komend jaar wel weer van mij verwacht wordt, dan kom ik niet

En ik hoop dat politie haaglanden gewezen kan worden op haar gebreken,
het is nu al jaren zo dat ze haar "officiele functie" op een zeer vervelende manier uitvoert, vergeleken bij de rest van het land.

Ik ben eerder naar huis gegaan, omdat de sfeer mij gewoon niet meer aanstond. Ik heb nog veel te doen vandaag en zag al voor me dat ze mij op zouden pakken omdat ik echt niet nog een keer op hun commando (zoals daar voor al gebeurde) dat botte broodmesje van mij weg zou stoppen omdat ik er liever geluid mee maakte (jaja ook ijzer ongevaarlijk bestek was dus verboden) Ik verloor mijn geduld en stond echt op springen. (dus besloot ik op dat moment toch maar de trein te pakken.. want tja... )

Het verband tussen een begrafenis die morgen plaatsvindt en dit soort praktijken vind ik ver te zoeken.

HOPELIJK IS DE ARRESTANTE NU VRIJ. maar dat weet ik niet,
er schijnen 6 mensen naar de lawaaidemo te komen.












 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Arrestatie 
nn - 10.12.2004 22:55

Het trieste is dat ik niet eens heb gehoord dat er iemand gearresteerd was! Ik ben na afloop, nog voor de soep, naar NS-station Rijswijk gelopen. Als ik had geweten van die arrestante, was ik zeker met de lawaaidemo meegegaan. Anarchisten noemen dat van oudsher "solidariteit", maar ja EDEV is nu eenmaal militant a-politiek ;-)

Wel grappig detail: we hadden vrij snel een stille gespot en aangesproken en zelfs hij gaf toe dat sommige van zijn in overdadig leer gestoken collega's zich echt naar gedroegen.

Tja, over de autonomie van de deelnemers: het staat ons meer anarchistisch/autonoom ingestelde dierenvrienden natuurlijk vrij om zelf een demo te organiseren. We zijn immers ook in staat om benefieten voor de anti-BPRC-mensen te organiseren, waarom dan geen meer militante landelijke dierenrechtendemo's?

ben weer vrij!!! 
(ex) arrestante - 11.12.2004 00:02

Bedankt voor je verhaal hierboven, ik kan het alleen maar onderstrepen. En ook bedankt naar de mensen die nog een lawaaidemo hebben gehouden. Hoewel ik deze niet gehoord heb vond ik het wel heel tof dat deze gehouden is. Zeer goed voor het morele gevoel.

Ik ben boos! Boos over wat er gebeurd is en met name boos op de houding van de politie Haaglanden (voor de zoveelste keer.....pfff) Het discussiepunt in deze is de wijze waarop Haaglanden omgaat met de Wet Openbare Manifestaties (WOM) Het is zeker niet voor het eerst dat hierover geklaagd wordt. WOM is bedoeld om protesten, en met name de wat grotere, netjes te laten verlopen. Opzich een aardig streven, tenslotte moet je op een nette manier een goede krachtige demo kunnen houden. Dat daarbij enkele regeltjes in acht worden genomen kan op bepaalde momenten zeer begrijpelijk zijn. Het is ook begrijpelijk dat een organisatie hierover afspraken maakt met de politie. Maar die afspraken en regeltjes moeten dan wel functioneel zijn, namelijk er voor zorgen dat de demo ordelijk verloopt. Of beter, dat de demo verloopt zoals een organisatie het graag zou willen zien en niet zoals de politie het graag zou willen zien! De politie moet niet een organisatie een hoop regels opleggen en vervolgens super spastisch met die regels omgaan, dus de regel handhaven om hem maar te handhaven. Zoals ik al zei, de regel moet functioneel zijn en daarmee eigenlijk pas worden gehandhaafd op het moment dat hier een dringende noodzaak voor is. Dus als slechts 1 persoon gaat wildplassen is het erg flauw om deze er een boete voor te geven, op het moment dat mensen massaal op dezelfde plek gaan wildplassen waardoor ernorme stank en overlast onstaat is het begrijpelijk dat men hierop ingrijpt. Dit geld ook voor waar mensen lopen. Als een enkeling zich even buiten de demonstanten begeeft om ergens op te klimmen om bv een mooie foto te maken, om gewoon om even uit de massa te stappen maar toch gewoon mee wil lopen, dan moet de politie daar niet zo moeilijk over doen. Op het moment dat mensen heel chaotisch door elkaar gaan lopen dan wordt het uiterlijk van de demo een zootje. Als je als organisatie wil dat de demo er mooi uit ziet, dan zul je je best moeten doen om die demonstrant te overtuigen dat het er mooier uit ziet wanneer mensen dichter bij elkaar lopen (en niet over de stoep of door parkjes) Dit zou dus in het belang van de organisatie moeten zijn en niet de wil van de politie. Zolang mensen zich aan de route houden en het verkeer niet in gevaar brengen heeft de politie werkelijk niets te zeggen over waar demonstranten lopen. Dit slaat echt nergens op.
Over het dragen van gezichtsbedekkingen wil ik het volgende kwijt. Ik kan heel goed begrijpen als de politie er problemen mee heeft als mensen met bivakmutsen op in een demo loopt. Eerlijk gezegt zou ik er als organisatie veel meer moeite mee hebben, want het ziet er gewoon niet uit. Maar ik kan ook begrijpen als mensen hun gezich een beetje willen afschermen als de politie hen uitgebreid gaat filmen. Iets wat ze vast zullen hebben gedaan, al heb ik er niet echt iets van gezien. Maar waar het hier in feite om gaat is dat de politie niet wil dat mensen hun gezichten afdekken, voor als ze iets gaan uitvreten wat niet de bedoeling is. Maar dan moet het ook in die functionaliteit worden toegepast. Er is een groot verschil tussen mensen die hun gezicht proberen te bedekken en mensen die gewoon een sjaal voor hun neus hebben omdat het gewoon koud is. En als ze dan iemand gaan oppakken (mij in dit geval) terwijl we al weg lopen van BPRC zonder dat er incidenten zijn gebeurd en de demo eigenlijk al ten einde is en het ondertussen steeds kouder wordt is het dus totaal niet functioneel iemand hierop aan te spreken, laat staan aanhouden. En dus erg gezocht van de politie. Ik kan dit niet anders opvatten dat dat men perse iemand wilde aanhouden. Op het buro werd mij duidelijk dat men in elk geval goed was voorbereid op een massa-arrestatie, maar ik was slechts de enige. Ik denk dat de dagvaarding al helemaal in concept klaar lag en dat ze alleen nog maar de naam hoefde in te vullen.

Het was mij al vanaf het moment dat ik de trein uit stapte duidelijk dat de politie zocht naar een excuus om mensen te kunnen oppakken. Ik ben alleen zo stom geweest (terwijl ik er nota bene alert op was) me te laten verleiden om hun dat excuus te geven. Al had het bij anderen ook niet veel gescheeld. Ik had simpelweg de pech dat de politie wist wie ik was (ik hoefde daarvoor ook echt mijn gezicht niet af te dekken, ik had het echt gewoon koud en liep al met een verkoudheid rond) Maar ook dat ik me al had bemoeid met de conflicten tussen andere demonstranten. Daar kunnen ze nooit zo goed tegen, dan vinden ze je lastig en dan willen ze van je af. Maar ook een organisatie van zo'n demo zou zich toch iets meer hard mogen maken voor diens eigen demonstranten. Ik heb zelf vele demonstraties georganiseerd (ook in Den Haag) en weet voor welke dilemma's je komt te staan. Maar ik zal het wel altijd opnemen voor de demonstrant, als deze wordt opgepakt vanwege pure provocaties van de politie. Als je het niet explecieter opneemt voor je eigen mensen, dan zullen deze mensen hun vertrouwen verliezen in een organisatie en zich nog meer geintimideerd woelen door politie provocaties en een volgende keer misschien niet meer komen. Als men weet dat er een organisatie achter hen staat en hen steunt als er iets mis gaat, dan zal men zich veel minder snel laten provoceren door de politie.

In mijn geval zocht men een gelegenheid en voor ik het wist gaf ik hen die gelegenheid. Alleen maar omdat ik bij temperaturen van rond het vriespunt en met een verkoudheid mijn sjaal niet ver genoeg naar beneden hield, werd ik van mijn vrijheid beroofd en mag ik ook nog eens op 7 april mij verantwoorden voor de politierechter, waarom ik niet heb voldaan aan het bevel van de politie.
Ik wordt hier inmiddels erg moe van en vind dat het tijd wordt dat die intimidaties van de politie Haaglanden eindelijk eens goed worden aangepakt. Want niet alleen EDEV heeft hier last van, maar vele organisaties die in de regio iets willen organiseren als protest. Vredesorganisaties, milieu aktiegroepen, mensenrechtengroepen, noem het allemaal maar op, ze hebben allemaal te maken met de intimidaties van de politie. De meeste organisaties zullen zich schikken naar de waanzinnige en belachelijke regels van de politie, maar die enkelen die dat niet doen worden gelijk gecriminaliseerd. Feiten worden stelselmatig verdraaid. Klachten worden niet serieus afgehandeld. Zelfs al wordt je in het gelijk gesteld, dan nog verandert er weinig, behalve dan dat je last krijgt van persoonlijke reancunes van agenten tegen wie je je klacht had gericht, zoals ik vandaag nog heb mogen meemaken.
Er moet iets gebeuren! En dit kan alleen als we onze krachten gaan bundelen en ons gezamelijk gaan verzetten tegen de eenzijdige afspraken van de politie. En dat we nu zelf eens gaan bepalen wat voor demo we gaan houden ipv de politie!
Maar ook door mensen te blijven ondersteunen die in de problemen komen, door een lawaaidemo (gewoon blijven doen, ookal ben je maar met een paar mensen) of door mensen te ondersteunen bij hun rechtszaken enzo.
dierenrechten is een politieke zaak!  
alice - 11.12.2004 00:24

ja dat is waar! en laatst was er ook zo'n grote (overigens vreedzame) demo in groningen.

Maar ik vind toegankelijke demo's waarin de oude omaatjes zich prima in thuisvoelen best een goed streven, het is goed om je breed te organiseren en daarom verder te kijken dan je eigen anarchistische scene. Wees open! En daarom kan ik ook wel iets begrijpen van wat EDEV probeert (al draagt hun statement van dierenrechten = apolitiek hier zeker niet aan bij!!! in tegendeel)

Echter, zodra de politie te ver gaat en op zo'n belachelijke manier te werk gaat, zijn mensen vrij om hun ongenoegen hierover te uiten. MOGEN zij dit niet van "DE" organisatie (en ja, ik moest mijn mond houden toen ik er iets over zei, zonder hierbij gebruik te maken van scheldwoorden), dan is dit heel destructief voor de actie"beweging" en maakt het toekomstig slecht politie-optreden alleen maar meer acceptabel, de grenzen worden verder verlegd. En ja op die manier worden demo's zeker eng voor mensen die het niet gewend zijn.
raport 
MP - 11.12.2004 13:26

In het raport van d elandelijke politiediensten over dierenrechten activisme staat ook gewoon dat ze dit soort demo's zo hard en vervelend aanpakken als wettelijk mogelijk is, dit omdat volgens het rapport deze demo's onwenselijk zijn en zo veel mogelijk gefrustreerd moeten worden...

Kan het rapport zo snel even niet vinden helaas, maar dit stond er zeker weten in. Het is dus officieel beleid van de politie.
Politie Haaglanden 
Riane - 11.12.2004 17:18

Ook was er ook bij en heb nergens last van gehad.Wel heb ik gemerkt dat er demonstranten die achter mij stonden,met opzet de politie zaten te opfokken.Die daar uiteraard weer op reageerde.Alsof de politie de 'vijand'was,ipv de mensen die bij het BPRC werken!Ja,er was inderdaad een overdaad aan politie macht zichtbaar,zeker in de vorm van vervoersmiddelen en mankracht. Maar politie is alleen maar man/vrouw kracht,die zijn / haar opdracht uitvoerd.En dat ze niet allemaal onwelwillend zijn kan ik beamen,want ik liet per ongeluk mijn demonstratie bord over het hek vallen.
Volgens afpraken die de EDEV met politie gemaakt had,mochten we niet aan de andere kant van de hekken komen.Dus liet ik het bord liggen.De dichtsbijzijnde agent keek het even een moment aan,nadat hij zag dat ik geen aanstalten maakte om mijn bord terug te halen,bukte toen,en raapte het op en gaf het terug aan mij.Kijk ,en dit soort dingen word dus niet gezien of gescshreven,vandaar dat ik dat dus maar doe.En dan waren er ook nog demonstranten die het nodig vonden om op verkeersborden,een plattegrond en de straat meenden te moeten gebruiken.En die zijn niet gearresteerd blijkt nu.Ik denk dat het hoge ópfokgehalte'van sommige demonstranten naar de politie toe, de verstandhoudingen niet zullen verbeteren helaas.Ik vind het niet raar dat EDEV duidelijke afspraken met de politie heeft gemaakt.Dat is een normale gang van zaken,en aan het begin van de demoinstratie werd dat al duidelijk gemaakt,dus degenen die dat niet aanstond,hadden toen ook kunnen vertrekken.Die vrije keuze hadden ze.
Tsja 
Bjorn - 11.12.2004 18:01

Jo, ook ik was gister bij de Demo aanwezig, kijk dat er afspraken gemaakt worden met de politie is heel gewoon (ksnap neit wrom) maar het gebeurt. Maar dat is tot daar aan toe, maar ze moeten ook menselijk blijven als ik wil pissen bij een clubhuisje omdat het niet *wild* mogt dan meot dta kunnen, als iemand verkouden is en deze doed haar sjaal tot onder haar neus moet dat kunnen, en natuurlijk zijn er aardige agenten, en hebben agenten ook menselijke kanten, en waren ze er ook om ons te beschermen tegen mensen die ons hinderlijk vonden en ze hebben ook heel lief het verkeer geregeld, maar 5 jeeps, 3 ME bussen, en ontelbaar agente voor ene stoet van dit formaat is een beetje overdreven, en de agenten die je gewoon weg duwen als je je bord iets te ver naar de straat toe houd! das gewoonweg belacherlijk, als een agent tegen mij normaal doed kan die dta terug verw88, maar als ze beginnen te fokken dan wortd ik ook feller in mijn reacties, en dat is logisch ik voelde me bedreigd en opgesloten, ik had geen vrije wil waar ik heen wou, dat is tog belacherlijk!

Ik bedoel we zijn allemaal Dieren, laten we elkaar dan ook gelijk behandelen!
wat een tereurstelling 
belachelijk - 11.12.2004 20:25

twee jaar geleden konden mensen nog gewoon bij het hek demonstreren en was er niets aan de hand. Nu stonden we een half uur te wachten voordat we achter een hek konden kruipen aan de overkant van het bprc, hartstikke ver weg. We moesten wachten omdat te vroeg waren en dan niet op de afgesproken tijdstip daar stonden...

De woordvoerder van edev hield een toespraak en de politie komt er gewoon tussen en breekt de toespraak af met de mededeling dat er nu gelopen dient te worden..

belachelijk dat iedereen zich moest in schrijven voor aanvang van de demo, zeker zodat edev acceptgirootjes kan sturen naar de mensen.

nadat de demo was afgelopen, door de politie bepaald, werd iedereen dringend verzocht om weg te gaan. Een groepje mensen die iets langzamer liepen dan de rest werd op kinderachtige wijze gevorderd door te lopen. Edev deed lekker hier aan mee en speelde ook politie agentje. Wat een verschil met de demo in groningen (140 mensen) waar de activisten zelf bepaalden wat er geroepen werd, waar er gestopt werd en hoe de demo zou verlopen.

het is flauw om alles op edev af te schuiven omdat den haag en rijswijk plekken zijn waar democratie en vrijheid van meningsuiting alleen geld voor die mensen die het kunnen betalen. En om te reageren op de actie van rianne. door de massale aanwezigheid van politie en het gebrek aan ruimte om te demonstreren werden er dingen geroepen voor het bprc. So what. De politie en de beleidsmakers hebben gekozen voor een zero-tolerance beleid en dat hebben ze weer laten zien. De reactie van een aantal activisten was dan ook pure frustratie. 1500 dieren worden daar binnen gemarteld en de politie staat daar lekker de Autoriteit te spelen.

Het is een goed plan om zelf demo's van deze grootte te organiseren zonder te veel benauwende regeltjes
ontevreden 
NN - 12.12.2004 13:16

Hoi (ex) arrestante,

Gelukkig ben je weer vrij, ik was diegene die met je de hele tijd praten.
Ik was echt volop pissed op die @#$@ faso's.

Het is simpel, als `normale` demo's niet meer mogen of ze zeiken alleen. Dan is dat prima. Je krijgt alleen maar dat meer mensen radicaliseren ipv andersom. De volgende keer ga je dan niet meer naar de demo maar knip je een hek weg om maar een voorbeeld te noemen.

EDEV is mij zeer en zeer tegengevallen en het waren een stelletje puppets die maar alles accepteerde van de coppers. Ik snap bestwel dat EDEV toch krampachtig deze demo wilden laten doorgaan ondanks dat die oud SS'er overleden is, maar je kan ook even rekening houden met mensen die gezeik hebben met de politie en als een bemiddelaar onderhandelen. Ik voelde me zeer in de steek gelaten door EDEV. Was er zowiezo een arrestanten groep ofzo geregeld, ik heb er namelijk een hard hoofd in.

Maar goed op naar de volgende demo en actie.

p.s Ik heb er een zeer ontevreden gevoel over, maar toch aan de andere kant is iets beter dan niets, hoewel ik wel wat meer had verwacht van EDEV
KaP NAH 
FEMKE - 12.12.2004 16:43

Lullig dat er een iemand is opgepakt. Zeker lulig om deze reden. ]Mara et valt me nog mee, ik bedoel, de politie kan altijd maar maken wat ze willen, en we ebben al zoveel keer gezien dat er mensen bij bprc demos worden opgepakt ZONDER enige vordering !!
Op zo´n grote demo zullen ze het niet snel uit de hand willen laten lopen. ]En willen we een demo houden ebben we tegenwoordig met 1029832838 regels te maken. Anders worden mensen zels meteen opgepakt, is ytoch ook al zovaak gebeurt, omdat er geen vergunning was. dus op zo´n demo kun je verwachten day je met de massa loopt om met zijn allen een standpunt te duidelijk te maken.
Het heeft geen zin om ede politie uit te dagen , dat is juist wat ze willen. Ik vind het nogal beroert dat EDEV voor politie agentje word uitgemaakt. Als je het niet eens ben met de ´´regels ´´ die er biuj zo´n demo komen kijken, dan kun je beter een autonome demo organiseren , ja toch
en demonstreren en is zeker een recht maar helaas onder regels ,
dieren hebben ook rechten maar die krijgen ze ook nog steeds niet
Er zou meer moeten geberuen in plaats van op elkaar af te geven.
Ben je het niet eens met de een zijn manier, dan organiseer je toch zelf op je eigen manier, KAP NAH WE VERDOEN AL TEVEEL TIJD
For animal rights....today not tomorrow° femke

fight the vivisector not the police 
karmele - 12.12.2004 17:20

To my view, the police behaved extremely friendly during te demostration last friday. Anyone who has participaited any time in any demostration in any other country --such as Spain, Italy or England, will understand my point.
So perhaps you should consider more relatively the way the police act in this country.
Besides that, the reason why that day we gathered in that demonstration was in order to show our position against the animal experimentation, not to fight the police
If some people cannot understand that point, perhaps it`s better if they don´t show up on these events. To be arrested will not help any animal whether this is the reason why we demonstrate.
Karmele
reactie 
rob - 12.12.2004 18:07

het probleem was ook dat je zo ver van de plek werd weggehouden dat de demonstratie totaal nutteloos was. En ik vind het raar om alles maar te relativeren en te bedekken onder het mom van als je iets doet voor dierenrechten dan is het goed. De demo's tegen bont in groningen en keulen hadden veel meer zin omdat je daar je bezorgdheid over het massale dierenleed duidelijk kon maken aan het winkelende publiek en de winkels die het verkopen. Zodoende denken mensen eerder na voordat ze bont gaan kopen en hebben winkels minder zin om bont te verkopen vanwege de narigheid. Bij de demo van vrijdag was er amper publiek, en als die er al waren dan hadden ze nog geen consumentenfunctie omdat je simpelweg geen BPRC of TNO kunt consumeren, en de dierproefnemers waren ook uit zicht.

Ja, natuurlijk is het niet te vergelijken met sommige landen maar doet dat er werkelijk toe? Sorrie ik leef hier en ik vind het belachelijk dat je kort gehouden wordt zonder dat daar aanleiding voor is. De politie liep te zuigen en moeilijk te doen, dat daar op gereageerd wordt (met woorden) is logisch. Ook in Nederland zijn mensen neergeschoten en mishandeld tijdens demonstraties door de eeuwen heen. De belangen van de heersers en haar geldschieters zijn altijd belangrijker geweest dan die van de demonstranten. De linies agenten voor TNO en BPRC gaven dat fijntjes weer. (waar edev natuurlijk niets aan kan doen)

Het is erg jammer dat edev mee gaat in de van boven op gelegde regeltjes. Natuurlijk is het wel positief dat ze een grote demo organiseren en het was fantastisch om al die nieuwe gezichten te zien (en de fakkels waren ook een prima idee). Ik vind het WEL belachelijk om te stellen dat je dan maar niet moet komen. Wil je dan met 30 gelijkgestemde mensen demonstreren? De kracht is juist dat er zoveel mensen met verschillende inzichten op de demonstratie afkomt. Solidariteit met je mede-activisten is belangrijker dan het opvolgen van de regeltjes van de agenten. De volgende keer als iemand op de bon gaat voor wildplassen dan doen we het allemaal.

Voor de rest hoop ik dat edev geleerd heeft van deze demo en meer rekening houdt met de demonstranten die op zijn komen dagen. je hoeft niet met iedereen op de koffie maar diversiteit is wel belangrijk. Ik wens edev en alle dierenactivisten het beste toe in de strijd voor dierenrechten.
voor alle duidelijkheid 
Ex-arrestante - 12.12.2004 19:12

Ik wil hier toch heel erg duidelijk maken, voor die enkeling die het nog steeds niet begrepen heeft na mijn uitgebreide verhaal hier op indymedia: Ik heb NIET de politie geprovoceerd, maar de politie heeft vele demonstranten (waaronder mij) geprovoceerd! En dat is uitgerekend iets waar vooral een organisatie zich voor zou moeten hard maken. Dus niet afgeven op demonstanten die hun regeltjes niet helemaal zouden naleven, maar eerder kritisch zijn op de houding van de politie die al vanaf het begin zat te zieken, terwijl de demonstranten zich toch voorbeeldig hebben gedragen.
Het enige wat ik heb gedaan en niet had moeten doen is happen op de provocaties van de politie. Maar het kwaad was al geschied voordat ik er erg in had. Maar het is niet helemaal toevallig dat ik eruit werd gepikt. De agent in questie was iemand die al eerder demonstranten heeft lopen beledigen. Het was ook iemand die wist wie ik was (zo bleek later). Als hij weet wie ik ben weet hij ook waar bij mij een gevoelige snaar zit. Hij wist dus hoe hij mij uit de tent kon lokken en ik had daar allerter op moeten reageren. Maar helaas.... Het had voorkomen kunnen worden als de oranje hesjes (de mensen van EDEV) er tussen waren gesprongen om de boel te de-escaleren. Iets wat ze eerder in de demo wel deden.
Ik heb begrepen dat vorig jaar om lullige redenen de demo heel erg uit de hand is gelopen. Met zoiets in het achterhoofd ben ik verbaasd dat een organisatie een jaar later zich niet beter voorbereid op mogelijke arrestaties (de politie was namelijk wel heel erg goed voorbereid) door bijvoorbeeld een advocaat achter de hand te houden (en de naam daarvan in het foldertje te zetten) en iets van een telefoonnummer beschikbaar te stellen dat mensen kunnen bellen als je opgepakt (en weer vrijgelaten) bent (soort arrestantengroep/support). Nu weet ik wel wie ik zou bellen als ik in grotere juridische problemen zou komen, omdat ik hier wel enige ervaring in heb (helaas), maar ik denk dat vele andere deelnemers (die hetzelfde had kunnen overkomen) misschien niet hadden geweten wat te moeten doen als ze zouden worden aangehouden.
Ook realiseer ik me hoe makkelijk het is om commentaar te leveren op een organisatie van een demonstratie, want ik weet maar al te goed voor wat voor dilemma's je komt te staan. Daarvoor heb ik zelf genoeg georganiseerd. Ik heb er dan ook waardering voor dat er nog steeds demonstraties en akties worden georganiseerd tegen het BPRC, ondanks al die repressie die wordt losgelaten op dierenrechtenaktivisten. En we moeten er zeker voor waken dat de aandacht van de demonstraties niet te veel elke keer uitgaan naar de politierepressie, want dat zou absoluut zonde zijn van het protest. Maar laten we elkaar daar ook op positieve wijze op blijven aanspreken. Want iedereen laat zich wel eens te veel meeslepen in provocaties van een ander (in dit geval politie) en dan is het toch erg fijn als er een ander is die er de-escalerend tussen kan komen. Die iemand had in mijn geval mijn arrestatie zeker kunnen voorkomen, zoals ook in andere situaties op andere plaatsen met andere mensen het geval zou zijn.

De eer aan jezelf houden en je niet laten provoceren door bv politie is 1 ding. Maar dat neemt niet weg dat je die politierepressie en provocaties ook maar gewoon moet accepteren, want ik denk dat je je daar steeds tegen moet blijven verzetten. Het had namelijk een hoop gescheeld in de sfeer van de demo als de politie zich iets terughoudender had opgesteld. Dan was de demonstratie met zekerheid nog netter verlopen! En je hoeft echt niet alles te accepteren van een politie, ook niet als organisatie.

En ja, laten we vooral de strijd voor de rechten van dieren voortzetten (zoals al die andere hele belangrijke zaken zoals milieu, mensenrechten, antimilitarisme enzovoort) Maar een beetje solidariteit met elkaar is wel heel erg belangrijk, anders zullen mensen alleen maar gefrustreerd afdruipen!

even ter verduidelijking  
alice - 12.12.2004 21:20

dierenrechtenactivisten zijn met hetzelfde bezig, we laten ons dus niet verdelen door de overheid (het is iig niet de bedoeling), maar laten we kritiek die er bestaat gewoon serieus nemen en er over discussieren.

Ook al laat ik soms duidelijk mijn ongenoegen blijken over bepaalde dingen (misschien niet altijd op de meest tactische manier) , ook al ben ik het niet overal mee eens, ik heb nogsteeds in mijn hart wel respect voor EDEV (en voor de mensen die het organiseren), maar JUIST daarom is dialoog belangrijk...
Foto;s 
Sanne - 17.12.2004 11:48

Ff over iets anders,
waar staan de foto's van die demo?
ben namelijk best wel vaak in de spotlights gekomen ;)
foto's 
D - 17.12.2004 12:12

Zie voor een aantal foto's:
 http://www.indymedia.nl/nl/2004/12/23854.shtml
en binnenkort op  http://www.changemagazine.org/index.html

Zeikerds!! 
Oudenrot - 19.12.2004 02:15

Het enige wat die kritische pubers kunnen is pinautomaten slopen. Zal oma in het dorp met maar één pinautomaat leuk vinden. Of... de simpele meerderheid...!!?


aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.